Marja-aronian leikkaaminen

paf

Meillä on sekä mustamarja- että koristearoniaa aitapensaina. Aita ovat yli 15 vuotta vanha ja sitä on leikelty keväisin. Nyt se on kuitenkin yli kaksimetrinen ja haluaisin leikata siitä 2/3 pois. Mahtavatkohan pensaat kestää sen ?

2

887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeukku

Kyllä tuo kestää leikata mistä vain, mutta kestääkö sitä sitten kukaan enää katsella. Eli raakasti poikki tyvestä. Jätä 10-15cm tappi. Noin vanha pensas kasvaa yhdessä vuodessa tuohon haluttuun korkeuteen, mutta sitä kannattaa aluksi leikata melko tiheään ja reilusti, niin saatte tuuhean aidan alhaalta asti. Parasta on nuorentaa koko pensas. Jos jättää vanhaa oksaa puolen metrin pätkät niin lahovikojen tms riski on kova. Pitkässä juoksussa ei siis kovinkaan kannattavaa toimintaa - ei se laho oksantynkä jaksa ravinteita ja vettä kuljettaa riittävästi uudelle kasvulle.

Tuolla reilummin perustietoa http://www.pellervo.fi/pellervo/7_99/pensasai.htm

Alkuun se kannattaa leikata alaspäin levenevän kolmion muotoon. Hiljalleen siirtyy siitä haluttuun muotoon.

• mitä vaan

Noin vanhalla kasvustolla on niin runsas juuristo, ettei niitä taida leikaten hengiltä saada. Aikaisin keväällä kun leikkaat, on kasvamisen vimma mahdoton ja aukot täyttyvät äkkiä.
      Jos et raski alas leikata ja seassa on säästettävän näköisiä oksia, voit poistaa vanhimmat juuresta asti ja muotoilla loput haluamaasi mittaan. Hetken näyttää oudolta, mutta kesän mittaan tokenee.
      Leikata voi jatkossa hillitysti pitkin kasvukautta, jos haluaa jonkun muodon säilyvän, eivät ehdi harottavat oksat puutua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1114
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      820
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      785
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      624
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      573
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      522
    7. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      504
    8. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      493
    9. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      487
    10. Sinun kanssasi

Kahvilassa tapaaminen olisi jotakin niin outoa. Se ei olisi vain kavereiden tapaaminen, koska ei olla oltu oikeita kaver
      Ikävä
      36
      476
    Aihe