menen jo sekaisin

kertokaa

hyvät ihmiset että kunpi on parempi geelikynsi vai akryyli ?
mikä se ero ,ainakin se uv-lamppu???

8

2999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Eiköhän se täällä(kin) ole tullut selväksi, että aineita ei voi laittaa paremmuusjärjestykseen.
      Yhdelle sopii toinen, toiselle toinen.
      Yksi suosittelee toista koska on sen koulutuksen käynyt eikä tiedä toisesta oikein mitään, ja toinen taas tietää asioista enemmän. Kolmas (isoissa studioissa) antaa jopa mahdollisuuden valita aineiden välillä.

Netistä löytyy paaaaaaaljon tietoa, mikä on ihan tarpeeksi riittävää, jos eroja haluaa pohtia.
      UV-valokaan ei kerro mitään, kun osassa akryylisysteemeitäkin käytetään jotain UV-kovetteista kerrosta.

Pikemminkin suurin havaittava ero on, että akryylineste haisee ja todella voimakkaalle (suuri osa tekijöistä allergisoituu ajan myötä), kun geelit ovat pääosin lähes tai kokonaan hajuttomia ja vaativat usein vähemmän viilailua, joten tulee vähemmän pölyä (eroja merkkien välillä!!). Akryyleiden otto oli muuten tuskaa minulle, kun voimakkaat hajut aiheuttavat päänsärkyä.

Toinen suuri ero on, että akryylit tehdään siitä nesteestä ja ja sitten akryylipulverista, jotka ovat pääsääntöisesti ilmakovetteisia. Geelit tehdään valmiista seoksesta, joka kovetetaan UV-valossa.
      Moni allergikko sietää geelejä paremmin, ne ovat myös joustavampia, jos menee sormen iskemään kovaa.
      Alryylit taas ovat kovempia, kestävät ehkä enemmän kovaa käsillä tehtävää duunia (tässä olen itse poikkeus, olin varastoalalla duunissa, ja akryylit napsui irti, geelit taas pysyivät) mutta kun sormen täräyttää johonkin, niin kyllä muuten sattuu!

Kokeilemalla lienee paras, mikä on itselle sopivin vaihtoehto.
      Lähtisin ehkä kokeilemaan ensin geeleillä (niissäkin on niiin paljon eroja) ja jos tuntuu että eivät vain pysy, niin sitten siirtyisin akryyleiden kokeiluun.

• kokokko

"Pikemminkin suurin havaittava ero on, että akryylineste haisee ja todella voimakkaalle (suuri osa tekijöistä allergisoituu ajan myötä), kun geelit ovat pääosin lähes tai kokonaan hajuttomia ja vaativat usein vähemmän viilailua, joten tulee vähemmän pölyä (eroja merkkien välillä!!). Akryyleiden otto oli muuten tuskaa minulle, kun voimakkaat hajut aiheuttavat päänsärkyä."

EI pidä paikkaansa, että suuri osa allergisoituisi. Mihin perustat väitteesi? Kun toimii oikein, ei akryylineste käryä koko paikassa. Vika on usein vain tavassa, kuinka nestettä pyyhitään paperiin, liinaan jne. Hajuttomamminkin voi tehdä. Ja onhan niitäkin paikkoja, joissa on oikeen ilmastointi....Suomessa aika harvinaista kuitenkin.

Geelistä lähtee samalla tavalla höyryjä, mutta ne ei haise. Onko se sitten parempi? Ei minun mielestäni ainakaan. Myös geelihöyryistä voi saada päänsäryn. Tosin tuskinpa sekään on kovin yleistä.

Myös väite, että geeliä tarvitsisi viilata vähemmän, on väärä. Riippuu taas kerran tekijästä ja geelimerkistä. Akryyli muotoillaan pensselillä ja taitavalla tekijällä viilattavaa jää hyvin vähän. Geeliäkin osaa taitava muotoilla niin, ettei lopuksi tarvitse paljoa viilata. Totuus on kuitenkin se, että harva hallitsee geelin niin hyvin ja lopputulos on se, että joko viilattavaa jää paljon tai se, että kynsi jää väärän malliseksi. Näitä kivoja väärän mallisia kynisä voi käydä ihailemassa ainakin kolmanneksen "kynsistudioista" kotisivuilla.

• ....
        kokokko kirjoitti:

"Pikemminkin suurin havaittava ero on, että akryylineste haisee ja todella voimakkaalle (suuri osa tekijöistä allergisoituu ajan myötä), kun geelit ovat pääosin lähes tai kokonaan hajuttomia ja vaativat usein vähemmän viilailua, joten tulee vähemmän pölyä (eroja merkkien välillä!!). Akryyleiden otto oli muuten tuskaa minulle, kun voimakkaat hajut aiheuttavat päänsärkyä."

EI pidä paikkaansa, että suuri osa allergisoituisi. Mihin perustat väitteesi? Kun toimii oikein, ei akryylineste käryä koko paikassa. Vika on usein vain tavassa, kuinka nestettä pyyhitään paperiin, liinaan jne. Hajuttomamminkin voi tehdä. Ja onhan niitäkin paikkoja, joissa on oikeen ilmastointi....Suomessa aika harvinaista kuitenkin.

Geelistä lähtee samalla tavalla höyryjä, mutta ne ei haise. Onko se sitten parempi? Ei minun mielestäni ainakaan. Myös geelihöyryistä voi saada päänsäryn. Tosin tuskinpa sekään on kovin yleistä.

Myös väite, että geeliä tarvitsisi viilata vähemmän, on väärä. Riippuu taas kerran tekijästä ja geelimerkistä. Akryyli muotoillaan pensselillä ja taitavalla tekijällä viilattavaa jää hyvin vähän. Geeliäkin osaa taitava muotoilla niin, ettei lopuksi tarvitse paljoa viilata. Totuus on kuitenkin se, että harva hallitsee geelin niin hyvin ja lopputulos on se, että joko viilattavaa jää paljon tai se, että kynsi jää väärän malliseksi. Näitä kivoja väärän mallisia kynisä voi käydä ihailemassa ainakin kolmanneksen "kynsistudioista" kotisivuilla.

Perustan väitteeni kokemukseen ja keskusteluihin kynsialan ammattilaisilta, jotka ovat toimineet kynsien parissa vuosia, vuosikymmeniä.

Tämä ala on yksi niistä, joissa työntekijöiden allergisoitumistodennäköisyys on suurempi kuin monella muulla. Tai sitten että saadaan työperäistä astmaa.

Molempien aineiden kanssa on hoidettava ilmastointi, molempia viilataan ja pölyjen hengitteleminen vuositolkulla aiheuttaa osalla em. sairauksia.
        Mutta erityisesti akryylien kanssa voimakkaan hajuinen neste on sellainen, jota moni ei siedä pitkään, asiakaskaan, jos on taipumus vaikka migreeniin. Ilmastointi auttaa asiaa, mutta ei poista ongelmaa.

Kuulisin mielleläni lisää geelien höyryistä.
        Nehän käytössä (ainakin oma merkkini) ovat parhaissa merkeissä tuoksuttomia.
        Kukaan ei taida kuitenkaan haistella geelipurkkeja ihan haistelemalla läheltä, jolloin näitä "höyryjä" varmaan saisikin höngittyä.

Ei tosiaankaan oe yleistä, että geeliasiakas lähtisi kotiin päänsäryn kanssa - juuri hajuttomuuden vuoksi. Samaa ei valitettavasti voi sanoa akryylipaikoista.
        Kukin voi asian todeta ihan vain vaikka käymällä pyörähtämässä kynsistudiossa, jossa akryylit on meneillään. "Parhaissa" tapauksissa tarvitsee kävellä vain ohi vaikka kauppakeskuksessa.

• kokokko
        .... kirjoitti:

Perustan väitteeni kokemukseen ja keskusteluihin kynsialan ammattilaisilta, jotka ovat toimineet kynsien parissa vuosia, vuosikymmeniä.

Tämä ala on yksi niistä, joissa työntekijöiden allergisoitumistodennäköisyys on suurempi kuin monella muulla. Tai sitten että saadaan työperäistä astmaa.

Molempien aineiden kanssa on hoidettava ilmastointi, molempia viilataan ja pölyjen hengitteleminen vuositolkulla aiheuttaa osalla em. sairauksia.
        Mutta erityisesti akryylien kanssa voimakkaan hajuinen neste on sellainen, jota moni ei siedä pitkään, asiakaskaan, jos on taipumus vaikka migreeniin. Ilmastointi auttaa asiaa, mutta ei poista ongelmaa.

Kuulisin mielleläni lisää geelien höyryistä.
        Nehän käytössä (ainakin oma merkkini) ovat parhaissa merkeissä tuoksuttomia.
        Kukaan ei taida kuitenkaan haistella geelipurkkeja ihan haistelemalla läheltä, jolloin näitä "höyryjä" varmaan saisikin höngittyä.

Ei tosiaankaan oe yleistä, että geeliasiakas lähtisi kotiin päänsäryn kanssa - juuri hajuttomuuden vuoksi. Samaa ei valitettavasti voi sanoa akryylipaikoista.
        Kukin voi asian todeta ihan vain vaikka käymällä pyörähtämässä kynsistudiossa, jossa akryylit on meneillään. "Parhaissa" tapauksissa tarvitsee kävellä vain ohi vaikka kauppakeskuksessa.

Minun väitteeni perustuu todeksi näytettyyn faktaan ja 11 vuoden kokemukseen, aikaan ennen geelimateriaalin suurta rantautumista Suomeen.

Kaikki keuhkoihn hengitetty pöly on haitaksi. Tämä ei koske ainoastaan kynsialalla työskenteleviä, vaan kaikkia pölylle altistuvia. Vähintään yhtä haitallista, jollei haitallisempaa on suihkeet (sumutteet), mm. suihkutettavat hiuslakat, pesuaineet jne.

Kampaamoissa esimerkiksi suurimmat ärsytystä aiheuttavat aineet kuitenkin ovat latexihanskojen sisältämät ainesosat ja vesi! Ihmiset ei ole allergisia esim. geelille tai akryylille valmiina aineena. Yliherkkä voi olla jollekin ainesosalle, jota kyseinen aine sisältää! Vertaa ruoka-allergioihin, ei voi sanoa olevansa allerginen jäätelölle, jos on allerginen maitoproteiinille, maito- ja kermajäätelön ainesosalle.

On aina järkevää käyttää suojahanskoja(ei latexi) ja pölysuojaa suun ja nenän edessä. Tämän lisäksi oikeanlainen ilmastointi on tarpeen.

Se, että tuote ei haise, ei TODELLAKAAN tarkoita sitä, ettei siitä haihtuisi höyryjä ilmaan hengitettäväksi! Tämä on takuulla suurin virhe, mitä kukaan voi luulla! Jos on yliherkkä jollekin ainesosalle, niin myös sinällään hajuton geeli voi aiheuttaa päänsäryn.

Markkinoilla on suihkeita ja laitteita, joilla esim. monomeeri saadaan hajuttomaksi. Tarkoittaako se, että siitä ei haihdu mitään? EI! Ihan samalla tavalla on geelien kanssa, "ei hajua" ei tarkoita, etteikö siitä mitään haihtuisi. Ajattele vaikka häkää, se on hajuton, mauton ja väritön ja kuitenkin vaarallinen. Geelin tai monomeerin höyryt eivät tietenkään tapa ketään, kuten häkä tekee, mutta tuo nyt ihan vaan vertauksena hajuttomuudesta. Tuotteen haju ei kerro yhtikäs mitään siitä, onko se haitallinen hengittää vai ei.

Ilmastoinnin (=ilmanvaihdon!) pitää olla sellainen, joka vaihtaa ilmaa, ei ainoastaan kierrätä sitä! Näitä näkee paljon, että käytetään tuuletinta! Se vain kierrättää ilmaa, ei vaihda sitä!

Kaikista tärkeintä on, että kynsistudioissa käsitellään aineita oikein. Purkit suljetaan kun niitä ei käytetä, pyyhkeisiin ei kuivata aineita, vaan käytetään paperia, joka heitetään sitten kannelliseen roskikseen, joka taas tyhjennetään päivittäin, jne. On paljon tärkeämpää ehkäistä hajuja, kuin yritää peittää tai hävittä jo olemassa olevia.

Tiedän että tämä on täysin väärä palsta valistaa ketään yhtään mistään. Harmittaa vaan niin vietävästi nämä harhaluulot!

• allergisoitumiseen
        kokokko kirjoitti:

Geelin haihtuvuusnopeus on lähes olematon, sillä geeli ei ole ilmakovetteinen ja siksi siitä ei vapaudu myöskään höyryjä.

Allergisoitumisen riski liittyy kovettamattoman massan kosketusaltistukseen sekä akryylipölyn kulkeutumiseen hengitysteihin viilatessa.

Allergisoitumista ja muita työperäisiä sairauksia voidaan ehkäistä

-Tehokkaalla kynsipölynimurilla
        -Ulkopinnalta kostutetulla hengityssuojaimella
        -Nitriilikumihanskoilla
        -Huolellisella oikeaoppisella pintojen, tasojen ja työvälineiden puhdistuksella, desinfektoinnilla ja steriloinnilla

Myös pintoja, tasoja ja työvälineitä puhdistettaessa tulee käyttää ulkopinnaltaan kostutettua hengityssuojainta.

Nämä asiat opetetaan rakennekynsikoulutuksessa.

• Kiitos edelliselle
        allergisoitumiseen kirjoitti:

Geelin haihtuvuusnopeus on lähes olematon, sillä geeli ei ole ilmakovetteinen ja siksi siitä ei vapaudu myöskään höyryjä.

Allergisoitumisen riski liittyy kovettamattoman massan kosketusaltistukseen sekä akryylipölyn kulkeutumiseen hengitysteihin viilatessa.

Allergisoitumista ja muita työperäisiä sairauksia voidaan ehkäistä

-Tehokkaalla kynsipölynimurilla
        -Ulkopinnalta kostutetulla hengityssuojaimella
        -Nitriilikumihanskoilla
        -Huolellisella oikeaoppisella pintojen, tasojen ja työvälineiden puhdistuksella, desinfektoinnilla ja steriloinnilla

Myös pintoja, tasoja ja työvälineitä puhdistettaessa tulee käyttää ulkopinnaltaan kostutettua hengityssuojainta.

Nämä asiat opetetaan rakennekynsikoulutuksessa.

Nimenomaan, kyllä minulla ainakin on kaikissa koulutuksissa painotettu sitä, että geelit ovat kuin ovatkin hypoallergeenisempia kuin akryylit.
        Juuri siksi, että akryylin monomeeri on haihtuvaa ja todella voimakkaan hajuista.

Ja oman merkkini edustajalla on laaja valikoima sekä geeli- että akryylituotteita. Mutta rehellisesti kerrotaan erot näiden välillä, myös se, että monelle allergikolle/astmaatikolle sopivat geelit paremmin juuri esimerkiksi hengitystieoireiden vähäisyyden vuoksi.
        Ja tämän olen myös käytännön asiakastyössä kokenut - olen itse allergisoituvaa tyyppiä, ja joudun ilmastoinnista huolimatta pitämään hengityssuojaa aina viilatessa, juuri siksi ettei pöly kulkeutuisi hengitysteihin.

Mutta tietenkin on näitä akryylien puolustajia, joilla on jostain syystä tarve "tehdä" akryyleistä yhtä hypoallergeenisia kuin geeleistä. Ja kuten mainitsin, geeleissä on eroja, myös siinä miten paljon siitä lähtee sekä havaittavaa hajua että pinnan "höyryämistä" mitä ei voi haistaa.
        Ja edelleen, kuten mainitsin, olen itse kokeillut molempia ja allergikkona kokenut geelit paremmaksi vaihtoehdoksi. Akryylit ovat erinomainen vaihtoehto niille, jotka niiden kanssa pystyvät työskentelemään, enkä siis niitä suinkaan mollaa.

• tarkennusta vielä
        Kiitos edelliselle kirjoitti:

Nimenomaan, kyllä minulla ainakin on kaikissa koulutuksissa painotettu sitä, että geelit ovat kuin ovatkin hypoallergeenisempia kuin akryylit.
        Juuri siksi, että akryylin monomeeri on haihtuvaa ja todella voimakkaan hajuista.

Ja oman merkkini edustajalla on laaja valikoima sekä geeli- että akryylituotteita. Mutta rehellisesti kerrotaan erot näiden välillä, myös se, että monelle allergikolle/astmaatikolle sopivat geelit paremmin juuri esimerkiksi hengitystieoireiden vähäisyyden vuoksi.
        Ja tämän olen myös käytännön asiakastyössä kokenut - olen itse allergisoituvaa tyyppiä, ja joudun ilmastoinnista huolimatta pitämään hengityssuojaa aina viilatessa, juuri siksi ettei pöly kulkeutuisi hengitysteihin.

Mutta tietenkin on näitä akryylien puolustajia, joilla on jostain syystä tarve "tehdä" akryyleistä yhtä hypoallergeenisia kuin geeleistä. Ja kuten mainitsin, geeleissä on eroja, myös siinä miten paljon siitä lähtee sekä havaittavaa hajua että pinnan "höyryämistä" mitä ei voi haistaa.
        Ja edelleen, kuten mainitsin, olen itse kokeillut molempia ja allergikkona kokenut geelit paremmaksi vaihtoehdoksi. Akryylit ovat erinomainen vaihtoehto niille, jotka niiden kanssa pystyvät työskentelemään, enkä siis niitä suinkaan mollaa.

Lopputuotteenaan molemmat ovat akryylia eli ns "valoa läpäisevää muovia", koostumus/ainesosat on vain eri.

Muovipurut eivät maadu eivätkä katoa minnekään joutuessaan keuhkoihin, kyse ei ole pelkästään ja ainoastaan vain allergisoitumisesta, vaan siitä että ajanmyötä tuota muovihiukkasta kerääntyy keuhkoihin, eikä se sieltä lähde yskimällä, maatumalla tai haihdu. Allergiaherkillä akryylipöly saattaa aiheuttaa altistumista, kuten kovettamattoman massan käsittelykin, riippumatta siitä onko kyseessä akryyli vai geeli.

Myös geelit ovat allergisoivia. Jotkut yritykset tosin mainostavat hypoallergeenisia geelejä, mutta totuus löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta. Se pitäisi lukea myös jokaisessa myyntipurkissa.

Akryylinesteen haju ei ole vaarallista, mutta astmaatikolle se saattaa aiheuttaa reaktion.

Saat varmuuden käyttämiesi tuotteiden allergiaherkkyydestä pyytämällä tuotteen käyttöturvallisuustiedotteen.

• valmistunut

Tämä kysymys leijuu lähes viikoittain esillä eri ihmisten kanssa.
      Olen kokeillut akryyleja, mutta teen pääasiassa geelikynsiä. Sain valita, teenkö molemmilla vai vain jommallakummalla. Valitsin geelin, koska se on "vaivattomampi" tehdä ja suurimmalle osalle käyttäjistään mukavampi käyttää kuin akryylikynnet. Akryyli on kovetettuna geeliä kovempaa ja täten ilmeisesti "joustaa" vähemmän. Geeli on myös vähemmän myrkyllistä kuin akryyli. Akryyli voi EHKÄ aiheuttaa jonkinlaisia ongelmia oman kynnen kasvussa jos akryylejä käytetään pitkiä aikoja putkeen, puhutaan siis vuodesta ja siitä eteenpäin... Mutta ei aiheuta KOSKAAN pysyviä haittoja omien kynsien kasvuun tms! Toisaalta, tästä akryylin aiheuttamasta "haitasta" ei minulla ole henkilökohtaista näyttöä, ainoastaan väite joka minulle opetettiin rakennekynsi-koulutuksessa.

Toisille kuitenkin akryylikynnet sopivat juuri siksi paremmin, että ne ovat kovemmat. Sellaisia ihmisiä ovat ne, joilla oma kynsi on hyvin taipuisa ja tahtoo kerätä ilmaa geelikynsien reunoilta normaalia nopeammin. Näille henkilöille SUOSITTELEN akryyleja.

Jokatapauksessa, akryylikynnet ja geelikynnet näyttävät aikalailla samoilta. Akryyli keksittiin ensin ja sitten tuli geelimenetelmä, joten luonnollisesti näiden kahden välillä on nyt kilpailua jos kynsientekijät jakautuvat näiden aineiden mukaan. Oikeastaan ihan sama kumpaa laitat, katso mikä sinulle parhaiten sopii ja that's it.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe