Kun linjana on se, että yksityishenkilöstä (siis muusta kuin julkisuuden henkilöstä) henkilöstä ei pitäisi puhua tunnistettavasti, pyydän välttämään etu- ja sukunimen etukirjainten käyttöä siten että henkilö tunnistetaan niistä, esimerkiksi "lähetysmies N.N."
Syynä on se, että tuhannet ihmiset tietävät tuosta henkilöyden ja varmaan sadat tätä palstaa lukevat. Tämän pitäisi koskea ainakin elossa olevia.
Nimikirjainten käyttö
18
1044
Vastaukset
- !Hallelujaa
Seurat ovat julkisia tilaisuuksia, siis kaikki ovat tervetulleita. Mielestäni anapalvelijan tehtävään asetettu henkilö on silloin julkinen OPETUSTENSA osalta. Tämä ei tietenkään hänen henkilökohtaiSta elämäänsä.
- Rasputin
Hyvääkään ei, koska tällä nimimerlillä NN halutaan lyödä, jos vielä sattuu olemaan painavampi lyödä ja saa suuremman painoarvon omille höpinöilleen.
- iha oikias
Laki ei pane estettä, että sanotaan nimeltä mainiten, mitä joku julkisesti on puhunut. VArsinkin kun puhutaan puhdasta jumalansanaa ainoassa oikeassa seurakunnassa, se sopiikin saattaa kaikkialla lukijoiden tietoon.
Sen voi laittaa lehteenkin ihan vapaasti. - Saara
iha oikias kirjoitti:
Laki ei pane estettä, että sanotaan nimeltä mainiten, mitä joku julkisesti on puhunut. VArsinkin kun puhutaan puhdasta jumalansanaa ainoassa oikeassa seurakunnassa, se sopiikin saattaa kaikkialla lukijoiden tietoon.
Sen voi laittaa lehteenkin ihan vapaasti.siitä, onko todellakaan saarnoilla tarkoitus herätellä uskosta osattomia? Mutta jos ei ole halua tulla valoon ja antaa seurakuntalaisten avoimesti koetella julistusta, herää epäilys, MIKSI saarnoja sitten pitää salata???
- ^^muuttolintu^^
Saara kirjoitti:
siitä, onko todellakaan saarnoilla tarkoitus herätellä uskosta osattomia? Mutta jos ei ole halua tulla valoon ja antaa seurakuntalaisten avoimesti koetella julistusta, herää epäilys, MIKSI saarnoja sitten pitää salata???
On todellakin ihmeellistä, etteivät kaikki sanan palvelijat anna lupaa saarnojensa kuuntelemiseen internetin kautta.
Lapista on useasti tullut kielto saarnojen varastoinnista ja levittämisestä netissä.
Pakosta tulee mieleen, ettei olla oikealla asialla, koska ei tahdota tulla "valoon". Vielä sanon, että tuo on täysin ristiriidassa Jeesuksen lähetyskäskyn kanssa: "Menkää kaikkeen maailmaan...."
Tähän maailman aikaan on mitä parhaimmat mahdollisuudet käyttää esim internettiä evankeliumin julistukseen.
Nyt kielletään internet syntinä, nähdään kyllä vaarat (todelliset) mutta ei hyötyä, oikein käytettynä.
Ehkä heillä on sisimmässään jonkunlainen epävarmuus opetuksen puhtaudesta, tai ehkä eivät koe sydämessään aitoa rakkautta "suruttomia" ja eksyneitä kohtaan.
Väärä vanhurskauttamisoppi johtaa vääristyneeseen seurakunta- ja pyhitysoppiin väistämättä. - Saara
^^muuttolintu^^ kirjoitti:
On todellakin ihmeellistä, etteivät kaikki sanan palvelijat anna lupaa saarnojensa kuuntelemiseen internetin kautta.
Lapista on useasti tullut kielto saarnojen varastoinnista ja levittämisestä netissä.
Pakosta tulee mieleen, ettei olla oikealla asialla, koska ei tahdota tulla "valoon". Vielä sanon, että tuo on täysin ristiriidassa Jeesuksen lähetyskäskyn kanssa: "Menkää kaikkeen maailmaan...."
Tähän maailman aikaan on mitä parhaimmat mahdollisuudet käyttää esim internettiä evankeliumin julistukseen.
Nyt kielletään internet syntinä, nähdään kyllä vaarat (todelliset) mutta ei hyötyä, oikein käytettynä.
Ehkä heillä on sisimmässään jonkunlainen epävarmuus opetuksen puhtaudesta, tai ehkä eivät koe sydämessään aitoa rakkautta "suruttomia" ja eksyneitä kohtaan.
Väärä vanhurskauttamisoppi johtaa vääristyneeseen seurakunta- ja pyhitysoppiin väistämättä.Mutta sinähän vaellatkin totuudessa!
Tämä asia on yksi hämmästyttävimpiä asioita: Saarnoja pannataan piilossa!!!!!!!!!!! - Elmeri..
^^muuttolintu^^ kirjoitti:
On todellakin ihmeellistä, etteivät kaikki sanan palvelijat anna lupaa saarnojensa kuuntelemiseen internetin kautta.
Lapista on useasti tullut kielto saarnojen varastoinnista ja levittämisestä netissä.
Pakosta tulee mieleen, ettei olla oikealla asialla, koska ei tahdota tulla "valoon". Vielä sanon, että tuo on täysin ristiriidassa Jeesuksen lähetyskäskyn kanssa: "Menkää kaikkeen maailmaan...."
Tähän maailman aikaan on mitä parhaimmat mahdollisuudet käyttää esim internettiä evankeliumin julistukseen.
Nyt kielletään internet syntinä, nähdään kyllä vaarat (todelliset) mutta ei hyötyä, oikein käytettynä.
Ehkä heillä on sisimmässään jonkunlainen epävarmuus opetuksen puhtaudesta, tai ehkä eivät koe sydämessään aitoa rakkautta "suruttomia" ja eksyneitä kohtaan.
Väärä vanhurskauttamisoppi johtaa vääristyneeseen seurakunta- ja pyhitysoppiin väistämättä.Olen ymmärtänyt "lapin" kannasta yhtenä tärkeänä syynä, jotta ihmiset tulisivat rukoushuoneisiin kuuntelemaan ja hiljentymään kristittyjen kanssa yhdessä .
Olen myös havainnut sen, kun ollaan puhelimen välityksellä kuuntelemassa touhutaan ja keskustellaan aivan muuta maallista millä ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan kanssa.
>>Pakosta tulee mieleen, ettei olla oikealla asialla, koska ei tahdota tulla "valoon". Vielä sanon, että tuo on täysin ristiriidassa Jeesuksen lähetyskäskyn kanssa: "Menkää kaikkeen maailmaan...." - vähän
iha oikias kirjoitti:
Laki ei pane estettä, että sanotaan nimeltä mainiten, mitä joku julkisesti on puhunut. VArsinkin kun puhutaan puhdasta jumalansanaa ainoassa oikeassa seurakunnassa, se sopiikin saattaa kaikkialla lukijoiden tietoon.
Sen voi laittaa lehteenkin ihan vapaasti.Onhan se kuitenkin johdonmukaista, että koska varoitetaan netin vaaroista ja siksi toivotaan, ettei oteta nettiyhteyksiä, niin samalla kielletään omien saarnojen nettilevityskin. Muutenhan monet hankkisisvat nettiyhteydet siksi, että saisivat sieltä kuulla seurat.
Ja ilman lupaa ei saa levittää kenenkään puheita eikä kuvia.
Ja näkeehän täältä mitä tapahtuu heti seurojen jälkeen. Alkaa kova saarnojen ja saarnaajien alasrepiminen.
Kukahan täällä kirjoittavista nyt sitten haluaisi pitää valmistamattoman ja kirjoittamattoman puheen ja haluaisi sen vielä tänne räävittäväksi. Varmasti hakemalla löytyy vikoja joka ikisen puhujan puheista.
Matalaa profiilia näissäkin asioissa kannattaisi jokaisen pitää. Ja toivon lisää ymmärtämystä ja inhimillisyyttä kanssaeläjiä kohtaan, myös sananpalvelijoiksi painettuja kohtaan.
Netistä saa jo takuuvarmasti meidänkin seurakunnan tiedot, jos uskonasiat alkavat kiinnostamaan. Kirkollisista lehdistä ym:lta löytyy puhelinnumeroita.
Ja me kristitythän puhumme naapureille, työtovereille ja kaikille tästä asiasta. Vai teemmekö niin? Lähetystyö alkaa jokaisella jo ihan omasta perheesä ja oman ulko-oven takaa.
Tuskin netissä roikkujat ovat uskoa etsimässä. Enemmän täältä haetaan viihdykettä ja omaa ääntä halutaan tarjolle. - eiköä muuta
Elmeri.. kirjoitti:
Olen ymmärtänyt "lapin" kannasta yhtenä tärkeänä syynä, jotta ihmiset tulisivat rukoushuoneisiin kuuntelemaan ja hiljentymään kristittyjen kanssa yhdessä .
Olen myös havainnut sen, kun ollaan puhelimen välityksellä kuuntelemassa touhutaan ja keskustellaan aivan muuta maallista millä ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan kanssa.
>>Pakosta tulee mieleen, ettei olla oikealla asialla, koska ei tahdota tulla "valoon". Vielä sanon, että tuo on täysin ristiriidassa Jeesuksen lähetyskäskyn kanssa: "Menkää kaikkeen maailmaan...."Pyhitys tulee automaattisesti, jos on uskoa.
On saarnattava uskoa.
Saarnavarastoja ei saa koota, ettei näkyisi, kuinka paljon opetus on muuttunut. - Deva kukkude
eiköä muuta kirjoitti:
Pyhitys tulee automaattisesti, jos on uskoa.
On saarnattava uskoa.
Saarnavarastoja ei saa koota, ettei näkyisi, kuinka paljon opetus on muuttunut.Saarnavarastoja ei saa koota, ettei näkyisi, kuinka paljon opetus on muuttunut.
eiköä muuta 6.4.2009 klo 19.09
Teistä näkee ilman saarnavarastojakin kuinka mieli on muuttunut pois opin totuudesta maailman suuntaan. - ^^muuttolintu^^
vähän kirjoitti:
Onhan se kuitenkin johdonmukaista, että koska varoitetaan netin vaaroista ja siksi toivotaan, ettei oteta nettiyhteyksiä, niin samalla kielletään omien saarnojen nettilevityskin. Muutenhan monet hankkisisvat nettiyhteydet siksi, että saisivat sieltä kuulla seurat.
Ja ilman lupaa ei saa levittää kenenkään puheita eikä kuvia.
Ja näkeehän täältä mitä tapahtuu heti seurojen jälkeen. Alkaa kova saarnojen ja saarnaajien alasrepiminen.
Kukahan täällä kirjoittavista nyt sitten haluaisi pitää valmistamattoman ja kirjoittamattoman puheen ja haluaisi sen vielä tänne räävittäväksi. Varmasti hakemalla löytyy vikoja joka ikisen puhujan puheista.
Matalaa profiilia näissäkin asioissa kannattaisi jokaisen pitää. Ja toivon lisää ymmärtämystä ja inhimillisyyttä kanssaeläjiä kohtaan, myös sananpalvelijoiksi painettuja kohtaan.
Netistä saa jo takuuvarmasti meidänkin seurakunnan tiedot, jos uskonasiat alkavat kiinnostamaan. Kirkollisista lehdistä ym:lta löytyy puhelinnumeroita.
Ja me kristitythän puhumme naapureille, työtovereille ja kaikille tästä asiasta. Vai teemmekö niin? Lähetystyö alkaa jokaisella jo ihan omasta perheesä ja oman ulko-oven takaa.
Tuskin netissä roikkujat ovat uskoa etsimässä. Enemmän täältä haetaan viihdykettä ja omaa ääntä halutaan tarjolle."Kukahan täällä kirjoittavista nyt sitten haluaisi pitää valmistamattoman ja kirjoittamattoman puheen ja haluaisi sen vielä tänne räävittäväksi. Varmasti hakemalla löytyy vikoja joka ikisen puhujan puheista."
Kun usko ei riitä siihen, että Pyhä Henki vaikuttaa kirjoitetun sanan kautta, on mentävä valmistautumattomana.
Mutta - uskothan kai sinäkin, että kaikkien saarnaajien puhe on Pyhästä Hengestä? Miksi siis olla huolissaan?
Etenkin lapin miesten puheet sitä ovat, niin useasti niitä on korotettu, jopa raamatun Sanan yläpuolelle.
Muistan kyllä muutaman Sanan palvelijan, jotka valmistelivat puheensa etukäteen. Heitä olivat esim Luther ja Lestadius.
Surullisena mainitsen vielä erään, joka potkaistiin pois saarnavirasta, yhtenä syynä oli saarnojensa kirjoittaminen etukäteen. Toisena teologian opinnot. Herra armahda! - teuta
Deva kukkude kirjoitti:
Saarnavarastoja ei saa koota, ettei näkyisi, kuinka paljon opetus on muuttunut.
eiköä muuta 6.4.2009 klo 19.09
Teistä näkee ilman saarnavarastojakin kuinka mieli on muuttunut pois opin totuudesta maailman suuntaan.Kyllä sen näkee kaikesta, että kaikkia konsteja pohjatuulet käyttää, kuin myös kannattajat .
En paremmin sano, mutta sen sanon että 1996 oli erja jo niin paljon, että minäkin sen havaitsin. Ja ihan varmasti juuri niin kuin sinä kirjoitit pohjatuulet maailmaan suuntaan ,
- Leeviläinen
"Eslest 5.4.2009 klo 09.29
Kun linjana on se, että yksityishenkilöstä (siis muusta kuin julkisuuden henkilöstä) henkilöstä ei pitäisi puhua tunnistettavasti, pyydän välttämään etu- ja sukunimen etukirjainten käyttöä siten että henkilö tunnistetaan niistä, esimerkiksi "lähetysmies N.N."
Syynä on se, että tuhannet ihmiset tietävät tuosta henkilöyden ja varmaan sadat tätä palstaa lukevat. Tämän pitäisi koskea ainakin elossa olevia."
Sallinet minun sanoa hieman yksityishenkilöistä: esikoislaestadiolaisuuden seurakinkereista ilmoitetaan julkisesti esim. Rauhan Sana-nimisessa julkaisussa, jossa ilmoitetaan kokousten paikkakunnat ja puhujat nimelta? Eivatko ao. puhujat ole tunnistettavissa julkisuuden henkilöiksi? Lähetysmiesten nimilista selviää Rauhan Siteen takasivulla ilmoitetusta kokouspaikkakuntien nimistä. Tätä julkaisua luultavasti saa vapaasti ostaa (jos tietää mistä), tai lukea julkaisun tilanneiden luona! Miksi siis nimikirjaimet ovat niin salattuja? Kuuluuhan sananjulistus kännykällä kuunneltuna jopa tuhansien kilometrien päähän?- hyvä kysymys,
Leeviläinen! Jääkäämme yhdessä odottamaan yhtä hyvää vastausta "Esles"-sheriffiltä. ;-)
- nimistä
Nämä ihmiset jotka ovat joutuneet puhujan paikalle, on valittu seurakunnasta heidän tahtomattaan.
Valitut sitten eivät kieltäydy tehtävästään, koska ajattelevat tekevänsä työtään Jumalalle.
He eivät missään vaiheessa ole halunneet julkisuuden henkilöksi vaan kertovat Jumalasta joka on suurin ja julkisin.
Minusta sheriffin linjaus on ihan hyvä ja oikea.
Jos alkaisimme käyttää nimiä tai tunnistettavia tietoja niin se palvelisi etenkin provosoivia kirjoittajia ja pahan puhujia.
Hyvän puhujalla ei olisi todellista tarvetta nimetä ihmisiä sen kummemmin, jollei halua erotella jotenkin ihmisiä keskenään.
Jumala toimii kuitenkin ihmisessä, milloin kussakin, kysymättä meiltä mitään.
Kyse ei siis ole mielestäni julkisuuden henkilöistä vaan yksilöistä , jotka eivät usein ole halunneet tehtäväänsä.
Jos jossakin seurakunnan sisäisessä lehdessä on jokin nimi, niin se ei tee ihmisestä julkisuuden henkilöä.
Mielestäni kullekin puhujalle tulee antaa yksityisyys, koska he eivät ole sitä koskaan halunneet pois antaa.
Myös puhujat ovat oppipoikia uskossa ja heidän leimaamisensa täällä yksilöidysti olisi Jumalan työn vastaista.
Keskustelut täällä ehkä olisi hyvä olla meidän keskeisiämme, eikä puhujista puhumisia niinkään. "...seurakinkereista ilmoitetaan julkisesti esim. Rauhan Sana-nimisessa julkaisussa, jossa ilmoitetaan kokousten paikkakunnat ja puhujat nimelta?"
Ilmoitetaanpa hyvinkin. Ja ihan nimillä. Lehden nimihän on "Rauhan Side", varmaan epähuomiossa kirjoitit "Rauhan Sana". Lehti on leimallisesti jäsenjulkaisu, vaikka se on kenen tahansa tilattavissa ja sitä tulee ilmaisjakeluna moniin paikkoihin. Tärkeintä on kuitenkin foorumin laatu ja konteksti, missä nimi tai muu tunnistetieto esiintyy, sekä se, MITEN NIMEÄ tuossa nimenomaisessa ASIAYHTEYDESSÄ KÄYTETÄÄN.
Jos saarnaajilta kysyttäisiin, sallivatko he nimensä julkaistavaksi a)Rauhan Siteessä, b) täällä, minkä luulisit tuloksen olevan? Rauhan Side ei toki ole mikään sananvapauden riemuvoitto. Se ei ole minkäänlainen mielipidefoorumi vaan lähinnä verrattavissa urheiluseuran hallituksen suodattamaan julkaisuun.
Minua närppii tässä erityisesti se, että täällä ihmiset voivat nimimerkin suojissa puhua mitä sontaa tahansa - ja toisinaan puhuvatkin - tunnistettavista ihmisistä. Onko se mielestäsi reilua?
Vähän off topic, ihan omana mielipiteenäni ohi sheriffin roolin sanon vielä seuraavaa:
Taisi tuossa yläpuolisessa puheenvuorossa olla hassu väite, että sananpalvelijat on asetettu vastoin heidän tahtoaan. Tiedän näinkin joskus tapahtuneen, mm. eräälle lähisukulaiselleni oli kauhea shokki kun ihan nurkan takaa tuli tieto että hänet oli valittu lukijaksi.
On kuitenkin julkinen salaisuus, että kulissien takana on verinen kilpailu lukijan paikasta. Se on joillain paikkakunnalla johtanut surkuhupaisiin episodeihin. Ja tätä kilpailua käydään paitsi henkilöiden myös ajattelutapojen (tiukka/löysäpipot) välillä. Asia ei siis sananpalvelijoiden osalta ole ihan täysin mustavalkoinen.
Kilpailua käydään myös mummuareenalla. Kun asianosaiset ovat jo aikaa sitten kuolleet, voin kertoa erään muisteluksen. Turun vanhalla rukoushuoneella Tuureporinkadulla oli takahuone, johon katettiin kahvi erikseen saarnaajille isojen seurojen aikaan. Mummot kävivät veristä kilpailua siitä, kuka pääsi kahvinkaatajaksi tuohon herraseuraan. Kun kuulin hienojen, vaatimattomiksi tekeytyvien vanhojen emäntien käyvän kitkerää suukopua siitä, kuka olisi arvollinen tuohon ehkä lähinnä taivaspaikkaa olevaan tehtävään, oli pakko mennä nurkan taakse nauramaan.
Meidän jäykkien länsisuomalaisten tavoista piittaamaton itäsuomalainen poika, joka oli 70-luvun puolivälin tienoissa kesätöissä Turun seudulla, meni kerran lappeenrantalaisen lähetysmiehen kutsumana tuohon kahvipöytään, koska ei voinut käsittää, että olisi ylipääten mahdollista että rukoushuoneella voi olla paikka, johon palvelijat pääsevät mutta isännät (=seurakuntalaiset) eivät pääse. Kaveri tuli huoneesta ulos puolen tunnin kuluttua meidän jännityksellä odottaessa että hänet heitettäisiin ulos. Ei muuten heitetty. Oli kuulemma ollut oikein hieno ja rento tunnelma.- ^^muuttolintu^^
Eslest kirjoitti:
"...seurakinkereista ilmoitetaan julkisesti esim. Rauhan Sana-nimisessa julkaisussa, jossa ilmoitetaan kokousten paikkakunnat ja puhujat nimelta?"
Ilmoitetaanpa hyvinkin. Ja ihan nimillä. Lehden nimihän on "Rauhan Side", varmaan epähuomiossa kirjoitit "Rauhan Sana". Lehti on leimallisesti jäsenjulkaisu, vaikka se on kenen tahansa tilattavissa ja sitä tulee ilmaisjakeluna moniin paikkoihin. Tärkeintä on kuitenkin foorumin laatu ja konteksti, missä nimi tai muu tunnistetieto esiintyy, sekä se, MITEN NIMEÄ tuossa nimenomaisessa ASIAYHTEYDESSÄ KÄYTETÄÄN.
Jos saarnaajilta kysyttäisiin, sallivatko he nimensä julkaistavaksi a)Rauhan Siteessä, b) täällä, minkä luulisit tuloksen olevan? Rauhan Side ei toki ole mikään sananvapauden riemuvoitto. Se ei ole minkäänlainen mielipidefoorumi vaan lähinnä verrattavissa urheiluseuran hallituksen suodattamaan julkaisuun.
Minua närppii tässä erityisesti se, että täällä ihmiset voivat nimimerkin suojissa puhua mitä sontaa tahansa - ja toisinaan puhuvatkin - tunnistettavista ihmisistä. Onko se mielestäsi reilua?
Vähän off topic, ihan omana mielipiteenäni ohi sheriffin roolin sanon vielä seuraavaa:
Taisi tuossa yläpuolisessa puheenvuorossa olla hassu väite, että sananpalvelijat on asetettu vastoin heidän tahtoaan. Tiedän näinkin joskus tapahtuneen, mm. eräälle lähisukulaiselleni oli kauhea shokki kun ihan nurkan takaa tuli tieto että hänet oli valittu lukijaksi.
On kuitenkin julkinen salaisuus, että kulissien takana on verinen kilpailu lukijan paikasta. Se on joillain paikkakunnalla johtanut surkuhupaisiin episodeihin. Ja tätä kilpailua käydään paitsi henkilöiden myös ajattelutapojen (tiukka/löysäpipot) välillä. Asia ei siis sananpalvelijoiden osalta ole ihan täysin mustavalkoinen.
Kilpailua käydään myös mummuareenalla. Kun asianosaiset ovat jo aikaa sitten kuolleet, voin kertoa erään muisteluksen. Turun vanhalla rukoushuoneella Tuureporinkadulla oli takahuone, johon katettiin kahvi erikseen saarnaajille isojen seurojen aikaan. Mummot kävivät veristä kilpailua siitä, kuka pääsi kahvinkaatajaksi tuohon herraseuraan. Kun kuulin hienojen, vaatimattomiksi tekeytyvien vanhojen emäntien käyvän kitkerää suukopua siitä, kuka olisi arvollinen tuohon ehkä lähinnä taivaspaikkaa olevaan tehtävään, oli pakko mennä nurkan taakse nauramaan.
Meidän jäykkien länsisuomalaisten tavoista piittaamaton itäsuomalainen poika, joka oli 70-luvun puolivälin tienoissa kesätöissä Turun seudulla, meni kerran lappeenrantalaisen lähetysmiehen kutsumana tuohon kahvipöytään, koska ei voinut käsittää, että olisi ylipääten mahdollista että rukoushuoneella voi olla paikka, johon palvelijat pääsevät mutta isännät (=seurakuntalaiset) eivät pääse. Kaveri tuli huoneesta ulos puolen tunnin kuluttua meidän jännityksellä odottaessa että hänet heitettäisiin ulos. Ei muuten heitetty. Oli kuulemma ollut oikein hieno ja rento tunnelma.OHHOH! Totta kuitenkin ja aikas raadollista nuo kirjoittamasi asiat.
Samantapaisia asioita tapahtuu muuallakin. Kova lobbaaminen molempien suuntien ehdokkaiden puolesta, joka rikkoo rakkautta.
Kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
Pitäisi saada avoimeksi asioita ja vähintään pöytäkirjat kokouksista, puheenvuoroineen. Ei vielä ymmärretä, että salailun aika alkaa olla ohi.
Eivätkä monet ymmärrä sitäkään, että Sananpalvelija tekee työtään paitsi Jumalan mutta myös seurakunnan palvelijana.
Se taitaa olla meidän, seurakuntalaisten vika. Ollaan nukuttu, se on tosiasia.
Olemme nukuttaneet saarnaajatkin niin, että eivät hyväksy saarnojen arviointia. Vaikka se on raamatun ohje. - Leeviläinen
Eslest kirjoitti:
"...seurakinkereista ilmoitetaan julkisesti esim. Rauhan Sana-nimisessa julkaisussa, jossa ilmoitetaan kokousten paikkakunnat ja puhujat nimelta?"
Ilmoitetaanpa hyvinkin. Ja ihan nimillä. Lehden nimihän on "Rauhan Side", varmaan epähuomiossa kirjoitit "Rauhan Sana". Lehti on leimallisesti jäsenjulkaisu, vaikka se on kenen tahansa tilattavissa ja sitä tulee ilmaisjakeluna moniin paikkoihin. Tärkeintä on kuitenkin foorumin laatu ja konteksti, missä nimi tai muu tunnistetieto esiintyy, sekä se, MITEN NIMEÄ tuossa nimenomaisessa ASIAYHTEYDESSÄ KÄYTETÄÄN.
Jos saarnaajilta kysyttäisiin, sallivatko he nimensä julkaistavaksi a)Rauhan Siteessä, b) täällä, minkä luulisit tuloksen olevan? Rauhan Side ei toki ole mikään sananvapauden riemuvoitto. Se ei ole minkäänlainen mielipidefoorumi vaan lähinnä verrattavissa urheiluseuran hallituksen suodattamaan julkaisuun.
Minua närppii tässä erityisesti se, että täällä ihmiset voivat nimimerkin suojissa puhua mitä sontaa tahansa - ja toisinaan puhuvatkin - tunnistettavista ihmisistä. Onko se mielestäsi reilua?
Vähän off topic, ihan omana mielipiteenäni ohi sheriffin roolin sanon vielä seuraavaa:
Taisi tuossa yläpuolisessa puheenvuorossa olla hassu väite, että sananpalvelijat on asetettu vastoin heidän tahtoaan. Tiedän näinkin joskus tapahtuneen, mm. eräälle lähisukulaiselleni oli kauhea shokki kun ihan nurkan takaa tuli tieto että hänet oli valittu lukijaksi.
On kuitenkin julkinen salaisuus, että kulissien takana on verinen kilpailu lukijan paikasta. Se on joillain paikkakunnalla johtanut surkuhupaisiin episodeihin. Ja tätä kilpailua käydään paitsi henkilöiden myös ajattelutapojen (tiukka/löysäpipot) välillä. Asia ei siis sananpalvelijoiden osalta ole ihan täysin mustavalkoinen.
Kilpailua käydään myös mummuareenalla. Kun asianosaiset ovat jo aikaa sitten kuolleet, voin kertoa erään muisteluksen. Turun vanhalla rukoushuoneella Tuureporinkadulla oli takahuone, johon katettiin kahvi erikseen saarnaajille isojen seurojen aikaan. Mummot kävivät veristä kilpailua siitä, kuka pääsi kahvinkaatajaksi tuohon herraseuraan. Kun kuulin hienojen, vaatimattomiksi tekeytyvien vanhojen emäntien käyvän kitkerää suukopua siitä, kuka olisi arvollinen tuohon ehkä lähinnä taivaspaikkaa olevaan tehtävään, oli pakko mennä nurkan taakse nauramaan.
Meidän jäykkien länsisuomalaisten tavoista piittaamaton itäsuomalainen poika, joka oli 70-luvun puolivälin tienoissa kesätöissä Turun seudulla, meni kerran lappeenrantalaisen lähetysmiehen kutsumana tuohon kahvipöytään, koska ei voinut käsittää, että olisi ylipääten mahdollista että rukoushuoneella voi olla paikka, johon palvelijat pääsevät mutta isännät (=seurakuntalaiset) eivät pääse. Kaveri tuli huoneesta ulos puolen tunnin kuluttua meidän jännityksellä odottaessa että hänet heitettäisiin ulos. Ei muuten heitetty. Oli kuulemma ollut oikein hieno ja rento tunnelma."...seurakinkereista ilmoitetaan julkisesti esim. Rauhan Sana-nimisessa julkaisussa, jossa ilmoitetaan kokousten paikkakunnat ja puhujat nimelta?"
Ilmoitetaanpa hyvinkin. Ja ihan nimillä. Lehden nimihän on "Rauhan Side", varmaan epähuomiossa kirjoitit "Rauhan Sana". Lehti on leimallisesti jäsenjulkaisu, vaikka se on kenen tahansa tilattavissa ja sitä tulee ilmaisjakeluna moniin paikkoihin. Tärkeintä on kuitenkin foorumin laatu ja konteksti, missä nimi tai muu tunnistetieto esiintyy, sekä se, MITEN NIMEÄ tuossa nimenomaisessa ASIAYHTEYDESSÄ KÄYTETÄÄN."
Niinpä! Asiassa tahi asiayhteydessä käytetyistä nimikirjaimista vielä: tosi on, että tunnistettavien nimikirjaimien käyttö esim. tämän foorumin viesteissä ei ole hyvä tapa! Kirjoittaja, arvostellessaan anonyyminä puhujaa mainiten tunnistettavat persoonan nimikirjaimet, syyllistyy nimimerkin suojassa ao. puhujan yksityisyyden loukkaamiseen julkisessa tiedoitusvälineessä. Haluaisinpa nähdä sen ensimmäisen kirjoittajan, joka omalla nimelleään ja yhteystiedoillaan uskaltaa kirjoittaa ja arvostella puhujia tälläkin höpöpalstalla? Minulla ei siihen ole munaa, eipä liene sheriffilläkään?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593255Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242749Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541837- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101091Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1961010- 45849
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26840Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835