Oletko ikinä osallitunut?

Projektien etsijä

Onko kukaan foorumilaisista ikinä osallistunut mihinkään open source projektiin, tai ylipäätään mihin tahansa verkon yli koordinoituun (tietotekniikka) projektiin?

Vai onko kaikkien koodit aina päätyneet vain omiin pöytälaatikkoihin ja kaikki usean hengen projektit ovatkin sitten jo olleet työelämän haasteita?

Tämä on tilanne ainakin omalla kohdallani. Saa nähdä saisiko sitä joskus lähdettyä oikeasti mukaan noihin open source kuvioihin, pelkän haaveilun sijaan. Aina silloin tällöin tulee vilkaistua hakisiko joku projekti uutta verta, johon voisin lähteä mukaan, mutta aloittaminen senkun antaa odottaa :(

12

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TRRY

      Ei kannata odottaa open source projektien "rekryilmoituksia". Kyllä melkein kaikissa projekteissa otetaan kaikenlaiset kontribuutiot lämpimästi vastaan. Bugiraporteista patcheihin ja blogikirjoituksista paketointiin. Jos siis pidät ohjelmasta X, niin korjaa siitä bugi ja lähetä korjaus muillekin.

      Omat harrasteprojektitkin voivat saada yllättävän paljon huomiota ja apukäsiä, kunhan ne vain julkaisee. Allekirjoittaneella on ainakin erittäin positiivisia kokemuksia lähes kaikista julkaisemistaan harrasteprojekteista, ja tuttavapiiristä niitä löytyy paljon lisää. Eikä julkaistavien ohjelmien tarvitse olla suuria ja hienoja. Jo kolmen kymmenen rivin kirjasto voi löytää tiensä wikipediaan. :)

      • Open Source

        Sanoisinko näin että käyttäjiä kyllä tulee helposti mutta develppereita jotka haluaa tehdä hommalle jotain niin melko vähän jos idea ei ole todella hyvä. Myöskin jos koodissa on jotain mitä käyttää maksullisessa projektissa niin ne koodin pätkät armotta kopsataan lisenssin ehdoin.


      • Open Source
        Open Source kirjoitti:

        Sanoisinko näin että käyttäjiä kyllä tulee helposti mutta develppereita jotka haluaa tehdä hommalle jotain niin melko vähän jos idea ei ole todella hyvä. Myöskin jos koodissa on jotain mitä käyttää maksullisessa projektissa niin ne koodin pätkät armotta kopsataan lisenssin ehdoin.

        Mutta todellakaan ei tarvitse kirjoittaa montaakaan riviä koodia kun siitä tulee suosittu:
        http://www.huddletogether.com/projects/lightbox/
        Lightbox JS on hyvä esimerkki ja samallaista ideaa käytetään mm. Facebookissa.. ja puhuteen että kaikki muut saman kaltaiset ovat Lightbox-klooneja.


    • linuxisti

      Löysin eräästä ohjelmastani bugin, ja infosin siitä tekijöille.

    • koodihaaveilija

      Ajattelin, mutta taidot ei riittäneet. Löysin bugin ja asensin DDD-debuggerin. En kuitenkaan tiennyt, miten saan ohjalman lähdekoodit ja ohjelman ajettua rivi kerrallaan. Kyseinen bugi löytyy GTK :sta ja ilmenee Geditissä, joten siinä olisi pitänyt koota kahden projektin sorsat yhdeksi. Onkohan missään päin nettiä ohjeita tällaisesta monen lähdekoodipaketin debuggaamisesta?

    • Open Source

      Mä olen SourceForgessa ja muissa yhteisöissä tehnyt omia projekteja ja juttuja muiden projekteihin mutta missään Open Source -tiimissä en ole ollut. Paras on tehdä suosittuihin projekteihin omia juttuja ja laittaa ne jakoon yhteisön sivuille. Tämä ehkä siksi että muihin ihmisiin ei kauheesti voi luottaa että millä tempolla sitten joutuu osallistumaan ja ei viitsisi vaarantaa omaa työtään josta sitten saa rahaa. Projektit on kivoja kun ei ole kenellekään vastuussa ja saa tehdä omaa juttua milloin huvittaa.
      Ehkä ainoa hyöty on et saa vähän kokemusta.

      • Open Source

        Teen nyt harkitun valinnan ja paljstan itseni:
        http://extensions.joomla.org/extensions/ads-a-affiliates/jobs-a-recruitment/1384
        No tällästä olen kehitellyt jo muutaman vuoden. Mutta valitettavaa on se että developereiden näkökulmasta tämä ei ole tarpeeksi kiinnostava ainakaan vielä, että mitään muuta olisin saanut kuin muutaman kielikäännöksen.
        Jonkun verran tuotteella on käyttäjiä ja jotain kiinnostusta on.
        En nyt pysty parempaan.
        Tätä tulee kehitettyä eteen päin joskus ja jouluna.
        Hirveemmin tällä ei voi elvistellä.


    • Anonyymi

      Olen osallistunut kielenkääntö tehtävissä.

    • Anonyymi

      Olen ollut mukana, open source ei tarkoita sitä etteikö siittä saisi rahaa.

      "open source" on se mitä enenevässä määrin kaikki haluaa.

      • Anonyymi

        Tuota olenkin miettinyt, miten noilla open-soosseilla saa rahaa? Työpaikka käyttää hyväksi kyllä tosi paljon open-soossi projektien koodia, mutta tietääkseni ei ikinä ole lahjoittanut noille mitään?

        Toki sitten on näitä joitakin isompia projekteja, että ne lienee saa rahoitusta, mutta joku oma projekti? Enpä tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota olenkin miettinyt, miten noilla open-soosseilla saa rahaa? Työpaikka käyttää hyväksi kyllä tosi paljon open-soossi projektien koodia, mutta tietääkseni ei ikinä ole lahjoittanut noille mitään?

        Toki sitten on näitä joitakin isompia projekteja, että ne lienee saa rahoitusta, mutta joku oma projekti? Enpä tiedä.

        Esim omaa projektia olen kehittänyt jo 2016 lähtien, vapaa-ajalla, koodirivit lähtestyy 100K. Idea lähti tuohon siitä, koska kokenut tiettyjä puutteita kahdessa työpaikassa ja tuo oma projekti tarjoaisi helpotusta noihin taskeihin, mitä töissä joutunut vääntämään. Vastaavat avoimen koodin versiot on aika huonosti tuotteistettuja ja niiden käyttöönotto vaatii tosi paljon virittämistä.

        Lisäksi mikä arvelluttaa tuossa open-source -mallissa on se, että projektin ottais heti joku iso yritys käyttöön ja pistää palvelun sillä pystyyn, itse joutuisi taas tekemään ilmaiseksi ylläpitotyötä ja kehitystä, harrastusmielessä. Toinen on sitten se, että projektista otetaan forkkeja ja kohta niitä on kymmeniä eri versioita olemassa.

        Sen verran on kuitenkin tullut laitettua omaa aikaa tähän, etten sitä ihan hevin kyllä open-sourseksi laita jakoon ':D


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1569
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      20
      1209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1049
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      932
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      928
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      921
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      902
    Aihe