Mikä on isoin projekti?..

Delphikoodari..

Mitä olette tehneet Delphillä tai vastaavalla?

Itse laskin, niin omat tiedostot (.pas) koodirivit yhteen laskettuna yli 62000 riviä koodia tällä hetkellä ja kasvaa päivä päivältä. Nykyinen projekti on kyllä isoin projekti mitä olen koskaan tehnyt. Ja teen tätä yksin.

Aloitin vuosi takaperin toukokuussa tyhjältä pöydältä.

Välillä on kyllä tunne, että pitäis jakautua kuin solu kahtia. Pitäisi saada tuplaydin-minä tekemään tätä hommaa vaatimuksiin nähden!

Ainahan sitä voi toivoa kaikkia hienoja ominaisuuksia ohjelmaan, mutta mulla on vain kaksi kättä ja yksi pää :/

12

950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paljon on paljon

      Tuo määrä vaatinee yli 100 tiedostoa ohjelmakoodia ?

    • assdasdd.

      Miten kauan tuollaisen kääntämiseen menee aikaa (kun kaikki käännetään lähdekoodista lähtien)?

      • Delphiguru

        Oman 8000 riviä sisältävän projektin käännös vei n. 2 sekuntia.

        Tältä pohjalta voisi arvioida, että enintään 16 sekuntia.

        Tosiasiassa todennäköisesti alle. Delphissä käännösaikaan lasketaan myös linkkausaika mukaan, sillä toisin kuin C -kielessä, Delphissä kääntäminen ja linkkaus ovat yksi kokonaisuus.

        Kannattaa huomata, että suuri osa tuosta ajasta menee levy -I/O -toimintoihin, ja kun tiedostot ovat isompia, levy -I/O -toiminnot ovat riviä kohden nopeampia (yhden tiedoston avaaminen kestää oman aikansa, ja siksi 8x suuremman tiedoston luku vie vähemmän kuin 8x aikamäärän pienempään tiedostoon verrattuna).

        Delphin yksinkertaisempi ja selkeämpi syntaksi (C :hen verrattuna, C :sta puhumattakaan) on huomattavasti nopeampaa kääntää.

        Siksi Delphi on myös nopeampi kuin saman valmistajan C Builder.


    • kooderi_myös

      Ei tarvitse nimiä yms mainita, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn millainen tai mitä käyttötarkoitusta varten olet luomuksesi saattanut maailmaan..

      Vaatii kyllä paljon suunnittelua ja logiikkaa noin ison projektin/koodin/käyttöliittymän hallinta, ehditkö edes tuon menneen vuoden aikana nukkua, sen verran hirmuinen on tuo rivimäärä :)

      • Delphikoodari..

        Helkkari, olin ihan unohtanut tämän threadin, varmaan kännissä taas kirjoitellut. Koko ohjelman käännökseen menee arviolta 3-5 sekunttia. Tiedostoja jos nyt oikein muistan on jotain 50-60. Suurin tiedosto sisältää nyt yli 15'000 riviä koodia, tosin tämä pitäis pilkkoa joku aika pienempiin osiin, kun on luppoaikaa. Nykyiseltään sisältää jo yli 75'000 riviä, siis omat kirjoittamat tiedostot. Softa on dokumenttien luontiin ja ylläpitoon tehty ohjelmisto, dokumentit voi tulostaa tällä hetkellä PDF tiedostoksi. Kyllä tämä yhden miehen tekemäksi on aika iso urakka, tässä vuoden päivät tätä tehnyt. Eikä homma sisällä pelkästään koodaamista, vaan xml/xsl ja tietokanta hommat tulee päälle :)


    • yksittäinen

      projekti

      92678 riviä 105 unitia 35526 riviä 55 unitia komponenteissa
      ynteensä 128204 riviä 160 unitia. SQL koodi 15143 riviä (sisältää tietokantataulujen luonnin, proceduurit ja triggerit) eli tulee sitten jotain 143347 riviä

      Komponentteja tosin on käytössä muissakin projekteissa kuten myös osaa näytöistä mutta yksittäsenä tuo on mun suurin projekti.

      Mennyttä aikaa on paha mennä sanomaan kun sitä olen kehitellyt jotain 25 vuotta, josta viimeiset 10 vuotta delphillä.

      Ja mitäkö se teekee no siinä on
      - Tuotehallinta
      - Tuoterakenteet
      - Hinnastot/hinnoittelu
      - Ryhmittelyt
      - Saatavuus
      - Henkilörekisteri
      - Asiakkaat
      - Toimittajat
      - Oma henklilöstö
      - Tilaustenkäsittely
      - Tarjoukset
      - Myyntitilaukset
      - Lähetteet
      - Laskutus
      - Tarjouspyynöt
      - Ostotilaukset
      - Saapumisten hallinta
      - Reklamaatiot
      - Reskontrat
      - Varastoseuranta
      - Varastoennusteet
      - Varastoseuranta
      - Tuotannonohjaus
      - Kuormitussuunnittelu
      - Tuotannon seuranta
      - Tehdaskalenteri
      - Tehoseuranta
      - Kuormitusryhmittely ja työvaiheistus
      - Budjetointi
      - Budjetin seuranta
      - Liiketoiminnan suunnittelu
      - Siirrot muista ohjelmista ja muihin ohjelmiin.

      Ja jotain muuta pientä sälää eli oikeastaan kaikki liiketoiminan alueet joihin ei lainsäädäntö suoraan puutu kuten kirjanpito ja palkanlaskenta. Ja kuvan käsittelyä en ole ohjemaan tehnyt tosin kuvia voi ohjelman kautta tietokantaan tallentaa kuten henkilön naama tai tuotekuvia ja siirrot cad-järjestelmästä tarjoukseksi on myös ympätty mukaan.

      Raportoinnit paperille, tekstimuotoon, exceliin ja pdf muotoon. (wordiin en ole ainakaan vielä tehnyt)

      Oli mulla jotain vuoden verran yksi kaveri avittamassa mutta vähemmän tässä projektissa vaan tehtiin siinä sivussa vähän pienenpää ohjelmaa toisiin tarpeisiin.

      Luoja yksin tietää paljonko koodia sinänsä on nykypisteeseen saattamiseksi tullut kirjoitettua kun ensimmäiset versiot tehtiin DOS paradoxilla olisko ollut versio 2.

      Sitä on sitten myyty niin puusepänteollisuudelle, LVI alalle, akryylimuovi yrityksille, konepajateollisuuteen ja vähän sinne sun tänne tosin vähän eri kombinaatiolla koska ohjelman rakenne on hyvin modulaarinen ja siitä voi kääntää vain halutut osat jollekkin ja taas lisätä sitten jonkun erikoistarpeisiin erikseen tehyjä palikoita.

      Mut sellainen on mun suurin projekti tällähetkellä.

      • yksittäinen

        blokkaa näköjään sisennykset pois näppärästi. Tai ei niitä suurin yksittäinen blokkaa vaan eniro :)


      • Delphikoodari...

        Vihdoinkin löytyi joku, jolla on isompi projekti kuin mulla :)

        Mistä näet unta? Minä näen monesti painajaisia pomostani? Että se on kuin joku orjapiiskuri?

        Pahin uni oli semmoinen, että olin palvelija ja pomoni oli makuuhuoneessaan. Se nauroi paskaisia nauruja siellä peiton alla. Sitten tarjosi minulle sieltä peiton alta kakun käsillään naurun saattelemana ja tuo kakku oli päällystetty paskalla!

        Eli suomeksi! Teet työtä paskalla palkalla!


      • Byte save

        Aika valtava projekti sillä yksi unit sisältää aina otsikkotiedot esittelyosassa että koodin.
        Pelkästään lähdekooditiedostojen määrä ( 160 ) on paljon (siihen tulenee vielä form yms päälle)


      • yksittäinen
        Byte save kirjoitti:

        Aika valtava projekti sillä yksi unit sisältää aina otsikkotiedot esittelyosassa että koodin.
        Pelkästään lähdekooditiedostojen määrä ( 160 ) on paljon (siihen tulenee vielä form yms päälle)

        Mukana ei tosiaankaan ole kuin .pas tiedostot (no .sql on sitten erikseen mutta sehän ei varsinaisesti liity delphiin vaikka onkin välttämätön projekrissa)

        Sen sijaan olen röyhkeästi laskenut mukaan myös implementationia edeltävät rivit vaikka niistä suurimman osan on delphi ihan itse tehnyt.

        Lähdekoodin tavumäärää on hankala laskea kun samassa hakemistossa on muitakin projekteja enkä jaksa ruveta niitä ny erikseen laskemaan mutta käännetyn exen kooksi tulee 8012 KB


      • wtjm

        Terve.

        Mielenkiinto projektiisi heräsi kun satuin osumaan vahingossa tähän keskusteluun.
        Käväiseppä www.wisetime.fi ja jos kiinnostaa ota yhteyttä jariin.


    • Delete program ? (Y)

      Pitäisi tarkistaa, mutta muistaakseni suurimman projektini Pascal-tiedostot veivät 200k zipattuna eli melkoisen paljon enemmän purettuna. Se oli kahden vuoden täyspäiväinen "kirjoita, testaa, dokumentoi"- maraton, josta tässä ollaan edelleen toipumassa. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe