Kortti on nyt ollout taskussa viime tiistaista lähtien ja jokusen kerran liikenteessä tullut kokeiltua. Ei voi mielin määrin ajella vielä vanhempien takia, yksin siis en vielä rattiin pääse.
Ongelma on nyt se että auto sammuu suht usein valoissa. Autokoulussa tätä ongelmaa ei ollut kun oli opetettu että ensin kaasua, ja vasta sen jälkeen kytkin ylös. No minä tyttö ammuin kierrokset parhaimmillaan viiteenkin tuhanteen ja vata sen jälkeen kytkintä varovasti ylös liikkeelle lähdettäessä:) Isukki sitten vähän valotti asian toistakin puolta. Nyt auto tuntuu sammuvan melko usein kun en kaasua enää polje niin pirusti. Jos taas laitan vähän reilummin, kone tuntuu huutavan. Etenkin mäkilähdössä kiesi sanoo sopimuksensa turhan usein irti.
Olisiko jollakin siis neuvoa mikä olisi sopiva määrä mikä kytkintä pitäisi nostaa, että matkaan pääsee pehmeästi ilman koneen huutamista? Ei sitä tietysti aivan lonkalta pysty sanomaan eikä sitä tiettyä määrää olekaan mutta kertokaa vaikka omia kokemuksianne, niistä yleensä saa jotain kuvaa ongelmiin.
Jos nyt jotain selkoa asiasta tuli ja jos vielä jaksaisitte jotain vastailla olisin kiitollinen:)
Auto sammuu
15
10859
Vastaukset
- Antti
Ei se ole niin vaarallista että auton moottori huutaa, lähteepähän isäsi autosta karstat pois.
Oikeasti parempi opetella niin, kuin että sammuttelisit autoa joka risteykseen...
Ajan myötä opit kyllä tuntuman tuohon autoon itsestään. (koita erimallisia autoja, niissä on myös suuria eroja) - Marsu
Opetusluvalla kun olisit korttisi hankkinut, niin tuotakaan ongelmaa ei olisi.
- okei
Ongelmaan haetaan ratkaisua täältä eikä isukilta? Ei taida isän kärsivällisyys/ohjaustaito riittää. Opetuslupaopehan sanoo, että "hiukan kaasua ja sitten kytkin hitaasti ylös". Jos tämä ei toimi, meneekin sormi suuhun ja alkaa naama punoittamaan. Jossain vaiheessa tietysti yritysten, erehdysten, itkun ja hammastenkiristelyn jälkeen edistystä tulee, jos oppilas ei ole jo vaihtanut autokouluopetukseen. Tämä koskee niitä, (useimpia) joilla ei ole synnynnäistä autonkäsittelyn lahjaa.
- Marsu
okei kirjoitti:
Ongelmaan haetaan ratkaisua täältä eikä isukilta? Ei taida isän kärsivällisyys/ohjaustaito riittää. Opetuslupaopehan sanoo, että "hiukan kaasua ja sitten kytkin hitaasti ylös". Jos tämä ei toimi, meneekin sormi suuhun ja alkaa naama punoittamaan. Jossain vaiheessa tietysti yritysten, erehdysten, itkun ja hammastenkiristelyn jälkeen edistystä tulee, jos oppilas ei ole jo vaihtanut autokouluopetukseen. Tämä koskee niitä, (useimpia) joilla ei ole synnynnäistä autonkäsittelyn lahjaa.
Ei kyllä minulle autokouluope puhunut mitään liikkeelle lähdöstä.
- Minä
okei kirjoitti:
Ongelmaan haetaan ratkaisua täältä eikä isukilta? Ei taida isän kärsivällisyys/ohjaustaito riittää. Opetuslupaopehan sanoo, että "hiukan kaasua ja sitten kytkin hitaasti ylös". Jos tämä ei toimi, meneekin sormi suuhun ja alkaa naama punoittamaan. Jossain vaiheessa tietysti yritysten, erehdysten, itkun ja hammastenkiristelyn jälkeen edistystä tulee, jos oppilas ei ole jo vaihtanut autokouluopetukseen. Tämä koskee niitä, (useimpia) joilla ei ole synnynnäistä autonkäsittelyn lahjaa.
...että kyseinen tyttö on korttinsa hankkinut AUTOKOULUSSA, ei opetusluvilla. Eipä ole tarvinnut isän opettaa auton käyttö kun kytkimen käytöt yms. käytännön asiat on tullut opeteltua jo vuosien aikana mummoloiden pihoilla. ja nyt opetusluvilla eikun paranee kun saa ajaa paljon. Ekana viikkona tosin tuli kilsoja vaan n.reilu 100.
- Marsu
Minä kirjoitti:
...että kyseinen tyttö on korttinsa hankkinut AUTOKOULUSSA, ei opetusluvilla. Eipä ole tarvinnut isän opettaa auton käyttö kun kytkimen käytöt yms. käytännön asiat on tullut opeteltua jo vuosien aikana mummoloiden pihoilla. ja nyt opetusluvilla eikun paranee kun saa ajaa paljon. Ekana viikkona tosin tuli kilsoja vaan n.reilu 100.
Itse taisin ajaa autokoulussa 100km ensimmäisen kuukauden aikana.
- okei
Minä kirjoitti:
...että kyseinen tyttö on korttinsa hankkinut AUTOKOULUSSA, ei opetusluvilla. Eipä ole tarvinnut isän opettaa auton käyttö kun kytkimen käytöt yms. käytännön asiat on tullut opeteltua jo vuosien aikana mummoloiden pihoilla. ja nyt opetusluvilla eikun paranee kun saa ajaa paljon. Ekana viikkona tosin tuli kilsoja vaan n.reilu 100.
että autokoulussa lähdöt olivat sujuneet. Ongelmia tuli siinä vaiheessa kun isää alkoi hirvittää rakkaan autonsa rakkaan kytkimen puolesta, ei malttanut antaa lähtöjen tasoittua ajan mittaan.
- ope
Kokeile lähteä tasaiselta ekaks pelkällä kytkimellä ja jos se sujuu niin ala lisäämään kaasua megeen 1000-1500rpm. Katsot vaan että kierrokset ei putoo alle tonniin lähdön aikana, eikä nouse yli kahteen tonniin.
Mäkeen voisit kokeilla seuraavaa: Nosta kytkin tuntumaan samaan aikaan kun pidät autoa jarrulla paikallaan. Kierrokset laskee / käyntiääni muuttuu - kytkin on tuntumassa. Nyt oikea jalka jarrulta kaasulle ja kierroksia 1500rpm ja katsot mitä tapahtuu.
Vois kuvitella että isä sekä auto on tällä kertaa huutamatta..
---------------www.toma.clan.st------------------- joopajoo
Hyvä, että autokoulu auttaa vielä kortin saamisen jälkeenkin. Toivon Sinulle miellyttäviä ajokilometrejä. Kyllä se kokemuksen myötä sujuu.
Opetusluvalla tosin olisit jo saanut paljon kilometrejä omaan autoosi ja lähdöt onnistuisivat laakista. - ent.ope
Auton sammuminen liikkeellelähdössä voi johtua tietenkin monista eri syistä. Tarkista perusasiat eli onko istuimesi säädetty oikein;painamalla kytkimen pohjaan nilkka ei saa ojentua liikaa kuten balettitanssijalla, tässä vaarana että kytkin ei painu täysin pohjaan, toisaalta jos istutaan liian lähellä kytkin usein menee täysin pohjaan, mutta palautusvaiheessa jalka koukistuu liiaksi eikä pystytä luontevasti nostamaan kytkintä, vaan päästetään ote lipsahtamaan.
Epäilisin että valtaosa meistä autoilijoista suorittaa liikkeellelähdön siten, että ensin otetaan se tuttu rohkeakin peruskaasu, ja sen jälkeen nostetaan kytkin ns.vetokohtaan.Tätä vetokohdan löytymistä voit harjoitella loivahkossa ylämäessä käsijarru päällä moottorin tyhjäkäynnillä.Kun vetokohta on suunnilleen löytynyt, niin kässäri pois ja reenaat siten että siirrät jalan ensin kaasulle ja sitten nostat kytkimen vetokohtaan. Harjoittele tätä jossain hiljaisessa paikassa. Jos tulee liikaa kaasua ja auto lähtee valumaan keskeytä ja aloita alusta. Kun löudät sopivan rytmin jalkatyöskentelyyn, ja pystyt pitämään auton paikallaan mäessä kytkimen varassa riittävällä kaasulla,paina kytkin pohjaan ja heti takaisin vetokohtaan siten ettäsaat auton pysymään paikallaan. Hyväksy aluksi 2-3 metrin valuminen, kunhan vaan rohkeasti nostat kytkimen vetokohtaan. Mutta jos kaasua tulee liikaa aloita alusta, mitä sitä vanhempien autoa suotta rasittaa.Kokeile kytkimen nostamisessa vaikka pitää kantapäätä lattiassa, ja annat ikäänkuin nilkan taipua ja nostaa kytkimen. Ei muuta kuin reenaan ja mielellään yksin, koska perustaidothan sinulla jo on.
- Mie vaan
Ei se homman ydin ole kaasujalan herkkyydessä, vaan siinä että tunnistaa moottorin äänessä pienen kierrosten laskun ja osaa pysäyttää kytkimen nostamisen hetkeksi sille tasolle.
- PenaL
Hyviä neuvoja tässä onkin jo tullut. Pari lisää. Paitsi, että lähdön helppous riiippuu automerkistä ja mallista, niin autoissa on jopa yksilöeroja. Riippuu mm. siitä, millaisessa kunossa kytkin ( ja kone )on ja miten se on säädetty (= kuinka ylhäällä ottaa kiinni/alhaalla irrottaa ). Yleensä isompikoneisettarvitsevat vähemmän kaasua; ison dieselkoneen kaasupolkimeen ei juuri tarvitse koskeakaan kytkintä nostettaessa. Vasta sitten painetaan, kun aletaan kiihdyttää. Pikkukoneiseen auton koneeseen pitää painaa yleensä jonkin verran kierroksia ja sitten vasta aletaan hitaasti nostaa kytkintä. Tärkeää: sitten, kun kytkin alkaa ottaa, älä päästä kytkinpoljinta heti nopeasti ylös vaan anna auton ensin lähteä hiljaa rullaten liikkeelle, jonka jälkeen lisäät hitaasti kaasua ja päästät kytkimen hitaasti kokonaan ylös. Ei tuota opi kuin harjoittelemalla. Joka autossa on oma tuntumanmsa, miten sen saa nätisti liikkeelle.
Toisaalta, kytkimellä ei kannata opetella liikaakaan luisuttelemaan, koska kytkimen osat (=levyt ym. ) kuluvat turhan nopeasti. Aiheutuu ennenaikainen kytkinremontti joka saattaa maksaa mummonmarkoissa useita tonneja. Eli kytkimen painamisesta pitäisi kuitenkin päästä suht nopeasti eroon, kun auto liikkuu. Isommilla vaihteilla vaihtamisen pitäisikin olla helpompaa.
Pena
Ps. Ne kiihdyttäjät, jotka valoista lähtevät aina liikkeelle kuin kiihdytyskilpailuissa, eivät todennäköisesti halitse juuri tuota nättiä liikkeellelähtöä ja vain yrittävät vain peitellä osaamattomuuttaan tuhoten turhaa autoa ja polttoainetta...;-)- Lohdutus
Paljon hyviä ohjeita. Yksin harjoittelemaan. Asia on monelle vaikea, muttei mitenkään mahdoton oppia. Paljon kärsivällisyyttä ja sitkeyttä treeniin niin kyllä selöytyy.
Ps Autokoulun 3:lla ekalla kerralla auto sammui 10-20 kertaa, eilen ei kertaakaan. Inssi edessä torstaina... - Inertia
... ovat niitä fiksuja kavereita. Ehtiipähän taaempanakin odottavat yli samoista valoista kun ei lähdetä hiipien liikkeelle.
Talvella tietty olisi kiva jos ymmärtäisivät hieman vähemmän suditella. Auto kun sutii, ei se mene eteenpäin (juuri lainkaan). Kakkosella tosi liukkaalla liikenteeseen.
Täytyy sanoa tähän keskusteluun sen verran että käsivaihteella ajaminen on kidutusta erityisesti kaupungissa. Automaatin kanssa aloittelijallakin on enemmän aikaa seurata liikennettä ja autosta ei tarvitse huolehtia juuri yhtään.
Kytkimeen voi useimmilla uusilla autoilla hakea tuntumaa ilman kaasuun koskemista. Monilla voit ilman kaasun painamista kertaakaan päästä jopa 50 - 60 km/h vauhteihin. Uusilla ruiskuilla kun on taipumusta korjata kuljettajan vähäistä kaasunpainamista automaattisesti... :)
Parasta on harjoitella juuri kuten täälläkin on opastettu. Hieman kaasua ja sitten kytkin liikkuu ylöspäin ja kun otetta on lisää hanaa ja jalka pois kytkimen päältä... :) Tavoite on saada se sujumaan siten että kun kaasu menee alas nousee kytkin samalla ylös. Puolessa välissä on usein sellainen pieni kytkimen luistatushetki, ei se kestä edes sekuntia, mutta monet autot ilman sitä nykäisevät ikävästi liikkeellelähtiessä.
Kun riittävästi treenailee on ihan sama mikä kärry on alla. Tuntuman löytää yleensä parissa minuutissa. Sitten voikin siirtyä kakspyöräisillä ajamaan. Käsikytkin on ehkä jopa helpompi kuin jalkakytkin... Mutta ne jalkavaihteet saattaa tehdä tepposet alussa, etenkin jos runttailee niitä väärään suuntaan. Mistä tulikin mieleeni: Milloinkohan tulee johonkin autoon yhtä toimiva manuaaliaski kuin useimmissa mopoissa on nyt? Teknisesti olisi kai ollut mahdollista melkein vuosisadan alusta, mutta kun jonkun typeryksen piti saada se legendaarinen ja prseestä revitty H-kuvio autoon...
- ...............
älä sitte ihmettele jos se kytkin menee paskaks joosainvaihees....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502244Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖25988Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68873
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54853Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me121842Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749