kotivalmistus

minä vaan

Löysin netistä useita eri ohjeita mm. oluen ja viinin kotivalmistukseen. Näytti olevan aika paljon erilaisia sääntöjä, miten näitä pitäisi tehdä. No, ihan ymmärrettävää, koska kunnolla valmistettuna makukin on varmasti paras mahdollinen.

Itselläni on aika heikko rahatilanne, ja jostain tuli mieleen, miten voisi valmistaa alkoholia itse. Lukuisia netissä olevia ohjeita katsottuani huomasin, että ei minulla nyt ole varaa ostaa vesilukkoja tai kannellisia pönttöjä.

Tein näin: laitoin jonkin verran ruishiutaleita 2-litraisen pullon pohjalle, sitten tämän päälle kaadoin sokerivesi-hiiva -sekoituksen. Mistähän sitten pitävä, mutta ei liian pitävä korkki pulloon? No, laitoin siihen kondomin :D . Näytti päästävän hiilidioksidit ulos, mutta ei liian helposti, koska käymisen alettua koko ajan pystyasennossa :D .

Niin, niistä makuasioista. Pari päivää näytti minulla ainakin tämä sekoitus käyvän. Ei tullut mitenkään rukiilta maistuvaa, vaikka oletin että näin olisi käynyt. Oikeastaan aika pahan makuista. Mutta prosentteja tuntuu olevan.

3

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se lähtee!

      Meikäläisen nuoruudessa kiljua tehtiin maltaista. Esim. kilon pussi maltaita, kattilaan 4-5 litraa vettä. Kiehautettiin, mäski pois, liuotettiin sokeria kilon verran. Sitten kun jäähtynyt, hiivaa joukkoon ja pulloihin käymään muutamaksi päivää.

      Kun tätä kiljun tekoa harjoittelin 12-vuotisena, opin olin tietysti saanut isältäni, panin limsapullon villasukan sisään ja uunin viereen oikein lämpimään paikkaa. Korkkina tiivis patenttikorkki. Kerran se räjähti, lasit ja kiljut levis pitkin seiniä.
      Kyllä nykynuorilla on hyvät konstit, kortsu korkiksi ja sitä voi käyttää vielä varsinaiseenkin tarkoitukseensa. Kait käytit pullon korkkina käyttämätöntä kortsua?

      • lähteehän se

        Niin no olen 31v että en ihan nykynuori. Kondomin keksin ihan itse, nauratti vaan vähän aikaa idea. Ensimmäisellä kerralla laitoin sen teipillä kiinni, mutta käyttämätön kengännauha muutaman kerran ympäri vedettynä ajoi asian myös hyvin.

        Toisessa kokeilussa käytin mustaherukoita, siitä tuli jopa ihan juotavan viinin makuista. Vielä jos olisi antanut hiivojen laskeutua kunnolla, eikä olisi ottanut käyttöön jo muutaman päivän jälkeen, olisi varmaan ollut paljon parempaa. Mutta se ajoi kyllä lopullisen asiansa. Sokeria oli tuplasti edelliseen verrattuna, joten kortongista tuli puoliksi pallo.

        Lisäksi kiehautin kattilassa hieman, ja ilman kantta, jotta mahdolliset väärät alkoholit tai bakteerit lähtisivät. Mistä sitä kuitenkaan tietää, onko niitä, ja kauanko pitäisi kiehauttaa. Varmaan olisi hyvä, jos olisi lämpömittari, joka näyttäisi vaikka 70:ää astetta, jolloin mahdollisen höyryn noustessa antaisi vaan höyryn nousta niin kauan kuin sitä vaan tulee (toivottavasti kuitenkaan ei, koska en silti haluaisi, että käymisvaiheessa olisi syntynyt metanolia).

        Juu ei ollut käytetty kortsu, paitsi kylläkin siinä mielessä käytetty, että olin tehnyt sen kanssa jo edellisen juomasatsin.

        Oli muuten hauskaa laskeskella, että litrahinnaksi juomalle tuli 0,22 euroa. Mitähän litra punaviiniäkin maksaa oikein kaupassa, heh. No onhan se tietysti laadukasta, mutta seuraavana päivänä on ihan sama, mitä tuli juotua edellisenä iltana.


      • kumijuttu
        lähteehän se kirjoitti:

        Niin no olen 31v että en ihan nykynuori. Kondomin keksin ihan itse, nauratti vaan vähän aikaa idea. Ensimmäisellä kerralla laitoin sen teipillä kiinni, mutta käyttämätön kengännauha muutaman kerran ympäri vedettynä ajoi asian myös hyvin.

        Toisessa kokeilussa käytin mustaherukoita, siitä tuli jopa ihan juotavan viinin makuista. Vielä jos olisi antanut hiivojen laskeutua kunnolla, eikä olisi ottanut käyttöön jo muutaman päivän jälkeen, olisi varmaan ollut paljon parempaa. Mutta se ajoi kyllä lopullisen asiansa. Sokeria oli tuplasti edelliseen verrattuna, joten kortongista tuli puoliksi pallo.

        Lisäksi kiehautin kattilassa hieman, ja ilman kantta, jotta mahdolliset väärät alkoholit tai bakteerit lähtisivät. Mistä sitä kuitenkaan tietää, onko niitä, ja kauanko pitäisi kiehauttaa. Varmaan olisi hyvä, jos olisi lämpömittari, joka näyttäisi vaikka 70:ää astetta, jolloin mahdollisen höyryn noustessa antaisi vaan höyryn nousta niin kauan kuin sitä vaan tulee (toivottavasti kuitenkaan ei, koska en silti haluaisi, että käymisvaiheessa olisi syntynyt metanolia).

        Juu ei ollut käytetty kortsu, paitsi kylläkin siinä mielessä käytetty, että olin tehnyt sen kanssa jo edellisen juomasatsin.

        Oli muuten hauskaa laskeskella, että litrahinnaksi juomalle tuli 0,22 euroa. Mitähän litra punaviiniäkin maksaa oikein kaupassa, heh. No onhan se tietysti laadukasta, mutta seuraavana päivänä on ihan sama, mitä tuli juotua edellisenä iltana.

        ottaa sen niin haitallisen hiilidioksidin talteen. Kokonaan toinen juttu on, mihin sen voi toimittaa.

        (Apteekkiin? Voihan sinne viedä vanhentuneet lääkkeetkin.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe