v70 lämm.laitteen moott.vaihto,miten?

matkalehmä

lämppärin moottorin laakeri?vikisee v70 2.5 dieselissä vm-99. voiko laakeria voidella/vaihtaa? miten se lähtee irti? uusi moottori maksaa volvolla 500e! onko moottoreissa eroa bensa/diesel malleissa? onko ilmastoidussa/ei ilmastoidussa eroja? miten iso homma jos vaihtaa koko moottorin? hanskalokeroko pois ja sitä kautta?

20

10155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Kysy hinta itsellä täälät .täältä minäkin ostan ne osat jos Volvooni tarvitsen alkuperäsitä tavaraa tarvikehinnoilla.Linkki
      http://www.biili.fi/Varaosat.php
      Vaihto-ohje moottorille ilman kuvia on tässä.
      Lämmityslaiteen tuuletinmoottorin vaihtovinkki 850.Boshin moottorin hinta oli 2 talvea sitten n.70€.Ohjeen kirjoittanut eräs fiksu ja sympaattinen Volvomies josta hänelle kiitokset.

      Eli Torx sarja -> pieni tasapää ruuvari -> tuurna -> vasara -> CRC purkki
      No niin... Homma alkaa sillä että irrotetaan apparin "potkulevy" joka on kiinni kolmella torx ruuvilla.

      Seuraavaksi irrotetaan hansikas lokeron kannen rajottimet -> Laita pieni tasapää ruuvari kuvan mukaisesti siihen hahloon joka on siinä hansikas lokeron kannessa -> Käännä ruuvaria HUOM VAROVASTI! ikäänkuin aukipäin samalla kammeten sitä rajoittajaa ulospäin...

      Kun rajottajat on saatu pois voidaan irrottaa 6 torx ruuvia, jotka pitävät hansikas lokeron kiinni -> kun nämä on irti vedä koko hansikalokeroa ulospäin...



      Kannen alta pitäisi löytytyä jotakuinkin tällainen ... Puhallinmoottori

      LIITTIMIÄ EI TARVITSE IRROTTAA TOISISTAAN, PAITSI YKSI JOKA MENEE PUHALLIN MOOTTORILLE (MUISTAAKSENI PUNAINEN JA MUSTA JOHTO mä tarkistan viellä) MUUT JOHDOT IRTOAVAT SEMMOSENAAN...

      Jos irrottaa noi liittimet, ni ei se mitään haittaa, mutta ne on sitten kanssa MUISTETTAVA LAITTAA TAKAISIN

      Eli aloitetaan valkoisesta johto pidikkeestä -> istuessasi apparin penkillä vedä itseesipäin siitä valkoisesta kohdasta

      Valkoisen johtonivaskan alapäässä on liitin joka irtoaa kanssa vetämällä itseesi päin

      Liitin lähtee liuttamalla kello yhden suuntaan eli oikealle yläviistoon...

      Sitten on viellä kaksi liitintä ne sijaitsee tossa puhaltimen alaosassa toinen on se puhallinmoottorin, ja toinen on semmonen mihin menee monta piuhaa... Se mihin menee monta piuhaa lähtee irti kanssa itseensäpäin vetämällä...



      Tämän jälkeen irrota neljä torx ruuvia.

      Moottori tulee ulos alakautta, mutta ole varovainen sen roottorin kanssa (Roottori on sellainen valkoinen "vispilä" joka on siinä moottorissa kiinni)



      Kun moottori on irti on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ IRROITTAA TOINEN LIITIN JOKA ON KIINNI MOOTTORISSA. Siinä on kaksi "klipsua" , niitä pitää nostaa, ja liitintä vetää...

      Irroita kullan värinen torx ruuvi joka on moottorissa kiinni



      Tässä kohdassä tuli sitten käytettyä erikoistyökalua - Se piti kiinni mustasta osiosta , ja minä "naputtelin" tuurnalla hissukseen moottorin irti kuorestaan - Siitä reiästä, josta on juuri irrotettu se kullan värinen torx...

      Tämä kohta mieleellään aika lähellä lattiaa, ettei se roottori mene rikki jos se tippuu lattialle...



      TÄSSÄ VAIHEESSA KANNATTAA PAINAA MIELEEN NOIN SUUNNILLEE KUINKA PALJON AKSELI TULEE ULOS ROOTTORISTA (NOIN SUUNNILLEE, ELI EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ MITATA SITÄ MILLÄÄN TARKKUUS MITOILLA - VAAN NOIN SILMÄMÄÄRÄISESTI)

      Nyt tulee sitten ehdottomasti homman vaikein vaihe -> moottorin irroitus roottorista -> Mä ruiskautin tipan CRC:tä tohon akselin päähän eli tuohon mihin tuurna koskee kuvassa -> Mulla oli käytössä ruuvipenkki jonka sai avattua niin paljon, että se moottori mahtuu olemaan siinä välissä... Sitten ei muuta kun naputtelemeen -> Mulla tuo akselinpää oli aika ruosteessa, joten sain jo suorastaan "hakata" sitä irti siitä roottorista, mutta kyllä se siitä kuitenkin lähti.

      Ruuvipenkin voi korvata oikeastaan ihan millä vaan, missä on väli tolle moottorille, eikä mene pienestä naputtelusta rikki... Esim. kaksi lankunpätkää on oikeen hyvä

      Eli moottorin pitäisi olla irti akselista... Sitten alkaa kasaus vaihe -> eli kun sen roottorin laittaa siihen uuteen moottoriin, tulisi sen akselin olla jotakuinkin yhtä ulkona kun mitä se oli...

      Laita moottori-roottori yhdistemä takaisin siihen mustaan levyyn, sillain että ne "lattaliittimet" menee semmosiin hahloihin jotka on siinä mustassa levyssä.

      Irroitetusta liittimen kolosta näkee ne "lattaliittimet" -> katso että ne menee melkein pohjaan saakka -> koita että roottori pyörii, ja että se ei ota kiinni mihinkään...

      Kiinnitä se kullan värinen torx ruuvi, ja kiristä se... Koita uudestaan, että se roottori pyörii, ja ettei se ota kiinni mihinkään... Laita kuvassa näkyvä liitin takaisin - mutta katso että ne liittimet kohtaavat (näkyvät semmosesta kolosta)

      Ja ei muuta kun kasaamaan... Se menee ihan että ruuvit vaan kiinni ja menoks sanoi John Lennox.

    • matkalehmä

      vastauksesta! ja vielä tulee toinenkin kysymys...

      • volvo_puranen

        Hyvä juttu että vinkeistä apua .
        Toinen seikka jos nopeudet 1-3 ei pelaa on mennyt lämmityslaitteen etuvastus.
        WEHRLE 20 201 103 04.09.06 on korvaava maksaa vajaa 10€ Volvolla maksaa varmaakin 68€.Tälläisen salapoliisityön on tehnyt yksi Volvomies.


    • Thompson V70

      Moi Puranen
      Onko normaalia, että tuonti volvon puhallin ei puhalla kovaa muutakuin kahdella suurimmalla nopeudella. vaihdoin uuden puhaltimen moottorin kun vanha hajosi.(tarvikkeena 90€) Voiko etuvastus olla syynä, olen lukennut että Behrin puhaltimet puhaltavat enemmän ja tehokkaammin(siipien rakenne?)
      Osaat varmasti auttaa

    • volvo_puranen

      Moro se 4 nopeus tulee suorallaa sähköllä ja ne 1-3 etuvastuksen kautta eli jännitettä alenetaan jolloin se puhallin pyörii hitaamin.
      Toimiiko kaikki nopeudet siinä puhaltimessa vai ainoastaa ne 3-4 nopeudet .Etuvastus on monesti syynä jos se 1.3 nopeus ei toimi on kallis osa saatavana Volvolta ja sen estää kun se moottori rupeaa kitisemaan vaihdetaan ettei se 80€ etuvastus ei kärähdä turhaan
      Tuohon tehoon mitä minulla on Boschin laitee kyllä siinä ilmavaihtuu hyvin vaikkaa 2 nopeudella kun se raitisilmasuodatin on puhdas koska se teillä on vaihdettu .
      Onko se ilmanvaihto teillä kunnoss että se vanha ilma lähtee ojaamosta pois eli ne venttilit on puhtaa siellä takakontin sivussa menee sinnee puskurin takkse se vanha ilma.Kyseessä on farmari volvo eli takakontista pohjalevy pois sivulevyt pois niin näet ne ulostuloaukot sieltä takakontin sivussa.Jos kysyttäävää kysy lisää.
      Monesti se puhaltimen ääni ei vaikuta siihen että vaihtuuko se ilma siellä ohjaamossa

      • Thompson V70

        Moi
        Puhaltaa kyllä pienemmilläkin nopeuksilla. Viimeiselle nopeudelle käännöllä kuitenkin tulee huomattavan suuri nopeuden muutos. Raitisilma suodatin on vaihdettu noin kuukausi sitten ja huurtuminen loppui heti.Täytyy tarkistaa ne poistoluukut. Auto on kyllä tosi lämmin, mutta lämpiää hieman hitaasti...termostaatti vaihdettu 2 viikkoa sitten 90 asteiseen(vanha oli 87 asteinen). Sisähaaroitin ja ylläpitolaturi(4A defa) myös asennettu talvea varten, työmatka tosi lyhyt siksi laturi.


    • volvo_puranen

      Toinen seikka jota ainaa kehoitan tekemään niiden jäähdytysnesteiden vaihdon yhdeydessä että sillä sitruunahapolla tai tarvikeliikeestä saatavalla syyllärin puhdistusaineella puhdistetaan se järjestelmä kun siihen kennoon tartuu sinne sisäpuolelle kalkkia tai muuta likaa jolloin se lämmönantokyky kärsii talvella.Eli jäähdytysnesteet veks ja puhdistusaineet järjetelmään ja ajetaan että konee lämpiää kunnolla ja anna nvaikuttaa.Poista puhdistuisaine ja huuhtele järjetelmä hyvin ja sitten puhtaat jäähdysnesteet koneseen kunnon ilmausa ja vot kun tulee lämmintä' ohjaamoon ,samallaa se termostaatti vaihtuu jos kovin vanhaa ja ne lämmöt mittarin mukaan ei nouse sinnee klo 15.Itsellä on tosi lämmin tuo Volvo ikkunat pysyy kirkkaanaa ja kuski lämpöisenä.Moro

      • Thompson V70

        Mittari kello kolmessa 5km:n jälkeen ja puhaltaa kuumaa, että kättä polttaa. (kello 15 saavutetaan)Termostaatin vaihdoin kuten yllä kerroin noin 2 vkoa sitten.
        Defan sisälämppäri avustaa aamuja 700/1400W.
        Täytyy koittaa myös tuota happoa, vie kalkit mennessään.
        Apteekissa 100gr sitruunahappo rakeita maksaa noin 2€, pyykkikone kotona hoituu samalla reseptillä.
        Minulla on vikaa myös kytkimessä, isommat vaihteet menee päälle vasta alle 2000rpm, olisiko vikana se kytkinakselin voitelu? Tai akselin kuivuus?


    • volvo_puranen

      Tämä kytkinakselin jos vaihde ei mene lähtiessä hyvin päälle voi olla että kytkin akselissa on ne väärät rasvat ettei se liikuu kevyesti tai kytkimen työsylinterissä sanomista .Teillä kun ei ole tuota vaivaa vaihdelaatikossa olevat synkronointi rattaat toimiiko kunnolla eli kierrokset laskee siinne 100-1500 pintaa ja vaihde silmään rauhassa ja sitten vasta kaasua(tämä on herramiehen ajotyyli).Koska sinne laatikkoon on vaihdettu ne öljyt kun normihuolossa niitä ei vaihdetaa on ns lisätyö .Vaikuttaa tuohon vaihdelaatikon kytkeytymiseen .Jos kytkin irrotaa hyvin ei luista ja ei kuulu mitään ääntä kun painaa kytkintaa eikä täristä lähtiessä niin kytkin kyllä on kunnossa .Eli vaihda ne vaihdelaatikko öljyt ja katso samallaa onko rautahilua öljyn joukossa

    • Thompson V70

      Moi
      Kytkin ei irroita kunnolla, kun auto on paikallaan pakki ei tahdo mennä päälle muuta kuin käymällä ykkösen kautta. isommat vaihteet myös rusahtavat yli 2000rpm vaihdoissa.Öljyjen vaihdosta ei ole tietoa.

    • volvo_puranen

      Tarkista se työsylinteri että se irrottaa kunnolla ja paljon autolla ajettu kun se kytkimen jo joutuu normaalisti vaihtamaan siinä' 400-500tkm korvilla.Tietenkin riippuu käyttäjästä kuinka sitä kytkipoljinta käytetää toimiiko se jarruna vai minä ajovarustenaa..Eli mitä vähemmän se jalka makaa kytkinpolkimella sen pitempi kestoikä.

    • Thompson V70

      Autolla ajettu 270tkm. Okohan jossain kuvaa missä se sylinteri on?

    • volvo_puranen

      Mitä vuosimalli autonne on jos näitä uudempia niin työsylinteri on siellä kytkinkopan sisällä sellainen paketti kyseessä
      Tuossa kuva työsylinteristä http://www.autopartswarehouse.com/images/product_images/thumbs/centric/ce138.39009.jpg

      Näissä vanhoissa Volvoissa sen työsylinteri oli siinä kytkikopan päällä ja se kytkinkäpälä liikkui kun painoi sitä kytkinpoljinta.Jos kytkin finaalissa niin uuden laitto auttaa silloin ja euroja kuluu aika paljon kun on aika työläs vaihtaa.

    • Thompson V70

      auto 1998

    • volvo_puranen

      No se työsylinteri on sitten siinä kytkinkopan päällä katso se kytkinkäpälä se liikkuu kun sitä kytkinpoljinta painelee.Kuten muistattee ne jarrunesteetvaihtuu ainaa 60tklm välein kun kytkin saa nestee samasta paikastaa silloin kaikki toimiin paremin.Tuossa on se ilmausohje.
      Nestekytkimen ilmaus 850 Volvo.
      Tarvitaan 7 millin lenkkiavain ,kaveri, hätätilanteessa vaimo ja sopivaa letkua.
      Nosta konepelti ylös.
      Nestekytkimen työsylinteri on siinä syylärin takana näkyy selvästi motikka jossa on kumihattu päässä.
      Poista suojahattu ilmausruuvin päästä laita lenkki ja ilmausruuvi nosta ylös päin jolloin aukeaa.
      tässä vaiheessa laita se letku kiinni jolloin ne nesteet ei mene maahan tietenkin letkun päähän jokin keräys astia..Kaveri painaa kytkintä jolloin tapahtuu ilmaaminen kytkin pohjassa silloin ilmausruuvi kiinni ja pitää nostaa kytkinpoljin käsin ylös jos kone ei ole käynnissä ei ole painetta järjestelmässä.Tämänkö homman teette aina samalla kun ne jarrunesteet vaihtuu eli 2-3 vuoden välein kytkin ja jarru toimii hyvin Nämä on sellaisia hommia jota ei tehdä määräaika huollossa on ns lisätöitä joista pitää sopia erikseen.Jos jarruneste näyttää likaiselta ja vaihdosta ei tietoa niin tyyppi on tämä.

      Dot4 käy, mutta itse olen käyttänyt ABS jarruille suositeltua Dot5.1, jolla on sama koostumus kuin DOT4 Tässä pitää olla tarkka muuten tulee vahinkoja siellä jarrusysteemeissä. Silikonipohjaisia/glykolipohjaisia ei saa sekoittaa keskenään.
      Tähän hommaan menee aikaa se 5 minuuttia.
      Kytkin pohjassa starttaus ja pakki ei mene päälle nosta kytkin poljin ylös ja paina uudelleen jolloin kytkin irrottaa ja peruutusvaihde menee paremmin päälle .Johtuu siitä että paine ei vaikuta vielä siihen kytkinsylinteriin ennen kuin kuin kone käy.

      Jos joku letku/liitos vuotaa niin ilmaa se tietää järjestelmään joka ilmauksen jälkeen helppo todeta.Varmaakin uusi nestekytkin sylinteri on poikaa jos vanhassa jo sylinterissä näkyy syöpymiä.Korjaus-sarja toiseen vaihtoehtoon käy hyvin

    • Thompson V70

      Moi
      Laatikon öljyt vaihtuvat ensi sunnuntaina samoin kuin kytkin/jarruneste
      Kiitos avusta, jos nuo toimenpiteet eivät auta.
      1. työsylinterin vaihto
      2.Kytkinremontti jonka yhteydessä se boorien puhdistus

    • volvo_puranen

      Jos se työsylinteri ei vuoda ja muutenkin kunnossa sitä ei varmakaan kannata vaihtaa.Joo se kytlkinremppa maksaa siinä 750-1000€ asennuspaikasta riippuen.Ja laittaa niihin booreihin hyvää rasvaa joka on suuniteltu justiinsa siihen tarkoitukseen niin varmaakin noita ongelmia sen jälkeen ei enään ole.
      Moro

    • Citizentimo

      Volvo 850 -95 Vaihdoin puhaltimen moottorin ei toimi millään vaiteella 1-4, 4:os asetuksella joku rele naksuu?

    • volvo_puranen
    • tapanit

      V70Lämmittimen puhaltimen vaihto vuosimalliin 2009. Onko vaikea projekti?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1115
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      929
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      845
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      835
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      296
      833
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe