suomen kielen/kirjallisuuden opiskelijat

aino*

Onko vaikeaa päästä Oulun Yliopistoon? Haaveilen äidinkielen opettajan työstä. Haetaan vain siihen kiintiöön, josta näitä valmistuu? Vai voiko päästä opiskelemaan suomen kieltä, jos haastattelun perusteella en pääsisi äidinkielen opettajaksi opiskelemaan? Minulla on vain keskitason lukion todistus. Mietin siis miten kannattaisi hakea? Sosiaalisten taitojen ja luovan lahjakkuuden puolesta uskoisin pääseväni alalle,mutta tuo todistus on se heikoin kohta.

3

922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeaa, jos osaa

Valmistun kyseisestä paikasta tänä keväänä. Opiskelu on ollut mielenkiintoista ja antoisaa. Toivotan sinulle paljon onnea pääsykokeisiin. Tervetuloa mukaan suomen kielen opiskelijoiden joukkoon, jos vain portit aukeavat!

• aino*

Hei! Mukava kuulla, että opiskelu on mielenkiintoista. Millaiset työnäkymät sinulla on? Kauanko sinun opiskelut kesti? Mitä sinulla on ollut sivuaineina?

Olen tässä lukenut toista pääsykoekirjaa, "Suomen kieli-who cares?". Se on ollut mielenkiintoinen. Toinen onkin sitten sitä kielioppia. Luin tuossa vanhoja pääsykoetehtäviä aika hämilläni... "määrittele lauseiden sanojen syntaktiset funktiot" Lukemista kovasti siis on, töiden ohella... Ajattelin myös käydä kirjallisuuden pääsykokeissa, vaikka tälläkin palstalla on morkattu että sieltä valmistuu työttömiä maistereita..?

• minirva
        aino* kirjoitti:

Hei! Mukava kuulla, että opiskelu on mielenkiintoista. Millaiset työnäkymät sinulla on? Kauanko sinun opiskelut kesti? Mitä sinulla on ollut sivuaineina?

Olen tässä lukenut toista pääsykoekirjaa, "Suomen kieli-who cares?". Se on ollut mielenkiintoinen. Toinen onkin sitten sitä kielioppia. Luin tuossa vanhoja pääsykoetehtäviä aika hämilläni... "määrittele lauseiden sanojen syntaktiset funktiot" Lukemista kovasti siis on, töiden ohella... Ajattelin myös käydä kirjallisuuden pääsykokeissa, vaikka tälläkin palstalla on morkattu että sieltä valmistuu työttömiä maistereita..?

Hei!

Itse olen opiskellut suomen kieltä pääaineena, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi tähdännyt.

Jos olet aivan varma, että äikän opeksi haluat, kannattaa pyrkiä ensisijaisesti aineenopettajalinjalle, koska sitten ei tarvitse murehtia myöhemmin opettajan pedagogisiin opintoihin hakemisesta. Monissa yliopistoissa ammatillisesta suuntautumisesta voi päättää myöhemmin(kin).

Suomen kielen opiskelu antaa kuitenkin eväitä myös muihin ammatteihin, joissa ollaan tekemisissä kielen ja kirjoittamisen kanssa (mm. toimittaja, tiedottaja, kääntäjä, kielikonsultti). Sivuaineet ratkaisevat paljon. Äikän opelle (jonka pääaine on suomen kieli) ne ovat ne perinteiset ja pakolliset kirjallisuus (joko kotimainen kirjallisuus/Suomen kirjallisuus tai yleinen kirjallisuustiede) ja kasvatustiede.

Jos opiskelee täysipäiväisesti ja suorittaa vain ne opinnot, jotka on pakollisiksi määritelty opiskelu kestää noin viisi vuotta. Itse kuitenkin olen opiskellut myös taidehistoriaa ja mediakasvatusta, joten itselläni opinnot taitavat hieman venyä.

Kirjallisuuden pääaineilijoista voi tulla yhtä lailla äidinkielen opettajia, mutta itse olen ollut tyytyväinen pääainevalintaani. Kirjallisuuttakin olen saanut opiskella, mutta koen suomen kielen antaneen minulle enemmän opettajuuden kannalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4240
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      35
      2409
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2403
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2154
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1905
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1568
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1560
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      76
      1341
    Aihe