Hei!
Säännöllisesti käytettynä kaviorasva pitää kaviot kimmoisina ja estää halkeamat yms. Elikkä kuinka usein kaviorasvaa tulee käyttää?
kaviorasva
13
3461
Vastaukset
- chocol@te
pitää kaviot kimmoisina ja estää halkeamat.. Tai sitten ei. Suurin osa tietämistäni ammattilaisista (muutamia) on rasvoja ja muita vastaan, näin esim. ypäjän kengityssepät. Enkä oikeastaan tunne ketään omistajaa/hoitajaa joka käyttäis... paitsi kuulin kerran yhdestä haurashavioisesta (valkoset kaviot, tästäkin montaa mieltä onko sillä välii vai ei) hevosesta, jonka kaviot kastellaan ja rasvataan joka päivä, muuten ei pysy kunnossa. Itse en ole käyttänyt sitten alkuvuosien, jolloin jokaisen "piti" ostaa hoitsulle kaviorasva siinä missä harjat ja pesusienet ja laitettiin joskus, kun muutkin laitto.
Jos asiaa ajattelee yhtään pidemmälle niin ensimmäinen kysymys ois varmaan, onko kavioissa jotain vikaa? Onko niissä mitään korjattavaa?
Ja toinen kysymys on sitten se, että jos ongelmaa on niin auttaako ne tökötit vai ei.- poni
Hei chocol@te!
Ei sitä nyt niin kauan tarvi odottaa että kavioissa on jotain vikaa... Haloo! Eiköhän se rasva ole juuri sitä varten että se ennaltaehkäisee lohkeamia tms. Eihän se estä lohkeamisia, mutta auttaa pitämään kavioita paremmassa kunnossa. Kannattaa ottaa kantaa silloin jos asiasta tietää jotain eikä arvella! - chocol@te
poni kirjoitti:
Hei chocol@te!
Ei sitä nyt niin kauan tarvi odottaa että kavioissa on jotain vikaa... Haloo! Eiköhän se rasva ole juuri sitä varten että se ennaltaehkäisee lohkeamia tms. Eihän se estä lohkeamisia, mutta auttaa pitämään kavioita paremmassa kunnossa. Kannattaa ottaa kantaa silloin jos asiasta tietää jotain eikä arvella!Aika suuri osa hevosen hoitoon liittyvistä asioista on loppujen lopuksi "arvailua", eli omiin kokemuksiin ja uskomuksiin perustuvaa tietoa. Mistä sinä olet 100% varman tietosi (että kaviorasva ehkäsee lohkeamia) saanut?
Moni sanoo, että rasvasta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Jos kaviot kaipaa kosteutta, veden kanssa ruununrajan harjaamisen pitäis auttaa. En itse ole kavioexpertti, mutta jos esim. suomen parhaat kengittäjät ei käytä rasvoja, niin ehkä voin ottaa niistä mallia.
Omalla hevosellani on kaikinpuolin hyvät kaviot. Joskus olen rasvannut niitä ennen kisoja (ensin vesi, sitten rasva), mutta en ikinä muuten. Tervaa olen joskus kurakeleillä laittanut. Myös tallin muut 9 hevosta pärjäävät loistavasti, ei lohkeamia, vaikka tuskin on rasvatököttejä käytetty. Samoin viereisen ratsikoulun parikymmentä hevosta, sekä kymmenet (sadat?) muut hevoset joita olen hoitanut tai vierestä kattonut. Sen takia en näe mitään järkeä käyttää rasvoja ennaltaehkäisynä. Ja jos haluaisinkin ennaltaehkäistä niin kastelisin vedellä.
Joku voi olla eri mieltä, ja joku hevonen voi rasvoja tarvita, mutta kuulisin mielelläni perusteluja miksi teette näin ja näin, eikä vaan tyyliin "kyl mä tiedän". - Lillis
chocol@te kirjoitti:
Aika suuri osa hevosen hoitoon liittyvistä asioista on loppujen lopuksi "arvailua", eli omiin kokemuksiin ja uskomuksiin perustuvaa tietoa. Mistä sinä olet 100% varman tietosi (että kaviorasva ehkäsee lohkeamia) saanut?
Moni sanoo, että rasvasta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Jos kaviot kaipaa kosteutta, veden kanssa ruununrajan harjaamisen pitäis auttaa. En itse ole kavioexpertti, mutta jos esim. suomen parhaat kengittäjät ei käytä rasvoja, niin ehkä voin ottaa niistä mallia.
Omalla hevosellani on kaikinpuolin hyvät kaviot. Joskus olen rasvannut niitä ennen kisoja (ensin vesi, sitten rasva), mutta en ikinä muuten. Tervaa olen joskus kurakeleillä laittanut. Myös tallin muut 9 hevosta pärjäävät loistavasti, ei lohkeamia, vaikka tuskin on rasvatököttejä käytetty. Samoin viereisen ratsikoulun parikymmentä hevosta, sekä kymmenet (sadat?) muut hevoset joita olen hoitanut tai vierestä kattonut. Sen takia en näe mitään järkeä käyttää rasvoja ennaltaehkäisynä. Ja jos haluaisinkin ennaltaehkäistä niin kastelisin vedellä.
Joku voi olla eri mieltä, ja joku hevonen voi rasvoja tarvita, mutta kuulisin mielelläni perusteluja miksi teette näin ja näin, eikä vaan tyyliin "kyl mä tiedän".Kaviorasva ei kosteuta kaviota yhtään. Toisinpäin, jos kavioissa on rasvaa nämä hyljeksivät vettä. Rasva ainoastaan saa kaviot näyttämään hyviltä vähäksi aikaa.
Enemmänkin kannattaa panostaa siihen miksi hevosella on huonot kaviot - yleisin syy kun on väärä ruokinta.
Jos haluaa suoraan kavioille jotain tehdän niin jalka vesiämpäriin joka päivä 10 minuutiksi. Tätä ei kannata liiotella sillä muuten voi kaviot pehmetä liikaa jolloin alkvatkin vasta kunnolla lohkeilemaan. Myöskin rivi saatta ilmestyä jos hevosella on jossain pienikin haava ja vesi likaantuu kavion alla olevasta roskista.
Aamukaste sanotaan olevan parasta mikä kavioille voi olla. Eli märkään ruohoon vaan tepastelemaan. - poni
chocol@te kirjoitti:
Aika suuri osa hevosen hoitoon liittyvistä asioista on loppujen lopuksi "arvailua", eli omiin kokemuksiin ja uskomuksiin perustuvaa tietoa. Mistä sinä olet 100% varman tietosi (että kaviorasva ehkäsee lohkeamia) saanut?
Joku voi olla eri mieltä, ja joku hevonen voi rasvoja tarvita, mutta kuulisin mielelläni perusteluja miksi teette näin ja näin, eikä vaan tyyliin "kyl mä tiedän".Hei!
En ole väittänyt että mulla on 100% tietoa! Luepas uudelleen niin huomaat!
En tiedä, mutta luulisi pelkästään veden kuivattavan. Ainakin ihmisellä vesi kuivattaa ihoa, kynsiä yms. Ja rasvaaminen pehmentää ja auttaa. Onko jollakin tietoa? Ja jos olet hoitanut, katsonut vierestä kymmeniä (satoja???) hevosia, niin mistä tiedät ettei niillä käytetä rasvaa, ainakin joskus? Vai oletko kysynyt kaikilta hoitajilta?
Ja jos se rasva olisi huonoksi, niin tuskin sitä myytäisiin. En nyt kuitenkaan tarkoita että kaikki mitä myydään on tarpeellista. Asiaa kun ajatellaan niin kavioilla on melko paljon painoa ja rasitusta siksi tuntuu, että ne vaativat erityisesti huolenpitoa!
Ja kukaan joka tähän on tästä asiasta kirjoittanut ei ole väittänyt että " kyl mä tiedän". (mutta sinä ainakin tunnut olevan enempi vastaan) Lisää mielipiteitä!!! - eevi
poni kirjoitti:
Hei!
En tiedä, mutta luulisi pelkästään veden kuivattavan. Ainakin ihmisellä vesi kuivattaa ihoa, kynsiä yms. Ja rasvaaminen pehmentää ja auttaa. Onko jollakin tietoa? Ja jos olet hoitanut, katsonut vierestä kymmeniä (satoja???) hevosia, niin mistä tiedät ettei niillä käytetä rasvaa, ainakin joskus? Vai oletko kysynyt kaikilta hoitajilta?
Ja jos se rasva olisi huonoksi, niin tuskin sitä myytäisiin. En nyt kuitenkaan tarkoita että kaikki mitä myydään on tarpeellista. Asiaa kun ajatellaan niin kavioilla on melko paljon painoa ja rasitusta siksi tuntuu, että ne vaativat erityisesti huolenpitoa!
Ja kukaan joka tähän on tästä asiasta kirjoittanut ei ole väittänyt että " kyl mä tiedän". (mutta sinä ainakin tunnut olevan enempi vastaan) Lisää mielipiteitä!!!Jos rasvaa laittaa kavioihin joita ei ole sitä ennen kunnolla liotettu vedessä, se vain pahentaa tilannetta. Vesi kostuttaa kavion ja rasva kavion pintaan laitettuna pitää sen kosteuden siellä sisällä, näin se toimii. Jos homman tekee väärin eli sipaisee rasvat kuivaan kavioon, ei tee kuin vain pahaa. Tällöin kosteus ei pääse kavion sisälle.
Itse en rasvoja käyttäisi, sillä niistä ei ole huomattavaa apua. Vesi auttaa enempi. - chocol@te
poni kirjoitti:
Hei!
Ja kukaan joka tähän on tästä asiasta kirjoittanut ei ole väittänyt että " kyl mä tiedän". (mutta sinä ainakin tunnut olevan enempi vastaan) Lisää mielipiteitä!!!Et suoraan sanonut että sulla on 100% tietoa mutta sain vähän sellaisen käsityksen tekstistäsi (varsinkin, kun väitit mun tietoja pelkiksi arvailuiksi). Anteeksi jos liioittelin. Samoin sori , en tarkoittanut että kukaan on sanonut suoraan "kyl mä tiedän", vaan että tuohon _tyyliin_ kirjoittanut.
Lillis ja Eevi osasi paremmin selittää ton vesi-rasva-jutun, luepa heidän juttunsa, olen siitä samaa mieltä:) Oletko huomannut, että joskus jos huulia, käsiä yms rasvaa usein, ne alkaa ns. "vaatia" sitä rasvaa vaan lisää? No en tiedä. Ja jostain syystä vesi toimii erilailla kavioissa kuin ihmisen iholla.
Voi olla että näkemilläni/tuntemillani hevosilla on käytetty rasvaa joskus, mutta en muista yhtäkään, jolla käytettäisiin säännöllisesti (tai niin, että sillä olisi jotain käytännön merkitystä). Olen aika monella tallilla "oleillut" jatkuvasti niin että olisin käytännössä nähnyt jos niitten kavioita olis rasvattu tai jos siellä olisi ollut rasvapurkkeja muualla, kuin ullakolla 10 sentin pölykerroksen alla. "Satoja" oli suluissa just sen takia että en voi olla kaikista varma.
En tosiaankaan tiedä, miksi noita rasvoja myydään. Mutta niinku sanoitkin, kait sitä kaikkee muutakin turhaa on keksitty..
Jep, kavioiden hoito on tärkeää! Sellaset asiat, kuten oikee kengitys, ruokinta (niinku Lillis sanoikin), puhtaanapito jne.. ja kosteutus tarvittaessa.. Mutta minusta niiden rasvailu ei oo mitään huolenpitoa vaan turhaa ja mahdollisesti haitallistakin paapomista. - Ko Va A, Re 120
chocol@te kirjoitti:
Et suoraan sanonut että sulla on 100% tietoa mutta sain vähän sellaisen käsityksen tekstistäsi (varsinkin, kun väitit mun tietoja pelkiksi arvailuiksi). Anteeksi jos liioittelin. Samoin sori , en tarkoittanut että kukaan on sanonut suoraan "kyl mä tiedän", vaan että tuohon _tyyliin_ kirjoittanut.
Lillis ja Eevi osasi paremmin selittää ton vesi-rasva-jutun, luepa heidän juttunsa, olen siitä samaa mieltä:) Oletko huomannut, että joskus jos huulia, käsiä yms rasvaa usein, ne alkaa ns. "vaatia" sitä rasvaa vaan lisää? No en tiedä. Ja jostain syystä vesi toimii erilailla kavioissa kuin ihmisen iholla.
Voi olla että näkemilläni/tuntemillani hevosilla on käytetty rasvaa joskus, mutta en muista yhtäkään, jolla käytettäisiin säännöllisesti (tai niin, että sillä olisi jotain käytännön merkitystä). Olen aika monella tallilla "oleillut" jatkuvasti niin että olisin käytännössä nähnyt jos niitten kavioita olis rasvattu tai jos siellä olisi ollut rasvapurkkeja muualla, kuin ullakolla 10 sentin pölykerroksen alla. "Satoja" oli suluissa just sen takia että en voi olla kaikista varma.
En tosiaankaan tiedä, miksi noita rasvoja myydään. Mutta niinku sanoitkin, kait sitä kaikkee muutakin turhaa on keksitty..
Jep, kavioiden hoito on tärkeää! Sellaset asiat, kuten oikee kengitys, ruokinta (niinku Lillis sanoikin), puhtaanapito jne.. ja kosteutus tarvittaessa.. Mutta minusta niiden rasvailu ei oo mitään huolenpitoa vaan turhaa ja mahdollisesti haitallistakin paapomista.Meidan hevosilta kavioita ei rasvata koskaan, syyna se etta kengittajat ei rasvoihin usko, sanovat kaikki etta rasvaa jos on pakko laittaa niin vain kavion pohjaan silloin talloin(muuten sade ja kavion pohja pehmiaa liikaa).
Terva on niin suomalainen juttu etta taalla(Italiassa) siita ei ole kuultukkaan:)
Kavio-oljya hoitajat laittaa ennen kisoja, tulee natimmaksi kaviot. Rasvaa laittamalla niista tulee vaan "suttuiset".
Meidan hevoset on parjanny hyvin ilman rasvaa, koulu- ja estehevosina ovat suhteellisen kovassa valmennuksessakin eika ongelmia siita huolimatta ole ollut. Tata voisi siis kai sanoa jopa ihan 100% varmaksi tiedoksi silla koemukseni nojaa kymmeniin ja taas kymmeniin hevosiin. Olen ammatiltani ratsuttaja, en kengittaja, mutta jotain kavioista tiedan minakin vaikken kavioalan ammattilainen olekkaan. Niinpa mielipiteeni on ja pysyy: ei rasvaa. - catya2
chocol@te kirjoitti:
Joku voi olla eri mieltä, ja joku hevonen voi rasvoja tarvita, mutta kuulisin mielelläni perusteluja miksi teette näin ja näin, eikä vaan tyyliin "kyl mä tiedän".Hevoset eivät ole samaanmuottiin valettuja kaikki. Jokaiselle löytyy paras tapa hoitaa asiat. Tämä tapa taas ei välttämättä jollekin toiselle sovi...
Muutamilla tutuilla hevosilla rasvataan kaviot, ja ovatkin näin pysyneet paremmassa kunnossa. Joillakin taasen ei ole mitään tarvetta käyttää... Turhaan sitä on vähän typerä ostaa...
- .Hoitaja.
Moikka!
Kaviorasvan tulee estää lohkeilua kaviossa ja pitää se muutenkin kiiltävänä ja hyväkuntoisena.
Itse hoitsulleni pistän sitä parin viikon välein. Ensin tietty pesen kavion puhtaaksi. Olen kuullut myös, että joku pistää pari kertaa viikossa, mutta itse ajattelen et on vähän liikaa..... - ammattihoitaja
Normaalihevonen saa tarpeeksi kosteutta tarhasta/kentältä/karsinasta, ettei tarvitse rasvata. Jos kaviot tuntuu tosi kovilta, silloin voi rasvata tai vielä mieluummin pakata savella pohjat. Mutta pelkästä rasvaamisesta en ole nähnyt olevan hyötyä, enkä haittaa, joten itse en käytä- rahan ja ajanhukkaa.
Olen muuten hoitanut hevosia työkseni yli 15 vuotta. - ...
kavioöljy on paras vaihtoehto, rasva tukkii kavion huokoset. öljy on parempi
- Ko Va A, Re 120
Oljy tukkii huokoset siina missa rasvakin, joskin oljy on vahan kevyempaa tavaraa kuin rasva eli siina suhteessa hieman vahemman haitallista. Oljy myos imeytyy kavioon paremmin kuin rasva joka jaa kavion pinnalle ellei kaviota kasta ensin.
Jos haluaa kavioista natit(kisoihin, nayttelyyn) niin oljylla saa paremman tuloksen kuin rasvalla joka suttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841