Biologia kiinnostaa, kemia puuttuu

'-'-'-'-'-'-'-'

Minkälaiset mahdollisuudet on päästä opiskelemaan kemiaa, jos lukiossa ei ole opiskellut kemiaa (pakollisen kurssin lisäksi)?

6

969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja pärjää

Itse en lukenut lukiossa kun pakolliset kemiat ja nyt olen ollut biologian opettajana jo 8 vuotta. Biologian opiskeluun kuului pakollista kemiaa, mutta se on kovin perusasiaa. Ei kannata kemian takia jättää välistä! :)

• molekyylibiologi

Ei oikein pärjää bilsassa ilman kemiaa, paitsi jos opiskelee vain opettajaksi jolloin mistään alueesta ei kovin syvällisiä tietoja tarvitse. Mutta jos haluaa 'oikeaksi' biologiksi (solu- molekyyli-, neuro-) jne, niin kyllä biokemia tulee väistämättä vastaan.

• haluaisin

biologiksi ja olen lukenut tasan yhden kurssin kemiaa joskus tyyliin vuosi sitten. En kyllä ole kiinnostunut molekyyleistä ja soluista, vaan eläimistä ja kasveista, luonnosta yleensäkin. Eli eläintutkijaksi haluan, siellä tuskin tarvitsee mitään kemiaa...?!

• Työllisyystilanne on erittä...
        haluaisin kirjoitti:

biologiksi ja olen lukenut tasan yhden kurssin kemiaa joskus tyyliin vuosi sitten. En kyllä ole kiinnostunut molekyyleistä ja soluista, vaan eläimistä ja kasveista, luonnosta yleensäkin. Eli eläintutkijaksi haluan, siellä tuskin tarvitsee mitään kemiaa...?!

Unohda eläintutkimus. Sillä ei elä, koska palkanmaksajia ei ole.

• biologian opiskelija
        haluaisin kirjoitti:

Sekä kasvi- että eläinbiologia on hyvin suurelta osin fysiologiaa, jossa kemia on keskeisessä osassa. Ainoat biologian osa-alueet joissa ei niin paljon kemiaa tarvitse taitavat olla populaatiobiologia ja ekologia.

• toivoton tapaus

Itse pääsin opiskelemaan, vaikka kemiaa lukiosta vain ne pakolliset ja arvosanana vitonen. Sisäänpääsyn ei pitäisi olla siis ongelma, kun pääsykokeessa ei kemiaa tarvitse. Itse opiskelussa sitä kyllä tulee jonkin verran vastaan, riippuen juuri suuntautumisesta. Mutta lohdutuksena, että kaikki alkaa tavallaan alusta ja sitä oppii varmasti jos haluaa.

Minulla ainakin motivaatio nousi aivan uudelle tasolle lukion jälkeen. Vaikka en ikinä ollut huippuoppilas lukiossa ja monet aineet tuntuivat tosi vaikeilta, niin yo:ssa olen pärjännyt todella hyvin ja oppinut hyvin asioita, joita en ikinä olisi uskonut oppivani, vaikka olisi lekalla yritetty takoa päähän. Muun muassa kemiaa.

Entinen lukion kemian/matematiikan opettajani olikin pudottaa leukansa, kun kuuli minun opiskelevan matemattis-luonnontieteellisessä. Eli toivoa on. Työllistyminen onkin sitten juttu erikseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      112
      7207
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      36
      4242
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      38
      3718
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      400
      1970
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1457
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1448
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      63
      1398
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      177
      1090
    9. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1088
    10. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      1020
    Aihe