Kiitos avusta edelliseen viestiini vastanneille nimimerkeille asödkjfölaksjdfasdf ja keksa. Näillä pääsen eteenpäin toistaiseksi.
Mulla olisi myös toinen pulma, nimittäin mikro-ohjaimen sisäisen EEPROM-muistin käyttö. Projektissani tullaan joskus myöhemmin tarvitsemaan jonkinlaista keinoa säilyttää muuttujien arvoja sähkökatkoksen yli, ja EEPROM voisi olla ratkaisu.
Tietääkö joku, millaisilla komennoilla ja funktioilla EEPROM-muistiin viedään muuttujia ja niiden arvoja ja miten ne saadaan sieltä ulos? Kutsutaanko ne käyttöön globaalisti, vai funktiokohtaisesti?
Kiitos etukäteen.
EEPROM-muistin käyttö
4
1012
Vastaukset
- Codevision-koodaaja
ollaan siis edelleen tietysti CodevisionAVR-kääntäjäympäristössä.
- keksa
hmm eikös eeprom vaatinut sen, että data "poltetaan" muistiin valolla tms?
Saako siihen vehkeeseen Flash-muistia kiinni?
Muisti näkyy prosessorille aina jonain muistiosoitteina, johon siirretään tietoa ihan kuten muutenkin.
intel 8051 prossussa tai olla, että sisäiseen muistiin kirjoitettiin MOV-käskyllä ja ulkoisiin MOVX-käskyllä.
MOVX 2000H, A #siirtää rekisterin A sisällön tuohon muistiosoitteeseen.
Ei kovin tarkasti muista 10v takaisia juttuja- Codevision-koodaaja
EEPROM voidaan ymmärtääkseni ohjelmoida ja tyhjentää sähköisesti, onhan nyt kyseessä AVR-ohjeimen sisäinen EEPROM. Sen nimikin tulee sanoista "Electricly eraseable Programmable Read Only Memory."
Yhden e:n prom, eli EPROM vaati ultraviolettia tyhjennykseen.
- ökjaösdkjfaöklsdf
Prosessorin user manualissa on varmaan kerrottu EEPROM:n käytöstä tai annettu linkki johonkin muuhun dokumenttiin joka selventää asiaa. Atmellin sivuilta löytyi seuraava dokumentti, (en tiedä koskeeko prosessoriasi).
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc0932.pdf
Jos tuon linkin mukaan tekee yksinkertaiset luku ja kirjoitus rutiinit (joka käsittelee tavua), niin taitavat mennä jotenkin seuraavasti CodeVisionilla:
--- ALKAA ---
void eeprom_write(int osoite, char merkki);
char eeprom_read(int osoite);
/* Kirjoittaa merkin EEPROM muistiin haluttuun osoitteeseen */
void eeprom_write(int osoite, char merkki)
{
/* Odotetaan että edellinen kirjoitus on suoritettu loppuun */
while(EECR.1);
/* Asetetaan osoiteen ylempi ja almepi tavu johon kirjoitetaan */
EEARH = (osoite >> 8) & 0xff;
EEARL = (osoite >> 0) & 0xff;
/* Asetetaan kirjoitettava data */
EEDR = merkki;
/* Otetaan keskeytykset pois */
#asm("cli");
/* Asetetaan EEMWE (EEPROM master write enable) bitti päälle */
EECR.2 = 1;
/* Asetetaan EEWE (EEPROM write enable) bitti päälle */
EECR.1 = 1;
/* Sallitaan kesketytykset */
#asm("sei");
}
/* Lukee merkin EEPROM muistista halutusta osoitteesta */
char eeprom_read(int osoite)
{
char merkki;
/* Odotetaan että edellinen kirjoitus on suoritettu loppuun */
while(EECR.1);
/* Asetetaan osoiteen ylempi ja almepi tavu johon kirjoitetaan */
EEARH = (osoite >> 8) & 0xff;
EEARL = (osoite >> 0) & 0xff;
/* Asetetaan EERE (EEPROM read enable) bitti päälle */
EECR.0 = 1;
/* Luetaan merkki */
merkki = EEDR;
/* Palautetaan luettu merkki */
return merkki;
}
--- LOPPUU ---
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782