suomen kielen/kirjallisuuden opiskelijat

aino*

Onko vaikeaa päästä Oulun Yliopistoon? Haaveilen äidinkielen opettajan työstä. Haetaan vain siihen kiintiöön, josta näitä valmistuu? Vai voiko päästä opiskelemaan suomen kieltä, jos haastattelun perusteella en pääsisi äidinkielen opettajaksi opiskelemaan? Minulla on vain keskitason lukion todistus. Mietin siis miten kannattaisi hakea? Sosiaalisten taitojen ja luovan lahjakkuuden puolesta uskoisin pääseväni alalle,mutta tuo todistus on se heikoin kohta.

3

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeaa, jos osaa

Valmistun kyseisestä paikasta tänä keväänä. Opiskelu on ollut mielenkiintoista ja antoisaa. Toivotan sinulle paljon onnea pääsykokeisiin. Tervetuloa mukaan suomen kielen opiskelijoiden joukkoon, jos vain portit aukeavat!

• aino*

Hei! Mukava kuulla, että opiskelu on mielenkiintoista. Millaiset työnäkymät sinulla on? Kauanko sinun opiskelut kesti? Mitä sinulla on ollut sivuaineina?

Olen tässä lukenut toista pääsykoekirjaa, "Suomen kieli-who cares?". Se on ollut mielenkiintoinen. Toinen onkin sitten sitä kielioppia. Luin tuossa vanhoja pääsykoetehtäviä aika hämilläni... "määrittele lauseiden sanojen syntaktiset funktiot" Lukemista kovasti siis on, töiden ohella... Ajattelin myös käydä kirjallisuuden pääsykokeissa, vaikka tälläkin palstalla on morkattu että sieltä valmistuu työttömiä maistereita..?

• minirva
        aino* kirjoitti:

Hei! Mukava kuulla, että opiskelu on mielenkiintoista. Millaiset työnäkymät sinulla on? Kauanko sinun opiskelut kesti? Mitä sinulla on ollut sivuaineina?

Olen tässä lukenut toista pääsykoekirjaa, "Suomen kieli-who cares?". Se on ollut mielenkiintoinen. Toinen onkin sitten sitä kielioppia. Luin tuossa vanhoja pääsykoetehtäviä aika hämilläni... "määrittele lauseiden sanojen syntaktiset funktiot" Lukemista kovasti siis on, töiden ohella... Ajattelin myös käydä kirjallisuuden pääsykokeissa, vaikka tälläkin palstalla on morkattu että sieltä valmistuu työttömiä maistereita..?

Hei!

Itse olen opiskellut suomen kieltä pääaineena, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi tähdännyt.

Jos olet aivan varma, että äikän opeksi haluat, kannattaa pyrkiä ensisijaisesti aineenopettajalinjalle, koska sitten ei tarvitse murehtia myöhemmin opettajan pedagogisiin opintoihin hakemisesta. Monissa yliopistoissa ammatillisesta suuntautumisesta voi päättää myöhemmin(kin).

Suomen kielen opiskelu antaa kuitenkin eväitä myös muihin ammatteihin, joissa ollaan tekemisissä kielen ja kirjoittamisen kanssa (mm. toimittaja, tiedottaja, kääntäjä, kielikonsultti). Sivuaineet ratkaisevat paljon. Äikän opelle (jonka pääaine on suomen kieli) ne ovat ne perinteiset ja pakolliset kirjallisuus (joko kotimainen kirjallisuus/Suomen kirjallisuus tai yleinen kirjallisuustiede) ja kasvatustiede.

Jos opiskelee täysipäiväisesti ja suorittaa vain ne opinnot, jotka on pakollisiksi määritelty opiskelu kestää noin viisi vuotta. Itse kuitenkin olen opiskellut myös taidehistoriaa ja mediakasvatusta, joten itselläni opinnot taitavat hieman venyä.

Kirjallisuuden pääaineilijoista voi tulla yhtä lailla äidinkielen opettajia, mutta itse olen ollut tyytyväinen pääainevalintaani. Kirjallisuuttakin olen saanut opiskella, mutta koen suomen kielen antaneen minulle enemmän opettajuuden kannalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      133
      10619
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5100
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      43
      2301
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      107
      2125
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      28
      2006
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1641
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1462
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      29
      1144
    9. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      33
      1091
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      1007
    Aihe