Perunaa kasvihuoneessa

Leppä-Kerttu.

Olen keväisin nopeuttanut uusien perunoiden saantia kaikenlaisilla tempuilla, esikasvattanut pottuja paperitötteröissä ja purnukoissa.
Minulla on muovinen pieni kasvihuone, ja tuli mieleen että mitenhän perunat kasvavat kasvihuoneen olosuhteissa, onko kukaan koettanut.
Jos kasvihuoneeseen vielä istuttaisi esikasvatettuja perunantaimia, ensimmäiselle kesäkeitolle saattaisi päästä varsin aikaiseen.
Mutta mitenhän peruna "kestää" kasvihuoneen?

9

7036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa onko siitä hyötyä tai haittaa! Pitäisi kokeilla. Mutta toisaalta kasvihuone voi olla lämmin ja kostea, niin ruttokin voi rynnätä helpommin. Minulla on nyt jo hyvin idätetyt perunat istutettu maitopurkkeihin, ja ne ovat kasvihuoneessa, kun joudun sitä lämmittämään kukantaimien vuoksi. Kun maa on sulanut, ja vähän kuivahtanut, istutetaan ne penkkeihin. Jos kovia yöpakkasia tulee, niin kolmenkertainen hallaharso päälle. Ja viimeistään Juhannuksena perunat on jo hyvän kokoisia. Timo on jajikkeista nopeimmin kasvava.

• kasvaa

kyllä kasvihuoneessa, mutta ei ole niin satoisa kun avomaalla. Voisit kokeilla vaikka isoissa saaveissa kasvattamista tai sitten penkissä missä on muovi alla, jottei perunat kaivaudu liian syvälle multaan. Varret kasvavat aika korkeiksi hyvien olosuhteiden vuoksi, ja kastella saat tietysti usein koska kasvihuoneessa vettä haihtuu enemmän. Esikasvata perunat vaikka pienissä pakastepusseissa kosteassa turpeessa, ja kun juuria on muodostunut reilusti istuta ne lopulliseen kasvupaikkaan. Älä lannoita liikaa, ja mielellään perunalle tarkoitetulla lannoitteella. Ja kun juhannus lähestyy alat kaivaa mullasta perunoita ilman että heti vedät ne varsineen pois, näin ehtii pienetkin perunat kasvaa isoiksi.....

• Leppä-Kerttu.

Niitä en ole tainnut kokeilla kun olen kuvitellut että litran tölkin kapeudesta johtuen ei multaa mahdu tarpeeksi. Mutta muutenhan ne olisivat siistejä ja kestäviä. Pitää kai kokeilla esikasvatusta niissä. Leikkaatteko niitä matalemmiksi kuitenkin ?

• maitosanan kohdalta poikki, ja reikä pohjaan. Voit kasata ne sitten ruurempaan laatikkoon, eivät vie niin paljon tilaa.

• Laita perunat vieri viereen Styroksiseen "kalalaatikkoon". Pohjalle 4cm kasvuturvetta ja sitten perunat. Peitä turpeella. N. 30 tainta saat yhdestä laatikosta. Istutus onnistuu, kun taimet ovat 20-30 cm pitkiä. Irrotus tapahtuu siten että nostat koko juuripaakun pois laatikosta ja kastelet sen, sekä irrottelet varovasti perunat varsineen toisistaan. Istutetaan niin syvälle, että ainakin 10 cm vartta joutuu maan alle. Perunoita kasvaa myös tuohon upotettuun varteen. On kokeiltu ja hyväksi todettu keino.

• vuokki

mä olen kasvattanut perunaa ihaan mustan jäsesäkin alla. Hyvin mullassa idätetyt perunet olen istuttanut mustan muovinläpi, viimevuonna laitoin jo vappuna maahan. Sitten olen aluksi pitänyt vielä hallaharsoa päällä ettei varret palellu. Vähän ennen Jussia on päässyt jo ekoja maistelemaan. Sitten kun olen niin pirhanan pihi, niin olen käsin kaivanut ja tunnustellut sieltä vaan sopivan kokoset perunat ensin pois ja jättny muut kasvamaan. Peruna kun kasvaa melkeen heti muovin alle, ei tartte kaivaa. Kastelu on vaan hieman hankalempaa.

• Leppä-Kerttu.

Mietiskelin äsken otsa rankasti rypyssä, että kauankohan siinä menee kun peruna itää sellaiseen keskimääräiseen hyvään istutuskuntoon.
        Että osaisi oikeaan ajankohtaan ajoittaa...

• vuokki
        Leppä-Kerttu. kirjoitti:

Mietiskelin äsken otsa rankasti rypyssä, että kauankohan siinä menee kun peruna itää sellaiseen keskimääräiseen hyvään istutuskuntoon.
        Että osaisi oikeaan ajankohtaan ajoittaa...

Enpä ole aikaa mitannut mutta itse kun idättelen vaan pienen erän kerrallaan niin... Olen laittanut n. 12 pottua tyhjään multapussiin ja sitten vähän kosteutta mukaan, turvettakin voi toki laittaa, ja lämpimään paikkaan. Sitten olen kurkistelllut pussiin varovaisesti ettei ole liian märkää ynm. kyllä hyvät idut on parissa viikossa. pussia kannatta vähän tuuleltella tai tökkiä päälipuolelle ilmareikiä, muuten voivat mädäntyä. minä laitan aina ekan satsin jo vappuna ja sitten ne syysperunat vasta joskus 10-15.5. Enkä viimeksi jaksanut niitä toisia edes idätellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      231
      7876
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5460
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4842
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      76
      3547
    5. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      153
      3462
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2045
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2041
    8. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1869
    9. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      45
      1748
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      39
      1697
    Aihe