Tämä taitaa olla oikea palsta tälle kysymykselle.
Laitoin saman kysymyksen ensiksi Laki otsikon alle.
Siis Isoäitini sanoi minulle, että kun hän kuolee saan minä yhden hänen seinällään olevan taulun. Hän on laittanut taulun taakse lapun jossa lukee minun nimi. Hän siis haluaa pitää taulun omalla seinällään niin kauan kuin hän elää.
Tiedän että sillä lapulla siellä taulun takana ei ole mitään virkaa. Se ei tuo taulua minulle pesäjaossa. Eli osaisiko joku kertoa, miten nyt kannattaisi toimia.
Pitäisikö taulusta tehdä jokin paperi, että minä olen saanut ja vastaanottanut taulun, mutta taulun säilytys paikka on isoäidin kodin seinä?
Tai miten se menisi järkevästi?
Asia on hyvin tärkeä minulle!
Kiitän jo etukäteen hyvistä vinkeistä!
Isoäiti antaa taulun.
19
1936
Vastaukset
- Lawmaker
Sinun on joko saatava taulu haltuusi tai isoäitisi on tehtävä testamentti taulua koskien.
Muunlaista oikeustointa pidetään vain lahjanlupauksena, joka ei ole sitova muihin perillisiin nähden.- tiedoton
Olen miettinyt tota testamentti asiaa myös, mutta se tuntuu hankalalta ja tietääkseni silloin tulee myös perintövero tauluun.
Olisi tarkoitus että se olisi annettu minulle lahjana, mutta säilytys paikka on kuitenkin isoäidin kotona.
Tarkoitatko "saatava taulu haltuusi", että se on saatava kokonaan pois sieltä asunnosta vai riittäkö kirjallinen lahjakirja?
Osaatko sanoa, että onko mitään mahdollisuutta siihen, että tekisin lahjakirjan ja minusta tulisi taulun omistaja heti, mutta säilytys tapahtuisi edelleen siellä isoäidin seinällä.
Mainittakoon että taulun arvo voi olla n. 500 EUR. eli mitään lahjaveroa ei tarvitse toimittaa.
Isoäidin lapset eivät pidä ajatuksesta että hän antaisi taulun minulle. Siksi haluaisin saada tämän asian kuntoon. - Lawmaker
tiedoton kirjoitti:
Olen miettinyt tota testamentti asiaa myös, mutta se tuntuu hankalalta ja tietääkseni silloin tulee myös perintövero tauluun.
Olisi tarkoitus että se olisi annettu minulle lahjana, mutta säilytys paikka on kuitenkin isoäidin kotona.
Tarkoitatko "saatava taulu haltuusi", että se on saatava kokonaan pois sieltä asunnosta vai riittäkö kirjallinen lahjakirja?
Osaatko sanoa, että onko mitään mahdollisuutta siihen, että tekisin lahjakirjan ja minusta tulisi taulun omistaja heti, mutta säilytys tapahtuisi edelleen siellä isoäidin seinällä.
Mainittakoon että taulun arvo voi olla n. 500 EUR. eli mitään lahjaveroa ei tarvitse toimittaa.
Isoäidin lapset eivät pidä ajatuksesta että hän antaisi taulun minulle. Siksi haluaisin saada tämän asian kuntoon.Perintövero ja lahjavero ovat saman suuruiset ja molemmissa on sama raja, että veroa ei makseta, jos saatu omaisuus on alle laissa määrätyn rajan. Tietysti tilanne muuttuu, jos olet saamassa muutakin perintöä. Silloin vero voi nousta progressiosta johtuen.
"Tarkoitatko "saatava taulu haltuusi", että se on saatava kokonaan pois sieltä asunnosta vai riittäkö kirjallinen lahjakirja?"
Kyllähän lahjakirja on ihan OK sinänsä. Ongelmasi on kuitenkin, että lahja täyttyy vasta, kun sen saaja saa sen konkreettisesti haltuunsa. Jos taulu jää sen antajalle, kyse on lahjakirjasta huolimatta lahjanlupauksesta. Se ei ole pätevä perillisiin nähden.
Eli jos haluat menetellä varman päälle eli, että saat todella pitää taulun suosittelen testamentin laatimista. Eikö isoäitisi olisi muutenkin hyvä tehdä testamentti, jos hän haluaa antaa omaisuutta lapsenlapsilleen kenties yli yhden sukupolven? - tiedoton
Lawmaker kirjoitti:
Perintövero ja lahjavero ovat saman suuruiset ja molemmissa on sama raja, että veroa ei makseta, jos saatu omaisuus on alle laissa määrätyn rajan. Tietysti tilanne muuttuu, jos olet saamassa muutakin perintöä. Silloin vero voi nousta progressiosta johtuen.
"Tarkoitatko "saatava taulu haltuusi", että se on saatava kokonaan pois sieltä asunnosta vai riittäkö kirjallinen lahjakirja?"
Kyllähän lahjakirja on ihan OK sinänsä. Ongelmasi on kuitenkin, että lahja täyttyy vasta, kun sen saaja saa sen konkreettisesti haltuunsa. Jos taulu jää sen antajalle, kyse on lahjakirjasta huolimatta lahjanlupauksesta. Se ei ole pätevä perillisiin nähden.
Eli jos haluat menetellä varman päälle eli, että saat todella pitää taulun suosittelen testamentin laatimista. Eikö isoäitisi olisi muutenkin hyvä tehdä testamentti, jos hän haluaa antaa omaisuutta lapsenlapsilleen kenties yli yhden sukupolven?Kiitos todella paljon!
Sain vastauksen kaikkiin kysymyksiini.
Ilman muuta tässä tapauksessa aletaan tekemään jonkin laista testamenttia!
Hyvät joulun odottelut sinulle ja muille! - The Jormas
tiedoton kirjoitti:
Kiitos todella paljon!
Hyvät joulun odottelut sinulle ja muille!Mikäli olet puheväleissä sukulaistesi kanssa,
voisit tehdä heidän kanssaan sopimuksen myös aiheesta - mieluiten kirjallisena.
Taulun käypä arvo vähennetään perintöosuudestasi. - Lawmaker
The Jormas kirjoitti:
Mikäli olet puheväleissä sukulaistesi kanssa,
voisit tehdä heidän kanssaan sopimuksen myös aiheesta - mieluiten kirjallisena.
Taulun käypä arvo vähennetään perintöosuudestasi... mutta vielä ei laissa ole sallittu sopia elävän henkilön perinnön jakamisesta. Tällainen sopimus ei olisi siis pätevä. Muut perilliset voisivat vaatia lainmukaista jakoa sopimuksesta huolimatta.
Lainmuutos saattaa olla aiheesta kuitenkin tulossa helpottamaan maatilojen ja perheyritysten sukupolvenvaihdosta. - tipahtaa
tiedoton kirjoitti:
Kiitos todella paljon!
Hyvät joulun odottelut sinulle ja muille!Jos ja kun et ole rintaperillinen ja he eivät halua antaa taulua sinulle, niin olkoon vaikka testamentti - et tule saamaan taulua.
Vain sopimuksesta rintaperillisten tai heidän perillistensä kanssa, voit saada taulun omaksesi.
500 euron arvoisesta taulusta ei toimita lähteä oikeutta käymään, sillä siinä menee talun arvo monen moneen kertaan asianjajien taskuun. - Puristi
tipahtaa kirjoitti:
Jos ja kun et ole rintaperillinen ja he eivät halua antaa taulua sinulle, niin olkoon vaikka testamentti - et tule saamaan taulua.
Vain sopimuksesta rintaperillisten tai heidän perillistensä kanssa, voit saada taulun omaksesi.
500 euron arvoisesta taulusta ei toimita lähteä oikeutta käymään, sillä siinä menee talun arvo monen moneen kertaan asianjajien taskuun.Kyllä sinä testamentin avulla sen taulun saat, vaikket olekaan rintaperillinen. Taulu tuskin on testaattorin ainoa omaisuus; näin ollen sen testamenttaaminen sinulle ei loukkaa rintaperillisten lakiosia.
- tiedoton
Puristi kirjoitti:
Kyllä sinä testamentin avulla sen taulun saat, vaikket olekaan rintaperillinen. Taulu tuskin on testaattorin ainoa omaisuus; näin ollen sen testamenttaaminen sinulle ei loukkaa rintaperillisten lakiosia.
Mites sen taulun arvo vaikuttaa? Jos sen arvo onkin vaikka 5000 EUR? Jos se on testamentattu minulle niin voiko olla, että en saakaan sitä?
Rintaperillisten lakiosahan on 50 %. Vaikka taulun arvo olisi 5000 EUR niin se ei vaikuta lakiosaan koska löytyy myös muuta arvokasta. - Puristi
tiedoton kirjoitti:
Mites sen taulun arvo vaikuttaa? Jos sen arvo onkin vaikka 5000 EUR? Jos se on testamentattu minulle niin voiko olla, että en saakaan sitä?
Rintaperillisten lakiosahan on 50 %. Vaikka taulun arvo olisi 5000 EUR niin se ei vaikuta lakiosaan koska löytyy myös muuta arvokasta.Saat sinulle testamentatun taulu, jos testamentti ei loukkaa rintaperillisen lakiosaa. Taulun arvolla suhteessa muuhun jäämisöomaisuuteen on siten merkitystä.
Rintaperillisen lakiosa on puolet perintöosasta. Jos on kaksi lasta, kumpaisenkin perintöosa on 1/2 ja lakiosa siitä puolet eli 1/4. Otetaanpa esimerkki:
a) Taulun arvo on 5000 euroa ja muun jäämistön arvo myös 5000 euroa, yhteensä siis 10000 euroa. Kumpaisenkin lapsen lakiosa on 2500 euroa, jonka he saavat täysimäärisenä jakamalla keskenään muun jäämistön. Sinä siis saat taulun.
b) Taulun arvo on 5000 euroa, mutta muuta jäämistöä onkin vain 1000 euron edestä. Jäämistön arvo on siis kaikkiaan 6000 euroa. Tästä laskettu lakiosa on 1500 euroa. Kun taulun lisäksi on jaettavaa vain 1000 euroa, se ei riitä lasten lakiosuuksiin (2 x 1500 euroa = 3000 euroa). Testamentti on tässä tapauksessa tehoton siltä osin kuin se loukkaa lakiosia. Testaattori voi testamentissa määrätä, että lakiosat tai niistä puuttuva osa voidaan maksaa lapsille rahassa. Jos nyt haluaisit pitää taulun, joutuisit siis maksamaan kumpaisellekin lapselle lakiosasta puuttuvan määrän eli 1000 euroa, yhteensä siis 2000 euroa. - tiedoton
Puristi kirjoitti:
Saat sinulle testamentatun taulu, jos testamentti ei loukkaa rintaperillisen lakiosaa. Taulun arvolla suhteessa muuhun jäämisöomaisuuteen on siten merkitystä.
Rintaperillisen lakiosa on puolet perintöosasta. Jos on kaksi lasta, kumpaisenkin perintöosa on 1/2 ja lakiosa siitä puolet eli 1/4. Otetaanpa esimerkki:
a) Taulun arvo on 5000 euroa ja muun jäämistön arvo myös 5000 euroa, yhteensä siis 10000 euroa. Kumpaisenkin lapsen lakiosa on 2500 euroa, jonka he saavat täysimäärisenä jakamalla keskenään muun jäämistön. Sinä siis saat taulun.
b) Taulun arvo on 5000 euroa, mutta muuta jäämistöä onkin vain 1000 euron edestä. Jäämistön arvo on siis kaikkiaan 6000 euroa. Tästä laskettu lakiosa on 1500 euroa. Kun taulun lisäksi on jaettavaa vain 1000 euroa, se ei riitä lasten lakiosuuksiin (2 x 1500 euroa = 3000 euroa). Testamentti on tässä tapauksessa tehoton siltä osin kuin se loukkaa lakiosia. Testaattori voi testamentissa määrätä, että lakiosat tai niistä puuttuva osa voidaan maksaa lapsille rahassa. Jos nyt haluaisit pitää taulun, joutuisit siis maksamaan kumpaisellekin lapselle lakiosasta puuttuvan määrän eli 1000 euroa, yhteensä siis 2000 euroa.Taas tuli todella arvokasta tietoa.
- tiedoton
Lawmaker kirjoitti:
Perintövero ja lahjavero ovat saman suuruiset ja molemmissa on sama raja, että veroa ei makseta, jos saatu omaisuus on alle laissa määrätyn rajan. Tietysti tilanne muuttuu, jos olet saamassa muutakin perintöä. Silloin vero voi nousta progressiosta johtuen.
Eli jos haluat menetellä varman päälle eli, että saat todella pitää taulun suosittelen testamentin laatimista. Eikö isoäitisi olisi muutenkin hyvä tehdä testamentti, jos hän haluaa antaa omaisuutta lapsenlapsilleen kenties yli yhden sukupolven?Teenkö jonkinlaisen lahjakirjan jos vien taulun jo nyt? Tarvitaanko siihen todistajia vai riittääkö minun ja isoäidin allekirjoitukset?
- "tipahtaa"
Puristi kirjoitti:
Kyllä sinä testamentin avulla sen taulun saat, vaikket olekaan rintaperillinen. Taulu tuskin on testaattorin ainoa omaisuus; näin ollen sen testamenttaaminen sinulle ei loukkaa rintaperillisten lakiosia.
Kun on kertynyt jo tuota elämänkoulun kokemusta, niin aivan varmaa on, että elleivät isoäidin perilliset hyväksy taulua "tiedottomalle", niin ei hän tule sitä saamaan.
Siksi toin julki, ettei kannata lähteä oikeustoimiin yhden taulun takia. Ja sitäpaitsi onko varmaa, että haluaako isoäiti edes antaa taulua ja onko varmaa ettei isoäiti ole jo testamentannut taulua jollekulle lapsistaan tai lapsenlapsistaan.
Itse ostaisin (kauppakirja)isoäiditä tuon taulun ja kauppakirjaan, "kauppahinta on maksettu käteisenä kaupantekotilaisuudessa ja taulu riirtyy ostajan omistukseen heti". Taulu saa olla isoäidin ilona ja sinne taulun taakse jäljennös kauppakirjasta ja se alkuperäinen kappale "tiedottomalle". Heti kun isoäiti siirtyy ajasta, niin talun voi hakea ja näyttää omistuksensa perillisille. - Puristi
"tipahtaa" kirjoitti:
Kun on kertynyt jo tuota elämänkoulun kokemusta, niin aivan varmaa on, että elleivät isoäidin perilliset hyväksy taulua "tiedottomalle", niin ei hän tule sitä saamaan.
Siksi toin julki, ettei kannata lähteä oikeustoimiin yhden taulun takia. Ja sitäpaitsi onko varmaa, että haluaako isoäiti edes antaa taulua ja onko varmaa ettei isoäiti ole jo testamentannut taulua jollekulle lapsistaan tai lapsenlapsistaan.
Itse ostaisin (kauppakirja)isoäiditä tuon taulun ja kauppakirjaan, "kauppahinta on maksettu käteisenä kaupantekotilaisuudessa ja taulu riirtyy ostajan omistukseen heti". Taulu saa olla isoäidin ilona ja sinne taulun taakse jäljennös kauppakirjasta ja se alkuperäinen kappale "tiedottomalle". Heti kun isoäiti siirtyy ajasta, niin talun voi hakea ja näyttää omistuksensa perillisille.Ei tässä asiassa nyt sinun "elämänkoulun kokemuksesi" jyllää, kyllä se on Suomen laki ja oikeuslaitos. Joten lopeta lapsekas vänkäämisesi.
- Puristi
tiedoton kirjoitti:
Teenkö jonkinlaisen lahjakirjan jos vien taulun jo nyt? Tarvitaanko siihen todistajia vai riittääkö minun ja isoäidin allekirjoitukset?
Varminta on laatia lahjakirja, jossa lahjan kohde on yksilöity ja joka on päivätty, lahjan antajan ja lahjan saajan allekirjoittama sekä kahden esteettömän todistajan allekirjoittama. Todistajat todistavat allekirjoitusten aitouden, joten heidän tulisi olla paikalla, kun antaja ja saaja allekirjoittavat lahjakirjan. Heidän olisi myös hyvä tietää, mistä asiakirjassa on kysymys. - Irtaimen lahjalla ei ole tällaista muotovaatimusta, mutta "ei vara venettä kaada". Eipähän voida isoäidin kuoltua väittää, että olet omin lupinesi vienyt taulun tai että se on sinulla vaikkapa lainassa. Taulu sinun on saatava haltuusi, jotta lahjoitus olisi täytetty. Älä siis jätä sitä "lainaksi" isoäidin seinälle.
- mutta, mutta
Puristi kirjoitti:
Ei tässä asiassa nyt sinun "elämänkoulun kokemuksesi" jyllää, kyllä se on Suomen laki ja oikeuslaitos. Joten lopeta lapsekas vänkäämisesi.
Oikeuslaitos jyllää, näinhän se on. Oletko tuomarinpöydän takana istuva vai etkö ole koskaan käräjäoikeudessa käynty kuuntelemassa tai katsomassa.
Villin-lännen tyyliin oikeutta jaetaan ja oikeusmurhat ovat jokapäiväistä päätöksentekoa. Mielivaltaa oikeuslaitokset tänäpäivänä käyttävät ja suurin osa tuomareista ei edes viitsi lain perään kurkata.
Olisin tosiaan imarreltu, jos Suomen lain mukaan oikeuslaitokset hoitaisivat hommansa ja oikeudentuntoisesti.
- surullinen tyttö
säni kuoli jo aikoja sitten ,hän oli kova maalaamaaan tauluja. kun hänellä ei ollut oikei paikkaa viedä tauluja ja säilyttää. antoi säilytettääksi veljensä ja tätinsä perheeseen. hänen veljensä ja tätinsä säilöö tauluja vieläkin. minä olen ainut rintaperillinen ja minulle niitä ei ole toimitettu . isäni on kuollut jo 20 vuotta sitten . koskahan saan omani takaisin nimim. surullinen tyttö
- 9+6
Esitä kirjallinen vaatimus, jos ei auta niin sitten käräjille. Kai ne on perukirjaan kirjattu?
PS. Ei ole mitään järkeä jatkaa 11v vanhaa ketjua, fiksuinta olisi avata uusi ketju. 9+6 kirjoitti:
Esitä kirjallinen vaatimus, jos ei auta niin sitten käräjille. Kai ne on perukirjaan kirjattu?
PS. Ei ole mitään järkeä jatkaa 11v vanhaa ketjua, fiksuinta olisi avata uusi ketju.Onhan se ihan hauskaa, että vanhoja keskustelujakin väliin putkahtaa esiin, varsinkin, jos niissä on asiantuntevia kommentteja. Puristi on alkuajan nimimerkkejäni yli 10 vuoden takaa. Viime vuodet olen kirjoittanut rekisteröidyllä nikillä, koska innokkaat ihailijat väliin innostuivat laatimaan sepustuksiaan minun vakiintuneella nikilläni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997883- 1075617
- 2754881
- 494853
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294