Säilyykö?

Joku vaan

Taannoin ostettu kuohuviini pullo on jääkaapissa vieläkin avaamattomana.
Pystyykö sitä juomaan vaikka se on n. 1-2v vanhaa? Pullosta kun ei meinaa löytää mitään merkintään mitä ennen kannattaa juoda se?
Eihän se muutu mitenkään tappavan myrkylliseksi?

6

1686

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jääkaapissa 35cl

enkä ole varma, onko siitä juotavaksi, kun en ole asiantuntija. En usko, että mitenkään myrkylliseksi muuttuu, mutta olisi harmillista, jos vaikka vapun kunniaksi avaisi ja aikoisi ottaa lasilliset ja olisi huonontunut laadullisesti (mitä itse en ehkä huomaisi mutta kanssajuoja kyllä). Eli lyhyt vastaus: en tiedä.

• Topeli

Viini lienee vallan juomakelpoista yhä.

Huonotkin viinit säilyvät vuoden-pari ja vaikka jääkaappi saattaa hieman täristä, ainakin lämpötilat ovat maltilliset (reilu 20 asteen lämmöt pilaavat viinin pitkässä juoksussa väistämättä). Joten ei muuta kuin korkkia poksauttaen, viinisi on todennäköisesti parempaa tänään kuin vuosi sitten.

• Anonyymi

Tosin alkoholi on suurelta osin haihtunut.

• Latkiainen

Luin aivan äskettäin jonkin suomalaisen samppanjaan keskittyneen lehden toimittajan tähtihetkestä: hän oli päässyt Ranskassa mukaan maistelemaan erään samppanjan vuosikertaa 1800-luvun alkupuolelta (1820-luvulta, jos oikein muistan). Tuon pullon avaamisen jälkeen kyseistä nektaria on jutun mukaan jäljellä neljä pulloa.

Jos pullotettu kuohuviini säilyy kellariolosuhteissa lähemmäs kaksi vuosisataa, niin tuskinpa tuo sinun kuoharisi on vuodessa tai kahdessa jääkaapissa pilalle mennyt...

Myrkylliseksi ei viini/kuohuviini pitkässäkään säilytyksessä muutu. Nautittavuus vähenee toisissa nopeammin, toisissa hitaammin. Saattaapa parin vuosikymmenen ajan parantuakin!

Itselläni on jääkaapissa puikko Freksua (Freixenet Cordon Negro Brut), joka on ihme kyllä säilynyt siellä lähemmäs viikon verran! Pitäisiköhän tuo pullo jo armahtaa ja avata tänään?

• Latkiainen

HS torstai 2.4.2009, sivu D4:

”Samppanjalehden” (lehden nimi ei tiedossani) päätoimittaja Essi Avellan:

”Olin jutuntekomatkalla. Säväyttävin hetki oli se, kun maistoimme Perrier-Jouët’ta vuodelta 1825. Se on vanhin samppanja Champagnessa. Pulloja on nyt jäljellä neljä. Edellisen kerran sellainen oli avattu 40 vuotta sitten.”

http://www.hs.fi/ruoka/artikkeli/Viinimaisteri tykkää retroruuasta/1135244873225

Master of Wine Essi Avellanilla näkyy olevan netissä oma sivustonsakin:
        http://www.essiavellan.com/

• Anonyymi

Törley Crarmant pullotettu 2011. Tytär löysi pullon siivotessaan kaappejaan. Paineet ja kuplat olivat tallessa ja maku hyvä. 13v näyttää ainakin säilyvän huoneen lämmössä :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1568
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      980
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      914
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe