Mistä kohdasta selkää sattuu rajun ryyppäämisen jälkeen jos esim. munuaiset tai haima kokee tulleensa väärin kohdelluksi ?
joskus sattuu !
Mistä kohdasta sattuu ?
16
45344
Vastaukset
- hapsi
alaselkään!!!
- Hoitsu
Munuaiskipu tuntuu yleisimmin alaselässä juuri kuten mainitsi edellinenkin vastaaja, kipu on usein sellaista ns. sykkivän tuntuista tai sitten tasaista joskus erittäin kovaakin jomotusta. Munuaiskivun kyllä erottaa tai ainakin tuntee selvästi eritavalla kuin muut vastaavat selän oireilut. Kipuihin voi joskus liittyä virtsaamisongelmia tavalla tai toisella.
Toinen mihin munuaiskipu voi joskus säteillä on kylkiin noin lantion kohdalla tai vähän ylöspäin. Joskus (ei kovin yleistä), kipu voi tuntua kovana melkein hartioissa saakka mutta kaikista yleisintä on että tuntuu tuollaisena alaselän kovana kipuna joka mahd. säteilee kylkiin. Munuaiset kun ovat vähän sellaiset että pienikin vika tai rasitus niissä aiheuttaa jo melkolaillakin kipua.
Haima sitten taas on vähän sellainen salakavalampi mutta yleensä aikaslailla helposti huomattava kipupaikka melko klassisine oireineen. Lähes poikkeuksetta kipuilu on kovaa ylävatsalla tuntuvaa kipua ja siitä kärsivällä tuntuu ikäänkuin vyömäinen kipuilu joka säteilee selän puolellekin ja ikäänkuin ympärikin. Monesti kuulee sanottavan että tuntuu kuin vyötä kiristettäisiin ympäri ja tuska on valtava.
Haimakin voi sitten olla monenlainen vioiltaan ja tyypillisin muoto joka yleensä aiheuttaa kaikki kivut yhdellä kertaa on akuutti haimatulehdus joka voi tulla pitkälleen kehittyneen kroonisen (joskus liki oireettomankin) haimatulehduksen seurauksena tai sitten ihan itsekin kovan ärsytyksen tai muun takia.
Haima on siitä vain kovin yksilöllinen että toisella voi koko toiminta hiipua aivan olemattomiin eikä varsinaista kipua ole koskaan ja toisella jo heti ongelmien alkaessa sattuu kovaa ja on sairaalareissu edessä. Monesti haimakivut jos ei osata epäillä, sekoitetaan johonkin muuhun tai ei osata epäillä. Pahemmin kipuileva haima tosin yleensä aina aiheuttaa oksentelua, vatsansekaisuutta, kuumeilua ym. eli harvoin on vain kipeä sinällään...
Maksa josta tosin et kysynyt sitten tuntuu taas oikeastaan ainoastaan oikeassa kyljessä eli "omassa kohdassaan", jotain säteilyä voi tuntua tietty vatsan puolella, paikka ei kummiskaan juuri vaihtele.- Kiitos
Kiitos asiallisista vastauksista.
nm. Ei oteta liikaa ! - Never again
Kiitos kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista.
nm. Ei oteta liikaa !Olen 35v terve nainen, joka käytti vain silloin tällöin alkoholia. Haimaärsytykseni alkoi kaksi päivää pikkujoulujen jälkeen ja onneksi tajusin kovan ylävatsakivun takia hakeutua lääkäriin heti seuraavana aamuna. Kipu oli kova navan ja kylkiluiden välissä n. 10cm alueella. Lääkäristä passitettiin veri- ja virtsakokeiden jälkeen sairaalaan, jossa jouduin olemaan nesteytyksessä. Tuomio: ei ikinä enää tippaakaan alkoholia. Onneksi minulle ei ole koskaan tehnyt tiukkaa käydä raflassa selvin päin, mutta nyt tietysti tylsää kun se ei enää ole vapaaehtoista.
- onpas tarina
Never again kirjoitti:
Olen 35v terve nainen, joka käytti vain silloin tällöin alkoholia. Haimaärsytykseni alkoi kaksi päivää pikkujoulujen jälkeen ja onneksi tajusin kovan ylävatsakivun takia hakeutua lääkäriin heti seuraavana aamuna. Kipu oli kova navan ja kylkiluiden välissä n. 10cm alueella. Lääkäristä passitettiin veri- ja virtsakokeiden jälkeen sairaalaan, jossa jouduin olemaan nesteytyksessä. Tuomio: ei ikinä enää tippaakaan alkoholia. Onneksi minulle ei ole koskaan tehnyt tiukkaa käydä raflassa selvin päin, mutta nyt tietysti tylsää kun se ei enää ole vapaaehtoista.
Kyllä tosiaan ollaan yksilöitä, minulla ei ole oireillut edes 18 päivän putken jälkeen mikään paikka normaaleja vieroitusoireita lukuunottamatta. Vaan kerta se on ensimmäinenkin, ei tosiaan kannata ottaa liikaa.
- Lassi Pukana
Never again kirjoitti:
Olen 35v terve nainen, joka käytti vain silloin tällöin alkoholia. Haimaärsytykseni alkoi kaksi päivää pikkujoulujen jälkeen ja onneksi tajusin kovan ylävatsakivun takia hakeutua lääkäriin heti seuraavana aamuna. Kipu oli kova navan ja kylkiluiden välissä n. 10cm alueella. Lääkäristä passitettiin veri- ja virtsakokeiden jälkeen sairaalaan, jossa jouduin olemaan nesteytyksessä. Tuomio: ei ikinä enää tippaakaan alkoholia. Onneksi minulle ei ole koskaan tehnyt tiukkaa käydä raflassa selvin päin, mutta nyt tietysti tylsää kun se ei enää ole vapaaehtoista.
38 vuotta. Juoppohan olen vissiin jos luit mun jutun, mutta pakko lopettaa koko juominen alkaa näköjään kroppa sanoa itsensä irti?? Tekemistä pitäis saada muutakin kuin dokaaminen, koska en todellakaan muista viikkoa milloin olisin ollut selvä. Mutta. mutta...huomen tulevat jostain seurakunnasta päihdetyöntekijät juttusille, mut niihinkään en en paljoa perusta, koska heillä ja terapeutil käyny. Eiköhän se nyt vaa oo itestä kiinni, että se onb loppu... särkee niin helvetisti....Kirjoittele takaisin jos siltä tuntuu!!!
- Nakuttajatar
Oho
Ihmetellyt olen itsekin että jos satun ottamaan vaan sen yhdenkin sidukan niin melkeinpä heti tulee alaselkä todella kipeäksi, eikä missään asennossa ole hyvä olla. Menee yleensä ohi alle tunnissa jos en jatka juomista. Eikä niissä kivuissa kyllä kykeniskään. Joskus päälle vuosi sitten vähensin juomisiani enkä oikeastaan ole sitä yhtä enempään vuoteen ottanutkaan juuri kyseisten kipujen takia. Aiempina vuosina on tullut otettua senkin edestä.
Lääkärillä en oo vielä käyny vaikka tarkotus kyllä olis. Lykkään ajatusta lekuriin menosta aina vaan enempi.- Lassi Pukana
.....Samoin...lykännyt ja lykännyt. Mutta nyt vissii aika lopettaa särkee niin helvetisti, anteeksi kirosana....ottanu taas olutta ja nyt kipuun panacodia. Nyt täl hetkel pelkkää vettä, kuten isä sanoi....että juo niin paljoon vettä kun påystyt, niin lähtee särky??? No yritän ja aamulla sairaalaan, kun tänään ei oire kuulosta vakavalta sanoivat akuutissa????? MITÄ VITTUA!!!!!!?????
- lääkäriinkö?
Pitääköhän tämän kipuilun takia mennä lääkäriin testattavaksi? Itse aloitin alkoholin käytön aika nuorena, ja nyt on jo useamman vuoden ollut vaivana että juotuani yhdenkin alkoholiannoksen keskiselkään alkaa sattumaan, kipu on kuin painetta. Yleensä kipu on lakannut aika nopeaa, mutta nyt vapun jälkeen on ollut koko "krapulapäivän" ajan keskiselkä kipeänä. Muuten minulla ei yleensä ole krapulaa, mutta joskus aikaisemminkin on ollut vastaavaa selkäkipua. Ja olen siis varma ettei nyt ole kyse mistään huonosta nukkuma-asennosta tms. Huolettaa vaan kun olen vasta 20-vuotias, joko olen jo onnistunut pilaamaan sisäelimeni?
- ottomies 49v.
joo, paikat kanssa kipeenä ottamisen jälkeen, olin verikokeissa ja kaikki ok,
tiedä sitten, mikä pragaa, kuitenkin aina ryyppäämisen jälkeen kroppa
kipeä... - Lassi Pukana
Alkoi mulla samanlailla ensin keskelle selkää ja sitten nyt särkee alas HERLVETISTISTI.... Ystäväni hieroi keskelle selkää ja luulin, että kyse normi kivusta. Nyt särkee alaselkään niin kovaa ettet uskokkaan.......Eli lopeta ...Pakko tehdä se itsekkin....Faija, vanha seutulan venkula sano äsken ku soitin, että juo helvetisti vettä ja sitruunaa tai karpalomehua???? PAKKO MENNÄ LÄÄKÄRIIN !!!
- Jontte 45
Kyllä kunnon ryyppäämisen jälkeen pitää vähän tuntuakin, muuten voi mennä alkoholismin puolelle. Itse en enää kovin usein ryypiskele, mutta kun otan, niin otan sitten 2-3 päivää huolella. Ontäysin arvailujen varassa johtuvatko kivut viinasta vai itsensä telomisesta, ainakun ei mustelmia tule telomisestakaan.
- Lassi Pukana
...Moro...toista päivää, niin kova kipu alaselässä, syön panacodia ja juon kaljaa.... Olen yhtäjaksoisesti juonut niin kauan ette muista, milloin olen ollut viikon raittiina, mut nyt alkaa pelottaa. Särkee tosi paljon. Soitin akuuttiin, niin kysy oletko kännissä vastasin totuuden ja sanoin, etten muista selvää päivää päivää. Kysyvät vielä tuleeko virtsa? Vastasin kyllä, mutta kylkikivut ja alaselkäkivut todella pahoja...No katson mitä teen..... Mutta lopettakaa tekin pelleily alkoholin kanssa, mielummin vaikka jotain aivan muuta ....vissiin,,,????? SÄRKEEEEEEE!!!!! ÄLKÄÄ IKINÄ JUOKO NIIN PALJON KUIN MINÄ!!!!! LUULIN PÄÄSSENI TÄSTÄ KIVUSTA EROON VIIME VIIKOLLA, MUTTA TAAS ALKO, AI SAATANA!!!!
- Kylmät kädet
Maksa on meikällä kipuillut jo pitkästi yli kuukauden ja välillä tuntuu niin kovaa painetta, että se saa yökkimään. Tämä yökkiminen on kaukana krapula-oksesta ja se aiheuttaa tukehtumisen tunnetta.
Ryypätessä ongelmia ei ole, mutta seuraavana päivänä rankasta ryyppy-sessiosta todella pelottava, varsinkin yön pikkutunneilla.
Mitähän tuo meinaa? Ilmeisesti ainakin sitä, että maksan koko on kasvanut radikaalisti? - diabeetikko
mulla alaselkäkipu on kuin lihakset olis jumissa ja kun venyttelen niin sattuu niin pirusti onko pire sama kuin viinan aiheuttam kipu,
- 3,14
Ei ole immeiset samasta muotista...
Itse olen 60-vee, ja aloitin viinaksien litkimisen 15-vuotiaana.
Alkuvuosikymmenet viikonloppujuomista, ja siitä se tahti pikkuhiljaa kiihtyi ja tiivistyi.
Piti juoda koko viikonloput ja sitten myöhemmin viikollakin.
Tuli oltua kuukausiakin kännissä monia kertoja, mutta iän myötä krapulat muuttuivat niin järkyttäviksi, että touhu muuttui tuurijuoppoudeksi.
20-40 kossupulloa napaan yhtä soittoa, maanpäällisen helvetin kautta selviäminen, ja aina sen jälkeen kuukausienkin raitisteluja. Ainoa mikä muuttui, on ne selvät kaudet.
Mutta niiden järkyttävien krapuloiden lisäksi ei ole kipuja ollut missään, mikä taitaa olla ihme.
Itse ajattelen, että pelastukseni on pitkissä selvissä kausissa, jolloin elimistö vielä ehtii palautumaan.
Tiedä sitten, milloin haima tai maksa kuitenkin irtisanovat itsensä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4968648Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1275940Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3074965Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli594667Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s744216Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1643982SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723818- 911768
- 991312
- 47909