Mistä johtuu, että dieselit nakuttaa?
Siis kai siihen on joku tekninen syy, miksei bensakone nakuta vaan diesel.
(ei mitään venttilivikasia)
Eihän uudet dieselit paljoa nakuta, mutta kumminkin.
Miksi nakuttaa?
65
17183
Vastaukset
- usein
volvossa tyhjäkäynnillä kuuluva nakutus johtuu alipainepumpusta kun painaa jarrua niin se muuttuu hiljaisemmaksi
- ne tietämättömät kyselevät
Naku nakuttaa, koska se on sen tehtävä. Vanhan 600000km. ajetun Mesen, kun laittaa käyntiin, niin se jatkaa sitä iänikuista nakutustaan. Se nakutus on sen käyntiääni, ominaisuus en lähde kertomaan miten Dsl. toimii vaan sanon, että se kuuluu asiaan niin kauan, kun naftaa tankissa riittää. Jos se häiritsee sulkekoon korvansa tai vaihtakoon käyttövoimaa.
- jopet_:;
ne tietämättömät kyselevät kirjoitti:
Naku nakuttaa, koska se on sen tehtävä. Vanhan 600000km. ajetun Mesen, kun laittaa käyntiin, niin se jatkaa sitä iänikuista nakutustaan. Se nakutus on sen käyntiääni, ominaisuus en lähde kertomaan miten Dsl. toimii vaan sanon, että se kuuluu asiaan niin kauan, kun naftaa tankissa riittää. Jos se häiritsee sulkekoon korvansa tai vaihtakoon käyttövoimaa.
Luepa tarkemmin itse kysymys. Varsinainen puupään vastaus: "nakuttaa ne niin kauan kuin on naftaa tankissa" kyllähän tämän varmaan kaikki tietää ketkä dieselillä ajaa. Vaan mistä mahtaa johtua tuo dieselin nakutus, kiinnostaisi itseänikin mikäli joku tietää?
- ääni johtuu
jopet_:; kirjoitti:
Luepa tarkemmin itse kysymys. Varsinainen puupään vastaus: "nakuttaa ne niin kauan kuin on naftaa tankissa" kyllähän tämän varmaan kaikki tietää ketkä dieselillä ajaa. Vaan mistä mahtaa johtua tuo dieselin nakutus, kiinnostaisi itseänikin mikäli joku tietää?
siitä, kun polttoaine-ilma-seos syttyy äkillisesti paineessa, niin syntyy myös nakuttava ääni.
jopet_:; kirjoitti:
Luepa tarkemmin itse kysymys. Varsinainen puupään vastaus: "nakuttaa ne niin kauan kuin on naftaa tankissa" kyllähän tämän varmaan kaikki tietää ketkä dieselillä ajaa. Vaan mistä mahtaa johtua tuo dieselin nakutus, kiinnostaisi itseänikin mikäli joku tietää?
ruiskutetaan suunnilleen vakionopeudella sylinteriin. Se syttyy pienellä viiveellä ja tämän viiveen aikana ruiskutettu polttoaine palaa sitten hyvin nopeasti mikä aiheuttaa (liian) nopean paineennousun. Mikä tässä sitten tarkkaan ottaen aiheuttaa sen äänen, siitä en ole aivan varma, joten viisaammat valistakoot. Kuitenkin tuo palotapahtuman liian nopea alku aiheuttaa sen äänen tavalla tai toisella.
Loppuvaihe palamisesta tapahtuu tasaisesti sisään tulevan polttoaineen ruiskutuksen mukaan.- MB220CDI
sitroen kirjoitti:
ruiskutetaan suunnilleen vakionopeudella sylinteriin. Se syttyy pienellä viiveellä ja tämän viiveen aikana ruiskutettu polttoaine palaa sitten hyvin nopeasti mikä aiheuttaa (liian) nopean paineennousun. Mikä tässä sitten tarkkaan ottaen aiheuttaa sen äänen, siitä en ole aivan varma, joten viisaammat valistakoot. Kuitenkin tuo palotapahtuman liian nopea alku aiheuttaa sen äänen tavalla tai toisella.
Loppuvaihe palamisesta tapahtuu tasaisesti sisään tulevan polttoaineen ruiskutuksen mukaan.Periatteessa sama ilmiö kuin bensakoneen nakutus, eli liian nopea hallitsematon palaminen, räjähdys. Dieselissä vaan kaikki on päinvastoin, kun se bensakoneessa syntyy liian aikaisesta syttymisestä, syntyy se dieselkoneessa liian myöhäisestä syttymisestä, bensakoneessa suurella kuormalla, dieselkoneessa pienellä kuormalla, bensakoneessa kuumassa koneessa, dieselkoneessa kylmässä koneessa.
- knak knak knaking
jopet_:; kirjoitti:
Luepa tarkemmin itse kysymys. Varsinainen puupään vastaus: "nakuttaa ne niin kauan kuin on naftaa tankissa" kyllähän tämän varmaan kaikki tietää ketkä dieselillä ajaa. Vaan mistä mahtaa johtua tuo dieselin nakutus, kiinnostaisi itseänikin mikäli joku tietää?
Aika asiallisia viestejä, ei kyllä yhtään vastausta kysymykseen tai rakentavaa ajatusta.
Tiedän kyllä, että bensamoottorissa puristuspaineeet ovat n.12 ja dieselissä kai jotain 22, mutta ei kai se ääni alakerrasta tuu. - ole,
sitroen kirjoitti:
ruiskutetaan suunnilleen vakionopeudella sylinteriin. Se syttyy pienellä viiveellä ja tämän viiveen aikana ruiskutettu polttoaine palaa sitten hyvin nopeasti mikä aiheuttaa (liian) nopean paineennousun. Mikä tässä sitten tarkkaan ottaen aiheuttaa sen äänen, siitä en ole aivan varma, joten viisaammat valistakoot. Kuitenkin tuo palotapahtuman liian nopea alku aiheuttaa sen äänen tavalla tai toisella.
Loppuvaihe palamisesta tapahtuu tasaisesti sisään tulevan polttoaineen ruiskutuksen mukaan.koskaan vieraillut dieselkorjaamossa?
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000157&posting=22000000042817173 - MB220CDI
ole, kirjoitti:
koskaan vieraillut dieselkorjaamossa?
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000157&posting=22000000042817173En ole, eikä paljon kiinnosta miten antiikkiset pumput metelöi. Nykyinen korkepainepumppu ei kalise ja suuttimet upotettu syvälle kanteen, vaimentaa varmaan aika hyvin niistä kuuluvat äänet. Siksi nykydieselit ovat suorasuihkutteisinakin hiljaisempia kuin vanhat esikammiodieselit (paitsi VW:n ruiskupumppu TDI:t)
Miksi muuten luulet että esikammioiden kanssa aikanaan puuhasteltiin jos kaikki mökä tuli pumpusta ja suuttimista.
Kirjoitteles Googleen "diesel knocking" ja lue sieltä muutamat ensimmäiset jutut niin homma selviää. - kattoon
MB220CDI kirjoitti:
En ole, eikä paljon kiinnosta miten antiikkiset pumput metelöi. Nykyinen korkepainepumppu ei kalise ja suuttimet upotettu syvälle kanteen, vaimentaa varmaan aika hyvin niistä kuuluvat äänet. Siksi nykydieselit ovat suorasuihkutteisinakin hiljaisempia kuin vanhat esikammiodieselit (paitsi VW:n ruiskupumppu TDI:t)
Miksi muuten luulet että esikammioiden kanssa aikanaan puuhasteltiin jos kaikki mökä tuli pumpusta ja suuttimista.
Kirjoitteles Googleen "diesel knocking" ja lue sieltä muutamat ensimmäiset jutut niin homma selviää.nuo linkit tuolla alempana ja mieti sitten mikä siellä metelöi. Suurin osa tulee pumpusta ja suuttimista.
Ja vaikka mikä olisi, amerikkalaisten käsitystä asiasta ei kannata omaksua, on nimittäin moottoritekniikan, varsinkin dieseleitten kehitysmaa. - MB220CDI
kattoon kirjoitti:
nuo linkit tuolla alempana ja mieti sitten mikä siellä metelöi. Suurin osa tulee pumpusta ja suuttimista.
Ja vaikka mikä olisi, amerikkalaisten käsitystä asiasta ei kannata omaksua, on nimittäin moottoritekniikan, varsinkin dieseleitten kehitysmaa.Onko sinulla minkäänlaista arvausta miksi esikammiot aikanaan tehtiin jos meteli ei johdu palotapahtumasta vaan on mekaanista laatua. Ei kai niitä huvikseen rakenneltu? Epäilemättä vanhat pumput metelöi mutta niin teki moottorikin palotapahtuman takia.
Molemmat sivistyneet elektroniikan ja tietokoneiden ansiosta.
Oletko kuullut commonrail systeemiä ajettavan testipenkissä. - KVG:sta
MB220CDI kirjoitti:
Onko sinulla minkäänlaista arvausta miksi esikammiot aikanaan tehtiin jos meteli ei johdu palotapahtumasta vaan on mekaanista laatua. Ei kai niitä huvikseen rakenneltu? Epäilemättä vanhat pumput metelöi mutta niin teki moottorikin palotapahtuman takia.
Molemmat sivistyneet elektroniikan ja tietokoneiden ansiosta.
Oletko kuullut commonrail systeemiä ajettavan testipenkissä.Kato vaikka Googlesta, tai Youtubesta ja kuuntele ääntä.
http://www.youtube.com/watch?v=fGj-u0ZujmE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=gx-8aO1-d68&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oDAiaQNxEJw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=jYqXBaQ1qEM&feature=related
Onko sinulla minkäänlaista arvausta, mistä oiken jankutat? MB220CDI kirjoitti:
Onko sinulla minkäänlaista arvausta miksi esikammiot aikanaan tehtiin jos meteli ei johdu palotapahtumasta vaan on mekaanista laatua. Ei kai niitä huvikseen rakenneltu? Epäilemättä vanhat pumput metelöi mutta niin teki moottorikin palotapahtuman takia.
Molemmat sivistyneet elektroniikan ja tietokoneiden ansiosta.
Oletko kuullut commonrail systeemiä ajettavan testipenkissä.Olet pohdinnoissasi oikeilla jäljillä.Dieselin nakutus syntyy juuri palotapahtumaan liittyvistä tekijlistä.
Esikammio juuri pienentää huomattavasti tätä nakutusta ja lisää sitkeyttä moottoriin.Taas esikammio huonontaa moottorin kylmäkäynnistystä.
Auton valmistajat kaihtoivatkin metelin takia suoraruisku Dieseleitä ja tietokoneohjatun järjestelmän ansiosta palotapahtumaa mahdollistutaan jäljittelemään esikammiomaiseksi.
Lisäksi pakokaasu kierrätys vaimantaa todella paljon nakutus ääntä.Siis palamisessa on rajallisempi määrä happea.Pakokaasu kierrätyksen poistaminen tuo selkeästi voimakkaamman nakutuksen esiin.- MB220CDI
KVG:sta kirjoitti:
Kato vaikka Googlesta, tai Youtubesta ja kuuntele ääntä.
http://www.youtube.com/watch?v=fGj-u0ZujmE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=gx-8aO1-d68&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oDAiaQNxEJw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=jYqXBaQ1qEM&feature=related
Onko sinulla minkäänlaista arvausta, mistä oiken jankutat?No ei kyllä nuo videot vakuuta että naukutus johtuisi pelkästään suuttimista. Suihkutus sylinterin sisällä, suutin upotettu kanteen. Tuon mukaan myös nakutus olisi vakio, riippumaton lämpötilasta ja kierrosluvusta, näinhän ei kuiteenkan ole vaan nakutus riippuu voimakkaasti olosuhteista.
- mitä väliä
jopet_:; kirjoitti:
Luepa tarkemmin itse kysymys. Varsinainen puupään vastaus: "nakuttaa ne niin kauan kuin on naftaa tankissa" kyllähän tämän varmaan kaikki tietää ketkä dieselillä ajaa. Vaan mistä mahtaa johtua tuo dieselin nakutus, kiinnostaisi itseänikin mikäli joku tietää?
Diesel nakuttaa kohdus.... tehtaalta paalaamoon. Välissä n 400000-1 miljoona kilometriä. Olen ajellut dieseleillä ja itseasiassa ei minua edes kiinnosta miksi nakuttaa. Pääasia, että nakuttaa, niin kauan, kuin tankissa sitä naftaa riittää. Rudolph Diesel voisi ehkä valaista asiaa, jos olisi vielä keskuudessamme. Termofysiikkaan ja palmisprosessiin tämä varmaan liityy, mutta nakutus ei ole dieselin vika, vaan ominaisuus.
- tosiaankaan
Sitroen mukaan luettuna, kenelläkään ole alkeellisintakaan tietoa, mistä dieselin käyntiääni johtuu?
Ääni tulee pumpusta ja suuttimista, korkeasta avautumispaineesta johtuen suuttimet ja pumppu aiheuttavat dieselille ominaisen äänen. Jos otetaan esim. normaali rivipumppu, ja laitetaan se koestuspenkkiin, on ääni lähes samanlainen, kuin samalla pumpulla olevan moottorin ääni. Dieselmoottori sinällään ei ole sen äänekkäämpi kuin bensamoottorikaan, ääni tulee pumpusta ja suuttimista. Nykyaikaiset dieselit ovat paljon hiljaisempia, mutta tekniikassakin on tapahtunut huimaa kehitystä.
Tosin VAG:n Tdi:t kuullostavat lähinnä sepelimyllyiltä;)
Nimim: S80Tdi- MB220CDI
No mites sitten selität common railien nakutuksen, ei ole rivipumppua ja suutinkin on aika erillainen kuin perinteinen paineella avautuva. Iloisesti nakuttavat kuitenkin. Hieman on nakutusta saatu hillittyä jaksottaisella ruiskutuksella, uusimmilla piezo-suuttimilla jopa 5 kertaa per sytytys. Itsellä solenoidiin perustuvat suuttimet jotka ruiskuttaa kaksi kertaa ja iloisesti nakuttaa.
- Rail
MB220CDI kirjoitti:
No mites sitten selität common railien nakutuksen, ei ole rivipumppua ja suutinkin on aika erillainen kuin perinteinen paineella avautuva. Iloisesti nakuttavat kuitenkin. Hieman on nakutusta saatu hillittyä jaksottaisella ruiskutuksella, uusimmilla piezo-suuttimilla jopa 5 kertaa per sytytys. Itsellä solenoidiin perustuvat suuttimet jotka ruiskuttaa kaksi kertaa ja iloisesti nakuttaa.
Edelleen on kyse kovista paineista, bensan 6 baria vs dieselin jopa yli tuhat baria. Tosin Mersut käy aika sievästi, jopa W124 200D on varsin sivistyneen kuuloinen.
- kuuroille
Rail kirjoitti:
Edelleen on kyse kovista paineista, bensan 6 baria vs dieselin jopa yli tuhat baria. Tosin Mersut käy aika sievästi, jopa W124 200D on varsin sivistyneen kuuloinen.
Sivistyneen kuuloinen?
Tietysti, jos vertaa kahta riisseliä,
toinen on hiljaisempi.
Mutta jos verrataan rieseliä bensaa,
ero on järkyttävä.
Ei siis mitenkään sivistynyt.
Kuurotkin joutuu pitämään korvatulppia,
rieselillä ajaessa:) - verrattuna
kuuroille kirjoitti:
Sivistyneen kuuloinen?
Tietysti, jos vertaa kahta riisseliä,
toinen on hiljaisempi.
Mutta jos verrataan rieseliä bensaa,
ero on järkyttävä.
Ei siis mitenkään sivistynyt.
Kuurotkin joutuu pitämään korvatulppia,
rieselillä ajaessa:)toiseen dieseliin, koska nyt oli puhe dieseleistä.
- oliko vitsi
Jos koskaan olet edes kuullut dieselin käyvän, niin oletpa aika pösilo jos et erota pumpun ja suuttimien ääntä ja kalinaa toisistaan.
- -seurailija-
Taitaa tuo "MB220CDI " olla ainoa joka on oikeilla jäljillä.
Kalina on kotoisin samasta ilmiöstä kuin bensiinikoneen nakutuskin, eli kun polttoaine syttyy useammasta kohdasta, niin toisiinsa törmäävät palo/painerintamat synnyttävät sokkiaallon, jonka etenemisnopeus voi ylittää äänennopeuden (n.500 m/s) ja tormätessään palotilan seinämään se saa aikaan ulospäin kuuluvan äänen.
Kylmässä moottorissa palamatonta polttoainetta tiivistyy mm. käynnistyksen alussa sylinterin seinämiin ja puristettaessa syttyy sitten milloin sattuu ja kalina on sen mukainen, kuten joskus savutuskin.
Lämpimässäkin moottorissa palaminen voi alkaa useasta paikasta, polttoaine kun ruiskutetaan nesteenä ja höyrystyminen tapahtuu viiveellä tai vasta palamisen yhteydessä.
Kalina on selvästi pahempaa suoraruiskuissa (monireikäsuuttimet) kuin kammiokoneissa, vaikka esiruiskutuksella koitetaan saada tilannetta jossa pääsuihku ruiskutettaisi palorintamaan.
Palamisnopeus ja sokkiaallon synty riippuu myös ilman pyörteilynopeudesta, jota tehostetaan yleensä palotilan muotoilulla ja joka tietenkin kasvaa kierrosluvun mukaan ja kalina vähenee selvästi suuremmilla kierroksilla.
Dieselin palamisnopeus ja paineen nousu on aika vaatimatonta ja ennenkaikkea lämpötila vain murto-osa bensakoneisiin verrattuna, joten kalina ei ole samalla lailla tuhoisaa, kiusallista kuitenkin.- Höpö höpö
Höpö,höpö,höpö.
- hyvin.
Todella pitkä juttu, joka perustuu ihan puhtaaseen arvaukseen.
http://www.youtube.com/watch?v=fg0hlYZg368
http://www.youtube.com/watch?v=wOTjdRvGdsI
http://www.youtube.com/watch?v=ZxJqIRQD9SU
Palorintamat, höyrystymiset, sokkiaallot, kiusallista kuitenkin. - idiootti,
Höpö höpö kirjoitti:
Höpö,höpö,höpö.
siennyt lisää
Dieselin koko toiminta perustuu korkeaan puristuspaineeseen, ja korkeaan ruiskutuspaineeseen.
Ensin sylinteriin imetään ilmaa joka puristetaan kokoon suurella paineella, sen jälkeen polttoaine ruiskutetaan sylinteriin erittäin hienona sumuna. Kyseinen sumu koostuu mikroskooppisen pienistä pisaroista jotka kuumenevat paineen vaikutuksesta. Kuumetessa pisaroiden ympärille muodostuu kaasuvaippa joka syttyy palamaan.
Eli nakuttava ääni johtuu dieselmoottorissa esiintyvistä, bensiinimoottoria suuremmista voimista.
Itse suutin pitää avautuessaan vinkuvaa ääntä, ja toisaalta itse ruiskutusvaihe on liian lyhyt jotta korva voisi sen erottaa.
Nykydieseleissä käytössä olevat järjestelmät mahdollistavat suuremman ruiskutuspaineen (=hienorakenteisempi polttoainesumu), ja tarkemman ajoituksen. Itse toimintaperiaate on kuitenkin sama kaikissa dieselmoottoreissa..
P.S. Nämä tiedot löytyvät sitten ihan alan opetuskirjallisuudesta, ei youtubesta..- asian vierestä
" Eli nakuttava ääni johtuu dieselmoottorissa esiintyvistä, bensiinimoottoria suuremmista voimista. "
Dieselmoottorin tyhjäkäynnillä max.paineet voi olla alle 40 bar, joka on pienempi kuin kuormitetulla bensiinimoottorilla !
Siitä huolimatta bensiinimoottori ei nakuta ja dieselinkin nakutus pienenee kun kuormaa lisätään.
Kun vielä palamis/paineen nousunopeus on dieselissä pienempi, niin pelkästään paineiden suuruus ei selitä ääntä, vaan tarvitaan joku poikkeuksellisen äkillinen voima, joka saa aikaan lohkossa ja/tai kannessa niin suuren liikkeen että se kuluu äänenä, sylinterin sisäistä painevaihtelua ei korvalla kuule. asian vierestä kirjoitti:
" Eli nakuttava ääni johtuu dieselmoottorissa esiintyvistä, bensiinimoottoria suuremmista voimista. "
Dieselmoottorin tyhjäkäynnillä max.paineet voi olla alle 40 bar, joka on pienempi kuin kuormitetulla bensiinimoottorilla !
Siitä huolimatta bensiinimoottori ei nakuta ja dieselinkin nakutus pienenee kun kuormaa lisätään.
Kun vielä palamis/paineen nousunopeus on dieselissä pienempi, niin pelkästään paineiden suuruus ei selitä ääntä, vaan tarvitaan joku poikkeuksellisen äkillinen voima, joka saa aikaan lohkossa ja/tai kannessa niin suuren liikkeen että se kuluu äänenä, sylinterin sisäistä painevaihtelua ei korvalla kuule.Dieselmoottorin tyhjäkäynnillä max.paineet voi olla alle 40 bar, joka on pienempi kuin kuormitetulla bensiinimoottorilla !
Siitä huolimatta bensiinimoottori ei nakuta ja dieselinkin nakutus pienenee kun kuormaa lisätään.
-------
Ymmärrän Dieselin nakutuksen johtuvan yksinomaan palamisen/räjähdyksen laajasta pinta-alasta.
Kun Dieselissä puristettuun/kuumaan ilmaan ruiskutetaan polttoainetta, niin palaminen alkaa koko männän alueella.(suoraruisku).Taas esikammio Dieselissä palaminen alkaa pienemmässä kohdassa, pinta-alaa ajatellen ja nakutusäääni onkin vaimeampaa.
Bensiini moottorissa koko palamisreaktio alkaa kipinästä ja laajenee "hitaasti" koko männän alueelle, jolloin nakutusääntä ei esiinny.
Siis nakutus ääni syntyy laajasta räjähdyksestä pinta-alaltaan.- asian vierestä
ml213 kirjoitti:
Dieselmoottorin tyhjäkäynnillä max.paineet voi olla alle 40 bar, joka on pienempi kuin kuormitetulla bensiinimoottorilla !
Siitä huolimatta bensiinimoottori ei nakuta ja dieselinkin nakutus pienenee kun kuormaa lisätään.
-------
Ymmärrän Dieselin nakutuksen johtuvan yksinomaan palamisen/räjähdyksen laajasta pinta-alasta.
Kun Dieselissä puristettuun/kuumaan ilmaan ruiskutetaan polttoainetta, niin palaminen alkaa koko männän alueella.(suoraruisku).Taas esikammio Dieselissä palaminen alkaa pienemmässä kohdassa, pinta-alaa ajatellen ja nakutusäääni onkin vaimeampaa.
Bensiini moottorissa koko palamisreaktio alkaa kipinästä ja laajenee "hitaasti" koko männän alueelle, jolloin nakutusääntä ei esiinny.
Siis nakutus ääni syntyy laajasta räjähdyksestä pinta-alaltaan." Ymmärrän Dieselin nakutuksen johtuvan yksinomaan palamisen/räjähdyksen laajasta pinta-alasta. "
" Bensiini moottorissa koko palamisreaktio alkaa kipinästä ja laajenee "hitaasti" koko männän alueelle, jolloin nakutusääntä ei esiinny. "
Bensiinikoneessa on seos koko palotilan alueella, dieselissä vain suihkun alalla.
Nestemäisenä hiilivedyt ei pala, höyrystyminen vie aikansa samoin ruiskutus ja palamistapahtuma kokonaisuudessaan on tosi hidas verrattuna homogeeniseen höyrystyneeseen bensiiniseokseen. (vrt. max kierrosluku)
Myös bensiinimoottori nakuttaa kuin diesel silloin kun palaminen ei ole hallittua (detonaatio) ja juuri suoraruiskutuksessa palaminen alkaa monesta paikasta ja kammiokoneetkin kalisee kylmänä jöpa enemmän kuin suoraruiskut, joten pinta-alateoria ei tunnu kovin uskottavalta. - ML213.
asian vierestä kirjoitti:
" Ymmärrän Dieselin nakutuksen johtuvan yksinomaan palamisen/räjähdyksen laajasta pinta-alasta. "
" Bensiini moottorissa koko palamisreaktio alkaa kipinästä ja laajenee "hitaasti" koko männän alueelle, jolloin nakutusääntä ei esiinny. "
Bensiinikoneessa on seos koko palotilan alueella, dieselissä vain suihkun alalla.
Nestemäisenä hiilivedyt ei pala, höyrystyminen vie aikansa samoin ruiskutus ja palamistapahtuma kokonaisuudessaan on tosi hidas verrattuna homogeeniseen höyrystyneeseen bensiiniseokseen. (vrt. max kierrosluku)
Myös bensiinimoottori nakuttaa kuin diesel silloin kun palaminen ei ole hallittua (detonaatio) ja juuri suoraruiskutuksessa palaminen alkaa monesta paikasta ja kammiokoneetkin kalisee kylmänä jöpa enemmän kuin suoraruiskut, joten pinta-alateoria ei tunnu kovin uskottavalta.Niin, aikoinaan oli Ferguson TA 20 Diesel Traktori ja tosi erikoinen moottoriltaan.Erittäin sitkis moottoriltaan ja erittäin pehmeä käyntiääni juuri kammion takia.Siis lapaminen kirjaimellisesti alkoi kammiossa ja eteni "hitaasti" kohti kokonaisvaltaista räjähdystä/palamista.
Suoraruisku Dieselissä palaminen/räjähdys tapahtuu kauttaaltaan koko alueelta yhtä aikaa.Näin karrikoiden ajateltuna.No, nyky Dieselissä pyritään sumutuksien kautta "pidentämään" tätä räjähdyksen alkamista.Siis ensin pienempi sumitus ja surentaen sitä jne... - ML213.
ML213. kirjoitti:
Niin, aikoinaan oli Ferguson TA 20 Diesel Traktori ja tosi erikoinen moottoriltaan.Erittäin sitkis moottoriltaan ja erittäin pehmeä käyntiääni juuri kammion takia.Siis lapaminen kirjaimellisesti alkoi kammiossa ja eteni "hitaasti" kohti kokonaisvaltaista räjähdystä/palamista.
Suoraruisku Dieselissä palaminen/räjähdys tapahtuu kauttaaltaan koko alueelta yhtä aikaa.Näin karrikoiden ajateltuna.No, nyky Dieselissä pyritään sumutuksien kautta "pidentämään" tätä räjähdyksen alkamista.Siis ensin pienempi sumitus ja surentaen sitä jne...Siis ensin pienempi sumitus ja surentaen sitä jne...
----
No, sumutuksesta lienee edelleen kysymys. - MB220CDI
ml213 kirjoitti:
Dieselmoottorin tyhjäkäynnillä max.paineet voi olla alle 40 bar, joka on pienempi kuin kuormitetulla bensiinimoottorilla !
Siitä huolimatta bensiinimoottori ei nakuta ja dieselinkin nakutus pienenee kun kuormaa lisätään.
-------
Ymmärrän Dieselin nakutuksen johtuvan yksinomaan palamisen/räjähdyksen laajasta pinta-alasta.
Kun Dieselissä puristettuun/kuumaan ilmaan ruiskutetaan polttoainetta, niin palaminen alkaa koko männän alueella.(suoraruisku).Taas esikammio Dieselissä palaminen alkaa pienemmässä kohdassa, pinta-alaa ajatellen ja nakutusäääni onkin vaimeampaa.
Bensiini moottorissa koko palamisreaktio alkaa kipinästä ja laajenee "hitaasti" koko männän alueelle, jolloin nakutusääntä ei esiinny.
Siis nakutus ääni syntyy laajasta räjähdyksestä pinta-alaltaan.Niin ja erityisen kova nakutus kylmänä ja tyhjäkäynnillä johtuu syttymisen viivästymisestä, koko annos ehtii höyrystyä (tai ainakin lämmetä, en ole varma höyrystyykö) ja syttyy vasta sitten kerralla räjähtäen.
MB220CDI kirjoitti:
Niin ja erityisen kova nakutus kylmänä ja tyhjäkäynnillä johtuu syttymisen viivästymisestä, koko annos ehtii höyrystyä (tai ainakin lämmetä, en ole varma höyrystyykö) ja syttyy vasta sitten kerralla räjähtäen.
Kylmässä ilmassahan on enemmän happea ja tämä hapetus nopeuttaa palamisreaktiota koko sumutetussa polttoaineessa.
Nakutuksen ydinhän on koko polttoaineen räjähtäminen yhtä aikaa ja tietenkin hapen määrä.
Bensiini moottorissa taas palaminen/räjähtäminen alkaa tulpan kipinän läheisyydestä ja laajentuen "hitaasti" koko poltoaineen alueelle.Siis pehmeästi.Bensamoottorikin nakuttaa lievästi kun ajoitus on liian aikaiosella eli männän nouseminen palamisen aikana voimistaa räjähdyksen voimaa/ääntä.Tosi vaarallinen ilmiö Bensiini moottorissa.- vai miten se nyt oli
ml213 kirjoitti:
Kylmässä ilmassahan on enemmän happea ja tämä hapetus nopeuttaa palamisreaktiota koko sumutetussa polttoaineessa.
Nakutuksen ydinhän on koko polttoaineen räjähtäminen yhtä aikaa ja tietenkin hapen määrä.
Bensiini moottorissa taas palaminen/räjähtäminen alkaa tulpan kipinän läheisyydestä ja laajentuen "hitaasti" koko poltoaineen alueelle.Siis pehmeästi.Bensamoottorikin nakuttaa lievästi kun ajoitus on liian aikaiosella eli männän nouseminen palamisen aikana voimistaa räjähdyksen voimaa/ääntä.Tosi vaarallinen ilmiö Bensiini moottorissa.Kertoisiko arvon kotitarvekemisti, mistä se "kylmässä ilmassa oleva" ylimääräinen happi on peräisin?
Rupesi nimittäin vähän huolestuttamaan tämän materian ja energian häviämättömyyden kanssa... - lämpö laajentaa
vai miten se nyt oli kirjoitti:
Kertoisiko arvon kotitarvekemisti, mistä se "kylmässä ilmassa oleva" ylimääräinen happi on peräisin?
Rupesi nimittäin vähän huolestuttamaan tämän materian ja energian häviämättömyyden kanssa...No on siinä kylmässä ilmassa myös enemmän typpeä, seos siis pysyy lämmittäessä samana.
Jos otat litran kylmää ilmaa ja lämmität sen, niin se on enemmän kuin litra, massa pysyi samana.
- syy
on Auringon pilkut ja dieselin eri numerolla myytävät polttoainesuodattimet. Seuraavaksi merkittävin tekijä on se, että diesel tankataan eri mittarista.
- vilkas mielikuvitus
Mutta suurimmasta osasta puuttuu jotain tai jokin ei täsmää.
Polttoaineen hapettamisella palotilassa on tarkoitus lisätä sylinterissä olevan kaasun painetta, jota voidaan sitten hyödyntää mekaaniseksi työksi.
Paine kasvaa (mahd.höyrystymisen lisäksi) lämpötilan nousun mukaan ja etenee aaltona äänen nopeudella (paineaallon etenemisnopeus on juuri se äänen nopeus.)
Tämä tietysti on selvää kaikille, mutta dieselmoottorin nakutuksessa on paikallaan hiukan tarkempi mietiskely.
Äänen nopeus kaasussa on suhteessa lämpötilaan siten että kuumemmassa se on suurempi, myös höyrystyminen ja palamisnopeus on kuumempana suurempi, joten sekä paineen nousu että etenemisnopeus ovat suurempia, mutta kalina on kuitenkin kylmässä koneessa kovempi ? ?
Paineen suuruus tietenkin myös vaikuttaa kalinaan, mutta esim ahdettaessa tai enemmän kuormitettaessa kalina vähenee selvästi. ? ?
Väliaineen liike, ts ilman pyörteily lisää huomattavasti paineen nousu- ja etenemisnopeutta, mutta mm. kammiokoneissa joissa ilma pakotetaan voimakkaaseen pyörteilyyn ennen ruiskutusta tai kun kierrosnopeutta lisätään, niin kalina vähenee ? ?
Kun vielä lisätään että sylinterissä ei tapakdu mitään " voimakasta räjähdystä", vain palamista ja dieselpolttoaine on vielä paljon huonommin palavaa kuin muut käytössä olevat polttoaineet, niin siinä jotain pohjaa mietiskellä teoriaa joka selittää kalinan synnyn.- Jymppä
Tähän mennessä, onnittelut =P
"Polttoaineen hapettamisella palotilassa on tarkoitus lisätä sylinterissä olevan kaasun painetta, jota voidaan sitten hyödyntää mekaaniseksi työksi." - Polttoaine ei pala ilman happea, sen takia sinne sitä työnnetään. Myöskään reformoitu polttoaine ei sisällä tarpeeksi happea palaakseen suljetussa tilassa.
Korkeampi paine tietää korkeampaa lämpötilaa, joka itsessään mahdollistaa sen dieselin höyrystymisen. Tässä on syy miksi diesel ei välttämättä lähde käyntiin talvella - on liian kylmä, jotta diesel höyrystyisi. Nesteenä se ei pala.
"Äänen nopeus kaasussa on suhteessa lämpötilaan siten että kuumemmassa se on suurempi, myös höyrystyminen ja palamisnopeus on kuumempana suurempi, joten sekä paineen nousu että etenemisnopeus ovat suurempia, mutta kalina on kuitenkin kylmässä koneessa kovempi ? ?" - No ei taaskaan näin. Pakko sanoa, että /- 50 celsiusta, ei vaikuta käytännössä mitenkään äänen nopeuteen. Kylmässä koneessa ei se kalina ole yhtään kovempaa, silloin kalinaa aiheuttaa muunmualla venttiilit yms. mitä tässä ketjussa on jo monesta suusta tullut. Myös on huomioitavaa, että nakutusäänen kuulee pelkästään tietyllä taajuudella. Joten kone voi nakuttaa paljon ennen ja jälkeen, vaikka ihmiskorvin ei mitään erottaisikaan! Myös kannattaa ottaa huomioon, että jos on hitaat nopeudet kyseessä, niin on vähemmän muita ääniä peittämässä nakuttavaa ääntä!
"Paineen suuruus tietenkin myös vaikuttaa kalinaan, mutta esim ahdettaessa tai enemmän kuormitettaessa kalina vähenee selvästi. ? ?" - Koska muut äänihäiriöt lisääntyy. Olisi myös syytä miettiä mikä on kalinaa ja mikä nakuutusta (ei ole sama asia).
"Väliaineen liike, ts ilman pyörteily lisää huomattavasti paineen nousu- ja etenemisnopeutta, mutta mm. kammiokoneissa joissa ilma pakotetaan voimakkaaseen pyörteilyyn ennen ruiskutusta tai kun kierrosnopeutta lisätään, niin kalina vähenee ? ? -...
"Kun vielä lisätään että sylinterissä ei tapakdu mitään " voimakasta räjähdystä", vain palamista ja dieselpolttoaine on vielä paljon huonommin palavaa kuin muut käytössä olevat polttoaineet, niin siinä jotain pohjaa mietiskellä teoriaa joka selittää kalinan synnyn." - Ai ei tapahdu mitään voimakasta räjähdystä.. Jos diesel kone kiertää 4000 kierrosta minuutissa (66 kierrosta sekunnissa), niin kyllä sen polttoaineen melko räjähdysmäisesti täytyy palaa. Toki hitaammin kuin bensakoneessa, mutta jotain rajaa silti. Ja edelleenkin katsoppas näitä muita viestejä, ja googleta, ja mieti mitä eroa on kalinalla ja nakuutuksella (tässä viestiketjussa puhutaan nimenomaan _nakuutuksesta_). Kiitos ja hei. - vilkas mielikuvitus
Jymppä kirjoitti:
Tähän mennessä, onnittelut =P
"Polttoaineen hapettamisella palotilassa on tarkoitus lisätä sylinterissä olevan kaasun painetta, jota voidaan sitten hyödyntää mekaaniseksi työksi." - Polttoaine ei pala ilman happea, sen takia sinne sitä työnnetään. Myöskään reformoitu polttoaine ei sisällä tarpeeksi happea palaakseen suljetussa tilassa.
Korkeampi paine tietää korkeampaa lämpötilaa, joka itsessään mahdollistaa sen dieselin höyrystymisen. Tässä on syy miksi diesel ei välttämättä lähde käyntiin talvella - on liian kylmä, jotta diesel höyrystyisi. Nesteenä se ei pala.
"Äänen nopeus kaasussa on suhteessa lämpötilaan siten että kuumemmassa se on suurempi, myös höyrystyminen ja palamisnopeus on kuumempana suurempi, joten sekä paineen nousu että etenemisnopeus ovat suurempia, mutta kalina on kuitenkin kylmässä koneessa kovempi ? ?" - No ei taaskaan näin. Pakko sanoa, että /- 50 celsiusta, ei vaikuta käytännössä mitenkään äänen nopeuteen. Kylmässä koneessa ei se kalina ole yhtään kovempaa, silloin kalinaa aiheuttaa muunmualla venttiilit yms. mitä tässä ketjussa on jo monesta suusta tullut. Myös on huomioitavaa, että nakutusäänen kuulee pelkästään tietyllä taajuudella. Joten kone voi nakuttaa paljon ennen ja jälkeen, vaikka ihmiskorvin ei mitään erottaisikaan! Myös kannattaa ottaa huomioon, että jos on hitaat nopeudet kyseessä, niin on vähemmän muita ääniä peittämässä nakuttavaa ääntä!
"Paineen suuruus tietenkin myös vaikuttaa kalinaan, mutta esim ahdettaessa tai enemmän kuormitettaessa kalina vähenee selvästi. ? ?" - Koska muut äänihäiriöt lisääntyy. Olisi myös syytä miettiä mikä on kalinaa ja mikä nakuutusta (ei ole sama asia).
"Väliaineen liike, ts ilman pyörteily lisää huomattavasti paineen nousu- ja etenemisnopeutta, mutta mm. kammiokoneissa joissa ilma pakotetaan voimakkaaseen pyörteilyyn ennen ruiskutusta tai kun kierrosnopeutta lisätään, niin kalina vähenee ? ? -...
"Kun vielä lisätään että sylinterissä ei tapakdu mitään " voimakasta räjähdystä", vain palamista ja dieselpolttoaine on vielä paljon huonommin palavaa kuin muut käytössä olevat polttoaineet, niin siinä jotain pohjaa mietiskellä teoriaa joka selittää kalinan synnyn." - Ai ei tapahdu mitään voimakasta räjähdystä.. Jos diesel kone kiertää 4000 kierrosta minuutissa (66 kierrosta sekunnissa), niin kyllä sen polttoaineen melko räjähdysmäisesti täytyy palaa. Toki hitaammin kuin bensakoneessa, mutta jotain rajaa silti. Ja edelleenkin katsoppas näitä muita viestejä, ja googleta, ja mieti mitä eroa on kalinalla ja nakuutuksella (tässä viestiketjussa puhutaan nimenomaan _nakuutuksesta_). Kiitos ja hei.- yritätkö neuvoa mitä on hapettuminen/palaminen ?
- korkeampi paine on korkeampi lämpötila vain tietyissä tilamuutoksissa.
- Puristusämpötila voi olla alle 200 C eli alle itsesyttymislämpötilan, höyrystymistä tapahtuu jo paljon alemmissakin lämpötiloissa, ja parhaimmillaan lämpimän koneen puristuslämmöt ylittää reilusti 400 C joka voi olla äänennopeudessa jopa 30% kasvu.
Mitätöntäkö ?
- Palamisnopeus alle 30 m/s riittää hyvin jopa 6000 r/min.
Räjähdyksen rajanopeutena pidetään 4000 m/s joten kaukana ollaan .
Varmaankin kiva heittää noin mutupohjalta pelkästään kirjoittelun ilosta.
Jos tosiaan tietäisit jotain, niin olisit varmaan kertonut, mistä se nakutus tai kalina tai miksi haluat sanoa dieselin käyntiäänessä olevaa, muista äänistä selvästi erottuvaa ääntä, on peräisin.
Kiitos vaan itselles Polttoaineen hapettamisella palotilassa on tarkoitus lisätä sylinterissä olevan kaasun painetta, jota voidaan sitten hyödyntää mekaaniseksi työksi.
------
Mutta, merkittävin tekijä, palamisessa tarvittavan hapetusta ajatellen on puristetussa ilmassa oleva hapen pitoisuus.Juuri kylmä moottori saa parhaan hapetuksen palamisessaan ja ymmärrän tämän tekijän olevan se ratkaisevin syy kylmän moottorin voimakkkaaseen nakutukseen.Siis palamistapahtumalla/laadulla on ratkaiseva tekijä Dieselin nakutukseen.
Esim. jos ottaa pois pakokaasukierrätyksen Dieselistä , niin nakutuksesta tuleva melutaso nousee.Siis moottori saa kylmempää ja happipitoisempaa ilmaa.
Samoin väljän moottorin nakutus on vaimeampaa, juuri heikomman palamisreaktion/syttymisen takia.
PS. niin, jokaisella on oma mielikuva räjähdyksestä ja sen voimakkuudesta.Itse pidän jonkinasteisena räjähdyksenä sitä tapahtumaa, joka tapahtuu sumuuntuneen polttoaineen palaessa sylinterissä.Juuri tämä tapahtuma rasittaa laakeripintoja/kin.Paineen suuruus tietenkin myös vaikuttaa kalinaan, mutta esim ahdettaessa tai enemmän kuormitettaessa kalina vähenee selvästi. ? ?
-------
Mutta, onko todellisuudessa noin.Esim. Traktoreissa melu lisääntyy mitä enemmän mootoria kuormitetaan.Mutta, tässäkin tulee raja vastaan. Kun hapetus ei riitä, niin nakutus vaimenee ja nokipilvi kasvaa.Mutta, hyvällä hapetuksella nakutus lisääntyy.
Samoin käy nyky Dieselissäkin.Tyhjäkäynnillä nakutus on vaimeaa, mutta hieman kaasua lisätessä nakutus tulee voimakkaasti esiin.Toisaalta on huomioitava, miten tietokoneohjattu polttoaineen syöttö muuttaa monia tekijöitä.Esim. ymmärrän syötön ajoituksen muuttuvan kuormituksen mukaan.- selvennätkö
ml213 kirjoitti:
Polttoaineen hapettamisella palotilassa on tarkoitus lisätä sylinterissä olevan kaasun painetta, jota voidaan sitten hyödyntää mekaaniseksi työksi.
------
Mutta, merkittävin tekijä, palamisessa tarvittavan hapetusta ajatellen on puristetussa ilmassa oleva hapen pitoisuus.Juuri kylmä moottori saa parhaan hapetuksen palamisessaan ja ymmärrän tämän tekijän olevan se ratkaisevin syy kylmän moottorin voimakkkaaseen nakutukseen.Siis palamistapahtumalla/laadulla on ratkaiseva tekijä Dieselin nakutukseen.
Esim. jos ottaa pois pakokaasukierrätyksen Dieselistä , niin nakutuksesta tuleva melutaso nousee.Siis moottori saa kylmempää ja happipitoisempaa ilmaa.
Samoin väljän moottorin nakutus on vaimeampaa, juuri heikomman palamisreaktion/syttymisen takia.
PS. niin, jokaisella on oma mielikuva räjähdyksestä ja sen voimakkuudesta.Itse pidän jonkinasteisena räjähdyksenä sitä tapahtumaa, joka tapahtuu sumuuntuneen polttoaineen palaessa sylinterissä.Juuri tämä tapahtuma rasittaa laakeripintoja/kin.Miksi " Juuri kylmä moottori saa parhaan hapetuksen " ?
selvennätkö kirjoitti:
Miksi " Juuri kylmä moottori saa parhaan hapetuksen " ?
Niin, kylmän ilman happipitoisuus on korkeampi kuin lämpimän ilman.Ahtoilman jäähdytyksen tarkoitushan on lisätä ilman happipitopisuutta/tiheyttä.Toisaalta ilma aina ennättää lämmetä lämpimän moottorin imukanavissa ennekuin ilma saavuttaa "päätepisteensä".
- n. 21% kuivassa ilmassa
ml213 kirjoitti:
Niin, kylmän ilman happipitoisuus on korkeampi kuin lämpimän ilman.Ahtoilman jäähdytyksen tarkoitushan on lisätä ilman happipitopisuutta/tiheyttä.Toisaalta ilma aina ennättää lämmetä lämpimän moottorin imukanavissa ennekuin ilma saavuttaa "päätepisteensä".
On aina se mikä on imuilmassa.
Moottorin lämpötila tai ahtaminen ei vaikuta ilman happipitoisuuteen, ilman on lämmettävä puristuksessa kuitenkin väh 180 asteeseen, mieluummin yli jotta polttoaine syttyisi.
Diesel käy runsaalla ilmaylimäärällä, joten varsimkaan thjäkkäynnillä ilman määrä ei ole ongelma. n. 21% kuivassa ilmassa kirjoitti:
On aina se mikä on imuilmassa.
Moottorin lämpötila tai ahtaminen ei vaikuta ilman happipitoisuuteen, ilman on lämmettävä puristuksessa kuitenkin väh 180 asteeseen, mieluummin yli jotta polttoaine syttyisi.
Diesel käy runsaalla ilmaylimäärällä, joten varsimkaan thjäkkäynnillä ilman määrä ei ole ongelma."Moottorin lämpötila tai ahtaminen ei vaikuta ilman happipitoisuuteen, ilman on lämmettävä puristuksessa kuitenkin väh 180 asteeseen, mieluummin yli jotta polttoaine syttyisi".
--------
Tarkoitin lähemmin ilman määrää/tiheyttä ja siten happipitoisuutta.Toisaalta ahtimista ei ole mitään hyötyä tyhjäkäynnillä.
Mutta, eikö Dieselin puristetun ilman lämpötila ole mieluimmin lähempänä 1000 astetta kuin 500 astetta.Näin muistelen.
Niin, edelleen ymmärrän, miten Dieselin nakutus ja erikoisesti kylmänä liittyy läheisesti ilman määrään/happipitoisuuteen ja polttoaineen laajaan yht´äkkiseen palamiseen/räjähtämiseen.Palaminen ei lähde pienestä pisteestä, vaan laaja-alaisesti.Lisäksi, kylmä/tiheämpi ilma antaa paremman syttymislämpötilan Dieselissä.- Jymppä
ml213 kirjoitti:
Polttoaineen hapettamisella palotilassa on tarkoitus lisätä sylinterissä olevan kaasun painetta, jota voidaan sitten hyödyntää mekaaniseksi työksi.
------
Mutta, merkittävin tekijä, palamisessa tarvittavan hapetusta ajatellen on puristetussa ilmassa oleva hapen pitoisuus.Juuri kylmä moottori saa parhaan hapetuksen palamisessaan ja ymmärrän tämän tekijän olevan se ratkaisevin syy kylmän moottorin voimakkkaaseen nakutukseen.Siis palamistapahtumalla/laadulla on ratkaiseva tekijä Dieselin nakutukseen.
Esim. jos ottaa pois pakokaasukierrätyksen Dieselistä , niin nakutuksesta tuleva melutaso nousee.Siis moottori saa kylmempää ja happipitoisempaa ilmaa.
Samoin väljän moottorin nakutus on vaimeampaa, juuri heikomman palamisreaktion/syttymisen takia.
PS. niin, jokaisella on oma mielikuva räjähdyksestä ja sen voimakkuudesta.Itse pidän jonkinasteisena räjähdyksenä sitä tapahtumaa, joka tapahtuu sumuuntuneen polttoaineen palaessa sylinterissä.Juuri tämä tapahtuma rasittaa laakeripintoja/kin."Polttoaineen hapettamisella palotilassa on tarkoitus lisätä sylinterissä olevan kaasun painetta, jota voidaan sitten hyödyntää mekaaniseksi työksi." - Mitä nyt historiaa muistaa n. kymmenen vuoden päähän, niin tämä hapettaminenhan tuli Futura bensiiniin sen takia, että saatiin päästöjen pudotus aikaan polttoaineella, koska katalysaattoriautoihin ei lama-Suomessa ollut varaa. Tässä on aiheesta melko kiva linkki, kannattaa lukea: http://www.vmpk.fi/files/futura.pdf
Eräs poiminta kuintekin tuosta pdf-dokumentista: _alhainen höyrynpaine_ *vähemmän haihtumapäästöjä *parempi kuuma-ajettavuus. Tässä puhutaan siis Futura bensiinistä, mutta en ymmärrä miten se bensassa laskisi höyrynpainetta, ja dieselissä nostaisi.
Muutenkin jos polttoaineessa on 2% happea, niin kuinka paljon se nostaa esimerkiksi painetta ahdetussa dieselissä, joka käy vaikkapa alhaisessa kuormitustilanteessa nelinkertaisella yli-ilmamäärällä? Niin vähän, ettei sitä kannata edes ääneen mainita.
Mutta sen kyllä ymmärrän, että sylinterin täytös koitetaan saada mahdollisimman suureksi, jolloin myös kaasun paine nousee puristustahdissa korkeammaksi kuin vajaalla täytöllä. Näin ollen sylinterin tilavuutta käytetään mahdollisimman paljon hyväksi.
Ja edelleenkin nakuutus on termi epäedullisesta palamistapahtumasta, sanoi Wikipedia mitä tahansa. Jos puhut pelkästä vähän terävän kuuloisesta kylmäkäyntiäänestä (mikä ei liity nakuttamiseen mitenkään), niin vaikuttaahan siihen vaikkapa öljyn viskositeetti. Käyhän bensakonekin karkeammin kylmällä kelillä, vaikkei nakutakaan!
Jos ottaa EGR:n pois päältä, niin mahdollisesti käyntiääni muuttuu, koska ilmaseoksen laatu muuttuu, ja moottorinohjaus joutuu tämän ottamaan huomioon. Mitään nakuutusta ei edelleenkään synny, ääni voi kyllä muuttua.
"Samoin väljän moottorin nakutus on vaimeampaa, juuri heikomman palamisreaktion/syttymisen takia." - Tämä on täysin mahdollista. Jos puristuspaineet on täysin kateessa, niin ei nakuutuskaan niin voimakas ole kuin teoriassa olisi mahdollista.
"PS. niin, jokaisella on oma mielikuva räjähdyksestä ja sen voimakkuudesta.Itse pidän jonkinasteisena räjähdyksenä sitä tapahtumaa, joka tapahtuu sumuuntuneen polttoaineen palaessa sylinterissä.Juuri tämä tapahtuma rasittaa laakeripintoja/kin." - Itsekin pidän sitä mitä suurimmassa määrin räjähdyksenä. Mutta sumuuntuneen polttoaineen kuuluukin palaa sylinterissä, ja sen luonnollisesti aiheuttaa tietynlaista mekaanista rasitusta, sille ei mitään voi. Ja laakeritkin tästä tykkää huonoa, mikä on otettu lujuuslaskuissa huomioon. Mitään ikuisia niistä koneista ei edes suunnitella, eikä siitä edes haaveilla. - Jymppä
vilkas mielikuvitus kirjoitti:
- yritätkö neuvoa mitä on hapettuminen/palaminen ?
- korkeampi paine on korkeampi lämpötila vain tietyissä tilamuutoksissa.
- Puristusämpötila voi olla alle 200 C eli alle itsesyttymislämpötilan, höyrystymistä tapahtuu jo paljon alemmissakin lämpötiloissa, ja parhaimmillaan lämpimän koneen puristuslämmöt ylittää reilusti 400 C joka voi olla äänennopeudessa jopa 30% kasvu.
Mitätöntäkö ?
- Palamisnopeus alle 30 m/s riittää hyvin jopa 6000 r/min.
Räjähdyksen rajanopeutena pidetään 4000 m/s joten kaukana ollaan .
Varmaankin kiva heittää noin mutupohjalta pelkästään kirjoittelun ilosta.
Jos tosiaan tietäisit jotain, niin olisit varmaan kertonut, mistä se nakutus tai kalina tai miksi haluat sanoa dieselin käyntiäänessä olevaa, muista äänistä selvästi erottuvaa ääntä, on peräisin.
Kiitos vaan itselles"- korkeampi paine on korkeampi lämpötila vain tietyissä tilamuutoksissa." - Jaahas, missäs täällä maapallon pinnalla on tuollainen tilanne, että astiassa, jossa on 1 barin paine lämpötila on x, ja 100 barin paineessa lämpötila on se sama x? Siitä tahtoisin toki olla tietoinen.
"- Puristusämpötila voi olla alle 200 C eli alle itsesyttymislämpötilan, höyrystymistä tapahtuu jo paljon alemmissakin lämpötiloissa, ja parhaimmillaan lämpimän koneen puristuslämmöt ylittää reilusti 400 C joka voi olla äänennopeudessa jopa 30% kasvu.
Mitätöntäkö ?" - Siis mitä mitä? Alle itsesyttymislämpötilan, siis minkä itsesyttymyslämpötilan? Diesel-nesteen vai? Sanottakoot tähän, että se neste ei syty, vaan se kaasu. Jos lämpötila on niin alhainen, että diesel (tai bensa) ei höyrysty, niin syttymistä ei tapahdu. Sen takia tietyissä lämpötiloissa käytetään tietynlaisia polttoaineita, jotta niitä pystyisi käyttämään. Ja mitä haet takaa tolla 30% äänennopeuden kasvulla? Myönnän, että se ääni kyllä kuulostaa eriltä, mutta mitä sitten? Niin se on kaikissa mekaanisissa kojeissa.. Eikä se siltikään ole nakuutusta.
"- Palamisnopeus alle 30 m/s riittää hyvin jopa 6000 r/min.
Räjähdyksen rajanopeutena pidetään 4000 m/s joten kaukana ollaan ." - Mutta tässä nyt oli kyse korvalla kuultavasta äänestä. 30 m/s palaminen kuulostaa korvaan täysin samalta kuin 36 tai 24 m/s. Myös väite, että 30 m/s riittää jopa 6000 r/min, on osittain totta. Totta se on, että siihen päästään, mutta nykydieseleissä saatetaan käyttää viittä eri ruiskutustapahtumaan per yksi puristustahti. Jos tällaista tapahtumaa käytetään, tai peräti vielä enempiä ruiskutustapahtumia, niin millään ei päästä tuohon 6000 r/min nopeuteen. Ja muutenkin, kyllä asioita voi teoriassa onnistua tekemään, mutta onko se kannattavaa, jos kustannukset on aivan älyttömät nähden hyötyihin?
"Jos tosiaan tietäisit jotain, niin olisit varmaan kertonut, mistä se nakutus tai kalina tai miksi haluat sanoa dieselin käyntiäänessä olevaa, muista äänistä selvästi erottuvaa ääntä, on peräisin." - Tähän valitettavasti vaikuttaa ruiskutuspaine, suuttimet, männän, sylinterien, venttiilien määrä, koko, laatu, öljyt, moottorin materiaalit, palotapahtumat, paineet, välykset, kitkat, mekaaniset apulaitteet, pumput, puhaltimet, seossuhde, lämpötila.... Ei siis ole mitään yhtä kohtaa, minkä voisi nimetä syylliseksi. Kukaan ei voi tulla samomaan, että venttiilin kara se on se mikä pitää sen äänen. Joten sulla varmaan riittää hauskaa tämän aiheen perusteella, kun ketään ei voi olla tarpeeksi hyvä tyydyttämään sun tarpeet =) - Mutta mutta
Jymppä kirjoitti:
"Polttoaineen hapettamisella palotilassa on tarkoitus lisätä sylinterissä olevan kaasun painetta, jota voidaan sitten hyödyntää mekaaniseksi työksi." - Mitä nyt historiaa muistaa n. kymmenen vuoden päähän, niin tämä hapettaminenhan tuli Futura bensiiniin sen takia, että saatiin päästöjen pudotus aikaan polttoaineella, koska katalysaattoriautoihin ei lama-Suomessa ollut varaa. Tässä on aiheesta melko kiva linkki, kannattaa lukea: http://www.vmpk.fi/files/futura.pdf
Eräs poiminta kuintekin tuosta pdf-dokumentista: _alhainen höyrynpaine_ *vähemmän haihtumapäästöjä *parempi kuuma-ajettavuus. Tässä puhutaan siis Futura bensiinistä, mutta en ymmärrä miten se bensassa laskisi höyrynpainetta, ja dieselissä nostaisi.
Muutenkin jos polttoaineessa on 2% happea, niin kuinka paljon se nostaa esimerkiksi painetta ahdetussa dieselissä, joka käy vaikkapa alhaisessa kuormitustilanteessa nelinkertaisella yli-ilmamäärällä? Niin vähän, ettei sitä kannata edes ääneen mainita.
Mutta sen kyllä ymmärrän, että sylinterin täytös koitetaan saada mahdollisimman suureksi, jolloin myös kaasun paine nousee puristustahdissa korkeammaksi kuin vajaalla täytöllä. Näin ollen sylinterin tilavuutta käytetään mahdollisimman paljon hyväksi.
Ja edelleenkin nakuutus on termi epäedullisesta palamistapahtumasta, sanoi Wikipedia mitä tahansa. Jos puhut pelkästä vähän terävän kuuloisesta kylmäkäyntiäänestä (mikä ei liity nakuttamiseen mitenkään), niin vaikuttaahan siihen vaikkapa öljyn viskositeetti. Käyhän bensakonekin karkeammin kylmällä kelillä, vaikkei nakutakaan!
Jos ottaa EGR:n pois päältä, niin mahdollisesti käyntiääni muuttuu, koska ilmaseoksen laatu muuttuu, ja moottorinohjaus joutuu tämän ottamaan huomioon. Mitään nakuutusta ei edelleenkään synny, ääni voi kyllä muuttua.
"Samoin väljän moottorin nakutus on vaimeampaa, juuri heikomman palamisreaktion/syttymisen takia." - Tämä on täysin mahdollista. Jos puristuspaineet on täysin kateessa, niin ei nakuutuskaan niin voimakas ole kuin teoriassa olisi mahdollista.
"PS. niin, jokaisella on oma mielikuva räjähdyksestä ja sen voimakkuudesta.Itse pidän jonkinasteisena räjähdyksenä sitä tapahtumaa, joka tapahtuu sumuuntuneen polttoaineen palaessa sylinterissä.Juuri tämä tapahtuma rasittaa laakeripintoja/kin." - Itsekin pidän sitä mitä suurimmassa määrin räjähdyksenä. Mutta sumuuntuneen polttoaineen kuuluukin palaa sylinterissä, ja sen luonnollisesti aiheuttaa tietynlaista mekaanista rasitusta, sille ei mitään voi. Ja laakeritkin tästä tykkää huonoa, mikä on otettu lujuuslaskuissa huomioon. Mitään ikuisia niistä koneista ei edes suunnitella, eikä siitä edes haaveilla.Se tärkein, nakutuksen syy on kuitattu "
Ja edelleenkin nakuutus on termi epäedullisesta palamistapahtumasta".
Tämä on itsestäänselvyys, mutta miten palaminen on epäedullista ja mikä siinä aiheuttaa sen äänen.
Ps.
Ehdotus että polttoaine syttyy viiveen jälkeen kerralla voimakkaasti räjähtäen ei kelpaa, osa höyrystymistäkin tapahtuu vasta palamisen kanssa samaan aikaan saati että mahdollinen esiruiskutettu pa. jäisi odottelemaan pääruiskua.
Ps ps
Hapettaminen voi olla hapen lisäämistä tai reagointia hapen kanssa, toiset osaavat erottaa ne tekstiyhteydestä. - vilkas mielikuvitus
Jymppä kirjoitti:
"- korkeampi paine on korkeampi lämpötila vain tietyissä tilamuutoksissa." - Jaahas, missäs täällä maapallon pinnalla on tuollainen tilanne, että astiassa, jossa on 1 barin paine lämpötila on x, ja 100 barin paineessa lämpötila on se sama x? Siitä tahtoisin toki olla tietoinen.
"- Puristusämpötila voi olla alle 200 C eli alle itsesyttymislämpötilan, höyrystymistä tapahtuu jo paljon alemmissakin lämpötiloissa, ja parhaimmillaan lämpimän koneen puristuslämmöt ylittää reilusti 400 C joka voi olla äänennopeudessa jopa 30% kasvu.
Mitätöntäkö ?" - Siis mitä mitä? Alle itsesyttymislämpötilan, siis minkä itsesyttymyslämpötilan? Diesel-nesteen vai? Sanottakoot tähän, että se neste ei syty, vaan se kaasu. Jos lämpötila on niin alhainen, että diesel (tai bensa) ei höyrysty, niin syttymistä ei tapahdu. Sen takia tietyissä lämpötiloissa käytetään tietynlaisia polttoaineita, jotta niitä pystyisi käyttämään. Ja mitä haet takaa tolla 30% äänennopeuden kasvulla? Myönnän, että se ääni kyllä kuulostaa eriltä, mutta mitä sitten? Niin se on kaikissa mekaanisissa kojeissa.. Eikä se siltikään ole nakuutusta.
"- Palamisnopeus alle 30 m/s riittää hyvin jopa 6000 r/min.
Räjähdyksen rajanopeutena pidetään 4000 m/s joten kaukana ollaan ." - Mutta tässä nyt oli kyse korvalla kuultavasta äänestä. 30 m/s palaminen kuulostaa korvaan täysin samalta kuin 36 tai 24 m/s. Myös väite, että 30 m/s riittää jopa 6000 r/min, on osittain totta. Totta se on, että siihen päästään, mutta nykydieseleissä saatetaan käyttää viittä eri ruiskutustapahtumaan per yksi puristustahti. Jos tällaista tapahtumaa käytetään, tai peräti vielä enempiä ruiskutustapahtumia, niin millään ei päästä tuohon 6000 r/min nopeuteen. Ja muutenkin, kyllä asioita voi teoriassa onnistua tekemään, mutta onko se kannattavaa, jos kustannukset on aivan älyttömät nähden hyötyihin?
"Jos tosiaan tietäisit jotain, niin olisit varmaan kertonut, mistä se nakutus tai kalina tai miksi haluat sanoa dieselin käyntiäänessä olevaa, muista äänistä selvästi erottuvaa ääntä, on peräisin." - Tähän valitettavasti vaikuttaa ruiskutuspaine, suuttimet, männän, sylinterien, venttiilien määrä, koko, laatu, öljyt, moottorin materiaalit, palotapahtumat, paineet, välykset, kitkat, mekaaniset apulaitteet, pumput, puhaltimet, seossuhde, lämpötila.... Ei siis ole mitään yhtä kohtaa, minkä voisi nimetä syylliseksi. Kukaan ei voi tulla samomaan, että venttiilin kara se on se mikä pitää sen äänen. Joten sulla varmaan riittää hauskaa tämän aiheen perusteella, kun ketään ei voi olla tarpeeksi hyvä tyydyttämään sun tarpeet =)Metelin takia ?
Yritän nyt kuitenkin vielä vastata.
- Paine-lämpötila riippuvuus on vain rajallinen
ominaisuus lähinnä tietyissä kaasujen tilamuutoksissa.
Esittämäsi tilanne löytyy vaikka joka ainoassa 1kn syvässä järvessä.
- Itsesyttymislämpötila !
Katso vaikka Nesteen sivuilta tai laita sana googleen niin ehkä polttoaineen höyrystymis-, leimahdus- ja itsesyttymis- ym lämpötilat selviävät.
- Paineaalto etenee äänennopedella, mahtaisiko sillä
olla jotain vaikutusta nakutuksen syntyyn ?
- Korvaan ei kuulu sen enempää 30 kuin 24 m/s
palaminen.
Korva aistii vain painevaihtelua ja moottorin ääni on se millaisen aaltoliikkeen se saa
välissä olevaan ilmaan ja vaikka panisit korvasi kiinni moottoriin niin aistit vain sen korvassa kiinni olevan osan värähtelyn.
- Viimeistä osaa en viitsi edes kommentoida.
Äläkä ota niin kovasti itseesi, ei täällä olla kenenkään tarpeita tyydyttämässä, antaa asioiden riidellä. - Jymppä
vilkas mielikuvitus kirjoitti:
Metelin takia ?
Yritän nyt kuitenkin vielä vastata.
- Paine-lämpötila riippuvuus on vain rajallinen
ominaisuus lähinnä tietyissä kaasujen tilamuutoksissa.
Esittämäsi tilanne löytyy vaikka joka ainoassa 1kn syvässä järvessä.
- Itsesyttymislämpötila !
Katso vaikka Nesteen sivuilta tai laita sana googleen niin ehkä polttoaineen höyrystymis-, leimahdus- ja itsesyttymis- ym lämpötilat selviävät.
- Paineaalto etenee äänennopedella, mahtaisiko sillä
olla jotain vaikutusta nakutuksen syntyyn ?
- Korvaan ei kuulu sen enempää 30 kuin 24 m/s
palaminen.
Korva aistii vain painevaihtelua ja moottorin ääni on se millaisen aaltoliikkeen se saa
välissä olevaan ilmaan ja vaikka panisit korvasi kiinni moottoriin niin aistit vain sen korvassa kiinni olevan osan värähtelyn.
- Viimeistä osaa en viitsi edes kommentoida.
Äläkä ota niin kovasti itseesi, ei täällä olla kenenkään tarpeita tyydyttämässä, antaa asioiden riidellä."- Paine-lämpötila riippuvuus on vain rajallinen
ominaisuus lähinnä tietyissä kaasujen tilamuutoksissa.
Esittämäsi tilanne löytyy vaikka joka ainoassa 1kn syvässä järvessä." - Kysyinkin, että missä maapallon päällä tuollainen olisuhde olisi.. Ei siis taida missään olla, jotain melko epärelevanttia =)
"- Paineaalto etenee äänennopedella, mahtaisiko sillä
olla jotain vaikutusta nakutuksen syntyyn ?" - Mutta kun termi nakuutus tarkoittaa epätoivottua palamisajankohtaa. Tämä väärä ajoitus johtuu jostain muusta kuin äänen nopeudesta. Ajattelussasi on valitettavasti looginen virhe, toivottavasti huomasit sen.
"Korva aistii vain painevaihtelua ja moottorin ääni on se millaisen aaltoliikkeen se saa
välissä olevaan ilmaan ja vaikka panisit korvasi kiinni moottoriin niin aistit vain sen korvassa kiinni olevan osan värähtelyn." - Ihmiskorva ei ole mikään tarkkuusinstrumentti, ainakaan perusihmisen. Sen takia se ääni minkä kuulet koneesta, ei vielä oikeasti kerro mitään mitä millä tavalla palotapahtuma menee. Näin se vaan on, valitettavasti. Myös kannattaa ottaa huomioon, että moottorin _kaikki_ äänet sotkee sitä nakuutuksen ääntä. Sen takia korva ei todellaakaan ole mikään instrumentti havaita nakuutusta, vaan nakuutustunnistin.
Jos itse tulkitset kirjoitukseni mielikuvitukseksi ja meteliksi, niin on vähän kornia todeta, että ´Äläkä ota niin kovasti itseesi, ei täällä olla kenenkään tarpeita tyydyttämässä, antaa asioiden riidellä.´ Näinkö ne asiat riitelee? Toivottavasti nämä asiat eivät ala niin alle vyön riidellä, että kaivetaan esiin nämä perinteiset äitis oli =). - Jymppä
Mutta mutta kirjoitti:
Se tärkein, nakutuksen syy on kuitattu "
Ja edelleenkin nakuutus on termi epäedullisesta palamistapahtumasta".
Tämä on itsestäänselvyys, mutta miten palaminen on epäedullista ja mikä siinä aiheuttaa sen äänen.
Ps.
Ehdotus että polttoaine syttyy viiveen jälkeen kerralla voimakkaasti räjähtäen ei kelpaa, osa höyrystymistäkin tapahtuu vasta palamisen kanssa samaan aikaan saati että mahdollinen esiruiskutettu pa. jäisi odottelemaan pääruiskua.
Ps ps
Hapettaminen voi olla hapen lisäämistä tai reagointia hapen kanssa, toiset osaavat erottaa ne tekstiyhteydestä."Tämä on itsestäänselvyys, mutta miten palaminen on epäedullista ja mikä siinä aiheuttaa sen äänen." - Tässäpä klassinen esimerkki, mikä voisi olla epäedullista palamista. Käynnissä on puristustahti, polttoaine syttyy ennen aikojaan, eli paljon ennen yläkuolokohtaa. Muodostuu paineaalta, mikä laajenee alaspäin, ja mäntä nousee ylöspäin. Seuraa epätoivottu yhteentörmäys; männän täytyy päästä ylöspäin, ja laajentuva paine tarvitsee lisää tilaa, mitä nouseva mäntä kokoajan pienentää.
Ääni syntyy tästä paineaallon törmäämisestä väärään suuntaan liikkuvaan mäntään. Tämän tarkemmin en osaa sanoa, miksi kuuluu juuri tietynlainen ääni. Varmaan se riippuu männän ja palotilan muodoista, moottorin äänieristyksistä, paineiden voimakkuudesta, materiaaleista yms.
"Ps.
Ehdotus että polttoaine syttyy viiveen jälkeen kerralla voimakkaasti räjähtäen ei kelpaa, osa höyrystymistäkin tapahtuu vasta palamisen kanssa samaan aikaan saati että mahdollinen esiruiskutettu pa. jäisi odottelemaan pääruiskua." - No ellei kelpaa niin ei kelpaa. Minkäs teet. Mutta kannattaa ottaa huomioon, että jos moottori on suunniteltu, että räjähdys tapahtuu juuri tietyssä kammen kulmassa, niin jos tätä ennen tai jälkeen tapahtuu räjähdys, niin se on enemmän tai vähemmän epätoivottua. Mitä kauemmas ideaalitilanteesta oikeat tapahtumat tapahtuvat, sitä todennäköisemmin ongelmia tulee.
"Ps ps
Hapettaminen voi olla hapen lisäämistä tai reagointia hapen kanssa, toiset osaavat erottaa ne tekstiyhteydestä." - Tämä selvä. - Dieselin nakutus
Jymppä kirjoitti:
"Tämä on itsestäänselvyys, mutta miten palaminen on epäedullista ja mikä siinä aiheuttaa sen äänen." - Tässäpä klassinen esimerkki, mikä voisi olla epäedullista palamista. Käynnissä on puristustahti, polttoaine syttyy ennen aikojaan, eli paljon ennen yläkuolokohtaa. Muodostuu paineaalta, mikä laajenee alaspäin, ja mäntä nousee ylöspäin. Seuraa epätoivottu yhteentörmäys; männän täytyy päästä ylöspäin, ja laajentuva paine tarvitsee lisää tilaa, mitä nouseva mäntä kokoajan pienentää.
Ääni syntyy tästä paineaallon törmäämisestä väärään suuntaan liikkuvaan mäntään. Tämän tarkemmin en osaa sanoa, miksi kuuluu juuri tietynlainen ääni. Varmaan se riippuu männän ja palotilan muodoista, moottorin äänieristyksistä, paineiden voimakkuudesta, materiaaleista yms.
"Ps.
Ehdotus että polttoaine syttyy viiveen jälkeen kerralla voimakkaasti räjähtäen ei kelpaa, osa höyrystymistäkin tapahtuu vasta palamisen kanssa samaan aikaan saati että mahdollinen esiruiskutettu pa. jäisi odottelemaan pääruiskua." - No ellei kelpaa niin ei kelpaa. Minkäs teet. Mutta kannattaa ottaa huomioon, että jos moottori on suunniteltu, että räjähdys tapahtuu juuri tietyssä kammen kulmassa, niin jos tätä ennen tai jälkeen tapahtuu räjähdys, niin se on enemmän tai vähemmän epätoivottua. Mitä kauemmas ideaalitilanteesta oikeat tapahtumat tapahtuvat, sitä todennäköisemmin ongelmia tulee.
"Ps ps
Hapettaminen voi olla hapen lisäämistä tai reagointia hapen kanssa, toiset osaavat erottaa ne tekstiyhteydestä." - Tämä selvä." Tässäpä klassinen esimerkki, mikä voisi olla epäedullista palamista. Käynnissä on puristustahti, polttoaine syttyy ennen aikojaan, eli paljon ennen yläkuolokohtaa."
Meinaatko tosissas että polttoainetta ruiskutetaan sylinteriin "paljon ennen yläkuolokohtaa."
Klassista tosiaan. - Jymppä
Dieselin nakutus kirjoitti:
" Tässäpä klassinen esimerkki, mikä voisi olla epäedullista palamista. Käynnissä on puristustahti, polttoaine syttyy ennen aikojaan, eli paljon ennen yläkuolokohtaa."
Meinaatko tosissas että polttoainetta ruiskutetaan sylinteriin "paljon ennen yläkuolokohtaa."
Klassista tosiaan.Sellaista se nykytekniikka on, ennakkoon sitä tarvitsee sinne ruiskuttaa. Ja jos se ennakkoon ruiskutettu polttoaine syttyy heti, niin ongelmia on.
Kannattaapa miettiä, että jos on viisi erillistä ruiskutustapahtumaa, niin pitääkö sitä polttoainetta kenties alottaa paljon ennen yläkuolokohtaa?
Se ennakkoon ruiskutettu polttoaine myös alentaa palotilan lämpötilaa, joten se ei edes ole pelkästään palamisteknillisesti välttämätön asia. Sillä on muitakin etuja.
Jos sylinterin seinämällä on hehkuvaa karstaa, niin ennakkoon ruiskutettu polttoaine syttyy ennenaikaisesti, aiheuttaen monenlaisia ongelmia.
Ja muutenkin tekisi mieleni kysyä, että onko ennakko tuttu käsite? Muutenkin kuriorisiteettina voisin mainita, että sen polttoaineen pitää jopa syttyä ennen yläkuolokohtaa! Muuten on tehot hukassa.. - ja happi palotilassa
n. 21% kuivassa ilmassa kirjoitti:
On aina se mikä on imuilmassa.
Moottorin lämpötila tai ahtaminen ei vaikuta ilman happipitoisuuteen, ilman on lämmettävä puristuksessa kuitenkin väh 180 asteeseen, mieluummin yli jotta polttoaine syttyisi.
Diesel käy runsaalla ilmaylimäärällä, joten varsimkaan thjäkkäynnillä ilman määrä ei ole ongelma.Happi ei yksinään pala, sillä palaminen on hapen kemiallista yhtymistä palavaan aineeseen. Jos hapen määrä kaksinkertaistuu ilmassa,palamisen nopeus viisinkertaistuu.
- korvakuulolta
vilkas mielikuvitus kirjoitti:
- yritätkö neuvoa mitä on hapettuminen/palaminen ?
- korkeampi paine on korkeampi lämpötila vain tietyissä tilamuutoksissa.
- Puristusämpötila voi olla alle 200 C eli alle itsesyttymislämpötilan, höyrystymistä tapahtuu jo paljon alemmissakin lämpötiloissa, ja parhaimmillaan lämpimän koneen puristuslämmöt ylittää reilusti 400 C joka voi olla äänennopeudessa jopa 30% kasvu.
Mitätöntäkö ?
- Palamisnopeus alle 30 m/s riittää hyvin jopa 6000 r/min.
Räjähdyksen rajanopeutena pidetään 4000 m/s joten kaukana ollaan .
Varmaankin kiva heittää noin mutupohjalta pelkästään kirjoittelun ilosta.
Jos tosiaan tietäisit jotain, niin olisit varmaan kertonut, mistä se nakutus tai kalina tai miksi haluat sanoa dieselin käyntiäänessä olevaa, muista äänistä selvästi erottuvaa ääntä, on peräisin.
Kiitos vaan itselleshttp://www.youtube.com/watch?v=g-CF_Wb8oUg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4Lj0wVK_zYU
onkohan tuo 6000r/min aika kaukaa haettu dieselin maksimikierroksiksi :)
- tärpätisti.
Nakutus johtuu siitä, kun mäntä osuu yläkohdassa venttiileihin, koska ei ole kipinää näyttämässä, missä kohdin pitäisi lähteä jo alaspäin.
- nakutuksella
ei ole mitään tekemistä paine ja palorintamalla joiden nopeudet eroavat suuresti Dieselkoneen sylinterissä. Männät ne vain tökkii venttiilejä. Esim 2-tahti laivakonedieselissä jossa ei ole venttilejä, ei kilinöitä kuulu.
- Rudolf Diesel
Kolme oivallusta jotka Rudolf Diesel keksi 1893 ja näin syntyi diesel moottori.
-Prosessin maksimilämpötilan aikaan saaminen, ei palamisella ja sen aikana, vaan puristamalla mekaanisesti pelkkää ilmaa.
- Hienojakoisen polttoaineen syöttö tähän puristettuun ilmaan niin, että lämpötila ei nouse varsinaisen palamisen aikana. Sytyttämisen jälkeen palamisen ei tule olla ohjaamatonta vaan, koko tapahtuman tulee olla ulkopuolelta ohjattua niin että tilavuuden paineen ja lämpötilan kesken saavutetaan sopiva suhde.
- Ilmamäärän oikea määrä suhteessa polttoaineen lämpöarvoon niin että moottorin käynti on mahdollinen ilman sylinterin seinämien keinotekoista jäähdytystä.
Dieselmoottoreiden toimintatapa
Seoksen muodostus
Polttonesteen ja ilman tehokas sekoittuminen on ohjatun palamisen edellytys. Epätäydellinen palaminen ilmenee dieselmoottoreissa savutuksena. Täysin homogeeninen seos johtaa nopeaan itsesyttymiseen ja iskumaiseen palamiseen. Seurauksena voi olla äänekäs käynti tai moottori vauriot. Tämän takia seoksen tulisi muodostua ohjatusti.
Polttonesteen ruiskutus tapahtuu korkealla paineella yhtenä tai useampana suihkuna. Ennen tavoiteltiin mahdollisimman pientä polttonesteen pisarakokoa. Nykyään tiedetään että ainoastaan termisen sekoittumisprosessin avulla savutetaan tyydyttävä palamisseos. Polttonesteen ruiskutus kuumentuneeseen ilmapyörteeseen tai kuumentuneeseen palamistilan seinämään johtaa polttonestepisaroiden hajoamiseen ja höyrystymiseen ja siten sekoittumiseen ilman kanssa.
Palaminen
Palaminen tapahtuu kolmessa vaiheessa:
1. Syttymisjättämä eli aika, jolloin palotilaan ruiskutettu polttoneste ei ole ehtinyt syttyä, vaan sen lämpötila nousee kohti syttymispistettä. Pituus välillä 0,0007-0,003 sekuntia.
2. Vakiotilavuuspalaminen eli nopean paineennousun vaihe. Syttymisjättämän aikana palotilaan kertyy polttonestettä, mikä syttymisen jälkeen pyrkii palamaan äkillisesti. Jyrkkä paineen nousu aiheuttaa dieselmoottorille ominaisen ”nakutuksen”.
3. Vakiopainepalamisvaiheessa poltetaan loppuosa ruiskutettavasta polttonesteestä. Lämpötila ja paine ovat niin korkeat että palamistilaan ruiskutettava polttoneste palaa lähes välittömästi. Tässä tilanteessa palamistapahtumaa voidaan hallita yksinkertaisesti poltonesteen ruiskutuksen avulla.
Hyvän hyötysuhteen saavuttaminen edellyttää, että palaminen saadaan päättymään kolmannen vaiheen aikana. Nopeakäyntisissä moottoreissa on vaikea välttää palamisen jatkumista paisuntavaiheessa. Ruiskutetun polttonesteen nopean syttymisen ja tehokkaan palamisen varmistamiseksi tulisi palamistilaan puristuneen ilman paineen ja lämpötilan olla mahdollisimman korkea. Vaikuttamiskeinoina ovat ilman esilämmitys ja puristussuhteen nosto.
Lisää löytyy faktaa jos kiinnostaa.- Faktaa ? ?
Taisipa tulla kopioitua tosi vanhaa tekstiä ?
Ns. tasapainemoottoreita, eli vanhan ajan vakiopainetyökiertoisia dieseleitä ei ole tehty enää vuosikymmeniin (pl. hidaskäyntiset).
Nykydieselien pv-kuvio on hyvin samanlainen bensamoottoriin vastaavaan ja ruiskutusaikaa pyritään ennemmin lyhentämään kuin hallitsemaan palamisen aikana (mitä laajempi vakiopainealue, sitä huonompi termodynaaminen hyötysuhde).
Puristussuhteita alennetaan, imuilmaa ei lämmitetä, päinvastoin, ja palamislämpötilaa pyritään pienentämään ym hyötysuhteen parantamiseksi, polttoainetta ei ruiskuteta suorasuihkuissa kuumentuneeseen seinämään, seos ei ole koskaan homogeeninen ja dieslin palotapahtumasta johtuen paineennousu sylinterissä on huomattavasti hitaampaa kuin bensiinimoottorissa, joten eipä tuosta nyt paljoa selvinnyt alkuperäinen ongelma.
Muuten Rudolf itsekin oli aika pahasti väärässä oletustensa ja odotustensa kanssa.
- aiheesta
Tässä maallikon selitys.
Dieselissä sylinterissä on kova paine ja polttoaine- ilmaseos puristuu niin paljon että polttoaine leimahtaa tuleen ja kovassa paineessa palamisen aiuheuttama paneaalto törmää rakenteisiin ja aiheyttaa nakuttavan käyntiäänen.
Bensamoottorissa paine on paljon alhaisempi ja syttyminen ei taphadukkaan paineen kasvaessa, vaan sytytstulpan kipinällä. Korkeaviritteinen bensamoottori voi nakutaa liiaan alahaisella oktaniluvulla varustetulla bensalla, eli bensa syttyy paineessa liian aikaisin ennen kipinää. Siksi korkeaviritteisissä bensamoottoreissa käytetään heikommin syttyvää korkeaoktaanista bensaa.- Osittain oikein
Ääni syntyy siitä että paineaalto törmätessään rakenteisiin aiheuttaa niissä värähtelyä, joka kuuluu äänenä.
Ääni on sitä kovempaa, mitä kevyemmät on rakenteet.
Esim vanhat massiiviset moottorit ovat huomattavasti hiljaisempia.
Voimakkaan paineiskun syntyminen on edellä jo osittain selitetty.
Dieselissähän ei polttoaineseosta puristeta, vaan ainoastaan ilmaa, joka ei puristusvaiheessa synnytä niin suurta paineiskua että se kuuluisi äänenä, eikä polttoaineen ruiskutuksen aikanakaan tapahdu polttoaineen räjähdysmäistä syttymistä kerralla, vaan palaminen alkaa suihkun alussa ja jatkuu höyrystymisen/kuoriutumisen edetessä.
Voimakas paineisku syntyy kun polttoaine syttyy useammasta kohdasta ja syntyneet paineaallot törmäävät toisiinsa.
Bensiinimoottorissa syy voi olla liian alhainen polttoaineen oktaaniluku tai hehkuva karsta tms ja on yleensä aina haitallista korkeampien lämpötilojen vuoksi.
Dieselissä syttymistavan ja -palamisen vuoksi ilmiön välttäminen on vaikeampaa.
Kammiokoneissa ilman pyörteisyydellä nopeutetaan palamista ja polttoaine ruiskutetaan yhtenä suihkuna jolloin sytyminen on aika "paikallista" ja käyntiäänikin suht sivistynyttä.
Suoraruiskussa polttoaine jo suihkutetaan useammasta reiästä eripuolille ja ääntä/paineiskua yritetään pienentää mm. esi-/ jaksuttaiseella suihkutuksella.
Oma lukunsa on sitten dieselin kylmäkäynnistys kun puristuslämpö ja paine jäävät riittämättömäksi ja osa polttoaineesta tiivistyy sylinterin seinämiin syttyäkseen sitten seuraavan tai sitä seuraavan puristuksen aikana missä tai miten sattuu ja ääni on sen mukaista ennenkuin lämpötila ja palaminen asettuu halutulle tasolle.
- ainakin
se mikä vaikuttaa on ruiskutusennakko. jos ennakko muuttuu esim tyhjäkäynnillä, muuttuu äänikin. ennakko varmaankin sitten liittyy tyhjäkäynnin päästöihin?
- ARGH!!!
nakutus johtuu dieselmoottoreiden puristussuhteesta. Puristussuhde dieselmoottoreissa on on jopa kolminkertaien bensiini autoon nähden. Nakutus "johtuu" dieselin puristumisesta->äkillisestä lämpiämisestä->palamisesta.
Bensiiniautojen moottorien puristussuhdetta ei nosteta juuri tämän takia, sillä seurauksena olisi kova nakutus (bensiinin itse syttyminen, joka olisi epäedullinen sytytämistapa bensiinille. diesel mooottorien puristussuhde voi olla 20 jopa (24), kun se tavallisissa bensiinimoottoreissa on 6 ja 12 välillä eli noin puolet pienempi kuin dieselissä.
Siksi se sun romus nakuttaa =)- päässäs nakuttaa
Ei dieseliä puristeta, moottori puristaa pelkkää ilmaa, polttoaine suihkutetaan erikseen.
- Nokikolari
1: imuilma imetään moottoriin 2: Mäntä puristaa ilman kokoon (puristus-suhde 22:1... 3: diesel suihkutetaan esikammioon jossa se syttyy paineesta ja lämmöstä itsekseen 4: palotapahtuma työntää männän alas 5: mäntä työntää palokaasut ulos... ja näin edelleen.... kyseessä siis esikammiodiesel...
Dieselin nakutus johtuu pitkälti "palokalinasta"
pumpulla on myös pieni tekeminen äänen kanssa
esimerkiksi uusissa commonrail moottoreissa sähköisesti ohjatuilla suuttimilla pystytään antamaan laaja esisuihkutus joka vähentää palotapahtuman voimakkuutta alussa joka tekee tämän kalinan moottoriin
polttoaineen suihkutus voi tapahtua vaikkapa kuudessa osassa....
toinen hyvä esimerkki on syöttöennakko... mitä enenmmän ennakkoa moottorissa on, sitä enemmän moottori kalisee...
eli käytännössä palotapahtuma alkaa aikaisemmin ja "lyö" mäntää vasten
sitten esimerkkinä pumpuista johtuvista äänistä.
"viistämättömät" pumpun elementit ruiskuttavat jyrkemmin ja aiheuttavat voimakkaampaa palokalinaa kuin taas esimerkiksi mynädieselin valmistamat "viistetyt"elementit
jakajapumpulla toimivassa moottorissa esimerkiksi nokkalevyn jyrkkyys ja nosto muuttaa moottorin käyntiääntä huomattavasti...
-Nokivoimaa 4ever
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2691637Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle371512- 961316
- 181300
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan61217Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101037Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86950Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66925T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43901- 32890