Olen ollut töistä pois unettomuuden takia yhtäjaksoisesti kolme viikkoa ja sitä ennen muutamia päiviä. Nyt taas olen sairaslomalla neljän työpäivän jälkeen. Äsken soitin työnantajalle ja hän vaatii b-todistusta.
Ensi viikolla menen mielenterveystoimistoon, jossa työtilannetta mietitään. Täytyykö tämä b-todistus viedä työnantajalle vai lähettääkö lääkäri sen suoran Kelalle. Masennuksesta en ole työpaikalla puhunut ja en sitä tosiaankaan haluaisi ilmoittaa työnantajalle.Nyt olen ihan ahdistunut, että sairauteni tulee kaikille julki.
Apua!
Lääkärin B-lausunto
14
10313
Vastaukset
- toimittaa
työnantajalle jos työnantaja on palkkasi maksaja sairausloman aikana.
Miksi B-lausunto? Kun A-todistuksellakin voi olla 2 kk yhtäjaksoisesti sairauslomalla?
Työterveyshuoltoon mene tieto sairaudestasi, ei kellekään muulle, joten pelkosi on aiheeton, ei sairautesi tule julki. Terv.h. sitoo vaitiolovelvollisuus.
Milloin olet toimittanut viimeksi sairauslomatodistuksen ja minkä ajan se todistus kattoi? Ja minne sen toimitit? Kelaan vai työnantajalle? Pelkkä insomniako siinä 3 viikon sairauslomatod.oli diagnoosina?
Toki työnantajapuoli voi pyytää B-lausuntoa sen vuoksi, että tapauksessasi tod.näköisesti on tulossa jotain jatkoarviointia, eikö? Jos kerran olet menossa MTT:n.- mutttta
mutta minä vielä sivusta tarkennan, että Työnantaja on eri asia kuin Työterveyshuolto. Aloittaja, Asiasi kuuluu, jos kuuluu?, työterveyshuollon kautta mennä todistettavaksi ilman henk.koht. sair.tietojasi. Jollei olisi omaa työterveyshuoltoa sinulla, niin palkanlaskija (hänelle voi käydä vain näyttämässä, hänen ei tarvitse lukea B-lausunnon tekstiä!). - Missään tapauksessa TYÖNANTAJALLE/ esimiehelle/ osastollesi asiasi ei kuulu. Heille riittää vain todistettu ilmoitus: olet sairaana tästä päivästä tähän päivään, piste.
- alkuper.
Kolme viikkoa olleet viikon pätkissä. Ekassa viikossa koodina myös poskiontelotulehdus. Todistukset oon toimittanu päiväkotini pomolle, jossa olen töissä.Nyt hän siis puhui, että kohta ruvettava hakemaan Kelalta sairaslomarahaa, kun saman sairauden takia näin paljon poissaoloja. Nyt tulee siis neljäs viikko, mut välil olin töissä neljä päivää.
Eli jos Kelalta tätä haetaan, tuleeko lomakkeeseen sairaustiedot? Ja tähänkö liitteenä laitetaan B-lausunto? Vai tartteeko lausunnon heti, kun Kelalta sairaslomarahaa haetaan.
Pomo on muuten täys mulkku. Saa selitellä tosi tarkkaan sairauksistaan ja kaikki utelee. Varmaan häntä ärsyttää kun todistuksissani näkyy vain koodi, jonka kyllä varmaankin tarkistanut.
Hyvä jos lausntoa ei tarvitse ja saan rauhassa sairastaa! - työterveys on
mutttta kirjoitti:
mutta minä vielä sivusta tarkennan, että Työnantaja on eri asia kuin Työterveyshuolto. Aloittaja, Asiasi kuuluu, jos kuuluu?, työterveyshuollon kautta mennä todistettavaksi ilman henk.koht. sair.tietojasi. Jollei olisi omaa työterveyshuoltoa sinulla, niin palkanlaskija (hänelle voi käydä vain näyttämässä, hänen ei tarvitse lukea B-lausunnon tekstiä!). - Missään tapauksessa TYÖNANTAJALLE/ esimiehelle/ osastollesi asiasi ei kuulu. Heille riittää vain todistettu ilmoitus: olet sairaana tästä päivästä tähän päivään, piste.
eri asia kuin työnantaja, ei kait kukaan ole muuta väittänytkään?
- tarrrkistaa
työterveys on kirjoitti:
eri asia kuin työnantaja, ei kait kukaan ole muuta väittänytkään?
tarkistaa vain halusin, että onko aloittajalla täsmennettävää.
Nyt kun aloittaja tuossa vastaa, niin ymmärrän, että olin vaistomaisesti oikeilla jäljillä. Vaativa, urkkiva esimies julkishallinnollisessa paikassa, joka noin heittää. Aloittaja, ei se mitään auta, että diagnoosi on vain numerolla! Onhan ne tiedot kaikkien saatavilla. Usko nyt, että jollet halua alkuper. A- tai B-todistusta esimiehelle, niin kierrätät lääkärintodistuksen työterveyshuollon tai palkanlaskijan kautta. Tuo esimies vain täyttää sinusta poissaololapun (tietsikalla nykyään), johon tulee ruksi, että sairas ja että toidistus lähetetty, jompi kumpi noista mainituista vaitiolovelvollisista paikoista. Tapauksessasi uumoilen, että palkanlaskijalle lähetät, JOS haluat pitää KAIKKI asiasi salassa. Pidä myös nuo fyysiset asiat vain itselläsi!? Uteliaita siellä vain ollaan ja halutaan kontrolloida. Tää aika ON KOVA.
(Aina ei ihmisellä ole työterveyshuoltoa, ei silloin, kun on vaikka lyhyessä työsuhteessa jne. )
- B-lausuntoooo
Hei! Ole huoleti, mitään lääkärinlausuntoa EI OLE PAKKO työnantajalle, sen edustajalle esimiehelle, toimittaa. Joku roti pitää olla. Kaikkein viimeksi psyykenalueen B-todistus, ei.
Jos töissäsi on työterveyshuolto (lääkäri-sairaanhoitaja), niin saattaa olla turvallista semmoiselle toimittaa, niin, että se liitetään terveystietokansioosi. MUTTA EI sinnekään tarvi psyykenalueen B-lausuntoa toimittaa, liian henkilökohtainen.
Työterveyhuolto tai sinun PALKANLASKIJASI todistaa, että OLET sairas todistuksessa osoitetulla tavalla se riittää ! Itsekin olen ollut paikoissa, joissa olen lähettänyt A-todistuksen palkkalaskentaan ja sitten esimiehen kautta on mennyt poissaolotodistus, jossa ruksattu, että lääk.todistus jo toimitettu palkkalaskentaan. Näin sen kuuluu mennä. Palkanlaskijayksikkö on vaitiolovelvollinen myös.
Käsittääkseni tässä kysymässäsi tilanteessa B-lausunto kuuluu KELALLE, joka sitten hyväksyy/hylkää siinä olevan sairausloma-ajan. En nnyt muista kuinka se sieltä TODISTETAAN työnantajallesi, että asia on näin ja varmasti.
Ei sinun tarvitse/kannata missään tapauksessa paljastaan kaikkein henkilökohtaisimpia asioitasi TTYÖNANTAJALLESI. Voisitko vielä soitta PALKANLASKIJALLESI ja kysyä hänenkin neuvonsa asiassa. Riippuu nyt kovin, millainen työ sinulla onkaan.
Hei, ei työnantajalla ole kanttia 'vaatia b-todistusta', tämä asia menee lakien mukaan. Millainen todistus, sen tietävät ja määräävät erikoislääkäri ja Kela käytäntöjen mukaan. Kunhan jonkin todistetun lapun saat, jonka viet työnantajalle, mutta et diagnoosia jne.
Sairautesi EI SAA TULLA julki, sanoo täti, joka myös pystynyt asiansa salaamaan! Parempi niin, kyseessähän on vain TYÖ-PAIKKA. - ahdistu
Miks työnantaja yleensä kysynyt b-lausuntoa?kelaan menee,lekurista riippuen joko viet ite tai lääkäri toimittaa.rauhotu.no hätä.Luota vaitiolovelvollisuuksiin.
- mutttta
Ihan nyt sinulle (yllä) kommentoin, että joskus kai voi olla niin, että työnantaja peloittelee ja yrittää käyttää hyväksi työntekijän tietämättömyyttä ja ahdinkoa/väsymystä. Voi olla, että kurillaan sanoo, että todistus tänne = tyydyttämään työnantajan uteliaisuutta, tiedon halua, sellaiseen ei kuulu suostus.
Vieläkin mietin, että onkohan aloittajalle nyt selvä, että työnantaja/esimies on eri asia kuin työterveyshuolto/lääkäri työterveyshoitaja. Tää jälkimmäinen siis vaitiolovelvollinen, kuten kaikki sairaanhoitoyksiköt. Kukahan sitä todistusta lupulta vaatii? ... - Noh, aloittaja selviää kyllä, asia kerrallaan. Eli ensin lääkärille, ne neuvoo sitten myös siellä.
- tarvitse
Ei työnantajalle tarvitse b-lausuntoa näyttää, ei hänelle kuulu asiasi niin laajasti kuin siinä selostetaan. A-todistus riittää. B-lausunto on etuuksien hakua varten Kelaan, vak. yhtiöön tms.
- ihmettelyä
Oli tässä taannoin tapaus, jossa täytyi selvittää työnantajalle syy sairauslomaan ja oli se kyllä aika hankalaa. Olin tosin sen verran avoin että kerroin paniikkihäiriöni olevan sen verran pahassa vaiheessa etten kykenisi hoitamaan vaativaa sosiaalista, kiireistä työtä. A-todistus kelpasi työnantajalle, mutta Kelaan ja jopa työkkäriin täytyi toimittaa B-lausunto. Palkanlaskijalle meni A-todistus jossa diagnoosit. Yllätyin myös kun ammattiliitto vaati selvitystä poissaoloista lääkärintodistukset ja kaikki. Niistä pyyhin diagnoosit pois näkyvistä, kun ei ole mukava jaella tietoja joka paikkaan. Joskus kyllä tuntuu että jotkut paikat haluavat vaan kiusallaan uteliaisuuttaan tarkat selvitykset, että voisivat leimata toisen ja tietäisivät kaikki toisen asiat.
Tosi ahdistavaahan ja tungettelevaa se oli viedä se B-todistus työkkärin tätien katsottavaksi, mutta välttyipä sillä rangaistuksilta, joita olisi voinut seurata ilman todistusta.Tarkkoja ovat noiden todistusten suhteen, mutta B-lausunto sisältää usein yksityistä tietoa joka ei mielestäni kuulu kaikkien instanssien nähtäväksi. - ihmettelyä
ihmettelyä kirjoitti:
Oli tässä taannoin tapaus, jossa täytyi selvittää työnantajalle syy sairauslomaan ja oli se kyllä aika hankalaa. Olin tosin sen verran avoin että kerroin paniikkihäiriöni olevan sen verran pahassa vaiheessa etten kykenisi hoitamaan vaativaa sosiaalista, kiireistä työtä. A-todistus kelpasi työnantajalle, mutta Kelaan ja jopa työkkäriin täytyi toimittaa B-lausunto. Palkanlaskijalle meni A-todistus jossa diagnoosit. Yllätyin myös kun ammattiliitto vaati selvitystä poissaoloista lääkärintodistukset ja kaikki. Niistä pyyhin diagnoosit pois näkyvistä, kun ei ole mukava jaella tietoja joka paikkaan. Joskus kyllä tuntuu että jotkut paikat haluavat vaan kiusallaan uteliaisuuttaan tarkat selvitykset, että voisivat leimata toisen ja tietäisivät kaikki toisen asiat.
Tosi ahdistavaahan ja tungettelevaa se oli viedä se B-todistus työkkärin tätien katsottavaksi, mutta välttyipä sillä rangaistuksilta, joita olisi voinut seurata ilman todistusta.Tarkkoja ovat noiden todistusten suhteen, mutta B-lausunto sisältää usein yksityistä tietoa joka ei mielestäni kuulu kaikkien instanssien nähtäväksi.B-lausuntohan on eräänlainen sairauskertomus joten aika pahalta tuntuu kun sitä lukee ulkopuolinen henkilö. Tuskin kovin moni haluaisi että toiset pääsisivät lukemaan sairauskertomuksiasi.
- koko sairausvyyhdestäsi
ihmettelyä kirjoitti:
B-lausuntohan on eräänlainen sairauskertomus joten aika pahalta tuntuu kun sitä lukee ulkopuolinen henkilö. Tuskin kovin moni haluaisi että toiset pääsisivät lukemaan sairauskertomuksiasi.
ja lisäksi tosiaan kaikenlaista henkilökohtaisista entisistä ja nykyisistä elämän asioistasi. - Minulle on jostakin tarttunut päähän, että tuollaista B-lausuntoa kun on pakko tuollai kerrotulla tavalla käyttää (levitellä!), niin sille voi tehdä niin, että kopioit sen niin, että kaiken kriittisen tekstin peität toisella paperilla kopiointitoimenpiteesi aikana. Jätät näkyviin vain vaadittavat asiat, kuten sairauslomaksi määrätyn ajan kesto, lääkärin allekirjoitukset, päiväys jne. Sitten diagnoosikohdasta voisi kysyä, että tarvitaanko sitä (edes koodinumerolla), vai voisitko jopa senkin peittää. Voit jättää varsinaisesta tekstistä näkyviin jotakin yhteenveto kappeleita ja toteamuksia, arviointeja... Semmoisia, jotka eivät ole "pahoja", sinua haavoittavia kaikkien tätien lukiessa. - Aina kannattaa kysellä tarkasti tosiaan, ettei tietämättömyyttään "levittele" tietojaan turhan takia. Käsittääkseni kuitenkin yksityisyys on aika hyvin suojattu, kunhan vain sen tietää.
Mielestäni tämän B-lausunnon kohtien/tekstin peittämisestä olisit voinut ihan kysyä sieltä liitosta, työkkäristä ja minne nyt tahan sitä olet tarvinnut, ehkä jopa jos sen työterveyshuoltoon toimitat etkä halua itsestäsi enempää tiedettävän. Kysyä ensin, hmmm? ! Noh, Kela sitten on se paikka, jonne kaikki ja kokonaan, mutta siellä me ja he keskenään tosi, tosi anonyymejä, on se niin valtava laitos. Ja jotka työkseen papereita käsittelee, eivät ole pätkääkään kiinnostuneita jonkun elämänstoorista ja heikkouksista. - Kaikkea hyvä sinulle. - kärrsinyt oon
ihmettelyä kirjoitti:
B-lausuntohan on eräänlainen sairauskertomus joten aika pahalta tuntuu kun sitä lukee ulkopuolinen henkilö. Tuskin kovin moni haluaisi että toiset pääsisivät lukemaan sairauskertomuksiasi.
elämäni ajan, kun psyykenvaikeuksia ollut. Mutta sitten jo nykyään olen RENTOUTUNUT asiassa ja tullut siihen tulokseen, että ihan sama kuka ja missä lukee/näkee paperini, tietää diagnoosejani, niin kauan ihan sama, kunhan ei ole millään tavalla minulle henk.koht. tuttu ihminen, joka näkee/lukee !! Sen jälkeen, sowhat!. Eikä niitä kiinnosta vieraiden ihmisten asiat, työtänsä vaan tekevät. Kannattaa rentoutua.
Jos sitten sitä miettii, että jos tietämättäni siellä jossakin onkin mun tuttuni töissä ja 'näkee', niin luotan täysin vaitiolovelvollisuuteen. Semmoisissa hommissa ei voi olla, jos yhdellekään kertoilee lukemastaan; ei tule kerrottua edes työtovereille, kaikki viimeksi potilaan nimen kanssa. - Rentoutukaamme. Ja väistelkäämme vain tuttuja.
- Julle 66
Ei työnantaja voi vaatia B-lausuntoa kyllä A-todistus pitäisi riittää. Mielenterveystoimisto lähettää lausunnon suoraan Kelalle kun vaan muistat mainita asiasta lääkärille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628