Verkko Karjalaisen keskusteluissa kuohuu. Lieksan Lehdessä joku demareitten "päämies" on kuulemma kirjoittanut kuntalaisten sananvapaudesta vähättelevään sävyyn. Kuka mahtoi olla tällä kertaa kyseessä? Demarit tuntuvat kunnostautuvan oikein joukolla sananvapauteen tähtäävissä tendensseissä tänä vuonna. Kilttejä hallintoalamaisia, sellaisiako meidän kuntalaisten pitäisi olla? Ei taida oikein onnistua ja on sitä paitsi perustuslain vastaista. Sananvapaus kuuluu kaikille. Kuntalaisilla on täysi oikeus arvostella tehtyjä päätöksiä jos ne osoittautuvat huonoksi. Kuka siis tällä kertaa arvosteli kuntalaisia Lieksan Lehden yleisönosastossa?
Lieksan Lehti
10
3233
Vastaukset
- keskustelusta
04.04. klo 11:34 Saa keskustella
halva
Miksi tunnettu demarien nokkamies sättii kuntalaisia lehtien palstalla ja haluaa rajoittaa ilmaisuvapautta (Lieksan lehti 4.4.) Jokaisella kuntalaisella on oikeus sanoa mielipiteensä olkoonkin kyse demareille niinkin arasta aihealuuesta kuin päivähoito. Näin kansalainen saa tehdä siitä huolimatta, että valtuusto on asian päättänyt ja hallinto-oikeus päätöksen teknisesti oikein tehdyksi vahvistanut. Sisältö ja tarkotuksenmukaisuus onkin sitten jo toinen juttu. Siitä saa keskustella ihan vapaasti vaikka seuraavat 20 vuotta. Olen havainnut myös samanlaista kantaa päiväkotiväen keskuudessa. Asia on niin kuuma, ettei ratkaisuista saa puhua. Puhuminen johtaa joidenkin mielestä jopa rikosoikeudellisiin toimiin. Katsokaahan lieksalaiset mallia vaikkapa Keski-Karjalan hellin ympärillä käydystä keskustelusta. Pientä on ollut mielipiteiden vaihto täällä Helliin verrattuna.
04.04. klo 16:49 Olipa laukaus!
urpu
Demarin nokkamieheltä LL 4.4.09:pitää selvittää perusasiat ennen mielipiteen ilmaisua!
Miten tavallinen lieksalainen voi tietää "perusasioista", kun ei istu niissä kokouksissa, missä päivähoitoasiaa muka on jo vuosia valmisteltu!!
Hei haloo valtuutettu!
Kylläpä oon räikeä tapa "kouluttaa" äänestäjiä.
Muuten kaksi sivistysjohtajaa on häippässyt Lieksasta, kun valtuusto oli siunannut päivähoidon siirtopäätöksen! Mikähän meni pieleen?- Ei Ruikutuksia!
Pankaa Puujumalanne pois puupaalliltaan,ei siinä muuta itkemistä tarvita,elleivät kansalaiset ole tyytyväisiä!
- äksyli
tuommoiinen arvostelu!
Kyllä Lieksalehden toimituskin voisi katsoa peiliin - paikallisen "nokkamiehen" oikaisut tulevat heti palstoille - samaan osa hyvistä jutuista hukkuu kuitenkin jonnekin nk. pöytälaatikkoon.....eikä niitä julkaista vaikka julkaisemisen aihetta varmaan olisikin.... - sopii ihmetellä
Karjalainen uutisoi ainakin reilu viikko sitten tästä demarista, Markku Korpisen vastauksen mukaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000001597&posting=22000000042772072- kunnallisjärjestö
http://www.sdplieksa.fi/34
Kari Pippola, 65 vuotias kapteeni evp.
Olen paluumuuttaja. Olin 34 vuotta Sodankylässä, jossa palvelin Jääkäriprikaatissa.
Olen naimisissa ja minulla on kaksi lasta. Poikani Keijo on opistoupseerina Sodankylässä ja tyttäreni Ida käy Lieksassa yläastetta. Olen ollut erilaisissa kunnallisissa luottamustehtävissä vuodesta 1973. Sodankylässä toimin eri lautakuntien jäsenenä ja puheenjohtajana sekä lisäksi valtuustossa ja kunnanhalllituksessa.
Täällä Lieksassa olen ensimmäisenä varavaltuutettuna ja koulutuslautakunnan puheenjohtajana. Lautakunnan puheenjohtajuus on teetättänyt töitä. Koulut ovat olleet ja ovat edelleen voimakkaan muutoksen kourissa. Niinkuin koko kuntasektorikin. Jatkuvat muutokset vaativat nopeaa ja päättäväistä päätöksen tekoa. Tähän minä pystyn. Tunnuslauseenani näissä vaaleissa on: "Huomisen hyvinvoinnista päätetään tänään!" Tämän toteuttamiseen tarvitsen tukeasi.
Luottamustehtävät eivät kuitenkaan ole koko elämä. Minulle jää aikaa yleisurheiluvalmennukseen, luonnossa oloon, kirjallisuuteen ja musiikkiin. Toimin myös eri järjestöissä, mm. Lieksan Lasten ja Nuorten Taidekoulun kannatusyhdistyksen puheenjohtajana, Lieksan Luonnonystävissä, Lieksan Urheilijoissa, Pohjois-Karjalan Liikunta ry:ssä.
Näissä vaaleissa ratkaistaan hyvin pitkälle Lieksan tulevaisuus. Yhteistyöllä ja jämäkällä asioiden hoidolla voimme pitää peruspalvelut täällä Lieksassa, lähellä kuntalaisia. - kuunnellaan kuntalaisia?
kunnallisjärjestö kirjoitti:
http://www.sdplieksa.fi/34
Kari Pippola, 65 vuotias kapteeni evp.
Olen paluumuuttaja. Olin 34 vuotta Sodankylässä, jossa palvelin Jääkäriprikaatissa.
Olen naimisissa ja minulla on kaksi lasta. Poikani Keijo on opistoupseerina Sodankylässä ja tyttäreni Ida käy Lieksassa yläastetta. Olen ollut erilaisissa kunnallisissa luottamustehtävissä vuodesta 1973. Sodankylässä toimin eri lautakuntien jäsenenä ja puheenjohtajana sekä lisäksi valtuustossa ja kunnanhalllituksessa.
Täällä Lieksassa olen ensimmäisenä varavaltuutettuna ja koulutuslautakunnan puheenjohtajana. Lautakunnan puheenjohtajuus on teetättänyt töitä. Koulut ovat olleet ja ovat edelleen voimakkaan muutoksen kourissa. Niinkuin koko kuntasektorikin. Jatkuvat muutokset vaativat nopeaa ja päättäväistä päätöksen tekoa. Tähän minä pystyn. Tunnuslauseenani näissä vaaleissa on: "Huomisen hyvinvoinnista päätetään tänään!" Tämän toteuttamiseen tarvitsen tukeasi.
Luottamustehtävät eivät kuitenkaan ole koko elämä. Minulle jää aikaa yleisurheiluvalmennukseen, luonnossa oloon, kirjallisuuteen ja musiikkiin. Toimin myös eri järjestöissä, mm. Lieksan Lasten ja Nuorten Taidekoulun kannatusyhdistyksen puheenjohtajana, Lieksan Luonnonystävissä, Lieksan Urheilijoissa, Pohjois-Karjalan Liikunta ry:ssä.
Näissä vaaleissa ratkaistaan hyvin pitkälle Lieksan tulevaisuus. Yhteistyöllä ja jämäkällä asioiden hoidolla voimme pitää peruspalvelut täällä Lieksassa, lähellä kuntalaisia."Lautakunnan puheenjohtajuus on teetättänyt töitä. Koulut ovat olleet ja ovat edelleen voimakkaan muutoksen kourissa. Niinkuin koko kuntasektorikin. Jatkuvat muutokset vaativat nopeaa ja päättäväistä päätöksen tekoa. Tähän minä pystyn."
- alkoi!
Lieksassa kuntalaisia pidetään vähä-älyisinä
04.04. klo 10:10
helinä
Paikallislehti kijoitti tänään kaupungin muhkeasta ylijäämästä. Samassa lehdessä, mutta eri sivulla kaupunginjohtaja väläyttää henkilökunnalle lomautuksia. Lehdessä on näyttävä mainos myös Pielisentien tulevista muutoksista. Jo pelkästään nuo turhat muutokset maksavat moninkertaisesti sen, mitä lomautuksilla saataisiin aikaan. Edelleen samassa lehdessä naapuruston kunnanjohtaja maanittelee lieksalaisia terveydenhuollon kuntayhtymään maksajaksi ja Paras hankkeen pääneuvottelija hymyssäsuin harmittelee, kun Lieksa menetti valtioinavustukset kariutuneiden neuvottelujen myötä. Kyseessä on l1-12 milj. euron potti, jota ei terveydenhuollon kuntayhtymän perustamisella saada. Huh hellettä sanon minä. Onko näissä jorinoissa mitään logiikkaa? Ottakaa kantaa lieksalaiset ja muutkin. Nyt ymmärrän senkin, miksi kuntalaisten ei saisi keskustella netissäkään saati muualla. Onneksi sentään omakotiyhdistys älysi tuoda oman näkemyksensä soppaan eli investointeihin järkeä.Käytetäänkö joitakin yhdistyksiä poliittisena keppihevosena? Tämäkö on yhdistyksen tehtävä?
Toisaalta olen jo asiasta maininnut miten kunta toimii Yhdistys ei ole juridinen henkilö vaan mielipiteen ilmaisija ja surunvalitteluja tehdään keräten nimiä adressiin.Niinkin voi tehdä ja luottamushenkilöt sitten omalta osaltaa huomioikoon mutta kokemus on kuitenkin jo 11 vuoden takaa Rauhalan alueen lasten leikkikentästä,onko kansalaismielipitellä merkitystä.
Huh hellettä kirjoittaja totesi hieman voisi ajatella samoin.Kovia on kostit ja aikeet niitä olen tässä pitäjässä kokenut, miten puheoikeutta on rajoitettu ja yritetty rajoittaa eri muodoin jotta ei enenpää.mutta mielestäni ei tuollainen netti juttu olisi pitänyt tulla yllättäin kokoukseen, koska aina on ensin ryhmäkokoukset ja siellä tuodaan asiat esille.Mielestäni se oli taktinen veto, vaikka puheenjohtaja sitten näennäisesti on puheen keskeyttänyt vaikka minua haukutaan vaikka miksi, mutta olen hyvä haistamaan tuulia.Minäkin olen armeijan käynyt ja sodassa on taktiikka Terveisin Markku Korpinenmarkkukorpinen kirjoitti:
Käytetäänkö joitakin yhdistyksiä poliittisena keppihevosena? Tämäkö on yhdistyksen tehtävä?
Toisaalta olen jo asiasta maininnut miten kunta toimii Yhdistys ei ole juridinen henkilö vaan mielipiteen ilmaisija ja surunvalitteluja tehdään keräten nimiä adressiin.Niinkin voi tehdä ja luottamushenkilöt sitten omalta osaltaa huomioikoon mutta kokemus on kuitenkin jo 11 vuoden takaa Rauhalan alueen lasten leikkikentästä,onko kansalaismielipitellä merkitystä.
Huh hellettä kirjoittaja totesi hieman voisi ajatella samoin.Kovia on kostit ja aikeet niitä olen tässä pitäjässä kokenut, miten puheoikeutta on rajoitettu ja yritetty rajoittaa eri muodoin jotta ei enenpää.mutta mielestäni ei tuollainen netti juttu olisi pitänyt tulla yllättäin kokoukseen, koska aina on ensin ryhmäkokoukset ja siellä tuodaan asiat esille.Mielestäni se oli taktinen veto, vaikka puheenjohtaja sitten näennäisesti on puheen keskeyttänyt vaikka minua haukutaan vaikka miksi, mutta olen hyvä haistamaan tuulia.Minäkin olen armeijan käynyt ja sodassa on taktiikka Terveisin Markku Korpinen...yhdistys on nimenomaan juridinen henkilö...
Tahvonen kirjoitti:
...yhdistys on nimenomaan juridinen henkilö...
Judinen henkilö on yhtäkuin oikeushenkilö jotka voivat toimia yhdistyksessä
Kuntien ja valtion hallintoelimet eivät sitä taas ole.
Mitä sitten tulee yhdistyksen toimintatapoihin ja mitä asioita se ajaa on muodostettu ja ohjeistettu lainsäädännössä ja yhdistyksen säännöissä millainen toimivalta esimerkiksi yhdistyksen hallituksella ja nimenkirjoittajilla on toimia yhdistyksen nimissä.
Mutta varsinainen asiani koski sitä mitä kuntalaki sanoo 28 § Aloiteoikeus
Kunnan jäsenellä on oikeus tehdä kunnalle aloitteita sen toimintaa koskevissa asioissa
Eli naapurikunnan asukkaalla tätä aloiteoikeutta ei ole.
Tulin käyttäneeksi väärää sanamuotoa piti olla KUNNAN ASUKAS.
terveisin markku Korpinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.
Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei4713283- 1491506
- 851231
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL1191114- 2261073
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,441011Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.37981Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi40980- 10930
- 102922