Olen tehnyt vakaan päätöksen, etten enää koskaan juo itseäni liian humalaan. Viime viikonloppu pelästytti, kun hengenlähtö ei varmaankaan ollut kaukana.
Ongelmani ei ole se, että joisin liian usein, vaan se, että lähes joka kerta juodessani otan liikaa, eli en osaa lopettaa ajoissa. Olen nyt 30-vuotias (nainen), ja olen 15-vuotiaasta lähtien harrastanut viikonloppukännäystä. Laskeskelin, että pahimpia muistimnenetyskännejä on takana jo ainakin n. 300, ja nykyään muisti menee melkein joka kerralla. Viimeisimpinä vuosina olen viettänyt vain keskimäärin viisi täysin selvää viikonloppua vuodessa.
Ennen juominen liittyi aina kavereiden kanssa juhlimiseen, mutta viime vuosina ravintolakäyntien harvettua olen alkanut juomaan kotona ihan vain viikonlopun takia. Mieheni osaa käyttää alkoholia hieman viisaammin, joten minä olen meistä se, joka yleensä sammahdan sohvalle (noloa...).
Koskaan en ole joutunut olemaan töistä pois kännäilyjeni takia, paitsi nyt. Viime viikonloppuna join yleisvitutukseen taas "hieman" liikaa, ja kaaduin kotonamme niin, että jouduin ottamaan sairaslomaa. Lisäksi meinasin herätessäni saada sydärin säikähdyksestä, sillä olin oksennellut olohuoneeseemme, enkä muistanut siitä mitään. Herätessäkin oli oksennusta suussa, joten tukehtuminen ei varmaan ole ollut kaukana. Aluksi vielä luulin, että olin oksentanut verta, mutta kai se oli vain punkkua...
Töissä eivät tiedä näistä ongelmistani mitään, koska en kännää viikolla. Eikä kukaan ensimmäiseksi epäile korkeasti koulutetun kuntoilevan timmin naisen kärsivän alkoholiongelmasta, kun se ei näy päälle päin. Nykyään palautuminen vaan kestää kauemmin kuin nuorempana, joten nyt itsestä tuntuu siltä, että vielä keskiviikkonakin näkyy viikonlopun riehumiset väsymyksenä naamasta. Siksikin olisi hyvä ajankohta rauhoittua, ennen kuin on ihan raato. Kuntoilukin alkuviikosta on nykyään melko hankalaa, kun väsyttää niin paljon. Ja jo maanantaina odotan viikonloppua, jotta voisi taas juoda... Kierre on alkanut masentaa todella.
Absolutistiksi en halua, koska sitä joutuu aina selittelemään. Niinpä päätin ottaa sellaisen linjan, että en koskaan juo enempää kuin kaksi annosta illassa. Se on sellainen määrä, että pysyy vielä laskuissa, ja pystyy tahdonvoimalla lopettamaan siihen. Tahdonvoimaa uskon riittävän, koska pelkään nyt oman henkeni puolesta ja lisäksi en haluaisi enää mokailla kännipäissäni muutenkaan. Ja lisäksi olisi ihanaa, kun ei enää olisi krapulaa, vaan ehtisi tehdä viikonloppuisin paljon muutakin kuin maata huonovointisena ja tilata pizzaa.
Vaikka aiemminkin oma juomiseni on ottanut päähän, ei kuitenkaan ole ollut mitään sellaista isoa syytä, miksi aiemmin olisin kyennyt kohtuukäyttöön. Nyt todellinen pelästyminen avasi silmäni kunnolla, ja nyt tekemäni päätöksen jälkeen on kuin raskas taakka olisi pudonnut pois. Sosiaaliseen elämääni kohtuukäytön uskon vaikuttavan vain positiivisesti, vaikka paras kaverini vieläkin toivoisi kaatokännäysseuraa. Kerroin jo hänellekin omasta päätöksestäni, ja lupasi tukea siinä, vaikka kuulemma vähän "harmittikin", kun ei vielä itse ole tarpeeksi valmis vähentämään omaa juomistaan.
Tulipa aikamoinen tilitys. Kommentoikaa vastaavan päätöksen tehneet, ja siinä pysyneet, onko ollut vaikeaa? Tällä hetkellä päätös tuntuu helposti toteutettavalta ja kivalta, koska tällä kertaa haluan sitä TODELLA.
Ei enää kaatokänniä!
23
2706
Vastaukset
- nämä tapaukset
ole niin ystävällinen ja kirjoita tänne uudenvuoden jälkeen ja kerro kuinka monet "muistinmenetyskännit" tuli joulunpyhinä vedettyä.. monet.
- Päättänyt
Kiitos negatiivisesta kannustuksestasi, mutta onneksi näyttämisenhalukin on yksi motivaattori ylilyönneistä eroon pääsemiseksi!
Voin ilman muuta kirjoittaa tänne uudenvuoden jälkeen, kuinka kävi. Jo ennen jouluakin minulla on viisi eri tilaisuutta, joissa juodaan alkoholia. Odotan niitä jo innolla, jotta pääsen kokeilemaan, kuinka päätökseni pitää :-) Kerrankin odotan tulevia juhlia niiden itsensä vuoksi (kavereiden näkeminen, kuulumisten kuuleminen), enkä siksi, että saan juoda pääni täyteen.
Aluksi juhlissa varmaan miettii vain sitä juomisen rajoittamista, mutta toivottavasti vähän juomisesta tulee pian tapa, jota ei tarvitse edes sen suuremmin ajatella. Eli seuraavan päivän krapulaton olotila kiinnostaisi aina enemmän kuin illan humala. - Täällä
Päättänyt kirjoitti:
Kiitos negatiivisesta kannustuksestasi, mutta onneksi näyttämisenhalukin on yksi motivaattori ylilyönneistä eroon pääsemiseksi!
Voin ilman muuta kirjoittaa tänne uudenvuoden jälkeen, kuinka kävi. Jo ennen jouluakin minulla on viisi eri tilaisuutta, joissa juodaan alkoholia. Odotan niitä jo innolla, jotta pääsen kokeilemaan, kuinka päätökseni pitää :-) Kerrankin odotan tulevia juhlia niiden itsensä vuoksi (kavereiden näkeminen, kuulumisten kuuleminen), enkä siksi, että saan juoda pääni täyteen.
Aluksi juhlissa varmaan miettii vain sitä juomisen rajoittamista, mutta toivottavasti vähän juomisesta tulee pian tapa, jota ei tarvitse edes sen suuremmin ajatella. Eli seuraavan päivän krapulaton olotila kiinnostaisi aina enemmän kuin illan humala.Koeta pärjätä ongelmasi kanssa, tiedän että se on vaikeaa.
Itselläni sama juttu; lähes joka kerta muisti pois! En mitenkään osaa sitä rajoittaa juodessa.
Joku kaveri sanoi kerran, että vain kaksi promillea alkoholisteista, siis kaksi tuhannesta, osaa opetella kohtuukäyttäjäksi!
Eli uskoisin itsellenikin sen, että joko viina, tai ei tippaakaan!
Näin se vaan menee. Silti toivon sydämestäni Sinulle kohtuullista känniä juhlissasi kaatokännin sijaan.
Kirjoita ihan oikeasti sitten loppiaisen tienoilla miten on mennyt. Ja sano ihan reilusti koko juttu, minä ainakin ymmärrän, enkä ala ilkkumaan. Tiedän omn heikkouteni.
:-))
- *aurinko*
itsellänikin tulee juotua kännit joka viikonloppu, yleensä vielä molemmat päivät. vaikka kuinka päättää niin viimeistään perjantaina alkaa mieli tekemään viinaa, ja taas mennään. ajattelin tehdä uudenvuoden lupauksen juomisen vähentämisestä rajusti, mutta saa nähdä, monesti on yritetty tuloksetta. mutta yritetään pysyä vahvoina! itse tiedän ettei minulla kestä ottaa tippaakaan koska pikku hiprakassa alkaa viina maistua/alkaa mieli tekemään lisää..mutta onnea sinulle:)
- Lina74
Vielä viitisen vuotta sitten 90 prossaa juomakerroistani päätyi muistinmenetykseen, mutta nykyisin vain kerran pari vuodessa tulee mustia aukkoja baari-illan jälkeen. En tiedä, mistä se johtuu, mutta nykyisin tunnen rajani paremmin ja baarissa yleensä en enää juo kuin muutaman, jos paljon pohjia alla. Ennen vedin viinaa kuin sieni pilkkuun asti.
En ole tietoisesti opetellut juomaan sivistyneemmin, mutta onneksi se on mennyt näin itsestään. - Täällä
Lina74 kirjoitti:
Vielä viitisen vuotta sitten 90 prossaa juomakerroistani päätyi muistinmenetykseen, mutta nykyisin vain kerran pari vuodessa tulee mustia aukkoja baari-illan jälkeen. En tiedä, mistä se johtuu, mutta nykyisin tunnen rajani paremmin ja baarissa yleensä en enää juo kuin muutaman, jos paljon pohjia alla. Ennen vedin viinaa kuin sieni pilkkuun asti.
En ole tietoisesti opetellut juomaan sivistyneemmin, mutta onneksi se on mennyt näin itsestään.kuulostaa olevan asia hyvin hallinnassa.
Tämä juomishomma kun on niin yksilöllistä. Toiset juo niin sa****ti, ja toisille riittää vähempikin. Todennäköisesti sinulla loppuu koko viinan kanssa läträäinen itsestään. Ja olen puolestasi iloinen.
Näin on monelle minun tuttavallenikin käynyt.
Yhdestäkin kaverista olin tosi huolissani, kun joi ihan viikkokausia eläkkeelle jäätyään (alle viiskymppisenä). Pelkäsin hänen juovan itsensä maan alle vuodessa, mutta sitten hän ikäänkuin alkoikin vieroksua viinaa. Ei itsekään tiedä mistä väheneminen alkoi, mutta nyt ei pysty enää kokonaan tuoppia juomaan, kun alkaa kuulemma yököttää. Ihmeellistä, eikö totta.
Kait se on jokaiselle se tietty määrä määrätty ja se kun tulee täyteen, niin sitten juominen loppuu. Jotkut eivät vain kerkeä määräänsä saada täyteen, vaan maa kutsuu aiemmin.
Kyllä minäkin toivoisin, että määräni olisi jo täynnä, vaikka kuinka on mukava kännissäkin turista.
Mikään ei voita krapulatonta aamuhetkeä!
- Cia
että pystyt pitämään päätöksesi,näistä negatiivisista kannusteista huolimatta.Paras lähtökohta lienee se, että olet itse tiedostanut ongelmasi.Onnea lopetukseen! Olet vielä nuorikin.
T. Cia 23v. - Päättänyt
Eilen oli päätökseni jälkeiset ensimmäiset "kosteat" juhlat, ja hyvin meni!
Ennen en ole juurikaan miettinyt paljonko juon illassa, vaan koko ajan on ollut lasi edessä, joka tyhjenee nopeasti. Eilen kiinnitin huomiota juomiseeni, ja huomasin parillakin tulevan toimeen. Hitaammin kun juo ja välillä ottaa vettä väliin, niin kukaan ei edes kiinnitä huomiota juomisen vähäisyyteen (ei tarvitse selitellä ongelmasta). Ja oikeasti juhlissa on tulevaisuudessa varmasti entistä kivempaa, kun voi aidommin keskittyä muiden juttuihin kuin omaan juopotteluun.
Ihanaa, kun ei ole krapulaa, vaikka eilen oli juhlimassa! Uskon tämän tulevan helposti tavaksi, kun vain jatkossakin pitää illalla mielessä tämän ihanan fiiliksen :-) - Päättänyt
Kirjoittelen tänne itselleni jatkokertomusta muistoksi, miten päätökseni jälkeen olen selvinnyt ns. hankalista tilanteista, eli viikonlopuista tai juhlista. Kirjoittaminenkin helpottaa päätöksessä pysymistä.
Koko viikonloppu oli yllätys itselleni, mieleni ei nimittäin tehnyt lainkaan tarttua pulloon. Olin perjantai-illan yksin kotona mieheni ollessa pikkujouluissa, ja ennen viime viikonloppua olisin varmasti avannut punkkupuollon yksinäisen iltani iloksi tai lähtenyt kavereiden kanssa itse juhlimaan. Nyt keksin kaikkea muuta puuhaa ja sain nauttia krapulattomasta lauantaiaamusta, ihanaa!
Eilen menimme illalla elokuviin, ja sen jälkeen emme jääneet edes parille, vaikka etukäteen niin olimme suunnitelleet. Ei vain yksinkertaisesti tehnyt mieli ravintolaan, vaan vahvempana mielessä oli taas pirteä krapulaton sunnuntaiaamu.
Ensi viikolla on neljä alkoholipitoista tilaisuutta (ravintolailtoja ja kotibileet), joten katsotaan, miten jatko sujuu... Tämänhetkisten tuntemusten mukaan nekin tulevat sujumaan hyvin.- Täällä
Mukava kuulla hyviä uutisia.
Jatka samaan malliin!
- Fröken
Onnea :)
Voitko suositella tätä perskänneistä luopumista myös miehelleni?- Päättänyt
Suositteleminen on helppoa, mutta ei se johda mihinkään, ellei itse ole valmis muuttamaan tapojaan.
Olen minäkin aiemmin kokeillut parempien juomatapojen oppimista, mutta tähän mennessä on puuttunut se jokin, ja aina ennemmin tai myöhemmin olen repsahtanut. Mutta nyt kerrankin mietin elämää ja ankeita juomatapojani oikein todenteolla, ja suorastaan kauhistuin. Kauhistuminen antoi potkun yrittää tapojen muuttamista kerrankin "oikeasti".
Nyt kohtuujuomisesta on tullut minulle kunnianhimoinen tavoite, ja yritän saada siitä itselleni tavan, jota ei sen kummemmin tarvitsisi enää edes miettiä. En enää koskaan haluaisi olla porukasta se, joka mokailee kännipäissään ja joutuu arvailemaan seuraavana päivänä edellisen illan tapahtumia, kun muisti ei toimi. Sitäpaitsi känniset naiset näyttävät ihan kauheilta, vaikka olisi kuinka laittauduttu! - Wanha Winetto
Päättänyt kirjoitti:
Suositteleminen on helppoa, mutta ei se johda mihinkään, ellei itse ole valmis muuttamaan tapojaan.
Olen minäkin aiemmin kokeillut parempien juomatapojen oppimista, mutta tähän mennessä on puuttunut se jokin, ja aina ennemmin tai myöhemmin olen repsahtanut. Mutta nyt kerrankin mietin elämää ja ankeita juomatapojani oikein todenteolla, ja suorastaan kauhistuin. Kauhistuminen antoi potkun yrittää tapojen muuttamista kerrankin "oikeasti".
Nyt kohtuujuomisesta on tullut minulle kunnianhimoinen tavoite, ja yritän saada siitä itselleni tavan, jota ei sen kummemmin tarvitsisi enää edes miettiä. En enää koskaan haluaisi olla porukasta se, joka mokailee kännipäissään ja joutuu arvailemaan seuraavana päivänä edellisen illan tapahtumia, kun muisti ei toimi. Sitäpaitsi känniset naiset näyttävät ihan kauheilta, vaikka olisi kuinka laittauduttu!päätin 3-kymppisenä etten ikinä enää ota kaatokänniä.
Myöhemmin heräsin teho-osastolta letkuissa haiman poksahdettua. Se pirullisen kivulias kokemus piti totaalisti erossa viinasta puoli vuotta.
Sitten otin yhden kaljan. Seuraava menikin sitten jo itsestään.
4 ja puoli vuotta myöhemmin päätin etten ota enää ensimmäistäkään.
Nyt on kohta 6-kymmentä mittarissa.
- kaikki juonut
Tuo kuulostaa kyllä siltä, että olet tulossa riippuvaiseksi alkoholista.
Jos viikot menenevät viikonloppujen odotteluun, että saisi kännätä ei se oikein hyvältä kuulosta.
Ja päätätä, että kaksi lasia ei enempää, jos vain pysysisit siinä lupauksessa. Mitä se kaksi hyödyttää, koko pullo se on juotava jos humalaa hakee.
Eikö nyt olisi vain viisainta koettaa olla ihan ilman. Kokaiseppa ensin yksi viikonloppu ja sitten kaksi.Pian huomaat, että koko kuukausi on mennyt ja olo tuntuu ihanalta.
Olet kolmekymppinen. Tuossa iässä minäkin vielä join noin kuin sinä, vaan en tajunnut mihin se on johtava. Pian alkaa ne päivien putket ja sitten poissa olot töistä.
Lopeta ajoissa, kohta voi olla vaikeaa lopetella. Ennenkuin huomaatkaan tarvitset AA-ryhmää tai jotain muuta.
Tee sellainen päätös , että vaikka kaksi kertaa vuodessa. Sitten vaan odottelemaan siitä kuukausien päästä tulevaa ihanaa päivää jolloin saa taas kännätä ja siitä palkkiona se ah niin ihana krapula........
"Ryyppäämään , ryyppäämään, joka ilta sännätään ja kun päivä on ohi niin lisää kännätään....
tahdon olla juovuksissa aina se lauantaina...."- vanha baarimestari
voi sitä alkoholin helvettiä sekun on sellainen kaveri joka vie sinua taas jokupäivä kun on kerran matkaansa ottanut.en halua olla ei kannustava mtta totuuta on syytä katsoa silmiin.
minulla oli alkoholisti isä joka kuoli viinaan 2 vuotta sitten äitini jätti minit alle 2 vanhana samasta syystä ja ex mieheni josta otin juuri eron vain 4 avoiliittovuoden jälkeen asuu vielä luonani kun en ole hänelle asuntoa saanut(ei nimittäin saa itse aikaiseksi)on myös alkoholisti.
paras ystäväni meni 8 vuodessa aivan rapakuntoon ja hänenkin suustaan kuultiin tämä lause en halua olla absolutisti haluan olla kohtuukäyttäjä.
nyt korkeakolusta valmistunut 5 kieltä puhuva kansainvälisessä yrityksessä työskentelevä nainen on muuttunut kauheaksi näyyksi jota ei ole voinut autaa useista yrityksistä huolimatta.
hänellä on takana monta putkareissua 2 menetettyä lasta (joiden tulevaisuus meni äidin kurkusta alas)ja 2 varoitusta työpaikalta.
hävitettyjä kännyjä lompakoita luottokortteja ja usea pahoinpidellyksi tuleminen puhumattakaan siitä kuinka paljon miehet ovat häntä hyväksikäyttäneet.
lääkkeet tuli myös mukaan kuvioihin ja katkaisukertoja laitoksissa on 4 joihin itse olen hänet 2 kertaa toimittanut.hän on karannut niistä joka kerta.
hän on luopunut kirjallisesti oikeuksistaan lapsiinsa ja ei muista montaakaan asiaa viimeiseltä 4 vuodelta.
hän laske alleen kärsii masennuksesta ja näyttää kassialmalta, hän valikoi seuransa sen perusteella kuinka suurella todennäköisyydellä häntä kestitään ilmisella viinalla.
hän tulee oveni taakse eikä tiedä mikä päivä tai kellonaika on useimmin hän tulee rahattomana väsyneenä ja erittäin huonossa kunnossa 5-6 aikaan aamulla.
hän pitää käsilaukussaan kokoajan viskipulloa ja toivoo että jokin mies tarjoasi illan aaamun tai päivän kännit.
hän juo kokoajan.
ennen hän oli kaunis hyvinmenestyvä osallistui yhteiskunnallisiin asioihin istui vanhempainhallituksessa kävi ammattikuntansa kokouksissa ja matkusti maailmalla.
hän oli se joka antoi kavereilleen apua asiassa kuin asiassa ja oli aina innnuatiivinen ja energinen.
nyt hän kävelee kadulla ulosteelta haisten luullen että häntä vainotaan itäblokin vakoojana.
ja hänkin sanoi osaan hallita tämän.
en halua pelotella tai masentaa mutta tälläistä olen nähnyt ja olin myös 18 v ravintola-alalla joten olen nähnyt paljon muutakin.
toivon sinulle kaikkea parasta mutta älä luota itseesi liikaa siinä on ensimmäinen kompastinkivi.
t glögitön joulu
- P.Y.
Ja tietysti siinä saattaa muutaman pennosenkin säästää! =) Itse olin viime viikonloppuna niin kauheassa kunnossa, että päätin itsekin olla rauhassa ainakin vähän aikaa... (Otan joka viikonloppu) Saa nähdä... Sitä nolaa tahtomattaankin itsensä humalassa!
- vanha baarimestari
sorry en muistanut tarkastaa kirjoituksen ulkoasua siinä oli paljon virheitä, mutta pointtini varmaankin tuli selväksi!
hyvää ja rauhaisaa joulua toivotellen:
liki lukihäirikkö!!
*:-))* - Päättänyt
Tämän viikon kahdet kosteat pikkujoulut menivät hienosti ja hauskasti, vaikka joinkin vain muutaman. Ravintolassa oli jopa kivempaa kuin yleensä, kun selvempänä huomasi ympärillä olevat ihmiset paremmin ja tuli juteltua ihan asiaakin.
Erityisen ylpeä olen siitä, että pystyin sanomaan ei, kun koko muu seurue tilasi snapsit. Kieltäytyminen ei edes tuntunut vaikealta, eikä tullut "ilonpilaajafiilistä", kun kuitenkin join jotain. Väkevän paukun jälkeen nuppini menee niin sumeaksi, että repsahtaminen olisi varmaan lähempänä.
Varsinkin ravintolassa on kiva, kun kädessä on juomalasi koko ajan, mutta nyt tiedän, että siihen voi hyvin tilata myös vettä, kokista tai jopa tuoremehua! Aah,miten terveellistä...
Ja voi tätä ihanuutta, kun ei ole krapulaa, vaikka on ollut bailaamassa pikkutunneille asti!
Vielä tänään ja huomenna on koetuksen paikat pirskeissä, mutta eiköhän tämä kohtuullisuus ala mennä jo sujuvasti :-) - Ex-tissuttelija
Itse tein vastaavanlaisen päätöksen yli kaksi vuotta sitten. Päätin, että en juo enään itseäni känniin. Päätöksen jälkeen oli helpottunut olo, sillä alkoholi oli siirtynyt elämässäni sivuosaan. En ole sen jälkeen juonut itseäni känniin ja näillä näkymillä en tule enään juomaankaan.
Totta tuo, että joutuu selittelemään juomattomuuttaan. Siksi minäkin join alkuun muiden seurassa 2-3 kaljaa koko illan aikana. Kun ei puhu päätöksestään muille ei tarvitse selitellä. Ja yleensä illanmittaan muut keskittyvät niin paljon omiin juomiinsa, että eivät siinä hässäkässä pysty laskemaan kuinka paljon sinä juot.
Tärkeää olisi, että keksisit tilalle jotain, esim urheilu tai jokin muu harrastus. Tiedän asiasta nykyään sen verran kokemuksesta itseni ja tuttujeni kohdalla, että jos lopetat juomisen ja et keksi tilalle mitään uutta asiaa, päätöksesi tuskin kestää. Jos ratkeat, se on tärkeä hetki, silloin ei kannata antaa periksi. Mitä merkitystä yhdellä kerralla, jos menneisyydessäsi niitä on jo se 300.
TSEMMPIÄ!!!!- Päättänyt
Kahden edellisenkin illan juhlimiset on mennyt hyvin pienellä juomisella.
Kiitos kannustuksestasi Ex-tissuttelija! Juuri tuollainen helpottunut olotila minullekin päätöksen jälkeen tuli. Ja alkoholi näyttelee juuri tuollaista sivuosaa entisen pääosan sijasta. Ennen mietin vain, että haluan juoda itseni kunnon humalaan, kun taas nyt mietin, että en halua juoda itseäni liian humalaan. Kavereistani päätökseni tietää vain yksi (se jonka kanssa yleensä join ronskeimmin), joten tosiaan tuo selitteleminen kaikille ei ole niin tarpeen.
Minulla on onneksi sellainen tilanne, että moni kavereistani on juuri nyt raskaana tai pienen vauvan kanssa tai muuten vaan osaavat juoda kohtuullisesti, joten sosiaalinen verkko ei "edellytä" kännäämistä. Ja jatkossa en aio kotona juoda edes kahdestaan miehen kanssa vain viikonlopun iloksi, vaan juon vain juhliessa ja silloinkin mahdollisimman vähän.
Harrastuksiini on aina kuulunut liikunta, ja tästä lähtien sitäkin ehtii harrastaa entistä enemmän, kun ei ole joka lauantai- ja sunnuntaipäivää krapulassa. Ja heti maanantaista lähtien on virkeänä, eikä sunnuntaimasennuskaan ole niin paha kuin krapulapäivinä.
Hyvää joulun aikaa kaikille, otetaan vain muutama glögi ja nautitaan enemmän hyvästä seurasta! - Kohtalotoveri
Päättänyt kirjoitti:
Kahden edellisenkin illan juhlimiset on mennyt hyvin pienellä juomisella.
Kiitos kannustuksestasi Ex-tissuttelija! Juuri tuollainen helpottunut olotila minullekin päätöksen jälkeen tuli. Ja alkoholi näyttelee juuri tuollaista sivuosaa entisen pääosan sijasta. Ennen mietin vain, että haluan juoda itseni kunnon humalaan, kun taas nyt mietin, että en halua juoda itseäni liian humalaan. Kavereistani päätökseni tietää vain yksi (se jonka kanssa yleensä join ronskeimmin), joten tosiaan tuo selitteleminen kaikille ei ole niin tarpeen.
Minulla on onneksi sellainen tilanne, että moni kavereistani on juuri nyt raskaana tai pienen vauvan kanssa tai muuten vaan osaavat juoda kohtuullisesti, joten sosiaalinen verkko ei "edellytä" kännäämistä. Ja jatkossa en aio kotona juoda edes kahdestaan miehen kanssa vain viikonlopun iloksi, vaan juon vain juhliessa ja silloinkin mahdollisimman vähän.
Harrastuksiini on aina kuulunut liikunta, ja tästä lähtien sitäkin ehtii harrastaa entistä enemmän, kun ei ole joka lauantai- ja sunnuntaipäivää krapulassa. Ja heti maanantaista lähtien on virkeänä, eikä sunnuntaimasennuskaan ole niin paha kuin krapulapäivinä.
Hyvää joulun aikaa kaikille, otetaan vain muutama glögi ja nautitaan enemmän hyvästä seurasta!nimimerkki päättänyt on pysynyt kohtuudessa? Vai onko se niin kun vanhat juopot sanoo, ettei kohtuutta löydy?
- Päättänyt
Kohtalotoveri kirjoitti:
nimimerkki päättänyt on pysynyt kohtuudessa? Vai onko se niin kun vanhat juopot sanoo, ettei kohtuutta löydy?
Joulun tienoilla ja uutenavuotena tuli otettua useana iltana, mutta aina vain muutama illassa. Oli ihana huomata, että kun keskittyy juhlissa muihin asioihin kuin juomiseen, sitä melkein "unohtaa" juoda. Ja mitä enemmän tuollaisia iltoja nyt on ollut, ei alkoholia edes tee enää kovasti mieli.
Tänäkään viikonloppuna ei ole tehnyt yhtään mieli juoda, vaan iltaisin on ihan kiva keksiä vaihtoehtoista tekemistä. Olen saanut mm. järjesteltyä vanhat valokuvat. Ennen olisin tuohonkin puuhaan tarvinnut viinilasin oheen, mutta kyllä tuollaiset puuhat onnistuvat näköjään ihan vesiselvänäkin.
Viikonloput tuntuvat paljon pidemmiltä ilman krapulaa, kun heti aamusta pääsee liikkeelle ilman huonoa oloa. Suosittelen!
- Sissi
Oon itekkii tässä tuumaillu viime aikoina syntyjä syviä tuon juomisen suhteen. Hoksasin, että ei ole ollut kuin ehkä 2 tai 3 selvää viikonloppua vuodessa viime aikoina. Järkky. Nyt oon ollunna ryypiskelemätä yli 1 kk (paitsi 2 lasia punkkua ja 2 saunakaljaa yhteensä sinä aikana) ja on kyllä hyvä olla. Sen olen huomannut, että mitä vähemmän juo (kunhan pari viikonloppua malttaa olla vaikka väkisin) sen vähemmän tekee mieli. Ainakin minulla. Kantsii kokeilla. Nyt uudenvuoden aattona aion kyllä hyvän ruuan kanssa ottaa viiniä lasin tai pari, mutta siihen saa jäädä. On ollut kiva herätä aamuisin kun ei ole ollut krapulaa ihan äsken. Että tsemiä sulle ja kannattaa ehdottomasti tämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840