Kenties minulle joskus heppa?

Tuntematon97

Hei haluisin tietää olisinko valmis ees jonkinlaiseen hepoon ? ^^ No kerron taidoistani ja sen semmosesta nyt ensin! xD

Olen 11.v syksyllä täytän 12 ja osaan hoitamisesta kaikki perus asiat jne. Sitten ruokinnastakin nuo perus hommat on käsissä :) Itselläni on monesti hoito heppa vaihtunut ekana oli aikas nuori kokematon hevonen joka myytiin :/ mutta siihen totuin ja sitten sain sellasen potku ponin

22

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupsuturpa

      "Ratsastus taidot ovat semmoiset että perus hommat on hanskassa :) "

      Sitä on niin helppo luulla itsestään liikoja. Hevosen saaminen rehelliseen peräänantoon on PERUSHOMMIA enkä minä vielä 10v ratsastamisen jälkeen saa kaikkia hevosia peräänantoon, ainakaan rehellisesti.

      Ja tosiaan ruokinta nyt ei ole vaikeaa, riittää että osaa numeroita lukea.

      En myisi sinulle hevostani. Ehkä sukulaisellesi joka on hevosihminen ja olisi oikeasti vastuussa hevosesta mutta antaisi sinun hoitaa/ratsastaa. Vain sinun vastuullesi en siis antaisi.

      Eli mielestäni ET ole valmis.

      • Tuntematon97

        No minun kielessäni Perus hommat ovat PERUS hommia ... Enkä ajatellutkaan mitään kisa hevosta ym ym ...kiitos kumminkin


      • Tuntematon97
        Tuntematon97 kirjoitti:

        No minun kielessäni Perus hommat ovat PERUS hommia ... Enkä ajatellutkaan mitään kisa hevosta ym ym ...kiitos kumminkin

        sori tommonen ärähtely , koulun jälkeen aina :)


    • Ella mella love

      No musta oot ihan kokenut hevosen hoitaja kun sulla on ollu niin monta hoitsua ja muutenkin oot paljon hevosten kanssa tekemisissä. Muista silti että hevosta pitää hoitaa joka päivä, räntäsateella ja hienoinakin päivinä. Mutta osaatko hoitaa hevosta sitten kun se tulee vanhemmaksi ja jos sille rupeaa tulemaan erilaisia vaivoja. Tai no mutta oot silloin jo puolet vanhempi ja osaat silloin jo paaljon hevosista. Ja kun on hevonen sen kanssa oppii kaikki käytännön asiat. Että mielestäni olet aika valmis ottamaan hevosen. Mutta olet kyllä aika nuori. Minä täytän kesällä 14.v. ja saan silloin kesäksi hoitsun. Mutta eihän se hevosen ostaminen iästä ole kiinni vaan hevos innostuksesta ja taidoidta. =)

      • Tuntematon97

        Kiitos mielipiteestäsi ! :) Olen aina menossa innokkaasti tallillekkin vaikka olisi minkälainen sää :> . Sairauksista tiedän ratsastuksen opettajan kautta kun olen käynyt jotkiset kerrat heppa kerhossa ja muutenkin Sana on kiertänyt minulle :P


    • Heppahöperö2

      Kuinka monta vuotta olet harrastanut ratsastusta?Jos haluaa hankkia oman hevosen/ponin,pitäisi olla vähintään 10 vuoden kokemus...Voisit vaikka hankkia jostain tallilta hoitohevosen,ja käydä hoitamassa sitä tallilla???Ajatteleppa nyt,miltä hevosesta tuntuu,jos omistaja/hoitaja ei osaakkaan kaikkia juttuja (ei millään pahalla).Hevosen/ponin hoitoon kuuluu paaaaaljon vastuuta,aikaisia heräämisiä ja paljon aikaa hevoseen/poniin.Mielestäni,JOS et ole vielä harrastanut hevosia 10 vuotta,kannattaisi vain käydä aktiivisesti tallilla ja viettää mahdollisimman paljon aikaa hevosten/ponien kanssa.Ehkä sitten,kun olet harrastanut ratsastusta sen kymmenen vuotta,saat oikean ihanteiden taruhevosesn! =)

      • Tuntematon97

        Voi olla olen ratsastanut 4.vuotta vasta ^^ Mutta minullahan on hoito hevonen ja on ollutkin monta , käyn tallilla myös säännöllisesti :D


      • ei ratsastuskokemust

        Itse asiassa Hevosen hoito , en ole ratsastanut melkein koskaan , aloittelija olen sain oman hevosen ja ei melkein mitään kokemusta..


    • IG-

      ... Et ole valmis omaan hevoseen. Oma hevonen vaatii paljon vastuuta ja omistautumista. Olet vielä nuori ja melko kokematonkin omalla tavalla. Itsestään on niin helppo kuvitella vaikka mitä, mutta 4- vuoden ratsastuskoulukokemuksella ei kyllä todellakaan lähtisi hankkimaan omaa hevosta.

      Tuo "perus asiat jne, nuo perushommat" kuullostaa mun korvaan kyllä vähän huolestuttavalta. Entäs kun sinulla on oma hevonen ja pitää SOVELTAA ruokinnan kanssa, eli et voi vain olettaa, että "no tämä saa 5 litraa kauraa 4 kertaa päivässä ja kasa heinää päälle". Ruokinta on osattava arvioida hevosen liikunnan ja painon perusteella, sekä sitä on osattava muuttaa mikäli jokin rehu ei sovellukkaan hevoselle.

      Hevonen vie paljon aikaa ja rahaa, sinulla tuskin on rahaa kustantaa kaikkea itse, joten kysymys kuuluu: Kuka maksaa tämän lystin? Se ei todellakaan ole halpaa, koska tallivuokrat, varusteet, ruoat, eläinlääkärikulut, kengitykset yms. maksaa. Toisekseen, riittääkö sinulla todellakin vielä vuoden tai kahden päästä aikaa ja kiinnostusta hevosellesi? Hevosta täytyy liikuttaa 5-6 kertaa viikossa (muutama vapaa on hyvä pitää). Aluksi voi olla kivaa, että "Jeejee saan tehdä mitä haluan omalla hevosellani!" Mutta entäs sitten, kun kaverit ovat menossa tekemään sitä tai tätä ja haluaisit lähteä mukaan, mutta et voi koska sinun täytyy mennä liikuttamaan hevostasi. Et voi laiminlyödä hevosesi hoitoa. Kokemuksesta voin sanoa, että oman hevosen jälkeen on muu vapaa-aika jäänyt melkein kokonaan. En näe kavereita vapaa-ajallani kovinkaan usein, mutta oman hevosen eteen on tehtävä "uhrauksia". En usko, että noin nuori tajuaa vielä, miten suuri vastuu hevosen omistamisessa on. Tallilla käynti kerran pari viikossa ei riitä vaan se on ihan jokapäiväistä hommaa. Vaikka et hevostasi liikuttaisikaan sen vapaapäivän aikana, on sinun kuitenkin pidettävä huoli hevosestasi muuten. Etenkin jos talli on itsehoito- eikä täysihoitotalli.

      Entäs kun hevonen sairastuu? Sinun on osattava toimia ja tietää mitä tehdä. Tällä en nyt tarkoita että ihan kaikki sairaudet pitäisi osata tunnistaa oireista, mutta perustietämys tässäkin vaaditaan.

      Silläkään ei ole väliä, kuinka korkeita esteitä olet hypännyt. Ratkaiseva tekijä on se, että PÄRJÄÄT hevosesi kanssa TILANTEESSA kuin TILANTEESSA. Ratsastuskoulun hevoset ovat aina niin patalaiskoja ja tottuneita kaikkeen. Samaa ei voi sanoa yksityisistä. Tilanne on aivan eri, eikä auta, että "hyppäsin 60cm esteitä" jos hevonen ryöstää. Hikisesti HeC ei riitä, pitää osata käsitellä ja ymmärtää hevosta ja viedä sitä eteenpäin. Lisäksi on tehtävä vaihtelevia harjotteluita, ettei hevonen kyllästy.

      Sinun pitää myös osata kitkeä huonot tavat hevoseltasi pois, mikäli se sellaisia keksii ja oppii... Olet vielä nuori ja sinulla on aikaa kehittyä, joten suosittelen, että hoitaisit vaikka jotain yksityistä hevosta tai vuokraisit ennen kuin hankit oman. Ja tärkein HANKIT KOKEMUSTA RUTKASTI LISÄÄ! Kärsivällisyys on valttia, etenkin kun on kyse vahvasta eläimestä, jolla on oma tahto. Lisäksi mieti hyvin tarkkaan, oletko todellakin vielä parinkin vuoden päästä valmis omistautumaan 110% hevosesi hoitoon ja liikutukseen. Nyt voi tuntua että "joo kyllä minä sitä hoidan nyt aina ja ikuisesti aamen" mutta tuossa iässä mieli muuttuu monia kertoja. Käy koulusi ensin kunnialla loppuun ja mieti sitten uudestaan tätä asiaa...

      • Tuntematon97

        Kiitoksia vastauksesta =) ...Olenhan nuori jne , tämä on vain ajattelu joka tuskin toteutuisi viiteen vuoteen ;D Mutta joo siis olen huomioinut nuo aika hommat . En koskaan tykkää vilipertää muualla kun tallilla tai sitten olla kotona jossa on tylsää . Mutta mutta silti olen miettinyt että mietin seiskalle saakka ainakin ja jos kiinostaa niin sitten ja tuollai :>


    • ...

      En suoraan sanoen usko, että päjäisit oman hevosen kanssa (älä loukkaannu tai mtn...), koska onhan hevosen hoitaminen jokapäiväistä. Täytyy osata toimia jok'ikisessä tilanteessa, johon hevosen kanssa törmää. Niihin kuuluvat kengitys, raspaus, rokottaminen, juoksutus, madottaminen, lastaus ja hevosen lihasten, selän ja jalkojen kunnon tarkkailu. Huomaatko, jos hevosen jalkaan on tullut turvotusta ja tunnistatko selän kipeydestä johtuvan pukittelun muusta pukittelusta. Pystytkö hallitsemaan pillastuneen hevosen tai mitä teet, kun huomaat hevosella jonkin sairauden oireita? Sinun täytyisi muutaman vuoden vielä harjoitella hevosen hoitamista ja ratsastusta, sillä se, että on ollut monta hoitsua ei tarkoita, että olisi hyvä hoitaja (en moiti taitojasi, vaan ihan yleisesti)...

      • Tuntematon97

        Kiitos , kiitos . Mutta olen ymmärtänyt asiat ja käynyt ne läpi perin pohjasesti ja mietin hevosta sitten myöhemmin ^^ ...Joten tänne ei enää vastauksia tai mielipiteitä! :"D


        Ps. tiedän yhen tyypin joka osti Ex-ravurin ja sitten sen tytön äiti oli mennä antaa hepalle heiniä ja polle oli yrittännä potkasta !
        Tämä tyttö ei pärjää hevoselle koko perhe ei tiedä hevosista mitään! Ne oli kysynyt että mitä tarkottaa kun hevonen laittaa korvat luimuun! älytöntä toimintaa


      • tosi-heppahullu
        Tuntematon97 kirjoitti:

        Kiitos , kiitos . Mutta olen ymmärtänyt asiat ja käynyt ne läpi perin pohjasesti ja mietin hevosta sitten myöhemmin ^^ ...Joten tänne ei enää vastauksia tai mielipiteitä! :"D


        Ps. tiedän yhen tyypin joka osti Ex-ravurin ja sitten sen tytön äiti oli mennä antaa hepalle heiniä ja polle oli yrittännä potkasta !
        Tämä tyttö ei pärjää hevoselle koko perhe ei tiedä hevosista mitään! Ne oli kysynyt että mitä tarkottaa kun hevonen laittaa korvat luimuun! älytöntä toimintaa

        Anteeksi nyt kun tulin vastaaman vaikka oli lukossa... itse olisin hevosen saanut mutta äitin kanssa sovittiin että ostetaan se myöhemmin että opettelen vielä hommia niin etköghän sääki pian sen hepan saa koska sulla on muuteskin ollu niin paljon hoitsu heppoja että onko sun vanhemmat ollu joskus vaikka heppa homisssa niin vois sua sitte aina avittaa.. koska nyt äiti opettaa mulle kaikkea koska se itse on ollut heppa hommissa iät ja ajta ja isä muutti tsekkeihin kun ajelee sellä raveja ja mun mielesä oisit kohta valmis siihen mutta entä jos tulet kipeeksi niin voisko sun vanhemmat sitte mennä sinne hoitaan sitä heppaaa???


    • Julia`

      Minun mielestä kuulostat valmiilta ottamaan oman hevosen.. En jaksa nyt kirjoittaa enempää..

    • Elltsii

      Hyvä että sulla on ollut noin paljon hoitoheppoja =) Minusta sun olisi eka hyvä kokeilla ylläpitoon vaikka vuodeksi ja jos onnistuu hyvin etkä kyllästy, niin sitten oma. =) Itsekkin olen harkinnut, mutta raha on ongelma, ajattelin itsekkin ylläpitoon koska taidot eivät ole vielä huipussaan, samat taidot omaan suunnilleen kun sinäkin :D

      • nasuuh-

        olenko valmis omaan hevoseen..olen 12.v tyttö joka unelmoi omasta ponista!olen ratsastanut 4.v ja mulla on oma hoitsu tai no 2 pärjään niiden kanssa tosi hyvin ja muutenki sillee et hyvin menee. ruoan osaan annostella. meen tunneilla koulua ja esteitä ja enkä todellakaan ole sillee et en tiiä "mitä tapahtuu ku hevonen laittaa korvat luimuun"!



        kiitos vastauksista!!


      • nämä "ostokriteerit"
        nasuuh- kirjoitti:

        olenko valmis omaan hevoseen..olen 12.v tyttö joka unelmoi omasta ponista!olen ratsastanut 4.v ja mulla on oma hoitsu tai no 2 pärjään niiden kanssa tosi hyvin ja muutenki sillee et hyvin menee. ruoan osaan annostella. meen tunneilla koulua ja esteitä ja enkä todellakaan ole sillee et en tiiä "mitä tapahtuu ku hevonen laittaa korvat luimuun"!



        kiitos vastauksista!!

        En jaksanut edes lukea tätä viestiketjua loppuun asti... Yleisin keskustelunaihe täällä Hevoset ja ponit - osastolla näkyy olevan "Olenko valmis omaan hevoseen?" tms. Jos asiaa tarvitsee kysyä täällä keskustelupalstalla ihmisiltä, joita ei tunne eikä erityisesti tiedä heidän hevoskokemuksistaan yhtään mitään, ei varmasti ole valmis ottamaan omaa hevosta! Täällä näkyy riittävän mielipiteitä siitä, kuinka paljon pitäisi olla ikää, kokemusta, rahaa jne, jotta voisi hankkia oman hevosen. Jossakin viestissä luki, että pitää olla 10v hevoskokemusta ennen kuin voi ostaa hevosen... Tai että hevonen pitää osata ratsastaa peräänanoon, ennen kuin voi hankkia oman hepan... Siis MITÄ IHMETTÄ?! Aivan käsittämättömiä kriteerejä hevosen ostamiselle/omistamiselle!

        Hevosen hoitaminen EI ole YDINFYSIIKKAA, vaikka jotkut saavatkin sen siltä kuulostamaan. Toki täytyy olla paljon hoitokokemusta ja sitten ihan "lajikohtaisesti" ratsastus/ajokokemusta tms, mitä nyt aikoo hepan kanssa harrastaa. Tervettä maalaisjärkeä tarvitaan ja sillä pärjää pitkälle; jos hevosen jalassa on pintanaarmu, niin sen osaa varmasti jokainen puhdistaa ilman hevosenhoidon käsikirjaa. Perusensiaputaidot sekä yleisten sairauksien tunnistaminen lähimmän eläinlääkärin nro talletettuna kännykkään on hyvä alku omasta hevosesta haaveilevalle.

        Vielä lopuksi haluan sanoa, että jos ei ole varma hevosen hankinnasta, niin ei kannate hankkia! Itse olen saanut hevosen 16-vuotiaana ja se on ollut minulla kohta kymmenen vuotta, ja tämän kokemuksen turvin voin sanoa, että hevosesta on paljon iloa, mutta myös suuri vastuu ja paljon työtä, siitä seuraa rahanmenoa, vapaa-aika on kortilla ym... Eli harkitkaa tarkkaan!


    • Mun mielestä ... Voisit saada hyvin oman hevosen jos sedälläsi on hevonen samalla tallilla ja setäsi on kokenut ja tietää PALJON hevosista :) Eli käy vaa kattelemassa heppoja netistä ja käy koeratsastamassa :)

      Ps:Ota setäs mukaa =)

    • tiedän

      No... Hevosilla on aika paljon sellaisia sairauksia mitä ei helposti edes huomaa. Ruokintakin voi olla joskus tosi vaikeaa jos hevonen tarvitee erikois ruokavalion. Mites jos se tulee kipeäksi, osaatko antaa lääkket tai muuta? Tai entäs jos se ottaa pahaksi tavaksi vaikkapa pukitella tai hyppiä pystyyn kuka sen siitä sitten kouluttaa pois?

    • Horzeloverr

      Munki mielestä voisit olla valmis ! Onnea hepon etsintään!

    • kokemusta on

      Vaikka oletkin ollut jo hepoilla liikkeessä,kannattaa kokeilla ensin ponia:) Itse täytän tänävuonna 13 . Omistan suokki tamman. Ratsastuksella ei ole mitään tekemistä hevosen hoidon kanssa. Kun tallilla on todella monta ihmistä, ketkä ovat heppa ihmisiä ja voivat auttaa avun tarpeessa. Itse pärjään omalla hevosella tosi hyvin,vaikka minulla ei ole sitä koskaan ollut eikä hoitoheppaa oo ollu muutakun yksi. Mutta 4-vuotiaasta alkaen heppojen kanssa olen toiminut , mutta enemmän olen raviurheilupuolella , mutta harrastan myös ratsastusta. Uskon , että pärjäät . Alussa se tuntuu vähän oudolta ja epävarmalta, mutta kyllä se siitä ! Mielestäni sinulle sopii ensiksi kuitenkin poni,hevonenkin menee. Vaikka joku newforestin poni.:) Onnea!

    • hevoshullu1000000000

      Kannattaisi ensin opiskella yhdyssanojen kirjoitusta, ennen kuin ryhdyt ponia ostamaan. Tarkoitukseni ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, mutta oma poni vie elämästä paljon aikaa ja rahaa. Ovatko vanhempasi tietoisia tästä? Joutuisit käymään tallilla joka päivä ja rahaa hevoseen kuluu n. 500 e kuukaudessa.
      Kannattaa myös miettiä tulevaisuutta. Hevosen oston jälkeen olet sen kanssa naimisissa eli se rajoittaa elämääsi aika tavalla.
      esim.
      Kuka huolehtii siitä, kun olet matkalla? Mitä teet hevoselle, kun lähdet opiskelemaan ja siirryt yläasteelle?
      Suosittelisin sinulle aluksi ylläpitohevosta eli hevonen on kuin omasi muttet vain omista sitä. Se olisi kuitenkin melkein sama asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe