12 V:n ropelit 7 voltille, hiljenee ratkaisevasti!

Setä

Eikä maksa mitään jos vähänkään osaa.
Lämpöjä pitää tietty aluksi tarkkailla;-)

10

1926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piru

      mistä revit sen 7v, kun virtalähteestä tulee ulos 5 ja 12?

      • J€SS

        tuulettimen virtajohtoon ( 12V) sopivan sarjavastuksen. Vastuksen tehonkesto pitää ottaa huomioon. Jos laittaa vastuksen tilalle sopivan NTC vastuksen, saa tuulettimen pyörimisnopeuden helposti lämpötilan mukaan säätyväksi.


    • mono

      eli ota powerin yksi johtonippu käteen, liitä musta tuulettimen johto punaiseen virtalähteen johtoon ja punainen tuulettimen johto keltaiseen virtalähteen johtoon--> tuuletin pyörii 7 voltilla.

      • Setä

        Teoreettisesti niin ei "saa" tehdä mutta itse kymmeniä tehneenä ja satoja nähneenä suosittelen ;-)


      • saa
        Setä kirjoitti:

        Teoreettisesti niin ei "saa" tehdä mutta itse kymmeniä tehneenä ja satoja nähneenä suosittelen ;-)

        Vähänkin sähkötekniikka tunteva tietää että 7V voi ottaa niin että laittaa tuulettimen toisen johdon 12V ja toisen 5V. Näitten erotus on 7V. Toimii varmasti ja tottakai niin saa tehdä.


      • ropelli
        saa kirjoitti:

        Vähänkin sähkötekniikka tunteva tietää että 7V voi ottaa niin että laittaa tuulettimen toisen johdon 12V ja toisen 5V. Näitten erotus on 7V. Toimii varmasti ja tottakai niin saa tehdä.

        toihan on todellaki iha hyvä ja toimiva temppu... mut ainoo haitta tuossa on et jos tuuletin sattuu hajoomaan,ja vetää oikosee,ni siitä ei virtalähde oikei tykkää... ja sen jälkee ei tykkää kovot (ja tuurilla näyttis)
        Sitten sen jälkee saaki lähtee iloisin mielin rahatukko kourassa ostaa uutta tavaraa kaupasta :)
        ja tämän tietää vähä enemmän sähkötekniikkaa lukenut..


      • Öhyks
        ropelli kirjoitti:

        toihan on todellaki iha hyvä ja toimiva temppu... mut ainoo haitta tuossa on et jos tuuletin sattuu hajoomaan,ja vetää oikosee,ni siitä ei virtalähde oikei tykkää... ja sen jälkee ei tykkää kovot (ja tuurilla näyttis)
        Sitten sen jälkee saaki lähtee iloisin mielin rahatukko kourassa ostaa uutta tavaraa kaupasta :)
        ja tämän tietää vähä enemmän sähkötekniikkaa lukenut..

        Itse laitoin kyllä suoraan 5V tuulettimet..
        Jos se ei riittäisi ja haluaa/ tarvitsee 7V niin miten? Käykö esim väliin diodit jotka estää virran kulun muualle kuin tuulettimille? Sulakkeet? Ainakin mulla pysyy lämmöt kurissa 5V avulla mut olis kai viisaampaa hankkia tuulettimien nopeuden säätö yksikkö.. Hyviä saa ainakin Jimm's pc storesta.. Tuli muuten kuiskaavan hiljainen kone.. Että kiitos vihjeestä!


    • xYz

      Toimii joo.. Minä tosin laitoin piuhat suoraan 5V (siis kotelotuulettimet) Ja hiljaa pyörii. Kannatais kuitenkin harkita säätöyksikön ostoa tai tekemistä.. Jolloin käytössä on se 12V jos tarvitsee ja kunnon monitori systeemi lämmöille..
      Ettei kalliit komponentit hajoo,,:))
      Kiitos vihjeestä! Ainakin 5V on hiljainen!

    • Tohtori Oikosulku

      Suurimman efektin meteliin saa näin

      Alkuperäinen prossutuulettimen tuuletin irti siilistä.
      Pikaliimalla kiinni siiliin isompi tuuletin.
      Virta 5v

      Toimii tapauksissa joissa on käytetty halpaa prossutuuletin/siili yhdistelmää.

      TO

    • Hiljaisuutta ei kuule

      Eli Papstilla on ihan kivoja tuulettimia ihan 12 volttisena:

      "Papst 8412N/2GL-215 - kotelotuuletin 80x80x25mm - tehokas kotelotuuletin lähes kaikkiin kotelomalleihin. Ilmanvirtaus 33m3/h. Jännite 12V DC. Kierrosnopeus 1500rpm. Melutaso 12dBA. Paino 95g. 3-pinninen PC-liitin."

      Toi 12 db on sellainen ääni, että sitä pitää mennä kuuntelemaan 10 cm päästä, että sen kuulee. Häipyy hiljaisessakin tilassa taustakohinaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1976
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      249
      1974
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1656
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1481
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      978
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      944
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe