Vauva tupakka suussa?

Katselin tässä

kun yksi viimeisillään raskaana oleva nainen imi tupakkaa posket lommolla. Ajattelin siinä, että mitähän ne kymmenet eri myrkyt, joita tupakassa on, ovat näiden kuukausien aikana lapselle tehneet. Kroonisen happivajauksen vähintään, pahemmista vaikutuksista puhumatta.

Samalla mietin sitä, miksi kukaan ei puhu tupakoivien äitien viemisestä pakkovieroitukseen, kun samaa suunnitellaan alkoholia käyttäville äideille. Niin miksi?

13

916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...mutta

      Ärsyttää jo valmiiksi ne tupakoivat mammat, jotka hyvin pian tulevat tähän perään riehumaan.

      Musta raskaanaolevien tupakointi/huumeidenkäyttö/viinan juonti tulisi kriminalisoida. Mutta tämä on tämmönen ikuisuuskysymys, joka ei saa aikaan muuta kuin kamalan sodan.

      • kommetti

        Huumeet ja huumeidenkäyttö ON kriminalisoitu KAIKILTA. Joo pistetään kaikki tulevat mammat karsinaan ja sanotaan vaan että voi voi, mitäs hankit raskautes ja kielletään kaikki. Kahvin juonti, maksaruokien syönti, ylipainoiset äidit kaikesta voi keksiä rutinan aihetta. Niin ja eikö olis sunkin lapsen kohdalla parempi ettet stressais täällä toisten ihmisten valinnoista, se ei tee sulle eikä lapselles. En mä riehu, kunhan laajensin ajatusta.


    • ...tosiaan...

      ...kun viimeisillään vedellään tupakkaa, ylipäänsä tökerön näköistä kenellä tahansa.

      Kyllä minua suomeksi sanoen v***tti että sain osakseni samoja katseita kun ostin ekaa odotellessa viimeisilläni tupakkaa. Ei tainnut ärrän tädin mielessä käväistä kun vinoili että "koskas syntyy" että olin ostamassa lähinnä tupakkaa isälleni kun pyysi tuomaan samalla kun kävin kylässä. Että sellaiset syyttävät katseet ja täysin suotta.

      • isälles

        kertonu että hän on tökerön näköinen kun polttaa? Samalla kun ostit röökiaskin hänelle, kas kun et ostanut nicorette purkkaa ja kannustanut lopettamaan. Tiesitkö muuten että nikotiini riippuvuus luokitellaan heroiini riippuvuutta korkeammalle? Niin ja olen itse myös savuton ja holiton.


      • olen kertonut
        isälles kirjoitti:

        kertonu että hän on tökerön näköinen kun polttaa? Samalla kun ostit röökiaskin hänelle, kas kun et ostanut nicorette purkkaa ja kannustanut lopettamaan. Tiesitkö muuten että nikotiini riippuvuus luokitellaan heroiini riippuvuutta korkeammalle? Niin ja olen itse myös savuton ja holiton.

        ja hän on mielipiteeni sivuuttanut täysin eikä minua sen koommin kyllä kiinnosta, aikuinen ihminen, 30 vuotta polttanut joten se on ihan täysin hänen oma asiansa. Minua ei sen kummemmin riippuvuussaarnat kiinnosta, kyllä hän tietää mitä tekee.


    • tulossa "räyhäämään", vaikka itse tällä hetkellä poltankin vielä, vaikkakin olen vähentänyt. Tarkoituksena lopettaa kokonaan, kunhan kykenen. Kuten varmasti tiedätte, tupakkiin jää koukkuun. :) Mutta tietysti on huono homma, että raskaana olevat polttaa, mutta sehän on jokatapauksessa jokaisen oma asia.

    • LA joulukuussa

      Ei se tupakoinnin lopettaminen kuitenkaan niin vaikeaa ollut. Typeryyttäni aloitin uudelleen, kun lopetin esikoisen imetyksen, mutta nyt ei taas ollut mitään vaikeutta lopettaa.
      Minä en moralisoi ketään, kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Itse en vaan niitä omantunnontuskia kestäisi.
      Kyllä sen raskausajan kestää ihan hyvin olla polttamatta.

      • LA joulukuussa

        Siis kyllä sen raskaus- ja imetysajan kestää ihan hyvin olla polttamatta.


    • jotka ovat

      raskaana, ole kerrottu neuvolassa mitä tupakki SAATTAA tehdä lapselle yms. riskeistä. joten nämä äidin kyllä ovat tietoisia asiasta, he itse tekevät päätöksen. se ei ole sinun eikä sinun asia, ei kenenkään muun kuin hänen. varsinkaan uppo-oudon ihmisen. joten turha kauhistella täällä. jokainen tekee itse omat valintansa elämässä.

      tiedän montakin , jotka ovat polttaneet "silloin tällöin" raskauden aikana ja TÄYSIN terveitä ovat KAIKKI lapset olleet.

      terveisin lapseton lähihoitaja

      (tämän viestin tarkoitus ei ole "haastaa" riitaa teidän kanssa, enkä millään tavalla puolusta polttavia äitejä. mutta yksinkertaisesti me muut emme voi asialle mitään, joten meillä ei ole nokankoputtamista!)

      • mitä..-....

        Sitä vain, että jos tupakointi/alkoholin/huumeiden käyttö on jokaisen oma asia, niin miksi niistä kuitenkin pitää mielestäsi vaieta? Että se on ton äidin asia, mulla ei ole siihen mitään sanomista eli olenpa ihan hiljaa.
        Aina saa ja pitää keskustella, mielipiteitä saa esittää ihan vapaasti, se ei ketään kaada. Tietysti voi harkita mihin sävyyn asian esittää; rakentavasti vai syyttäen. Ja se voi jopa auttaa jotakuta lopettamaankin. Mutta siinä mielessä olen samaa mieltä, että pakkovieroitukset ja käytön kriminalisointi on taas ihan oma juttunsa, ainakin tupakoinnin kohdalla.


      • Kysymyksessä terveys

        Jos tupakoija vaarantaisi vain oman terveytensä, se olisi siedettävämpää, vaikka sekin aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia. Mutta koska kysymyksessä toisen, puolustuskyvyttömän ihmisen terveys, siihen pitäisi voida puuttua samalla perusteella kun alkoholistiäidin juomiseenkin.
        Yhteiskunnan velvollisuus on suojella puolustuskyvyttömiä, jotka eivät siihen itse kykene. Suuremmalla syyllä syntymättömän lapsen kemialliseen pahoinpitelyyn kuin mummon potkimiseen, koska vahinko yhteiskunnalle on suurempi.


      • yksi ja sama asia
        mitä..-.... kirjoitti:

        Sitä vain, että jos tupakointi/alkoholin/huumeiden käyttö on jokaisen oma asia, niin miksi niistä kuitenkin pitää mielestäsi vaieta? Että se on ton äidin asia, mulla ei ole siihen mitään sanomista eli olenpa ihan hiljaa.
        Aina saa ja pitää keskustella, mielipiteitä saa esittää ihan vapaasti, se ei ketään kaada. Tietysti voi harkita mihin sävyyn asian esittää; rakentavasti vai syyttäen. Ja se voi jopa auttaa jotakuta lopettamaankin. Mutta siinä mielessä olen samaa mieltä, että pakkovieroitukset ja käytön kriminalisointi on taas ihan oma juttunsa, ainakin tupakoinnin kohdalla.

        polttaako raskaana oleva silloin tällöin tupakin vai ottaako silloin tällöin siideri tai punaviinilasin- kumpikin yhtähuono vaihtoehto, lapsen kannalta.

        Sillä vain, että tiedän monia jotka "hyvällä omalla tunnolla" ottavat silloin tällöin sen sauna siiderin tai punaviinilasin ja sitten keuhkoavat vastaavasti silloin tällöin tupakoivan kamaluudesta-tekopyhää, sanoisin. Yhtä pahoja kumpikin.


      • wiik
        Kysymyksessä terveys kirjoitti:

        Jos tupakoija vaarantaisi vain oman terveytensä, se olisi siedettävämpää, vaikka sekin aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia. Mutta koska kysymyksessä toisen, puolustuskyvyttömän ihmisen terveys, siihen pitäisi voida puuttua samalla perusteella kun alkoholistiäidin juomiseenkin.
        Yhteiskunnan velvollisuus on suojella puolustuskyvyttömiä, jotka eivät siihen itse kykene. Suuremmalla syyllä syntymättömän lapsen kemialliseen pahoinpitelyyn kuin mummon potkimiseen, koska vahinko yhteiskunnalle on suurempi.

        Tupakoivat ovat halvempia yhteiskunnalle, koska kuolevat nuorempina. Ja tämä on tutkittu juttu! Itse olen lopettanut aina raskaana olessa ja nyt pysyvästi! Se on mielestäni helppoa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe