Niin tuota tuota.... Olen tässä miettinyt, että kun jostain kuulin että anoreksiaan sairastuneillakin on mahdollisuus sairastua myös PCOS:hin, että mahdankohan minäkin saada sen. Olen vasta 14v. ja sairastanut anoreksiaa, mutta hormonitoimintani on lähes pysähtynyt. En ole kehittynyt lähes ollenkaan viimeisen puolentoista vuoden aikana eikä kuukautisiakaan ole tullut, vaikka murrosikäni alkoi jo viidennellä.
Siskollani on PCOS oireyhtymä, eikä hänkään ole lihava; päinvastoin todella laiha. Mutta hänellä on Monirakkulaiset munasarjat! Hänen hiuksensa ovat ohentuneet huomattavasti. Itselläni on todella paksu tukka, mutta pelkään, että minullekin tulee PCOS ja että ne sen johdosta irtoaisivat!
Voiko sitä siis mitenkään ehkäistä ja onko pelkoni aiheeton? Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille =)
Monirakkulaiset munasarjat
13
984
Vastaukset
- Pcos:ko???????
ja painoni oli alhaimmillaan 36 kg jolloin pituuteni oli 157 cm! Olin tuolloin 13v.
- zeran.
Tuossa hiukan alempana on aloittamani keskustelunavaus jossa kyselin samaa.
Olen nykyisin yli kaksikymppinen, normaalipainoinen nainen mutta sairastanut anoreksian teinivuosina (ollessani 13-15), BMI alimmillaan 14. Nykyään kun lapsenhankinta alkaa olla lähiaikoina ajankohtaista, tämä PCO tuli esille ihan gynekologin tarkastuksessa munasarjojen ultrauksen yhteydessä. Aknea minulla ei ole, eikä hirsutismia (toivon todella ettei näitä koskaan tulekaan!), mutta kuukautiskierto on mitä sattuu.
Sitä kuinka suuri todennäköisyys sinulla on PCO saada, ei tietenkään kukaan voi tietää. Enhän minäkään tiedä olisiko minulla tamä sairaus ilman sairastettua anoreksiaakin, vaikka yhteyttä näillä kuuluu olevan toisiinsa.
Mitä tarkoitat että hormonitoimintasi on lähes pysähtynyt? Onko sinulla siis koskaan ollut kuukautisia? Onko painosi normaali? Mikäli olet painosi kanssa normaalilukemissa eikä kuukautisia silti kuulu, kannattaa käydä gynekologilla, kuukautiset kun on mahdollista käynnistää keltarauhashormoneilla, tosin jos niitä ei ole ollut vielä ollenkaan, en tiedä tehdäänkö näin vielä 14- vuotiaana.
PCOn ja PCOSn perinnöllisyydestä en tiedä, ehkä googlettamalla löytyy jotain. Ehkäistä ei juurikaan voi, oireita tosin pitää kurissa normaalipaino. Ei siis ali- eikä ylipainoa.
Älä nyt kuitenkaan stressaa vielä turhia tästä aiheesta vaan keskity ensin anoreksiasta toipumiseen!- PCOS:ko???????
Siis minulla ei ole ikinä ollutkaan kuukautisia ja painoni on 47 ja pituuteni 162 cm. Onko painoa liian vähän? Ja tarkoitin sillä vaan, että hormonitoiminta on pysähtynyt, ettei niitä kuukautisia tule, eikä rinnat tai karva enää kasva. Taidan olla ihan kehityksestä jäljessä =(
- zeran.
PCOS:ko??????? kirjoitti:
Siis minulla ei ole ikinä ollutkaan kuukautisia ja painoni on 47 ja pituuteni 162 cm. Onko painoa liian vähän? Ja tarkoitin sillä vaan, että hormonitoiminta on pysähtynyt, ettei niitä kuukautisia tule, eikä rinnat tai karva enää kasva. Taidan olla ihan kehityksestä jäljessä =(
Olet hoikka edelleen, mutta luulisin että tuossa painossa kuukautisilla olisi jo mahdollisuus tulla.
Voisit hyvin käydä lääkärissä kysymässä ammattilaisen mielipidettä siitä onko sinulla syytä olla huolissasi kehityksestäsi. Kerro syömishäiriöstäsi lääkärille, koska normaali kehitys on neljätoistavuotiaalla vielä niin laaja käsite, että hän osaa ottaa tuon anoreksiankin huomioon kohdallasi. - PCOS:ko???????
zeran. kirjoitti:
Olet hoikka edelleen, mutta luulisin että tuossa painossa kuukautisilla olisi jo mahdollisuus tulla.
Voisit hyvin käydä lääkärissä kysymässä ammattilaisen mielipidettä siitä onko sinulla syytä olla huolissasi kehityksestäsi. Kerro syömishäiriöstäsi lääkärille, koska normaali kehitys on neljätoistavuotiaalla vielä niin laaja käsite, että hän osaa ottaa tuon anoreksiankin huomioon kohdallasi.Mutta ei kai tämä kehityksen pysähtyminen vain johdu siitä PCOS:ta???!!!
- zeran.
Mutta ei kai tämä kehityksen pysähtyminen vain johdu siitä PCOS:ta???!!!
PCO voi olla joissakin tapauksissa seuraus, mutta ei syy kehityksen pysähtymiselle. Vaikka en lääkäri olekaan niin voin sanoa aikamoisella varmuudella että kehityksesi pysähtyi laihdutuksen ja liian alhaisen painon takia, ja nyt se ei vain jostain syystä pääse uudelleen vauhtiin.
- PCOS:ko?????
zeran. kirjoitti:
PCO voi olla joissakin tapauksissa seuraus, mutta ei syy kehityksen pysähtymiselle. Vaikka en lääkäri olekaan niin voin sanoa aikamoisella varmuudella että kehityksesi pysähtyi laihdutuksen ja liian alhaisen painon takia, ja nyt se ei vain jostain syystä pääse uudelleen vauhtiin.
=( Huoh, siis pitäisiköhän minun käydä lääkärillä?
- Amppari
Oon sua sentin pidempi ja saman painoinen. Mielestäni olen lihava, erittäin, erittäin lihava. Tavoitteeni on 35 kiloa tai vähän sitä enemmän.
- zeran.
PCOS:ko????? kirjoitti:
=( Huoh, siis pitäisiköhän minun käydä lääkärillä?
Voisit mielestäni hyvin käydä, ei siitä haittaakaan ole. Saisit selvyyden moniin mieltäsi vaivaaviin kysymyksiin eikä tarvitse turhaan murehtia asioita.
Tsemppiä nyt sinulle, äläkä suotta hermoile liikaa :) Aivan hyvin kaikki voi olla kunnossa, ja jos vaikka tämän PCO:n myöhemmin saisitkin, niin ei se välttämättä tarkoita juurikaan mitään käytännössä. Toisille aiheuttaa oireita ja toisille ei, ja voit aivan hyvin kuulua tähän oireettomaan ryhmään.
- se tulee jos tulee
Se tulee jos on tullakseen. Sitä ei voi enää mitenkään ehkäistä kun vahinko on jo ikäänkuin tapahtunut.
Mulla on se ja suurin ongelma on hirveä akne, joka alkoi vasta aikuisiällä ja koko ajan menee pahempaan suuntaan. Joudun syömään e-pillereitä koko loppelämäni, halusin tai en, koska jos en syö niitä, naama räjähtää tuhansille paiseille, tukka lähtee, naamaan kasvaa karvoja ja kuukautisia ei tuu lainkaan. Ja lisäksi oireena on myös syvä masennus. Lapsista tuskin voin edes haaveilla, koska usein PCOS naisia auttaa lapsensaannissa laihduttaminen mutta mä olen jo hoikka...- PCOS:ko????
Hyvin lohduttavaa =(
- Amppari
Että mun munuaisissa olevat kystat saattaisivat paheta anoreksian myötä?
- zeran.
Tarkoitit ilmeisesti munasarjoja?
Pahenemisesta en tiedä.. Voimakas alipainohan nimenomaan pysäyttää munasarjojen toiminnan, joten olettaisin että varsinaisena anoreksia-aikana niissä tuskin tapahtuu mitään. Sitä sen sijaan en tiedä mitä tapahtuu sitten kun paino palaa normaaliksi ja munasarjojen tulisi alkaa taas toimia, että alkavatko koskaan toimia ns. normaalisti jos paino on ollut todella alhainen kauan, ja kehittävätkö ja pahentavatko silloin noita kystia.
Mutta kuten sanottua en ole lääkäri. Hyvää alipaino ei kuitenkaan missään nimessä munasarjoille tee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä
Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod3492316Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty
niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul382067Voi minkä rikoksen teki
Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis741589Pitkään kestänyt ihastuminen
Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen1181462Mitä olen tehnyt
Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet911446Torniolainen Tiiliä lukemaan
Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.31346- 791225
Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.
Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain2381174Tuon sinulle jännitystä
Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.1171163Charlie Kirk murha
Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai2191152