Helsingin Sanomien artikkelissa tänään 6.4-09.
Lindelöf ei kommentoinut kuin parilla lauseella ei mitään uutta lukijoille. Turhaa ajan ja verorahojen hukkaamista entisen Museomestarin asiassa. Turhia tutkintapyyntöjä tehty asiasta. Tätä samaa molemmat viisaina toimittajille vastailivat.
Siis ketkäköhän niitä rikos- ja kunnianloukkaus syytetutkintoja ovatkaan panneet alulle ja itse saaneet sen poliittisen myrskyn aikaiseksi Kotkan politiikassa ??? Eivät kaksi edellä mainittua herraa osanneet vastata edes Helsingin Sanomien toimittajille kunnollista ja kattavaa vastausta.
Lindelöfin ja Salmisen HS vastauksissa
17
1179
Vastaukset
- vastaukset
olleet juuri sitä, mitä pitikin? Turhaa asioiden vatvomistahan tää on ollu koko ajan. Asioista annettu jo päätöksiä oikeutta myöten. Joo joo, on ilmennyt uusia seikkoja!
Mistähän luulet näiden tutkintopyyntöjen saanee alkunsa? Kyllä ne kaikki on tämän saman vatvomisen seurausta.
Mitä kunnollista vastausta olisit sitten halunnut? Joo, olemme syyllisiä, vai?
Poliittisesta myrskystä sen verran, että ilman tätä tapausta sellaista ei olisi olemassakaan!
Keinotekoista esillä oloa mun mielestä, kun ei parempaakaan saa aikaiseksi.
Kotkassa on varmaan satoja omasta mielestä väärin perustein töistä ulos heitettyä - auttaako persut niitä?- missäs ne....
...asiakirjatiedot on?
Tärkeä poliittinen asia hoitaa kuntoon, kaupunki ymmärtänyt asian vakavuuden piilotellessaan Kervisen asiakirjoja. - ilmoitti kirjeessään
joka poistetiin palstalta mm. " Vastauksista käy selvästi ilmi, että Asko ei ollut työyhteisön ainut ongelma. "
Eli, jos huonoon tulehtuneeseen työilmapiiriin on osallisena useampi henkilö, niin miksi ainoastaan ja vain Asko savustettiin ulos ja samalla kirjoitettiin hänestä ne syytökset työpaikan ongelmiin.
Olivatko muut sitten puhtaita pulmusia ? Sitä kyseli myös työsuojelupiirin tarkastaja ? Ja hän olisi halunnut niihin vastauksia. - asia hämärässä
ilmoitti kirjeessään kirjoitti:
joka poistetiin palstalta mm. " Vastauksista käy selvästi ilmi, että Asko ei ollut työyhteisön ainut ongelma. "
Eli, jos huonoon tulehtuneeseen työilmapiiriin on osallisena useampi henkilö, niin miksi ainoastaan ja vain Asko savustettiin ulos ja samalla kirjoitettiin hänestä ne syytökset työpaikan ongelmiin.
Olivatko muut sitten puhtaita pulmusia ? Sitä kyseli myös työsuojelupiirin tarkastaja ? Ja hän olisi halunnut niihin vastauksia.Miks kaikki vatvoo tota irtisanomista, miksei Kervinen saa asiakirjoja, jolla vois todistaa kaikki asiat nurin?
Poliitikot tietää Kervisen mahdollisuudet, ja siks ne yrittää veivaa asiaa muualle! - Työsuojeluorganisaatio
ilmoitti kirjeessään kirjoitti:
Olivatko muut sitten puhtaita pulmusia ? Sitä kyseli myös työsuojelupiirin tarkastaja ? Ja hän olisi halunnut niihin vastauksia.asian käsittelyn yhteydessä?
Oliko työsuojeluasiamies puolustamassa työntekijän asiaa? - lueppas tuolta...
Työsuojeluorganisaatio kirjoitti:
asian käsittelyn yhteydessä?
Oliko työsuojeluasiamies puolustamassa työntekijän asiaa?On muuten härskiä hommaa sanompa vaan.....Suora lainaus Kervisen sivustolta...
15.04.2007
Avoin kirje Kaakkois-Suomen työsuojelupiirille
Kaakkois-Suomen työsuojelupiirin tarkastaja Marja-Lee Åhman on sähköpostitse lähettänyt 24.11.2004 Kotkan kaupungin toimialajohtaja Pertti Lintuselle yhteistyökirjeen, joka on tullut tietooni 14.4.2007.
Työsuojelupiirin tarkastajan yhteistyökirje Kotkan kaupungin johdolle kuvaa hyvin valheiden verkon ja paljastaa selkeästi työsuojelupiirin kulissit.
Julkaisen kirjeen sisällön tässä:
Tervehdys, teille kaikille
Pertti Lintunen
Eira Karppinen
Tapani Pulkkinen ja
Matti Leppänen !
Asiani liittyy teidän kaikkien toimittamiin vastauksiin ja selvityksiin liittyen Asko Kerviseen. Olen toimittanut teille kaikille 31.3.2004 selvityspyynnön, Dnro 87/81/2004. Selvityspyynnössä on seuraava kohta "saadut vastaukset ovat tämän jälkeen ei julkisia työsuojelupiirin asiakirjoja, mikäli niissä on luottamuksellisia tietoja. Asiakirjoja ei luovuteta eteenpäin asianosaisille".
Kirjoittamani kannanotto on ns. Tarkastajan tiukempi tulkinta kuin viranomaisen asiakirjojen luovuttamisesta ja tietojen antamisesta on säädetty (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Kirjoitin asian näin, koska halusin, että voitte vastata ns. "vapaasti ja luottamuksellisesti". Tuolloin olen kertonut Asko Kerviselle, että annetut vastaukset ovat luottamuksellisia. Ja hän on tyytynyt tähän ilmoitukseen silloin.
Itselläni oli tuolloin seuraava ajatus; pyydän teiltä kaikilta näkemykset tilanteesta, jotta minulla olisi ollut riittävät perusteet todeta, että työnantajalla ei ole työsuojelullisesti estettä Asko Kervisen työpaikan vaihtoon ja siirto perustuu työyhteisössä esiintyviin ongelmiin ja lukkiutuneeseen tilanteeseen. Tuolloin huhtikuussa olen kertonut Asko Kerviselle, että työsuojelupiiri on antanut lausuntoja, joissa on todettu, että työnantajalla on perusteet siirtää työntekijä toiseen työyksikköön ja sille ei ole työturvallisuuslain mukaista estettä. Näissä siirtotapauksissa on sitten toisena asiana työntekijän työsuhteen oikeusturva asiat.
Näiden keskustelun jälkeen Asko Kervinen ilmoitti, että hänen mielestään perättömien varoitusten selvittämistä ja työpaikan siirtoasiaa hoitaa hänen liittonsa. Tästä teille on jätetty ilmoitus 17.5.2004.
Käsitykseni mukaan Asko Kervinen hoitaa ponnekkaasti omaa asiaansa ja on tehnyt tapauksen johdosta rikosilmoituksia. Ja nyt hän on tehnyt sitten meille virallisen pyynnön saada itseään koskevat meille toimitetut asiakirjat. Hän on soittanut minulle ja kertoi, että omassa poliisikuulustelussaan poliisit olivat kertoneet hänelle tästä tietojen saantioikeudesta ja pitäneet tärkeänä, että hänelle toimitetaan nämä vastaukset.
Työsuojelupiirin piiripäällikkö on tehnyt päätöksen, että luovutamme asiakirjat Kerviselle itselleen. Olen läpikäynyt asiakirjat ja olen peittänyt osan tekstiä, eli nämä kohdat ovat Kerviseltä salassapidettäviä. Pertti Lintusen vastauksessa on kaksi kappaletta, jossa kerrotaan museotoimenjohtajan johtajuuden testeistä ja johtajuudesta. Eira Karppisen vastauksesta on peitetty kohdat, joissa puhutaan Leena Hailasta ja hänen omasta jaksamisestaan. Matti Leppäsen vastauksessa on peitetty kohta, jossa todetaan Leena Hailan hakeutuvan muualle töihin. Tapani Pulkkisen vastauksessa ei salassapidettävää.
Ongelmallisin on sitten Pertti Lintusen vastauksen liite 1. Sitä emme ole vielä luovuttaneet. Päätös luovuttamisesta tehdään 3.12.2004 mennessä. Mikäli emme luovuta asiakirjaa, siitä tulee virallinen päätös, josta Kervinen voi valittaa hallinto-oikeuteen. Ja tämän prosessin jälkeen meidän on se todennäköisesi luovutettava, koska kyseessä on Kervisen töiden laiminlyöntiin liittyviä asioita. Itse en sitä halua luovuttaa tässä vaiheessa. Ohessa alla on tiedoksenne saate; jossa Kerviselle näitä asioita selvitän. Asiakirjat lähtevät tänään Kerviselle.
Olen pahoillani tästä asian käänteestä, koska koen, että en ole voinut pitää lupaustani ja teillä on mahdollisuus loukkaantua ja kokea epäluottamusta työsuojelupiiriä ja minua tarkastajana kohtaan. Totean, että tavoitteenani on ollut hoitaa asia huolellisesti, jotta olisin tarkastajana voinut selkeästi esittää näkemykset asiasta. Viittaan alkutekstiin. Eli olen pahoillani ja pyydän teiltä anteeksi että selvityspyyntöön olen kirjannut tietojen luottamuksellisuuden tarkastajan tulkintanäkökulmasta ja tarkoittanut sillä kaikkea tietoa.
Asiasta vielä. Teidän toimittamissanne vastauksissa tulee selkeästi esille todella vaikea työyhteisön tilanne. Vastauksissa näkyy selkeästi kuinka Asko omalla toiminnallaan; ei ole paikalla kun tarvittaisiin, on välinpitämätön ohjeista jne..on vaikuttanut siihen, että töiden ja näyttelyiden pystytys ei suju, tulee häiriöitä, mielipahaa, "pelätään" sanoa/pyytää jne. Vastauksissa näkyy myös selkeästi, että Asko ei ole syypää kaikkiin työyhteisön ongelmiin.
Vastauksissa näkyy myös, että tilanne on ollut pitkään lukkiutunut ja työnantaja/esimies on ryhtynyt toimenpiteisiin häiriötilanteissä. Joten vastausten kautta tässä vaiheessa prosessia voidaan päästä takaisin lähtötilanteeseen; työnantajalla on edelleen työyhteisölliset perusteet siirtää Kervinen toiseen työyksikköön. Ja tässä vaiheessa prosessia kuviossa on myös irtisanominen, mikäli Kervinen kieltäytyy siirrosta, jos olen oikein ymmärtänyt.
Mutta tässä välissä tilanne on muuttunut oleellisesti. Itselleni on epäselvää, miten kummassa Kervinen on saanut asiat näin sekaisin. Lähtötilanne ja nykytilanne ovat kaukana toisistaan.
Vielä pohdiskelua. Mitä nopeammin poliisitutkinnat ja syytäjän päätökset tulevat, sen parempi. Ja jos teiltä saadut vastaukset auttavat tätä prosessia, niin hyvä. Itse olen pohdiskellut tätä työsuojelupiirin toimintatapaa näissä häirintä-huonon kohtelun tapauksissa juuri tämän luottamuksellisuuden näkökulmasta. Vaikuttaisi, että tämä nykyinen tapa kuulla eri osapuolia näin ja sitten koota asia ei välttämättä toimi ja varsinkin jos, asianosainen haluaa aiheuttaa lisäharmia vastausten antajille jollakin tapaa. Täytynee miettiä uusia toimintatapoja.
Tässä tapauksessa olen toiminut näin ja jos olen toiminut väärin ja virheellisesti jonkin näkökulman mukaan, niin hyvä sekin on todeta itselleni opiksi ja ojennukseksi. Ja luulenpa, että minun toimintani tarkastajana ja erityisesti halu pitää tiedot luottamuksellisina joutuu jonkinlaisen prosessin kohteeksi Kervisen taholta ja mahdollisesti teidänkin taholta.
yhteistyöterveisin
olen to-pe koulutuksessa mutta muutoin palataan asiaan
Marja-Lee Åhman
Tarkastaja
Kaakkois-Suomen työsuojelupiiri
Kouvolan toimipiste
Hallituskatu 7 c, 45100 Kouvola
puh. 0207 470537 tai 050-340 7606
email:[email protected]
Näin siis yhteistyöterveisiä marraskuussa 2004. Tarkastajan kirjeestä selviää täydellisesti savustukseni suunnitelmallisuus ja työsuojelupiirin yhteistyö Kotkan kaupungin viranhaltijoiden kanssa. Kirjeestä paljastuu myös kuinka luottamusta ja vaitiolovelvollisuutta rikotaan ja kuinka työsuojelupiirin puolueettomalle toimintaperiaatteelle viitataan kintaalla.
Työsuojelutarkastaja Åhman kirjoittaa sisäpiiritietona Kotkan kaupungin toimialajohtaja Pertti Lintuselle salassa pidettäviä tietoja ja kertoo muidenkin viranhaltijoiden kirjoittamista luottamuksellisista tiedoista muille.
Väitän, että Marja-Lee Åhman on syyllistynyt vähintäänkin työsyrjintään ja virkavelvollisuuden rikkomiseen kertoessaan Lintuselle ja muille Kotkan kaupungin työnantajan edustajille salassa pidettäviä tietoja, jotka olivat luottamuksellisia.
Työsuojelutarkastaja Åhman on myös esittänyt työnantajan edustajille omia käsityksiään toiminnastani ja tässä yhteydessä turvautunut valheellisuuteen.
Työsuojelupiirissä tiedettiin Lintusen liitteet mustiksi listoiksi, jota työnantajan edustajat käyttivät härskisti hyväkseen mustamaalamistarkoituksessa.
Tiesitte, että Kotkan viranhaltijoiden käyttämät listat sisälsivät minusta ja muistakin kaupungin työntekijöistä ei-julkista terveydentilaa koskevia tietoja ja lukuisia perättömiä merkintöjä vuosien ajalta, joilla pyrittiin osoittamaan työskentelyni mahdollisimman huonoksi. Valheellisuudella ja joukkovoimalla tässä onnistuttiinkin, vaikka oikeuskäsittelyssä ei löytynyt mitään näyttöä töiden laiminlyönneistäni.
Tiesitte väitteet töiden laiminlyöneistäni olleen jälkikäteen keksittyjä. Tiesitte, että listojen käyttäjien värkkäämät alkeelliset diagnoosit ja kaikenlainen lääkärileikki perustui kulkupuheisiin ja pelkkään mustamaalaukseen, vaan mitäpä teitte?
Peittelitte Kotkan kaupungin viranhaltijoiden käyttämää laitonta aineistoa ja estitte minulta oikeuden puolustautua mielivaltaa vastaan pihtaamalla minulle kuuluvia asiakirjatietoja, joita edelleenkin haen valituksellani hallinto-oikeudelta, jonka käsittely on kesken.
Piiripäällikkö Pasi Hasu ja ylitarkastaja Alpo Anttonen, antamassanne selvityksessä Kouvolan hallinto-oikeudelle lukee, että "Kaakkois-Suomen työsuojelupiiri katsoi, että salassa pidettävien tunnistetietojen peittämisen jälkeen asiakirjan sisältö peitettävien tietojen runsauden takia ei ole ymmärrettävissä oikein ja tunnistetietojen peittäminenkään ei estä salassa pidettävän asiakirjan osan tulemista tietoon."
Kysyn, kenelle salassa pidettävien tietojen runsaus ei ole oikein ymmärrettävissä?
Ydinkysymys kuitenkin kuuluu, mitä kaikkea yhteistyöterveisiä on työsuojelupiiristä lähtenyt Kotkan kaupungin viranhaltijoille minua koskevan asian yhteydessä ja miksi tähän kaikkeen on ryhdytty?
Tästä jatketaan.
Haminassa 15.4.2007
Asko Kervinen
- pientä lisäystä
" Nyt pitäisi mennä eteenpäin ja antaa sellaisten asioiden olla, jotka ovat tuomionsa saanneet. " Näin Lindelöf ja toinen samanlainen veijari vastaa " Aika turhaa kaupungin organisaation työllistämistä ja eestaas vatkaamista. " Eli samanlainen vastaus Salmiselta.
Niinpä niin turhaa kaupungin organisaation työllistämistä ja antaa asioiden olla, kun nämä kaksi ovat kumpikin laittaneet ihan itse tutkintapyyntörallin liikenteeseen ja saanneet mukaansa muitakin rallikuskeja pyörimään samaa kilpailurataa.- tietty tietty
Herrat yrittää vaan estää asian käsittelyä, eihän tuosta muuta voi päätellä.
Onneksi persuilla tukeva selkänoja faktan suhteen! - Linden ja...
...Vesan provoilla enään!
- Niin sitten valitetaan
kun Kaupungin organisaatiota työllistetään turhilla tutkintapyynnöillä. Lindelöf ja Salminenhan tarkoitti noilla hesarin kommenteillaan itseään, kun toimittaja ensin ojensi heille peilin eteen.
Kiitos kiitos kun vihdoin myönsitte sen Henkka ja Vesa. - toimittajille vielä
Niin sitten valitetaan kirjoitti:
kun Kaupungin organisaatiota työllistetään turhilla tutkintapyynnöillä. Lindelöf ja Salminenhan tarkoitti noilla hesarin kommenteillaan itseään, kun toimittaja ensin ojensi heille peilin eteen.
Kiitos kiitos kun vihdoin myönsitte sen Henkka ja Vesa.Ilmankos heillä oli niin lyhyet kommentit. Niinhän se oli Vanhasellakin kun ensimmäistä kerta kärähti lemmenviesteistä, sanoi vain että " En kommentoi, ei ole salattavaa, en kommentoi. "
- missä on
missä on se Hesarin juttu?
- Harald Hirmunen
Tuntuupa olevan polttava aihe edeelleenkin eilinen Hesarin juttu. Mitäs polttavaa siinä nyt oli Lindelöfin ja Salmisen taholta, kun eiväthän he osanneet sanoa mitään toimittajan edessä.
Vai yritetäänkö täällä hämärän itäisellä rajalla estää kotkalaisten pääsy lukemaan Helsingin Sanomia ? Pääseköhän Pohjois Koreasta tulemaan meripäivä kutsuvieraita kommunistiseen Kotkaan ? Eiköhän kaupunginjohtaja käy heitä sieltä itse hakemassa. - asiantuntija 4
Harald Hirmunen kirjoitti:
Tuntuupa olevan polttava aihe edeelleenkin eilinen Hesarin juttu. Mitäs polttavaa siinä nyt oli Lindelöfin ja Salmisen taholta, kun eiväthän he osanneet sanoa mitään toimittajan edessä.
Vai yritetäänkö täällä hämärän itäisellä rajalla estää kotkalaisten pääsy lukemaan Helsingin Sanomia ? Pääseköhän Pohjois Koreasta tulemaan meripäivä kutsuvieraita kommunistiseen Kotkaan ? Eiköhän kaupunginjohtaja käy heitä sieltä itse hakemassa.Kuuleppas Harald, pidän sinua fiksuna miehenä, mutta oletkos koskaan tullut ajatelleeksi jos kirjoitteleisit hieman kaupungin ja kaupungin virkamiehiä mielistelevämpään suuntaan, sensuuri voisi olla vähäisempää?
Kirjoitat enemmistöä vastaan ja yhteisöllisyyttä hajoittaen. Laajakoski-kauppojakin olet arvostellut sävyyn, joka ei tyydytä kaikia osapuolia. Et ole Kervistä vastaan myöskään.
Oletkos ajatellut mahdollista henkilöllisyytesi paljastumista. On nimittäin aika vaarallista elinkeinon takia mennä kirjoittelemään ihan kaikkea mitä ajattelee, jotenka pieni varoituksen sana on paikallaan. Valvovan käsi on pitkä, muistappa se! - Harald Hirmunen
asiantuntija 4 kirjoitti:
Kuuleppas Harald, pidän sinua fiksuna miehenä, mutta oletkos koskaan tullut ajatelleeksi jos kirjoitteleisit hieman kaupungin ja kaupungin virkamiehiä mielistelevämpään suuntaan, sensuuri voisi olla vähäisempää?
Kirjoitat enemmistöä vastaan ja yhteisöllisyyttä hajoittaen. Laajakoski-kauppojakin olet arvostellut sävyyn, joka ei tyydytä kaikia osapuolia. Et ole Kervistä vastaan myöskään.
Oletkos ajatellut mahdollista henkilöllisyytesi paljastumista. On nimittäin aika vaarallista elinkeinon takia mennä kirjoittelemään ihan kaikkea mitä ajattelee, jotenka pieni varoituksen sana on paikallaan. Valvovan käsi on pitkä, muistappa se!Kaupungin johtavien virkamiesten itsekkäiden päätösten takia ja kuulematta usein edes itse asiantuntijoita tietyillä sektoreilla. Rahan käyttö on järjetöntä ja jotkin investointisuunitelmat/päätökset rikkovat jopa kotkalaisten yhteiskuntarauhaa. Koska olet toinen fiksu mies, niin tiedät mitä investointeja, budjettileikkauksia ja Kaupungille kertyneitä sakkoja tarkoitan.
Kaupunginhallituksen olisi syytä paneutua kuntalaisille tärkeisiin asioihin niin, että kuntalaisten ei tarvitse nostaa tahollaan kunnianloukkaussyytteitä erinäisiä kaupungin virkamiehiä kohtaan. On lukemattomia yksilöitä, joita on räikeästi sivuutettu tai jopa halveksittu tietyissä kaupungin palveluissa.
Kotkassa rikotaan eniten yhteillöisyyttä juuri pienen ihmisen aliarvioimisella ja loukkaamalla hänen ihmisarvoaan. Uudet kohuvaltuutetut yrittävät korjata tätä tilannetta ja tuoda samalla huhupuheiden tilalle avoimuutta päätösten ja suunitelmien näkyvyyteen. Ainainen salailu on omiaan tulehduttamaan ilmapiiriä ja saamaan poliittisia tornaadoja aikaiseksi ympäri Kotkaa. Mutta tämänhän jo tiesitkin. - Katos se on
Kuuleppas Harald, pidän sinua fiksuna miehenä, mutta oletkos koskaan tullut ajatelleeksi jos kirjoitteleisit hieman kaupungin ja kaupungin virkamiehiä mielistelevämpään suuntaan, sensuuri voisi olla vähäisempää?
Oletkos ajatellut mahdollista henkilöllisyytesi paljastumista. On nimittäin aika vaarallista elinkeinon takia mennä kirjoittelemään ihan kaikkea mitä ajattelee, jotenka pieni varoituksen sana on paikallaan. Valvovan käsi on pitkä, muistappa se!valvovan käsi pitkä kuin letku ja ylettyy jopa kaupungintalon kellariin asti. Mitäs tähän sanot ? Eikä Kotkassa ketään mielistellä, täällä sanotaan " No mitäs vitun jätkä, onko mitää uutta ?"
- Harkitse sanojasi
Oletkos ajatellut mahdollista henkilöllisyytesi paljastumista. On nimittäin aika vaarallista elinkeinon takia mennä kirjoittelemään ihan kaikkea mitä ajattelee, jotenka pieni varoituksen sana on paikallaan. Valvovan käsi on pitkä, muistappa se!noilla jatkuvilla varoituksilla ja aiheiden kieltämisellä. Minä varoitan sinua yllyttämästä lukijoita yhteisöllisyyden vaarantamisesta noilla sinun jatkuvilla varoituksilla, jotka ovat omiaan lisäämään väittelyä kanssasi. Itseasiassa sinä vain edistät varoituksillasi Kervisen asioiden hoitoa, mutta siitä sinulle kiitos. Kannustaa pitää vaikka sinun kierolla tavallasi.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293215- 1201279
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101185- 58991
- 71988
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu178939olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26927Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38901Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66870Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75804