kääpiöpallokala

kiinnostunut...

heips. olen yrittänyt etsiä tietoja kääpiöpallokaloista, mutten ole onnistunut siinä kovinkaan hyvin. siis en tiedä mihin tietoon tulisi luottaa ja mihin ei.

mulla olisi 40 litrainen akvaario. jossain keskustelussa (täällä) sanottiin että niitä voisi ottaa tuon kokoiseen altaaseen muutaman.

millaiset vesiarvot tulisi kyseisellä lajilla olla? nehän syö surviaista ja kotilioita ainakin. tutulla on niitä mutten ole saanut tätä ihmistä kiinni.

tiedän jo mistä saisin kääpiöpallokaloja. häluan vain ensin varmistaa että pystyn tarjoamaan niille hyvät olot.

kiitos kaikille jotka näistä pikku söpöliineistä jotain tietävät!

10

2600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Jospa joku lahjottaisi muutamia postitorvi- sekä kierteis kotiloita. Kasvattele niitä ensin niin että kotiloiden lukumäärä on n. viidenkymmenen luokkaa.
      Laji akvaariossa kääpiöpallokalat voivat paksusti kun niillä on purtavaa ja sopivasti lajikumppaneita.
      Tuon kokoisessa voisi pitää ryppypäisiä koiraita yhden ja sileämpiä naaraita pari,kolme.

      Ruokavalio koostuu tosiaan liki ainoastaan surviaisista, kotiloista sekä katkapelleteistä. Mitään hiutaleruokaa pallokalat ei syö.

      Vesi vaatimukset on ihan perus tasoa, 25-26 keskiarvoa, pH7, GdH 3-6

      Markku Varjon Akvaariokalat anta hyvän perustiedon näistäkin kaloista, hanki se kirja.

      • ja kumarrus

        kotiloita mulla onneksi on jo ja aikas paljonkin.

        ajattelin että voisin kasvattaa kotiloita 20 litraisessa (sellainen muovinen fauna) jatkuvasti, laittaisin niitä sinne paria eri sorttia, kaikki mitä saan haalittua, sekä pienen suodattimen ja pohjamatskua ja vähän kasveja. vaihtaisin tietysti vettä hyvin ja katsoisin että kotilot voi pulskasti. pulskasti voiva kotilo=enempi poikasia=enempi ruokaa!

        kun aloin täällä ensiksi pyörimään, luulin että Teitä on lahjottu mainostamaan Markun kirjaa... no ei nyt vaitiskaan! täytyy sen olla hyvä kirja, kun kaikki sitä kehuu. täytyy hankkia kyseinen opus!


      • fish KING
        ja kumarrus kirjoitti:

        kotiloita mulla onneksi on jo ja aikas paljonkin.

        ajattelin että voisin kasvattaa kotiloita 20 litraisessa (sellainen muovinen fauna) jatkuvasti, laittaisin niitä sinne paria eri sorttia, kaikki mitä saan haalittua, sekä pienen suodattimen ja pohjamatskua ja vähän kasveja. vaihtaisin tietysti vettä hyvin ja katsoisin että kotilot voi pulskasti. pulskasti voiva kotilo=enempi poikasia=enempi ruokaa!

        kun aloin täällä ensiksi pyörimään, luulin että Teitä on lahjottu mainostamaan Markun kirjaa... no ei nyt vaitiskaan! täytyy sen olla hyvä kirja, kun kaikki sitä kehuu. täytyy hankkia kyseinen opus!

        Se on kirjana viimeisin, siis päivitetyin versio, siksi hyvä vaikkakin ei täydellinen, PARHAAN ja viimeisimmän tiedon saat kuitenkin AINA muilta harrastajilta !!! Me autetaan sua AINA vaikka pikku vuuveellä välillä... ;)

        Markku kun tietäisi että sen kirjaa täällä mainostetaan sais kyll maksaa pienet rojaltit välillä hehe... ilmasta mainosta loistavasta oopuksesta !! ;)


    • mie vaan

      eli tuohon altaaseesi menisi 5 näitä ihanaa otusta. Sukupuolijakauman on hyvä olla 1 u 4 n.

      Omat 10 kääpiöpalloani asustavat 85 litran altaassa. Siellä on sukupuolijakauma 1 u 9 n, eli saapi ukko-raasulla olla tosissaan ne silmärypyt :)
      Elo on heillä onnellista ja sopuisaa.

      Nuo syövät pakastesurvaria ja jotkut yksilöt ovat jopa erehtyneet maistamaan kuivasurvareitakin. Joidinkin kääpiöpallot syövät kuulema ihan hiutaleruokaa, omani vain tyytyvät tuijottamaan sitä.

      Jos otat 40-litraiseesi 5 kääpiöpalloa, niin älä ota sinne muita kaloja eli tee siitä ihan lajiallas.

      Omat pallukkani asuvat 26-asteen lämmössä, pehmeässä vedessä.

      • ap...

        hyvä! hankin ne viisi sitten, tuolla sukupuolijakaumalla.

        aion tosiaan perustaa sen lajialtaan, ei muita kaloja häiritsemään kääpiöiden rauhaa!

        surviaisesta yksi kysymys... voisi sitä pitää jääkaapissa edes muutamaa tuntia/yön yli? siis jos olen sulattanut yhden kuution ja se ei mene kaikki (kuten varmaan käy) niin voiko lopun laittaa jääkaappiin? ei varmaan saa pakastaa uudelleen? vai voiko sen lopun antaa toisen akvaarion muille kaloille? olen lukenut että tavan kaloille ei saisi joka päivä antaa surviaista että on liian heviä kamaa.


      • mie vaan
        ap... kirjoitti:

        hyvä! hankin ne viisi sitten, tuolla sukupuolijakaumalla.

        aion tosiaan perustaa sen lajialtaan, ei muita kaloja häiritsemään kääpiöiden rauhaa!

        surviaisesta yksi kysymys... voisi sitä pitää jääkaapissa edes muutamaa tuntia/yön yli? siis jos olen sulattanut yhden kuution ja se ei mene kaikki (kuten varmaan käy) niin voiko lopun laittaa jääkaappiin? ei varmaan saa pakastaa uudelleen? vai voiko sen lopun antaa toisen akvaarion muille kaloille? olen lukenut että tavan kaloille ei saisi joka päivä antaa surviaista että on liian heviä kamaa.

        Voithan ottaa ja murskata palan tai sitten osta survarit levynä, minkä joudut joka tapauksessa pienimään ennen kaloille antamista. RUTOn levyt ovat hyviä.


      • fish KING
        mie vaan kirjoitti:

        Voithan ottaa ja murskata palan tai sitten osta survarit levynä, minkä joudut joka tapauksessa pienimään ennen kaloille antamista. RUTOn levyt ovat hyviä.

        Kuution saa yhtä helposti pilkottua vaikka neljään osaan, yhtälailla kuin pilkot levystä sopivaa palasta kaloille jos et aio niitä syöttää muille kaloille.

        pallokalat ei tartte sitä surviaista yhtä lailla jatkuvasti vaan viikottaisena herkuttelu päivänä tai parina, rasvaisena ruokana se saa kalat pöhättymään, itsestään ja et huomaakaan pallokalan eroa, pallona ja normina, :)


      • Akvaristi84
        fish KING kirjoitti:

        Kuution saa yhtä helposti pilkottua vaikka neljään osaan, yhtälailla kuin pilkot levystä sopivaa palasta kaloille jos et aio niitä syöttää muille kaloille.

        pallokalat ei tartte sitä surviaista yhtä lailla jatkuvasti vaan viikottaisena herkuttelu päivänä tai parina, rasvaisena ruokana se saa kalat pöhättymään, itsestään ja et huomaakaan pallokalan eroa, pallona ja normina, :)

        Kyllä tuota pakastesurviaista saa antaa kääpiöpalloille ihan päivittäin, koska voi olla että kääpiöpallokalat ei suostu syömään mitään muuta kun tuota pakastesurviaista, ovat tunnettuja nirsoudestaan. Esim miula on 4kpl kääpiöpallokaloja 40L akvaariossa i ukko ja kolme akkaa ja akat syö ainoastaan pakastesurviaista ja tuo ukko ei syö kun kotiloita.


    • Ossi.-

      Alkuunkin, kääpipallot vaativat vähintään 60l altaan. Kotiloita kannattaa kasvatella tuonne noin 50kpl määrään niin viikossa kaikki pääsee katoamaan. Eläin-/akvaariokaupoista saa halvalla tai jopa ilmiseksi kotiloita. Sitten taas kalapuoleen pallojen kanssa. Kaikki kalat sopivat pallojen kanssa, paitsi huntueväiset (taistelukalat, kultakalat, lehtikalat yms.) ja mustatetroja on turha myöskään kuvitella pallojen seuraan. Pohjaan voit ottaa mitä vain mahtuu (:

      • ossi.-

        Tuohon ylempään viestiini lisäksi että meillä 10 pallon lauma joista jopa 6 todettu uroksiksi, ei ole mitään ongelmia urosten keskun ollut


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe