http://olutopas.info/

Suosittelen!

6

1054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikkeller

      Ehdottoman loistava suomenkielinen olutsivusto netissä. Ei todellakaan kannata aina kantaa laatikkokaupalla sitä normikaljaa, vaan pikkuhiljaa tutustua miten hienon monipuolinen juoma olut voi olla. Sitä vaan ei pääse kokemaan 24-packejä bulkkilageria juomalla.

      • että tälläistäkin

        löytyy, pieni vaara näihin pisteytyksiin liittyy - osa komppaa liikaa gurujen juttuja, tosin tämä sama ilmiö toistuu monessa muussakin paikassa.
        Muuten aivan on sivut.


      • oluiden maistelija
        että tälläistäkin kirjoitti:

        löytyy, pieni vaara näihin pisteytyksiin liittyy - osa komppaa liikaa gurujen juttuja, tosin tämä sama ilmiö toistuu monessa muussakin paikassa.
        Muuten aivan on sivut.

        Pisteytyksistä pitää ymmärtää se miten ne muodostuvat tuolla olutopas-sivustolla. Kaikista voimakkaimmat ja monipuolisimmat oluet saavat parhaat pisteet (40-50p.), kun taas helposti juotavat mukiinmenevät lagerit jäävät kahdenkymmenen pisteen hujakoille. Sivusto on tehty olutharrastajien näkökulmasta, jotka etsivät uusia makunautintoja, mutta palvelee silti myös "laatikkolagereihin" tottuneita. Kokeilkaa rohkeasti uusia oluita!


      • Olutopas
        oluiden maistelija kirjoitti:

        Pisteytyksistä pitää ymmärtää se miten ne muodostuvat tuolla olutopas-sivustolla. Kaikista voimakkaimmat ja monipuolisimmat oluet saavat parhaat pisteet (40-50p.), kun taas helposti juotavat mukiinmenevät lagerit jäävät kahdenkymmenen pisteen hujakoille. Sivusto on tehty olutharrastajien näkökulmasta, jotka etsivät uusia makunautintoja, mutta palvelee silti myös "laatikkolagereihin" tottuneita. Kokeilkaa rohkeasti uusia oluita!

        Ylläpidän tuota sivustoa (ei, en aloittanut tätä ketjua :), joten pakko heittää muutama kommentti...

        Pisteet ovat yksilöllinen juttu, ja eri ihmiset arvostavat eri asioita oluessa. Niitä ei siis pidä pitää minään auktoriteettina, mutta suuntaa ne kyllä antavat etenkin keskenään samantyylisten oluiden vertailussa. Ihmisen olutmaku kehittyy erilaisia oluita maistellessa vähitellen, mutta varmasti. Usein mennään helpoista makeiden kautta katkeriin ja lopuksi kuiviin ja happamiin - mutta toisenlaisiakin polkuja toki on.

        Erityisesti kannattaa huomioida, että eri oluttyylit sopivat eri tilanteisiin. Vaalea lagerkin voi saada hyvät pisteet, jos siinä on riittävästi makua ja virkistävyyttä.

        Ja lopuksi: ei pidä ajatella, että kukaan arvioijista olisi sen enempää "guru" kuin muutkaan. Oli oluita sitten takana 5 tai 5000 erilaista, ihmiset ovat vain eri vaiheissa omalla olutmatkallaan. Pisteet ja kommentit ovat välihuomioita tältä antoisalta retkeltä.


      • osittain
        Olutopas kirjoitti:

        Ylläpidän tuota sivustoa (ei, en aloittanut tätä ketjua :), joten pakko heittää muutama kommentti...

        Pisteet ovat yksilöllinen juttu, ja eri ihmiset arvostavat eri asioita oluessa. Niitä ei siis pidä pitää minään auktoriteettina, mutta suuntaa ne kyllä antavat etenkin keskenään samantyylisten oluiden vertailussa. Ihmisen olutmaku kehittyy erilaisia oluita maistellessa vähitellen, mutta varmasti. Usein mennään helpoista makeiden kautta katkeriin ja lopuksi kuiviin ja happamiin - mutta toisenlaisiakin polkuja toki on.

        Erityisesti kannattaa huomioida, että eri oluttyylit sopivat eri tilanteisiin. Vaalea lagerkin voi saada hyvät pisteet, jos siinä on riittävästi makua ja virkistävyyttä.

        Ja lopuksi: ei pidä ajatella, että kukaan arvioijista olisi sen enempää "guru" kuin muutkaan. Oli oluita sitten takana 5 tai 5000 erilaista, ihmiset ovat vain eri vaiheissa omalla olutmatkallaan. Pisteet ja kommentit ovat välihuomioita tältä antoisalta retkeltä.

        itse ole seuraannut sivuja(nne) ja olen tyytyväinen antiin. Tosin itse en koskaan lue ennakkoon mitä ko oluesta on kirjoitettu ennen kuin olen itse sen maistanut. Välillä mennään aivan samoja adjektiiveja käyttäen ja välillä ei.

        Pisteytys on vaikea ja vaarallinen asia, niin kuin mainitsit makuaisti on yksilöllinen ja se mikä on hyvää toiselle voi olla toiselle vähemmän hyvää. Osa kuluttajista tekee ostapäätöksiä vasta sen jälkeen kun on lukenut mitä mieltä muut ovat oluesta - ja tässä on omat vaaransa. Osa ei uskalla ostaa "sikaa säkissä" vaikka hinnat ovat varsin pieniä muutamasta eurosta noin kymppiin.

        Tänään mukaan tuli Fuller's Brewer's Reserve ja tältä odotan itse paljon - enkä ole lukenut mitä tästä on kirjoitettu.

        Uusimmat tuttavuudet tältä alueelta (viskitynnyri/olut) Ola Dubh 12 ja 16 olivat hyviä, eivät ehkä aivan sitä mitä odotin - mutta hyviä kuitenkin, ilman se suurempia nuotteja. Nämä menivät omassa suussa suunnilleen samalla tavalla kuin aika monella muullakin.

        Hyvät pääsiäsisen odotukset ja toivon sivuillenne pitkää ikää.


      • mitäköhän sanoisi
        osittain kirjoitti:

        itse ole seuraannut sivuja(nne) ja olen tyytyväinen antiin. Tosin itse en koskaan lue ennakkoon mitä ko oluesta on kirjoitettu ennen kuin olen itse sen maistanut. Välillä mennään aivan samoja adjektiiveja käyttäen ja välillä ei.

        Pisteytys on vaikea ja vaarallinen asia, niin kuin mainitsit makuaisti on yksilöllinen ja se mikä on hyvää toiselle voi olla toiselle vähemmän hyvää. Osa kuluttajista tekee ostapäätöksiä vasta sen jälkeen kun on lukenut mitä mieltä muut ovat oluesta - ja tässä on omat vaaransa. Osa ei uskalla ostaa "sikaa säkissä" vaikka hinnat ovat varsin pieniä muutamasta eurosta noin kymppiin.

        Tänään mukaan tuli Fuller's Brewer's Reserve ja tältä odotan itse paljon - enkä ole lukenut mitä tästä on kirjoitettu.

        Uusimmat tuttavuudet tältä alueelta (viskitynnyri/olut) Ola Dubh 12 ja 16 olivat hyviä, eivät ehkä aivan sitä mitä odotin - mutta hyviä kuitenkin, ilman se suurempia nuotteja. Nämä menivät omassa suussa suunnilleen samalla tavalla kuin aika monella muullakin.

        Hyvät pääsiäsisen odotukset ja toivon sivuillenne pitkää ikää.

        Muuten hyvä sivusto ja pisteetkin usein hyvin suuntaa antavia mutta ns. extremeoluita yliarvostetaan. Esimerkkinä mainittakoon dark horizon 1 joka sivuston parhaat pisteet saanut ja on ainakin omasta mielestäni täysin kamalaa litkua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe