Löysin netistä useita eri ohjeita mm. oluen ja viinin kotivalmistukseen. Näytti olevan aika paljon erilaisia sääntöjä, miten näitä pitäisi tehdä. No, ihan ymmärrettävää, koska kunnolla valmistettuna makukin on varmasti paras mahdollinen.
Itselläni on aika heikko rahatilanne, ja jostain tuli mieleen, miten voisi valmistaa alkoholia itse. Lukuisia netissä olevia ohjeita katsottuani huomasin, että ei minulla nyt ole varaa ostaa vesilukkoja tai kannellisia pönttöjä.
Tein näin: laitoin jonkin verran ruishiutaleita 2-litraisen pullon pohjalle, sitten tämän päälle kaadoin sokerivesi-hiiva -sekoituksen. Mistähän sitten pitävä, mutta ei liian pitävä korkki pulloon? No, laitoin siihen kondomin :D . Näytti päästävän hiilidioksidit ulos, mutta ei liian helposti, koska käymisen alettua koko ajan pystyasennossa :D .
Niin, niistä makuasioista. Pari päivää näytti minulla ainakin tämä sekoitus käyvän. Ei tullut mitenkään rukiilta maistuvaa, vaikka oletin että näin olisi käynyt. Oikeastaan aika pahan makuista. Mutta prosentteja tuntuu olevan.
kotivalmistus
3
664
Vastaukset
- se lähtee!
Meikäläisen nuoruudessa kiljua tehtiin maltaista. Esim. kilon pussi maltaita, kattilaan 4-5 litraa vettä. Kiehautettiin, mäski pois, liuotettiin sokeria kilon verran. Sitten kun jäähtynyt, hiivaa joukkoon ja pulloihin käymään muutamaksi päivää.
Kun tätä kiljun tekoa harjoittelin 12-vuotisena, opin olin tietysti saanut isältäni, panin limsapullon villasukan sisään ja uunin viereen oikein lämpimään paikkaa. Korkkina tiivis patenttikorkki. Kerran se räjähti, lasit ja kiljut levis pitkin seiniä.
Kyllä nykynuorilla on hyvät konstit, kortsu korkiksi ja sitä voi käyttää vielä varsinaiseenkin tarkoitukseensa. Kait käytit pullon korkkina käyttämätöntä kortsua?- lähteehän se
Niin no olen 31v että en ihan nykynuori. Kondomin keksin ihan itse, nauratti vaan vähän aikaa idea. Ensimmäisellä kerralla laitoin sen teipillä kiinni, mutta käyttämätön kengännauha muutaman kerran ympäri vedettynä ajoi asian myös hyvin.
Toisessa kokeilussa käytin mustaherukoita, siitä tuli jopa ihan juotavan viinin makuista. Vielä jos olisi antanut hiivojen laskeutua kunnolla, eikä olisi ottanut käyttöön jo muutaman päivän jälkeen, olisi varmaan ollut paljon parempaa. Mutta se ajoi kyllä lopullisen asiansa. Sokeria oli tuplasti edelliseen verrattuna, joten kortongista tuli puoliksi pallo.
Lisäksi kiehautin kattilassa hieman, ja ilman kantta, jotta mahdolliset väärät alkoholit tai bakteerit lähtisivät. Mistä sitä kuitenkaan tietää, onko niitä, ja kauanko pitäisi kiehauttaa. Varmaan olisi hyvä, jos olisi lämpömittari, joka näyttäisi vaikka 70:ää astetta, jolloin mahdollisen höyryn noustessa antaisi vaan höyryn nousta niin kauan kuin sitä vaan tulee (toivottavasti kuitenkaan ei, koska en silti haluaisi, että käymisvaiheessa olisi syntynyt metanolia).
Juu ei ollut käytetty kortsu, paitsi kylläkin siinä mielessä käytetty, että olin tehnyt sen kanssa jo edellisen juomasatsin.
Oli muuten hauskaa laskeskella, että litrahinnaksi juomalle tuli 0,22 euroa. Mitähän litra punaviiniäkin maksaa oikein kaupassa, heh. No onhan se tietysti laadukasta, mutta seuraavana päivänä on ihan sama, mitä tuli juotua edellisenä iltana. - kumijuttu
lähteehän se kirjoitti:
Niin no olen 31v että en ihan nykynuori. Kondomin keksin ihan itse, nauratti vaan vähän aikaa idea. Ensimmäisellä kerralla laitoin sen teipillä kiinni, mutta käyttämätön kengännauha muutaman kerran ympäri vedettynä ajoi asian myös hyvin.
Toisessa kokeilussa käytin mustaherukoita, siitä tuli jopa ihan juotavan viinin makuista. Vielä jos olisi antanut hiivojen laskeutua kunnolla, eikä olisi ottanut käyttöön jo muutaman päivän jälkeen, olisi varmaan ollut paljon parempaa. Mutta se ajoi kyllä lopullisen asiansa. Sokeria oli tuplasti edelliseen verrattuna, joten kortongista tuli puoliksi pallo.
Lisäksi kiehautin kattilassa hieman, ja ilman kantta, jotta mahdolliset väärät alkoholit tai bakteerit lähtisivät. Mistä sitä kuitenkaan tietää, onko niitä, ja kauanko pitäisi kiehauttaa. Varmaan olisi hyvä, jos olisi lämpömittari, joka näyttäisi vaikka 70:ää astetta, jolloin mahdollisen höyryn noustessa antaisi vaan höyryn nousta niin kauan kuin sitä vaan tulee (toivottavasti kuitenkaan ei, koska en silti haluaisi, että käymisvaiheessa olisi syntynyt metanolia).
Juu ei ollut käytetty kortsu, paitsi kylläkin siinä mielessä käytetty, että olin tehnyt sen kanssa jo edellisen juomasatsin.
Oli muuten hauskaa laskeskella, että litrahinnaksi juomalle tuli 0,22 euroa. Mitähän litra punaviiniäkin maksaa oikein kaupassa, heh. No onhan se tietysti laadukasta, mutta seuraavana päivänä on ihan sama, mitä tuli juotua edellisenä iltana.ottaa sen niin haitallisen hiilidioksidin talteen. Kokonaan toinen juttu on, mihin sen voi toimittaa.
(Apteekkiin? Voihan sinne viedä vanhentuneet lääkkeetkin.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1085766Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453773Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503265Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4612647Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681690- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321353Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521230