Olin aiemmin multasormi, asuin omakotitalossa.
Kerrostalossa kaikki "mättää".
Laitoin jo helmikuulla erilaisia päivänsinen siemeniä multaan sisällä, mutta jotakin tein väärin, vain muutama pitkä luippo jäljellä.
Tilasin Exotic Cardenista erilaisia köynnöskrasseja, jotka ajattelin kylvää suoraan parvekelaatikkoon (köynnöskrassi) ja amppeleihin (tav.krassi). Ajattelin kasvattaa niitä ensin sisällä, ja kun kelit lämpenevät siirrellä säiden mukaan alussa sisälle ja ulos.
Mitä minun pitää muistaa? Kertokaa, kiitos!
Joko on liian myöhäistä
7
1859
Vastaukset
- krasseja idättää
Laitan itse krassit itämään vasta vapun maissa.
Talvella itämään laitetuista siemenistä aika harvoin kasvaa mitään kunnollista, pitäisi olla kasvuhuonemaiset olosuhteet, ensimmäinen vaatimus: valtavasti valoa.vielä vaikka kylväsit avomaalle. Tietenkin kukinta on aikaisempaa, jos vähän esikasvattaa. Mutta minäkään en ole vielä krasseja enkä tuoksuherneitä kylvänyt. Ne ovat parempia istuttaa sitten varsinaisille paikoilleen, kun eivät ole pitkiä ronkeloita.Krassi on aika vaatimaton kasvupaikkansa suhteen, kasvaa ja kukkii köyhemmässäkin maassa.Ja kasvaa ja kukkii puolivarjossakin, vaikka auringosta pitääkin!
- silloin kukkii
marja-liisa41 kirjoitti:
vielä vaikka kylväsit avomaalle. Tietenkin kukinta on aikaisempaa, jos vähän esikasvattaa. Mutta minäkään en ole vielä krasseja enkä tuoksuherneitä kylvänyt. Ne ovat parempia istuttaa sitten varsinaisille paikoilleen, kun eivät ole pitkiä ronkeloita.Krassi on aika vaatimaton kasvupaikkansa suhteen, kasvaa ja kukkii köyhemmässäkin maassa.Ja kasvaa ja kukkii puolivarjossakin, vaikka auringosta pitääkin!
Mie en ole koskaan esikasvattanut, suoraa maahan ja ehtivät hyvin kukkimaan. Esikasvatus on turhaa touhua,kun on muita 'pakollisia' vaikka kuinka paljon.
- kukitus
silloin kukkii kirjoitti:
Mie en ole koskaan esikasvattanut, suoraa maahan ja ehtivät hyvin kukkimaan. Esikasvatus on turhaa touhua,kun on muita 'pakollisia' vaikka kuinka paljon.
Miekkaliljat ei ole ikinä ehtineet kukkia jos olen sipulit suoraan maahan istuttanut.Ainakin niiden kohdalla esikasvatus on välttämätön, ja muutamien muidenkin. Mutta varmaan voisi tänä keväänä helpata noiden krassien suhteen ja katsoa pääsisikö jatkossa ilman esikasvatusta.
- esikasvattaa
kukitus kirjoitti:
Miekkaliljat ei ole ikinä ehtineet kukkia jos olen sipulit suoraan maahan istuttanut.Ainakin niiden kohdalla esikasvatus on välttämätön, ja muutamien muidenkin. Mutta varmaan voisi tänä keväänä helpata noiden krassien suhteen ja katsoa pääsisikö jatkossa ilman esikasvatusta.
kunhan ei aloita liian aikaisin.
Aloitan toukokuun alussa. Noin viikon tai allekin, kestää ensimmäiset lehdet tulla, ja kesäkuussa maahan.
Niin sitä on noin kuukauden etuajassa, verrattuna jos suoraan maahan kylväisi.
Siemeniä kannattaa liottaa vedessä päivän verran ennen multaanlaittoa, itää varmasti ja nopeammin. - ulkona itämässä...
esikasvattaa kirjoitti:
kunhan ei aloita liian aikaisin.
Aloitan toukokuun alussa. Noin viikon tai allekin, kestää ensimmäiset lehdet tulla, ja kesäkuussa maahan.
Niin sitä on noin kuukauden etuajassa, verrattuna jos suoraan maahan kylväisi.
Siemeniä kannattaa liottaa vedessä päivän verran ennen multaanlaittoa, itää varmasti ja nopeammin.... onko mitään saumoja pärjätä???
- laittaisin itämään
ne on joskus hitaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399