Joko on liian myöhäistä

krassien siemenviljely?

Olin aiemmin multasormi, asuin omakotitalossa.
Kerrostalossa kaikki "mättää".

Laitoin jo helmikuulla erilaisia päivänsinen siemeniä multaan sisällä, mutta jotakin tein väärin, vain muutama pitkä luippo jäljellä.

Tilasin Exotic Cardenista erilaisia köynnöskrasseja, jotka ajattelin kylvää suoraan parvekelaatikkoon (köynnöskrassi) ja amppeleihin (tav.krassi). Ajattelin kasvattaa niitä ensin sisällä, ja kun kelit lämpenevät siirrellä säiden mukaan alussa sisälle ja ulos.

Mitä minun pitää muistaa? Kertokaa, kiitos!

7

1869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krasseja idättää

Laitan itse krassit itämään vasta vapun maissa.
      Talvella itämään laitetuista siemenistä aika harvoin kasvaa mitään kunnollista, pitäisi olla kasvuhuonemaiset olosuhteet, ensimmäinen vaatimus: valtavasti valoa.

• vielä vaikka kylväsit avomaalle. Tietenkin kukinta on aikaisempaa, jos vähän esikasvattaa. Mutta minäkään en ole vielä krasseja enkä tuoksuherneitä kylvänyt. Ne ovat parempia istuttaa sitten varsinaisille paikoilleen, kun eivät ole pitkiä ronkeloita.Krassi on aika vaatimaton kasvupaikkansa suhteen, kasvaa ja kukkii köyhemmässäkin maassa.Ja kasvaa ja kukkii puolivarjossakin, vaikka auringosta pitääkin!

• silloin kukkii
        marja-liisa41 kirjoitti:

vielä vaikka kylväsit avomaalle. Tietenkin kukinta on aikaisempaa, jos vähän esikasvattaa. Mutta minäkään en ole vielä krasseja enkä tuoksuherneitä kylvänyt. Ne ovat parempia istuttaa sitten varsinaisille paikoilleen, kun eivät ole pitkiä ronkeloita.Krassi on aika vaatimaton kasvupaikkansa suhteen, kasvaa ja kukkii köyhemmässäkin maassa.Ja kasvaa ja kukkii puolivarjossakin, vaikka auringosta pitääkin!

Mie en ole koskaan esikasvattanut, suoraa maahan ja ehtivät hyvin kukkimaan. Esikasvatus on turhaa touhua,kun on muita 'pakollisia' vaikka kuinka paljon.

• kukitus
        silloin kukkii kirjoitti:

Mie en ole koskaan esikasvattanut, suoraa maahan ja ehtivät hyvin kukkimaan. Esikasvatus on turhaa touhua,kun on muita 'pakollisia' vaikka kuinka paljon.

Miekkaliljat ei ole ikinä ehtineet kukkia jos olen sipulit suoraan maahan istuttanut.Ainakin niiden kohdalla esikasvatus on välttämätön, ja muutamien muidenkin. Mutta varmaan voisi tänä keväänä helpata noiden krassien suhteen ja katsoa pääsisikö jatkossa ilman esikasvatusta.

• esikasvattaa
        kukitus kirjoitti:

Miekkaliljat ei ole ikinä ehtineet kukkia jos olen sipulit suoraan maahan istuttanut.Ainakin niiden kohdalla esikasvatus on välttämätön, ja muutamien muidenkin. Mutta varmaan voisi tänä keväänä helpata noiden krassien suhteen ja katsoa pääsisikö jatkossa ilman esikasvatusta.

kunhan ei aloita liian aikaisin.
        Aloitan toukokuun alussa. Noin viikon tai allekin, kestää ensimmäiset lehdet tulla, ja kesäkuussa maahan.
        Niin sitä on noin kuukauden etuajassa, verrattuna jos suoraan maahan kylväisi.
        Siemeniä kannattaa liottaa vedessä päivän verran ennen multaanlaittoa, itää varmasti ja nopeammin.

• ulkona itämässä...
        esikasvattaa kirjoitti:

kunhan ei aloita liian aikaisin.
        Aloitan toukokuun alussa. Noin viikon tai allekin, kestää ensimmäiset lehdet tulla, ja kesäkuussa maahan.
        Niin sitä on noin kuukauden etuajassa, verrattuna jos suoraan maahan kylväisi.
        Siemeniä kannattaa liottaa vedessä päivän verran ennen multaanlaittoa, itää varmasti ja nopeammin.

... onko mitään saumoja pärjätä???

• laittaisin itämään

ne on joskus hitaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe