Hain asuntolainaa pankeista. Neljä pankkia antoivat kielteisen päätöksen. Kaksi ei halunnut antaa edes kielteistä päätöstä (!) tai mitään vastausta vaikka soitin erikseen perään.
Raha-asiani ja vakuuteni oli täysin kunnossa. Maksuongelmia tai muita ongelmia ei ole koskaan ollut ja olen muutenkin ihan tavallinen kunnon kansalainen. Yrityksenikin on kunnossa. Aikaisemman asuntolainan hain ja maksoin 10 v etuajassa yksityishenkilönä.
Olin vähän tyrmistynyt tästä.
No konstit on monet. Vaimo on työtön ja hänen nimillään saimme sitten heti sopivan lainatarjouksen. Vastaukset tuli heti ja lainan saimme nopeasti hyvillä ehdoilla.
Pankkilaitoksille yrittäjä on persona-non-grata, ei-toivottu-henkilö!
Suomessa ei kannata kertoa olevan yrittäjä ettei syljetä päälle.
yrittäjä ei saa asuntolainaa Suomessa
23
8950
Vastaukset
- verottajan silmissä
Jep, näin se on yrittäjänä oleminenon Suomessa tosi rankkaa. Verottaja voi tulla "posauttamaan" koska vain, joka kirje ko instanssilta aiheuttaa sydämen tykytystä, milloin on mitäkin vääntöä ja kääntöä. Tulet huomaamaan näin on. Jos jotain haluaa oikastavaksi, niin on ryömittävä anetlava, uhkailtava itkettävä ja odotettava pieni elämä että asia oikenee.
Yrittäjä on lainsuojaton eläin.- keljuttaa
Ei verottajalla ole juuri mitään nokankolkuttamista kun asiat on hoidettu kunnolla. Toisaalta näiden miljoonan verosäännöksen kanssa saa kyllä olla jopa ammattilainenkin ihmeissään.
Ehdottomasti pitäisi verottajan poistaa turha byrokratia ja tehdä asiointi helpommaksi.
- sitten
miksi tämäkin viesti on tänne kirjoitettu, mutta " Vaimo on työtön ja hänen nimillään saimme sitten heti sopivan lainatarjouksen"...
Uskokoon ken tahtoo!- ljklkkjjkl
Itse olin laittanut yrityksen pystyyn 2/07 ja hain asumisoikeusasunnon rahoitusta 3/07 ja edelleen 8/07 lainan omakotitalon ostoon ja ei ollut mitään ongelmaa, että olin yrittäjä.
Kait se nyt laman aikana on eri asia ja aina täytyy olla vakuudet kunnossa.
- yrittäjä itsekin
Olen itse täysin erimieltä ettei yrittäjä saa asuntolainaa.
Meillä on yritystoiminnan aikana otettu asuntolainaa ja ollaan saatu. Lähtökohtana olen pankille näyttänyt yritykestä uusimman tuloslaskelman ja viimeisen tilinpäätöksen sekä omasta taloudesta kirjanpidon. Nämä kun olen esittänyt pankille niin ovat vain ihmetelleet tarkkaa talouden seurantaa ja lainat olen aina saanut.
Asuntolainaa jota olen hakenut on ollut pankin laskelmien mukaan järkevissä rajoissa eli lainamäärä tuloihin nähden realistinen. - koskaan...
ole ollut ongelmaa pankin kanssa, pelkkä puhelin soitto pankkiin ja sieltä on kysytty vain, paljonko ja koska haluan nostaa. Täyttä soopaa ettei yrittäjä saa jos vakuudet ja yritys terveellä pohjalla niin takuu varmasti luottoa irtoaa. Sinua ne suojelevat jos katsovat ettei ole edellytyksiä hoitaa lainaa. Tietenkin jos vasta perustettu yritys 0-3v niin ovat tarkkoina, mutta jos vakuuksia niin ei ongelmia.
- Yrittäjä alle 30v
Lainatarjoukset pyysin kuudesta eri pankista, kaikista irtosi. Yhden sitten otin.
Yrittäjänä ei vielä tarvitse hikoilla mummojen kanssa jonotuslaput käsissä, aina lampsinut suoraan ilmastoituun tilaan yrityspuolelle, missä virkailija ottaa välittömästi vastaan.
En voi valittaa.- P
Juu, sama homma täällä, eipä onnistu ei niin millään. Yritystoimintaa olen harjoittanut vasta 2 vuotta, ihmeellistä on että vaikka olen pystynyt maksamaan/lyhentämään vuokra-asuntoa 15,000 € autolainaa kulut sekä omaa toimistoa (yrityksen kiinteät kulut olivat 1500,00€/kk) ei pankki kuintenkaan usko tarpeeksi vahvasti että selvityisin (nyt kun olen myynyt sekä irtisanonut kaikki ed. mainitut) 450,00 € lainalyhennyksestä kuukaisittain. Uskomattominta oli että 28 vuotiaalle miehelle Nordean yrityspuolen virkailijan tärkeimmät kysymykset tuntuivat olevan "milloin olet muuttanut pois kotoa". Mutta mutta minkäs teet, Vaihdan pankkia ainakin näin alkutekijöikseni.
- Ammattis
P kirjoitti:
Juu, sama homma täällä, eipä onnistu ei niin millään. Yritystoimintaa olen harjoittanut vasta 2 vuotta, ihmeellistä on että vaikka olen pystynyt maksamaan/lyhentämään vuokra-asuntoa 15,000 € autolainaa kulut sekä omaa toimistoa (yrityksen kiinteät kulut olivat 1500,00€/kk) ei pankki kuintenkaan usko tarpeeksi vahvasti että selvityisin (nyt kun olen myynyt sekä irtisanonut kaikki ed. mainitut) 450,00 € lainalyhennyksestä kuukaisittain. Uskomattominta oli että 28 vuotiaalle miehelle Nordean yrityspuolen virkailijan tärkeimmät kysymykset tuntuivat olevan "milloin olet muuttanut pois kotoa". Mutta mutta minkäs teet, Vaihdan pankkia ainakin näin alkutekijöikseni.
>>_tärkeimmät kysymykset tuntuivat olevan "milloin olet muuttanut pois kotoa".
Minulta kysyttiin lainaa haettaessa ammattia, johon sanoin olevani yrittäjä.
Nuorehko Nordean mimmi naputteli vähän aikaa päätettään ja nosti sitten katseensa ja sanoi "tässä on kohta 'Ammatti' ja siihen pitäisi laittaa että mitä siis teet työksesi, mikä sun ammatti on?"
Vittu kun rupes vaan naurattamaan siinä vaiheessa.. sanoin vaan että tulipalopäällikkö. - näinmeillä...
Ammattis kirjoitti:
>>_tärkeimmät kysymykset tuntuivat olevan "milloin olet muuttanut pois kotoa".
Minulta kysyttiin lainaa haettaessa ammattia, johon sanoin olevani yrittäjä.
Nuorehko Nordean mimmi naputteli vähän aikaa päätettään ja nosti sitten katseensa ja sanoi "tässä on kohta 'Ammatti' ja siihen pitäisi laittaa että mitä siis teet työksesi, mikä sun ammatti on?"
Vittu kun rupes vaan naurattamaan siinä vaiheessa.. sanoin vaan että tulipalopäällikkö.tässäkin yksi hyvä esimerkki miten pienyrittäjiä suomessa kohdellaan. Huom! Ryhmä on suomen suurin työnantaja!!! Ryhmän luottoluokitus pankeissa on esimerkin mukainen. Tarttis varmaan tehdä jotain...asialle. Mutta yrittäjäjärjestö siihen tuskin ryhtyy, heillä kun riittää puuhaa isojen yritysten edunvalvonnassa. Ei jouda sotkeutumaan lillukan varsiin (lue pienyrittäjien asioihin). Jäsenmaksut kyllä kelpaa...ja sama pienyrittäjien joukko varmaan suurin jäsenmaksaja.
- siinäpäammatti
näinmeillä... kirjoitti:
tässäkin yksi hyvä esimerkki miten pienyrittäjiä suomessa kohdellaan. Huom! Ryhmä on suomen suurin työnantaja!!! Ryhmän luottoluokitus pankeissa on esimerkin mukainen. Tarttis varmaan tehdä jotain...asialle. Mutta yrittäjäjärjestö siihen tuskin ryhtyy, heillä kun riittää puuhaa isojen yritysten edunvalvonnassa. Ei jouda sotkeutumaan lillukan varsiin (lue pienyrittäjien asioihin). Jäsenmaksut kyllä kelpaa...ja sama pienyrittäjien joukko varmaan suurin jäsenmaksaja.
yrittäjä = perseen nuolija.....ensin nuoltava rahoittajien perseet, sitten nuoltava kunnanpäättäjien perseet, sitten nuoltava verottajan perse, vakuutusyhtiöiden perse ja viimeksi työntekijöiden perse että raukat jaksavat viettää aikaansa työpaikalla täydellä palkalla, lomaeduilla, ilman minkäänlaista riskiä ja jos ei jaksa niin aina voi jäädä yrittäjän maksamalle sairaslomalle=palkalliselle vapaalle....mutta yrittäjä se vaan jaksaa, kantaa riskit ja on maksumiehenä. Ja kaikilla perseet puhtoisena
- Y-huo?aajat R.Y.
siinäpäammatti kirjoitti:
yrittäjä = perseen nuolija.....ensin nuoltava rahoittajien perseet, sitten nuoltava kunnanpäättäjien perseet, sitten nuoltava verottajan perse, vakuutusyhtiöiden perse ja viimeksi työntekijöiden perse että raukat jaksavat viettää aikaansa työpaikalla täydellä palkalla, lomaeduilla, ilman minkäänlaista riskiä ja jos ei jaksa niin aina voi jäädä yrittäjän maksamalle sairaslomalle=palkalliselle vapaalle....mutta yrittäjä se vaan jaksaa, kantaa riskit ja on maksumiehenä. Ja kaikilla perseet puhtoisena
>> Ja kaikilla perseet puhtoisena
Ei ole vielä kaikilla! Tuohduksissasi unohdit tärkeän ryhmän eli asiakkaat. Niidenkin peffaa pitää säännölliseen lipaista. Ja vielä saunottaa ja käydä juottamassa niille viinaa ravintolassa, että saa tilauksia himaan ja perhe pysyy leivässä.
On siinä kieli kovilla. Ja jokuhan juuri vastikään kuolikin Heinolassa ylenmääräiseen saunomiseen. Ei tää mikään pelokkaan ihmisen "ammatti" tää tällainen yrittäjähuoraaminen ole. - EikehtaaLaittaaOY
Y-huo?aajat R.Y. kirjoitti:
>> Ja kaikilla perseet puhtoisena
Ei ole vielä kaikilla! Tuohduksissasi unohdit tärkeän ryhmän eli asiakkaat. Niidenkin peffaa pitää säännölliseen lipaista. Ja vielä saunottaa ja käydä juottamassa niille viinaa ravintolassa, että saa tilauksia himaan ja perhe pysyy leivässä.
On siinä kieli kovilla. Ja jokuhan juuri vastikään kuolikin Heinolassa ylenmääräiseen saunomiseen. Ei tää mikään pelokkaan ihmisen "ammatti" tää tällainen yrittäjähuoraaminen ole.Ohhoh. Ei teidän kannata alkaa ikinä yrittäjiksi tuolla asenteella. Itsellä toiminimi joka työllistää itseni lisäksi 2 kokopäiväistä. Rahoitusyhtiöistä lähetetään myyjiä nuolemaan minun persettä, että ottaisin heiltä omille asiakkailleni rahoituksen, asiakkaatkin nuolevat minun persettä että hoitaisin nopeasti heidän ongelmat jonon ohi. Vakuutusyhtiön myyjäkin tuo pikkusuolaista, perseennuolennan ohessa. Lisäksi ilmaisia korkeakoulu harjoittelijoita jono oven takana. Ovat jopa tehokkaampia työntekijöitä kuin meikäläinen itse. Välillä hävettää vetää kunnolla rahaa harjoittelijoiden kustannuksella, mutta oppivathan kovasta maailmasta. Työkkärin 9€/päivä työntekijöitäkin on silminkantamaton jono. Ihmettelen mitä muut yrittäjät valittavat. T. 95000€/Viime vuonna.
- hjksh
jep ja nordeassa hain yritykselle lainaa 11tuhatta yritys puolen mies eväsi laina koska henkilökohtaiselta tililtä oli nostettu kesän aikan 100 euroa veikkauksen sivuille haitakoon nordea paska pankkeihin ei kannata luottaa ja jos olet yrittäjä olet ala arvoinen pankin asiakas
- kkkdjdj
>>koska henkilökohtaiselta tililtä oli nostettu kesän aikan 100 euroa veikkauksen sivuille
V..tun uhkapeluri!! Tommoselle haaskolle kukaan mitään pankkilainoja uskalla antaa. - lascjvnasncvj
Tuo on nyt täyttä puppua. Todennäköisemmin on ollut useita tilinylityksiä.
- zizzus kele
lascjvnasncvj kirjoitti:
Tuo on nyt täyttä puppua. Todennäköisemmin on ollut useita tilinylityksiä.
Olin sitten oikeassa ku aattelin heti että näin meitä valvotaan ku pelit meni pankkikortteihin!
- apina54321
kyllä se ainakin nordeassa on sitä että yrittäjä on 3 luokan kansalainen.
minun taloudessani
-tilinylityksiä ei ainakaan 20 vuoteen minkä firma on pyörinyt
-putkan liikevaihto yli 2 miljoonaa
-liikevvoitto 250 000
-firman oma pääoma 1,5 miljoonaa
-ei velkaa
ja noilla spekseillä
-omarahoitus 50 000
-lainatarve 30 000
lopputulos
ei onnistu millän ilman yli 100% vakuuksia..- ilman vakuuksia
Firman liikevaihto 2 miljoonaa, liikevoitto 250 000 ja 30 000 euron lainasta kiinni! Jo on köyhää. Ei tuolle voi kun nauraa. Yhdenmiehen firman liikevaihto n.130 000 olen silti sen verran hyvissä varoissa, että ei tarvitse pankinjohtajan puheille lähteä 30 000 euron pikkulainoista, vaan voin lainata sellaisen summan itse yritykselleni, tai yritys voi rahoittaa tulorahoituksella.
- gorilla2
Höpöhöpö.. voittoja 250 000e /v, eli 20 vuodessa 5 miljoonaa. Mihin tarvitset lainoja?
- 14 plus 13
Yrittäjätuttavapariskunta ainakin sai heti lainaa.
- näinpä 222
tuo höpöhöpö on ihan tositarina yrittäjän arjesta. Firman voitot olivat juuri sillä hetkellä kiinni kiinteässä omaisuudessa ( jos et tiennyt niin myös varasto ja muu omaisuus kasvaessaan lasketaan voitoksi) joten vältääkseni kassakriisiä firmassa
meinasin pankkilainaa. ei onnisunut.. - Mitä taustalla
> ja noilla spekseillä
> -omarahoitus 50 000
> -lainatarve 30 000
>
> lopputulos: ei onnistu millän ilman yli 100% vakuuksia..
Siis velaton firma noilla antamillasi tiedoilla. Eikö firman omistajayrittäjän antamalla henkilökohtaisella takauksellakaan muka irronnut Nordealta 30.000€ verran lainaa?
Vähän tuntuu että taustalla on kuitenkin joitakin muitakin seikkoja joita et nyt tässä tilanteessa halua vain kertoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713