Sivusta seuraten

Nimetön

en voi olla kommentoimatta, että tämä kaaso ja bestman homma on mennyt jo mielstäni "vouhutukseksi". Mistä ylipäätään tälläinen systeemin on Suomeen pesiytynyt, ei ainakaan perinteenä? Saanko kaiken maailman häämessut ja muu kaupallisuus tälläisen häävouhotuksen aikaiseksi? Pääsee sitä naimisiin vähemmälläkin touhulla. Kirkossa ollaan puolituntia, eikö kaunis joko vanha tai pelistetty moderni kirkko riitä - pitääkö sitä vielä koristella? Hääpaikallakin riittäisi vähempikin koristelu ja puunaaminen.

kakkosTV:n hääohjelmassa ( hyvin nuori pari, sulhanen vielä intissä...) sulhasen kaveri sanoi hyvin, että tämä on jo suuruuden hulluutta...

Pareille olisi varmaan sille rahamäärällä parempaakin käyttöä.

Toivottavsti en tule väärin ymmärretyksi. Toki ihmiset saa häänsä viettää, mutta muistakaa nyt hyvät ihmiset maltillisuus.

4

2688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaaso-09

      Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja tuntuu että koko naimisiin meno on tehty niin kaupalliseksi kuin voikaan tehdä. Onneksi hyvä ystäväni jonka kaaso olen kesällä niin tajuaa myös itse sen :)

    • Nimetön

      No totta kai jokainen haluaa muistaa sen päivän kun niitä omia häitä on juhlittu ja miten sali oli koristeltu. Ja onhan se hienoa illan aikana miettiä että näin kauniin tästä paikasta sai ja tämä kaikki on itse tehty, ja kuinka paljon tähän on vaivaa nähty. Mutta kyllä se on sen arvoinen. Ei minunkaan mielestäni hienoa juhlapaikkaa tarvitse kauheasti koristella, mutta sen verran että siellä se pieni oman kädenjälki näkyy illan aikana.

      • ei vielä dementoitunut..

        mutta ei mitään harmaata muistikuvaa miten juhlasali oli koristeltu...pitää katsoa oikein kuvista.


    • mistä mikin tulee

      Bestman:
      Periytyy ajalta 200 jkr, jolloin kosimisen sijaan vaimo ryöstettiin. "Sulhanen" otti mukaansa parhaaksi katsomansa miehen, "Best manin", kylästään ja lähti vaimon hakuun. Tämän "Best manin" tehtäviin kuului mm. seremonian aikana vahtia, etteivät kiukkuiset naapurikylän miehet tulleet ryöstämään neitoa takaisin.

      ja

      Kaaso:

      "Hyvä kaaso, kaunis kaaso, valkia, verevä kaaso, istuta ilosykeröt, ilolakki päähän laita, ilo paa palmikkoon. Älä paa huolta hunnun alle, pahaa mieltä palmikkoon."

      Kaason tehtävää on kautta historian pidetty kunniatehtävänä ja kaasoksi haluavia oli monia. Yleensä kaaso oli morsiamelle läheinen naissukulainen, vanhempi ja arvostettu, ehkä isän sisar, morsiamen naimisissa oleva vanhempi sisar tai äidin täti. Ortodoksisilla paikkakunnilla kaaso oli morsiamen kummi, pohjoisessa puhemiehen vaimo ja joillain paikkakunnilla taas ensisijaisesti veljen vaimo. Sukulaisuutta pidettiin joka tapauksessa tärkeänä kaasonvalintakriteerinä, sillä ei -sukulaisen kaason pelättiin noituvan morsiamen.

      Myös morsiamen pukijaa alettiin jossain vaiheessa kutsumaan kaasoksi, vaikka alun perin, aina 1800-luvun loppupuolelle asti morsiamen pukeminen ei kaasolle varsinaisesti kuulunutkaan. Joillain paikkakunnilla kaasojen tehtäviin kuului myös vieraiden kestitseminen. Kaaso on saattanut toimia jopa puhemiehenäkin, mutta sitä on yleisesti pidetty epäsopivana ja kaason neuvottelemia liittoja heikkopohjaisina.

      1900-luvun taitteessa kaason tehtäviin kuului jo morsiamen pukeminenkin ja morsiamen vieressä istuminen hääaterialla sekä erinäiset muut pukeutumiseen ja riisuuntumiseen liittyvät tehtävät. 1900-luvun alussa kaasoa on myös kuvailtu seuraavasti: "pulska nainen, komeasti ja koreasti puettu", joka avusti morsianta morsiamenapukeruumatkalla.

      eli aikas kauan tämä perinne on jo ollunna :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe