Moottoripyörä kortti vähän varttuneemmalle?

vaikka pyöräkuume :)

Pieni pohjustus asiaan aken sivuilta:

18-vuotiaana henkilö voi saada A-luokan ajokortin, joka oikeuttaa moottoripyörän kuljettamiseen, jonka teho on enintään 25 kW eikä moottoripyörän tehon suhde omamassaan ylitä 0.16 kW/kg. A-luokan ajokortin saaminen ei edellytä A1-luokan ajokortin haltijoilta uutta tutkintoa, mutta uusi ajokorttihakemus on jätettävä asuinpaikan poliisille.
·Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW moottoripyörällä. Erillisen kokeen voi suorittaa 21-vuotiaana.

Kysymys kuuluu, olen ajanut A1-luokan tutkinnon 05.06.1997, ja B-luokan tutkinnon 21.08.1998 jolloin ajokorttiini on lisätty myös A-kirjain. Tämän jälkeen olen suorittanut vuonna 98 C-tutkinnon ja 2000 CE-tutkinnon ja ajokorttini takana on merkinnät kaikissa muissa ajoneuvoluokissa paitsi llinja-auto, ISO moottoripyörä(?), MOPO(??) ja Traktori(??)..

Tähän asti olen ollut siinä käsityksessä, että ennen mahdollista pyörän hankkimista joutuisin suorittamaan ajokokeen yli 25kw moottoripyörällä, mutta tuo aken sivuilta löytynyt teksti laittoi nyt mietityttämään, että onko mulla ollut ajo-oikeus isoon pyörään jo 21-vuotiaasta lähtien. Sekavasti selitetty :( asiallisia vastauksia/mielipiteitä kiitos!

Viittaan siis tähän kohtaan aken tekstissä "Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta"

Nämä pykälät niin prkeleen monimutkaisia =/ Jokatapauksessa pyörän hankin tänä keväänä, kun se vihdoinkin taloudellisesti on realistista. olen ollut vaan siinä uskossa, että joudun menemään autokouluun päivittämään ajokorttiani ennen pyörän käyttöönottoa, mutta riittääkö tässä itseasiassa se, että käy vaan uusimassa ajokorttinsa jolloin saa kortin takapuolelle myös isoimman A:n kohtaan merkinnät, kun pienin ja keskimmäinen siellä jo on..?

10

1435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa autokoulusta

siellä tiedetään.

• nojoo mä

sehän voi nopeasti mennä niin, että ahne autokoulu toteaa kurssin tarpeen olevan todellinen vaikka se ei sitä oikeasti välttämättä olisikaan?! Kysymys sinällään ihan mielenkiintoinen, itse suunnitellut myös pyörän hankkimista ja pohjalla on tuo A1 teinivuosilta, kun laki sillo just muuttu ja B-ajokortti sit myöhemmi ja ikää toki reilusti yli 21-vuotta. Olen myös tähän asti luullu? että pitäisi ajaa vielä erikseen isoon pyörään kortti, mutta tuo kirjoitus nyt laitto vähä miettimään onko se niin vai onko se noin?! ite en oo vielä ens kesänä hankkimas prätkää, mutta joku päivä varmasti kumminkin, et ainaki mulle toi kirjoitus ja siihen tulevat vastaukset on kiinnostavia...

• "Hirmu"

Isoa moottoripyörää erikseen mainitakaan. Jos kortissasi on ollut "A" yli kaksi vuotta ja ikää on 21v tai yli,niin mikäs estää kuljettamasta sun ajokortillasi muuta paitsi linja-autoa (D1,D).

• Kyllähän

Se ISO onkin mainittu hyväksymis päivämäärän kera tuossa nykyisessä EU-kortissa (luottokortti koko). Mulla on itsellä se vanha iso muovikortti,jossa on vain maininta "muut kuin A1-luokan moottoripyörät". Tuossa vaimon uudemmassa kortissa se iso-pyörä onkin erikseen päivätty siihen A kohtaan,joten ei sun tarvi muuta kuin käydä päivittämässä se poliisiviranomaisen pakeilla. Elikkä kyse on vain valokuvien viennistä/anomuksen teosta, ja ennen kaikkea siitä että valtio saa rahaa joka välissä.

• Vaikka pyöräkuume :)
        Kyllähän kirjoitti:

Se ISO onkin mainittu hyväksymis päivämäärän kera tuossa nykyisessä EU-kortissa (luottokortti koko). Mulla on itsellä se vanha iso muovikortti,jossa on vain maininta "muut kuin A1-luokan moottoripyörät". Tuossa vaimon uudemmassa kortissa se iso-pyörä onkin erikseen päivätty siihen A kohtaan,joten ei sun tarvi muuta kuin käydä päivittämässä se poliisiviranomaisen pakeilla. Elikkä kyse on vain valokuvien viennistä/anomuksen teosta, ja ennen kaikkea siitä että valtio saa rahaa joka välissä.

Kiitos "Hirmu" vastauksesta! Rahastuksen makuahan tuossakin on.. mutta siihen nähden, että olin varautunut jo soittelemaan aikoja autokoulusta ja investoimaan jotain 500e asiaan niin joku 50e on kuitenkin pikkusumma "luvasta" ajaa. Eikä enään mitään helkkarin tutkintoja tässä elämässä huh, huh! ;-)

• "Hirmu"
        Vaikka pyöräkuume :) kirjoitti:

Kiitos "Hirmu" vastauksesta! Rahastuksen makuahan tuossakin on.. mutta siihen nähden, että olin varautunut jo soittelemaan aikoja autokoulusta ja investoimaan jotain 500e asiaan niin joku 50e on kuitenkin pikkusumma "luvasta" ajaa. Eikä enään mitään helkkarin tutkintoja tässä elämässä huh, huh! ;-)

Katselin tuossa taannoin ajokorttilaista tuota samaista asiaa,mutta siitä ei ottanut selvää pi..kaan. Sen siitä saa kun on kakarana liikaa pulkkamäessä kun olis pitäny läksyjä lukea. Onneksi AKE on kertonut yksinkertaisemmassa muodossa (joka ei sekään välttämättä heti aukea) lain sisällön ja hengen. Ei sitten muuta kuin turvallisia ajohetkiä. :)

• ku on
        "Hirmu" kirjoitti:

Katselin tuossa taannoin ajokorttilaista tuota samaista asiaa,mutta siitä ei ottanut selvää pi..kaan. Sen siitä saa kun on kakarana liikaa pulkkamäessä kun olis pitäny läksyjä lukea. Onneksi AKE on kertonut yksinkertaisemmassa muodossa (joka ei sekään välttämättä heti aukea) lain sisällön ja hengen. Ei sitten muuta kuin turvallisia ajohetkiä. :)

ABCE kortti ajettuna v 1980 nii suan kae laettoo poshossin eka pyäräks?

• Vuan
        ku on kirjoitti:

Suat laettoo vaekka gressentin.

• abcde
        ku on kirjoitti:

riittäskö tuo harrikkaan?

• pilikatko
        Vuan kirjoitti:

Suat laettoo vaekka gressentin.

minnuu,minnoon tämmöne yksinkertane savolaes-ukko vuan,va palijo minulloon rahhoo,nyttehi o moto metässä leemikossa,ostaa se yhtiö tukkie!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe