Juu, vihdoinkin!!!
Tavalliseen autoon voi turvallisesti tankata neljänneksen etanolia ja loput bensiiniä. Näin olemme joka kesä tehneet Ruotsissa lomamatkalla ja automme toimii edelleen moiteetta.
Auto muuten kulkee paremmin kun tankissa on myös etanolia
Hyvä ST!
Tämä ei ole Aprillipila!
Tänään tankkaamaan etanolia!!!
23
3860
Vastaukset
- MAINOS!
Etanolin käyttäjä (siis auton polttoaineena) joutuu hyväksymään 25% suuremman kulutuksen sekä huonon kylmäkäynnistyvyyden.
- on ...
...ja kuravettä päälle !!!
- valuosat
Kevytmetalliosat eivät oikein kestä etanolia, ainakaan pitkässä juoksussa.
- kasvaa
"Auto muuten kulkee paremmin kun tankissa on myös etanolia "
-Päinvastoin, Etanolin lämpöarvo on huomattavasti bensiiniä alhaisempi, minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaa noin 25 prosenttia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli
Etanolin lämpöarvo noin 20 MJ/kg
Bensiinin lämpöarvo noin 43 MJ/kg
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpöarvo- sdfsfdsdffds
Käytännössä 25% etanolia 75% bensaa -seoksella ei auto kuluta havaittavasti enempää. Kulkupuolessakaan ei ole eroa. Harvoin sitä autoa 100% kuormituksella ajetaan. Omia kokemuksia ympärivuotisessa käytössä 33% seoksella, ei ongelmia 90-luvun bensa-autossa. Hyvä että tuota ainetta alkaa saamaan suomestakin.
- ja niiden mittaamisesta
Kyllä se on niin että polttoaineen lämpöarvo ja moottorin hyötysuhde asiat ratkaisee. Esim. Ford Focuksen ruotsalaisesta prosyyristä löytyy että E85:llä vie 10 l / 100 km ja bensalla 7 l / 100 km. Dieselinä auto veisi 5 l / 100 km.
Etanolin korkea oktaaniluku voi antaa pientä kulutusetua jos autossa on nakutustunnistin ja turbo, mutta ei se olleenkaan riitä kumoamaan etanolin matalan lämpöarvon vaikutusta jos etanolin lisäys-% on kymmeniä.
Omilla empiirisillä tutkimuksilla tahtoo saada sellaisia tuloksia kuin haluaa.
Sitäpaitsi auto voidaan tehdä kulkemaan 100 % biodieselillä. E85:ssä bioetanolin osuus on 50 ... 85 % vuodenajasta riippuen ja loppu on fossiilibensaa. - empiiristä
ja niiden mittaamisesta kirjoitti:
Kyllä se on niin että polttoaineen lämpöarvo ja moottorin hyötysuhde asiat ratkaisee. Esim. Ford Focuksen ruotsalaisesta prosyyristä löytyy että E85:llä vie 10 l / 100 km ja bensalla 7 l / 100 km. Dieselinä auto veisi 5 l / 100 km.
Etanolin korkea oktaaniluku voi antaa pientä kulutusetua jos autossa on nakutustunnistin ja turbo, mutta ei se olleenkaan riitä kumoamaan etanolin matalan lämpöarvon vaikutusta jos etanolin lisäys-% on kymmeniä.
Omilla empiirisillä tutkimuksilla tahtoo saada sellaisia tuloksia kuin haluaa.
Sitäpaitsi auto voidaan tehdä kulkemaan 100 % biodieselillä. E85:ssä bioetanolin osuus on 50 ... 85 % vuodenajasta riippuen ja loppu on fossiilibensaa.Usa-ssa empiiristä tutkimusta autoista jo löytyykin (muutamankin vuoden ajalta :)
Mitä uudempi auto, mitä modernimpi bensansyöttö/-hallinta, sitä herkemmin muutossarja seuraa syöttöä ja laskee oikean määrän etanolia palotilaan. Nykyisissä autoissa saavutetaan ainoastaan 2-15% MPG-häviö, varsinkin jos auto sattuu olemaan varustettu turbolla! Emissioiden osalta ajetaankin sitten - voisiko sanoa- ihan omassa luokassaan ! - asia kuin MPG
empiiristä kirjoitti:
Usa-ssa empiiristä tutkimusta autoista jo löytyykin (muutamankin vuoden ajalta :)
Mitä uudempi auto, mitä modernimpi bensansyöttö/-hallinta, sitä herkemmin muutossarja seuraa syöttöä ja laskee oikean määrän etanolia palotilaan. Nykyisissä autoissa saavutetaan ainoastaan 2-15% MPG-häviö, varsinkin jos auto sattuu olemaan varustettu turbolla! Emissioiden osalta ajetaankin sitten - voisiko sanoa- ihan omassa luokassaan !Kulutus ilmoitetaan eri tavalla Euroopassa (litraa / 100 km) kuin USA:ssa (miles / gallon). Kun kulutus- ja suoriteluvut ovat jakolaskussa toisin päin, %-tulokset eroavat, eikä USA:n % voi suoraan verrata Euroopan lukuihin.
Esimerkiksi jos Euroopan tavalla bensa-auto vie 7 l/100 km ja E85 auto 9 l/100 km, kulutuksen kasvu on 2 l vastaten 2/7 = 29 %
Sama auto USA:n tavalla ilmoittaen Euroopan mittayksiköillä olisi bensalla 14,3 km/l ja E85:llä 11,1 km/l. Silloin taloudellisuuden heikkenemä on 14,3-11,1 = 3,2 km vastaten 3,2/14,3 = -22 %. - teoreetikoille
asia kuin MPG kirjoitti:
Kulutus ilmoitetaan eri tavalla Euroopassa (litraa / 100 km) kuin USA:ssa (miles / gallon). Kun kulutus- ja suoriteluvut ovat jakolaskussa toisin päin, %-tulokset eroavat, eikä USA:n % voi suoraan verrata Euroopan lukuihin.
Esimerkiksi jos Euroopan tavalla bensa-auto vie 7 l/100 km ja E85 auto 9 l/100 km, kulutuksen kasvu on 2 l vastaten 2/7 = 29 %
Sama auto USA:n tavalla ilmoittaen Euroopan mittayksiköillä olisi bensalla 14,3 km/l ja E85:llä 11,1 km/l. Silloin taloudellisuuden heikkenemä on 14,3-11,1 = 3,2 km vastaten 3,2/14,3 = -22 %.Opetelkaa ensin soittamaan kitaraa ennenkuin kiistelette sen ominaisuuksista. Eli jos joku USA:ssa on kokeneempana KÄYTTÄJÄNÄ päässyt 15% KULUTUKSEEN, päästään siihen silloin myös L/km! Eli; MPG/Mile 15% average fuel consumption per mile
ja L/km 15% keskiimääräinen polttoaineen kulutus kilometrillä.
ELI JOS TULOS ALKUPERÄISTERMEILLÄ ON TIEDOSSA, SIIS 15%, SIIS SE ON SAMA MYÖS KÄYTETTÄESSÄ ERI SUURETERMEJÄ! ÄLÄ KÄYTÄ OLETUSARVOJA (VAAN AJA JA KOKEILE ENSIN, MITÄ SE KULUTUS ON KÄYTÄNNÖSSÄ, NYTHÄN VAIN SINUN EMPIRIIKALLASI BENSAN KULUTUS ON TIEDOSSA!) - matematiikkaa
teoreetikoille kirjoitti:
Opetelkaa ensin soittamaan kitaraa ennenkuin kiistelette sen ominaisuuksista. Eli jos joku USA:ssa on kokeneempana KÄYTTÄJÄNÄ päässyt 15% KULUTUKSEEN, päästään siihen silloin myös L/km! Eli; MPG/Mile 15% average fuel consumption per mile
ja L/km 15% keskiimääräinen polttoaineen kulutus kilometrillä.
ELI JOS TULOS ALKUPERÄISTERMEILLÄ ON TIEDOSSA, SIIS 15%, SIIS SE ON SAMA MYÖS KÄYTETTÄESSÄ ERI SUURETERMEJÄ! ÄLÄ KÄYTÄ OLETUSARVOJA (VAAN AJA JA KOKEILE ENSIN, MITÄ SE KULUTUS ON KÄYTÄNNÖSSÄ, NYTHÄN VAIN SINUN EMPIRIIKALLASI BENSAN KULUTUS ON TIEDOSSA!)MPG on "miles per gallon". Se ei ole "fuel consumption per mile". Matemaattisesti kulutus per matka ja MPG ovat toistensa käänteislukuja. Käänteisyys näkyy siitäkin että eurooppalaisessa kulutuksessa pieni numeroarvo tarkoittaa että vähän kuluu. Amerikkalaisessa MPG:ssä pieni numeroarvo tarkoittaa että paljon kuluu.
Matemaattisesta käänteisyydestä seuraa, että 22 % ero MPG:ssä vastaa 29 % eroa kulutuksessa, koska prosenttilaskun jakaja vaihtuu. - emppiiri
90-luvun puolivälin jälkeen tehty länsiruiskuauto
toimii todella hienosti 50/50 suhteella viinapolttoainetta ja bensaa.Käynti on ehkä
normaalia vähän tasaisempi ja alavääntö parempi.
Eikä sula tiivisteet tai suuttimet.
Kulutus on normaalissa rauhallisessa ajossa max.5%
aikaisempaa isompi, tuskin sitäkään. Ja katsastuksessa päästömittauksessa tulee (kunnossa olevasta kattikoneesta) tuskin mitään mitattavaa.
- mutta ei kun jatkakaa vain pelottelua, itse ajan n. euron kokonaislitrakuluilla, no problem.
- suorittajanhan
Muutostyön suorittajanhan löydät täältä; www.flexifuel.fi
Sopii kuulemma parhaiten jälkeen -98 rekisteröidyille monipiste-koneille! - ilona te
Vihdoinkin vaihtoehtoja monopolipelissä.
Etanolilla on kannattajansa ja nyt on meidänkin
vihdoin mahdollista kehittyä asiassa.
Kiitos ST1! Koska näemme vetyautot? - wäsäilijä
Normaalibensaankin on jo lisätty niin paljon etanolia kuin käytännössä on uskallettu(ja siis siksi myös asetonia).Jo tästä määrästä on ollut ongelmia polttoainejärjestelmän kumiosien kanssa.Jos etanolin osuutta vielä nostetaan,niin varsinkin vanhemmilla autoilla kumiosien rapistuminen kiihtyy entisestään.Uudemmissa pitää muistaa että sähköinen polttoainepumppu on sisältä eristämätön.Tavallinen bensa ei johda sähköä,mutta etanoli johtaa.Synteettinen moottoriöljy kyllä jollain lailla sietää alkoholin käytön,mutta vaihtoväli pitää vähintään puolittaa.
Tässä taas tulee esille Suomalaisten piheys;vaikka ajoneuvon vaurioitumisenkin uhalla käytetään huonompaa polttoainetta jos se vain on yhtään halvempaa.Nykybensakin on hyvää polttoainetta verrattuna alkoholiin joka on vain eräänlainen huono korvike.
Pahinta tässä on se ,että ilmeisesti ST1 tietoisesti aiheuttaa autojen vaurioitumista tietäen että sitä kuitenkin tankataan autoihin joihin se ei sovellu.Ainoastaan näin kannattavuus säilyy siirtymävaiheen ajan.Miltei rikollista.- tästäkin KOKEMUSTA
Jep, johan se alkoi tämänkin polttoaineen panettelu! ei muuta kuin muutossarjoittamaan oma "rakkine", sillä ne kulkee tuhannet ja taas tuhannet euroopan autot; edullisemmin, puhtaammin ja perille!
- jess!
tästäkin KOKEMUSTA kirjoitti:
Jep, johan se alkoi tämänkin polttoaineen panettelu! ei muuta kuin muutossarjoittamaan oma "rakkine", sillä ne kulkee tuhannet ja taas tuhannet euroopan autot; edullisemmin, puhtaammin ja perille!
ja käyttöautoon etanolisarjat saa käyttöautolle sopivalla hinnalla, toisin kuin esim. kaasulle!
- että auto kulkee
jess! kirjoitti:
ja käyttöautoon etanolisarjat saa käyttöautolle sopivalla hinnalla, toisin kuin esim. kaasulle!
paljon kvempaa viinan voimalla, varsinkin kossulla!
- väsäilijän vastavoima
väsäilijän vastavoima on teollisuus, kuten on tuotteena uudet autot ja niiden tekniikka (polttoainejakelu, -syöttö, moottoritekniikka etc.) uusissa autoissa muutosta vaatii vain polttoaineen syötön ajoitus!
- RE85 hössötys
Höpön löpön etanoli ei mitään sähköä johda. Olet ilmeisesti tietosi siitä kaivanut, että johtaa paremmin kuin bensa, mutta aikalailla eristeen tasolla on veteen verrattuna. Ei edes 2mm liiku sähkö johtimelta johtimelle etanolissa.
"Ethanol is very poorly ionised. It has a pKa value (-log Ka) of 15.9 which gives it an extremely low level of ionisation (Ka) of 1.26 x 10-16
C2H5OH aq C2H5O-(aq) H (aq) This equilibrium lies far to the left.
Ka = 1.26 x 10-16 = [H ][C2H5O-]/[C2H5OH]
So there are many fewer H ions than in water (where [H ] = 1 x 10-7 mol/L)
So it is regarded as covalent and therefore not acidic. It would be regarded as such an extremely poor conductor of electricity as to be a non-conductor"
- mukaan
e85:sta kuluu 30 % enempi kuin bensaa jollei oottori osaa hyödyntää e85:n korkeampaa oktaanilukua. St1 on hinnoitellut sen niin että ajaminen on n. 5-10% edullisempaa kuin bensalla, joten muutosarjaa ei kannata asentaa jälkikäteen, sillä sen takaisin maksamiseen ei ilometrit riitä kenelläkään. Tosin 25% e85:ta ja 75% bensiiniä seoksella uudemmat autot toimii ilman muutossarjaa, mutta tällöin hyötykin jää olemattomaksi suomessa n. 1 - 2 prosenttiin.
- trionic,,
Riittää kun autossa on mekaanisesti vahva moottori, edistyksellinen moottorinohjaus turboahdin ja välijäähdytin. Siis mikä merkki?
- asentaa
muutossarjat autoihin asentaa gaspower oy salossa. uusikaan auto ei toimi etanolilla suoraan, vaan ajoneuvo tarvitsee vähintään uuden polttoaineen ruiskutuksen ajoituksen. hinta sarjoitukselle on huomattavasti edullisempi kuin esim. kaasusarjoitus, mutta tuo kulusäästöä, mm. tarkemmalla polttoainekulutuksella (n. 10-15% korkeampi määrällinen kulutus kuin bensalla). etanoli itsessään maksaa n. 30% vähemmän kuin bensa.
- kierrätyspottohaine
alan toimijalta kova veto, tuloksena täysin kierrätettävä, vähäpäästöinen polttoaine, jonka kulutus moottorissa on kontrolloituna jopa sama kuin alkuperäispolttoaineen! Hyvä Suomi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875