Biologia kiinnostaa, kemia puuttuu

'-'-'-'-'-'-'-'

Minkälaiset mahdollisuudet on päästä opiskelemaan kemiaa, jos lukiossa ei ole opiskellut kemiaa (pakollisen kurssin lisäksi)?

6

1045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja pärjää

Itse en lukenut lukiossa kun pakolliset kemiat ja nyt olen ollut biologian opettajana jo 8 vuotta. Biologian opiskeluun kuului pakollista kemiaa, mutta se on kovin perusasiaa. Ei kannata kemian takia jättää välistä! :)

• molekyylibiologi

Ei oikein pärjää bilsassa ilman kemiaa, paitsi jos opiskelee vain opettajaksi jolloin mistään alueesta ei kovin syvällisiä tietoja tarvitse. Mutta jos haluaa 'oikeaksi' biologiksi (solu- molekyyli-, neuro-) jne, niin kyllä biokemia tulee väistämättä vastaan.

• haluaisin

biologiksi ja olen lukenut tasan yhden kurssin kemiaa joskus tyyliin vuosi sitten. En kyllä ole kiinnostunut molekyyleistä ja soluista, vaan eläimistä ja kasveista, luonnosta yleensäkin. Eli eläintutkijaksi haluan, siellä tuskin tarvitsee mitään kemiaa...?!

• Työllisyystilanne on erittä...
        haluaisin kirjoitti:

biologiksi ja olen lukenut tasan yhden kurssin kemiaa joskus tyyliin vuosi sitten. En kyllä ole kiinnostunut molekyyleistä ja soluista, vaan eläimistä ja kasveista, luonnosta yleensäkin. Eli eläintutkijaksi haluan, siellä tuskin tarvitsee mitään kemiaa...?!

Unohda eläintutkimus. Sillä ei elä, koska palkanmaksajia ei ole.

• biologian opiskelija
        haluaisin kirjoitti:

Sekä kasvi- että eläinbiologia on hyvin suurelta osin fysiologiaa, jossa kemia on keskeisessä osassa. Ainoat biologian osa-alueet joissa ei niin paljon kemiaa tarvitse taitavat olla populaatiobiologia ja ekologia.

• toivoton tapaus

Itse pääsin opiskelemaan, vaikka kemiaa lukiosta vain ne pakolliset ja arvosanana vitonen. Sisäänpääsyn ei pitäisi olla siis ongelma, kun pääsykokeessa ei kemiaa tarvitse. Itse opiskelussa sitä kyllä tulee jonkin verran vastaan, riippuen juuri suuntautumisesta. Mutta lohdutuksena, että kaikki alkaa tavallaan alusta ja sitä oppii varmasti jos haluaa.

Minulla ainakin motivaatio nousi aivan uudelle tasolle lukion jälkeen. Vaikka en ikinä ollut huippuoppilas lukiossa ja monet aineet tuntuivat tosi vaikeilta, niin yo:ssa olen pärjännyt todella hyvin ja oppinut hyvin asioita, joita en ikinä olisi uskonut oppivani, vaikka olisi lekalla yritetty takoa päähän. Muun muassa kemiaa.

Entinen lukion kemian/matematiikan opettajani olikin pudottaa leukansa, kun kuuli minun opiskelevan matemattis-luonnontieteellisessä. Eli toivoa on. Työllistyminen onkin sitten juttu erikseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      195
      11768
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      29
      8194
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      58
      6196
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      171
      5116
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      42
      4891
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      47
      4470
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      116
      4373
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      118
      3845
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      81