Aloittelija kysyy

mm. palsamista...

Hei!

Olen kyvänyt mm. palsamia, joka on jo lähtenyt hyvin kasvamaan. Millaista multaa käytän lopullisessa istutuksessa? Jostain luin suosituksen, että kesäkukkamultaa. Pitääkö siis olla nimenomaan KESÄkukkamultaa nimeltään, vai käytkö jokin muukin laji?

Kiitos!

5

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeukku

      Kuolevat heti kaikki pois ja lopettavat kukintansa jos eivät saa kesäkukkamultaa. Voit hämätä niitä kaatamalla piilossa tavallista multaa tuohon kalliimpaan pussiin, niin kasveille saattaa mennä tuo huijaus hyvinkin läpi. ;-)

      Tokihan voi laittaa muutakin multaa. Tuossa on valmiina sekoitettuna kastelurakeita, joiden hyödystä voi olla montaa mieltä. Se sisältää myös jotain osmocote tyyppistä pitkäkestoista lannoitetta ja taisi olla muutenkin hieman vahvempaa kuin tavallinen multa, siinä sen etu. Sen on myös sopivan ilmavaa.

      Kokeiltu on ja ihan kivasti se ainakin minulla toimi mutta vaikeampi sanoa onko siitä mitään oikeaa hyötyä... Pienempiin istutuksiin sekoitin kesäkukkaa ja kestomultaa. Isompiin ihan tavallista puutarhamultaa, mutta sitä on hyvä vähän keventää jollakin kuohkeammalla tavaralla.

      Vähän turhaa se taitaa olla, kun kesäkukille saa kuitenkin olla koko ajan antamassa vettä ja ravinteita. Itse teen niin, että kun siirrän taimet isompaan purkkiin, laitan ne myös vahvempaan multaan. esim taimimulta->kestomulta->kukkamulta

      Kasveista kun puhutaan, niin ei tämä mitään tarkkaa matematiikkaa ole. Oikeita vastauksia on niin paljon kun hyväkuntoisia kasvejakin.

      Kasvatusiloa

      • kesäkukkamullasta

        Missä vaan mullassa ovat taimet kasvaneet, kunhan ei ihan savimaahan kylvä tai istuta. Mullan pitää olla kuohkeampaa, multavaa.
        Vesi alkuvaiheessa on kaikkein tärkein.

        Mietipä vähän. Ennen varsinkin kukat rehoittivat. Ennen kerättiin siemenet talteen, kylvettiin,
        ei ollut kaupassa edes myynnissä minkäänlaista multaa eikä kukaan "hullu" olisi sitä ostanutkaan, multaa on joka paikassa, sen kun menee ja kaivaa.


      • Multasormi 56

        saa hyvää kasvatusmultaa.

        Koulin kasvit yleensä tavallisen kaupasta saatavan normaaliin multaan johon sekoitan turvetta.
        Ei ne ihan mahdottomia vaadi ja kun koulii tuhansia taimia niin ei ole mitään järkeäkään ostaa hirvittävän kallista erikoismultaa.

        Ainakin mulla kasvit on viihtyneet aina hyvin. Kylvän taimet ja esikasvatan ne sisällä. Kun ne ovat kunnolla pinnalla vien ne valoisaan noin 18 asteiseen varastoon ja sitten noin huhtkuun puolenvälin kieppeillä koulin ne ja vien kasvamaan kasvihuoneeseen. Pidän lämpöä päällä öisin jos on luvattu pakkasia, en juuri muuten.
        Peittelen myös hallaharsolla jos on luvattu kovin viileää, mutta ei pakkasta.

        Taimet ovat valmiita istutettavaksi toukokuun loppupuolella ja monet aikaiset kukat kukkivat jo muutaman päivän päästä istutuksesta.

        Taimien kylvö ja kasvatus on mielenkiintoista puuhaa ja monista omista kukista saa hyvin kerättyä siemeniä seuraavaksikin vuodeksi:)
        Myös tuttavat antavat kerätä siemeniä ja niinpä mulla onkin aina mielenkiintoisa tuttavuuksia uusista kasveista.


      • Innostunut aloittelija
        Multasormi 56 kirjoitti:

        saa hyvää kasvatusmultaa.

        Koulin kasvit yleensä tavallisen kaupasta saatavan normaaliin multaan johon sekoitan turvetta.
        Ei ne ihan mahdottomia vaadi ja kun koulii tuhansia taimia niin ei ole mitään järkeäkään ostaa hirvittävän kallista erikoismultaa.

        Ainakin mulla kasvit on viihtyneet aina hyvin. Kylvän taimet ja esikasvatan ne sisällä. Kun ne ovat kunnolla pinnalla vien ne valoisaan noin 18 asteiseen varastoon ja sitten noin huhtkuun puolenvälin kieppeillä koulin ne ja vien kasvamaan kasvihuoneeseen. Pidän lämpöä päällä öisin jos on luvattu pakkasia, en juuri muuten.
        Peittelen myös hallaharsolla jos on luvattu kovin viileää, mutta ei pakkasta.

        Taimet ovat valmiita istutettavaksi toukokuun loppupuolella ja monet aikaiset kukat kukkivat jo muutaman päivän päästä istutuksesta.

        Taimien kylvö ja kasvatus on mielenkiintoista puuhaa ja monista omista kukista saa hyvin kerättyä siemeniä seuraavaksikin vuodeksi:)
        Myös tuttavat antavat kerätä siemeniä ja niinpä mulla onkin aina mielenkiintoisa tuttavuuksia uusista kasveista.

        Mainitsit tuhansien taimien koulinnan. Kerro meille muille harrastelijoille kasveistasi. Mitä sinulla on nyt jo kasvamassa ja mitä vielä tulossa? Parhaimmat niksisi joita on varmaan kertynyt matkan varrella. Kiinnostaa kovasti.

        Olen aivan aloittelija. Kylvin viime viikolla samettikukkia, matalia neljää eri lajiketta. Itivät parissa päivässä ja koulin niitä sitten n. 120 laitettavaksi kukkapenkkeihin.

        Palsamin siemeniä laitoin 15 ja vain puolet iti, nyt laitan tänään lisää.

        Kesäleimun siemenet on kylvämättä. Kertoisitko omat kokemuksesi siitä.

        Krassit ja päivänsinet sekä mustasilmäsussut laitan vasta toukokuun puolivälissä, koska asun vyöhykkeellä VI ja olen sen vähäisellä kokemuksella oppinut, että ei kannata alkaa liian aikaisin.

        Minulla on piha, jonne laitan yksivuotisia perennoiden seuraksi kukkapenkkeihin. Sitten iso parveke sekä molemmat terassit vaativat omat kukkansa, elikkä taimitarve olisi aika suuri. Isoissa ruukuissa minulla oli viime kesänä krasseja, köynnöksiä pajusta tehdyissä tukirakennelmissa, krasseja amppeleissa ja varjon puolen terassilla kuunliljoja isoissa astioissa sekä reunalta niistä ruukuista roikkui tarhalta ostetut muraattimikaniat. Mikaniat meni syksyllä kompostiin, mutta kuunliljat kaivoin maahan talvehtimaan. Mikä kasvi olisi helppo itsekasvatettava tuon mikanian tilalle? Ne isot kuunliljaruukut olivat upeat siinä kivetyksellä.

        Antakaa apuja, please, te kokeneemmat. Kaikki viherpeukaloiden jutut kiinnostaa.

        Minulla on 2 pienoiskasvihuonetta ja yksi iso oikea kasvihuone, mutta viime yönäkin oli pakkasta vielä yli 10 astetta eikä täällä ehdi päivälläkään kovin lämmetä, siksi jarruttelen kylvöintoani.


      • taimiterttu
        Multasormi 56 kirjoitti:

        saa hyvää kasvatusmultaa.

        Koulin kasvit yleensä tavallisen kaupasta saatavan normaaliin multaan johon sekoitan turvetta.
        Ei ne ihan mahdottomia vaadi ja kun koulii tuhansia taimia niin ei ole mitään järkeäkään ostaa hirvittävän kallista erikoismultaa.

        Ainakin mulla kasvit on viihtyneet aina hyvin. Kylvän taimet ja esikasvatan ne sisällä. Kun ne ovat kunnolla pinnalla vien ne valoisaan noin 18 asteiseen varastoon ja sitten noin huhtkuun puolenvälin kieppeillä koulin ne ja vien kasvamaan kasvihuoneeseen. Pidän lämpöä päällä öisin jos on luvattu pakkasia, en juuri muuten.
        Peittelen myös hallaharsolla jos on luvattu kovin viileää, mutta ei pakkasta.

        Taimet ovat valmiita istutettavaksi toukokuun loppupuolella ja monet aikaiset kukat kukkivat jo muutaman päivän päästä istutuksesta.

        Taimien kylvö ja kasvatus on mielenkiintoista puuhaa ja monista omista kukista saa hyvin kerättyä siemeniä seuraavaksikin vuodeksi:)
        Myös tuttavat antavat kerätä siemeniä ja niinpä mulla onkin aina mielenkiintoisa tuttavuuksia uusista kasveista.

        Olen monena vuoten kasvattanut kesäkukat itse, meillä on valoisa kuisti jossa minulla on puolen tusinaa kasvilamppua. Joka vuosi on tila loppunut kesken ja olen suunnitellut hankkia kasvihuoneen. Mutta, ongelmaksi on muodostunut lämmitys. En tiedä miten kasvihuonetta lämmittäisi. Miten sinä pidät lämpöä yllä ja kuinka aikaisin taimet voi sinne siirtää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe