International

semi-pro agrimato

Miten on te joilla on kokemusta vanhemmista ajoista ja vanhemmista traktoreista olisiko International traktorina harkinnan arvoinen vai jos pitää ostaa 1986 ja sitä vanhempi traktori niin mikä tai mitä olisi pistettävä hakuun.

Jos International ei tule kyseeseen niin kertokaa mikä siinä sitten on ettei kannata.

Jos kuitenkin on aikeissa ostaa International niin onko jotain mitä siinä merkissä olisi syynättävä noin niin ku tyypivikoja tai semmoisia.

65

38920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 574

      Kopithan on vanhemmissa mitä ovat,mutta pääsääntöisesti kopit ovat mitä ovat.

      Jos on hyvä tiedossa ostoon vain.Pakkasnesteet jos on huonolla vaihdolla olleet,saattaa vetet ja oljyt mennä sekaisin o-renkaiden korppuuntumisen vuoksi.

    • ......

      Tuon ikäistä traktoria haen, niin kyllä Natikka on merkki, johon en koskisi pitkällä tikullakaan.
      Jos sitten pakkomielle on natikka ostaa, älä ainakaan sorru koneisiin, joissa vaihteet vasemmalla puolen, ne tuevat britteen saarilta ja ovat sitten syvimmältä. Jos eteen sattuu malli 824 tai 844, jossa vaihteet jalkovälissä, ovat sitten aivan toisesta maailmasta, tulevat Saksasta ja suorastaan hyviä koneita, voin suositella. Mutta niitä ei sitten ihan paljon ole tyrkyllä.
      Kyllä joku 4000 tai 5000 sarjan Fordi tai sitten massikat edustavat enemmän perustekniikkaan perustucvia systeemejä ja ovat käytettyinä huomattavasti huolettomammpia

      • traktori man

        Kova jätkä, näitä tahtoo olla vähän joka kylässä.


      • ......
        traktori man kirjoitti:

        Kova jätkä, näitä tahtoo olla vähän joka kylässä.

        Olen omistanut mallin 584, tuli uutena vuonna 81 ja oli 5 vuotta. Ei ole ollut niin paljon vikoja missään tarktorissani, kokemusta muista 2 fordia ja nyt sen natikan jälkeen 4 erilaista Valmettia ja Valtraa.
        Koneestaan tuo natikka oli jo pohjimmiltaan täysin hengetön,, tuntui siltä, että 10-15 hepoa oli jäänyt tehtaalle, vähän yi tuhannen tunnin kytkinremontti, syynä lähinnä epäonnistuneet kytkinvivustot eli sama tilanne. jos lepuuttelisi jalkaansa kytkinpolkimen päällä. Syyläri myös alkoi vuotamaan, eikä syynä tosiaankaan ollut pitkä vaihtoväli. Se täytyy sanoa, että natikka ei tarvitse kuivikkeita kuten hevoset(ei siis öljyvuotoja).
        824:lla ajelin hajoittelutilalla. Siinä taas kaikki pelasi kuin ihmisen mieli, vaihteet meni päälle kuin autossa ja tehoa taatusti löytyi se, mitä paperille mainittiin.
        Edeeleenki kehoittasin kiertämään enegesmanni-natikat kaukaa, vaikka sen kanssa kärsiessä ehkä taivaspaikka paremmin aukeasikin.


      • kuin kello...!
        ...... kirjoitti:

        Olen omistanut mallin 584, tuli uutena vuonna 81 ja oli 5 vuotta. Ei ole ollut niin paljon vikoja missään tarktorissani, kokemusta muista 2 fordia ja nyt sen natikan jälkeen 4 erilaista Valmettia ja Valtraa.
        Koneestaan tuo natikka oli jo pohjimmiltaan täysin hengetön,, tuntui siltä, että 10-15 hepoa oli jäänyt tehtaalle, vähän yi tuhannen tunnin kytkinremontti, syynä lähinnä epäonnistuneet kytkinvivustot eli sama tilanne. jos lepuuttelisi jalkaansa kytkinpolkimen päällä. Syyläri myös alkoi vuotamaan, eikä syynä tosiaankaan ollut pitkä vaihtoväli. Se täytyy sanoa, että natikka ei tarvitse kuivikkeita kuten hevoset(ei siis öljyvuotoja).
        824:lla ajelin hajoittelutilalla. Siinä taas kaikki pelasi kuin ihmisen mieli, vaihteet meni päälle kuin autossa ja tehoa taatusti löytyi se, mitä paperille mainittiin.
        Edeeleenki kehoittasin kiertämään enegesmanni-natikat kaukaa, vaikka sen kanssa kärsiessä ehkä taivaspaikka paremmin aukeasikin.

        Mulla on taas natikka 743 NS. "SAKSAN MALLI" vm.-75 ja se pelaa kuin kello...mitään ei ole ollut ja koneeseen on vain vaihdettu hydr.pumppu...!

        Jos jotakin sanoisin niin vähän pakkasessa huono lähteen käyntiin kun ei ole hehkuja paitsi yksi imusarjassa...


      • näppihäirää..!
        kuin kello...! kirjoitti:

        Mulla on taas natikka 743 NS. "SAKSAN MALLI" vm.-75 ja se pelaa kuin kello...mitään ei ole ollut ja koneeseen on vain vaihdettu hydr.pumppu...!

        Jos jotakin sanoisin niin vähän pakkasessa huono lähteen käyntiin kun ei ole hehkuja paitsi yksi imusarjassa...

        Meni edellisessä postissa nuo tyypit sekaisin kun tarkoitin natikan 543 mallia enkä 743:sta.

        Tuo 743 tuli siitä kun on myös tuo pikkukuormaaja bobcat 743 tuolla tallissa...

        Pahaa näppihäirää siis...!


      • ......
        kuin kello...! kirjoitti:

        Mulla on taas natikka 743 NS. "SAKSAN MALLI" vm.-75 ja se pelaa kuin kello...mitään ei ole ollut ja koneeseen on vain vaihdettu hydr.pumppu...!

        Jos jotakin sanoisin niin vähän pakkasessa huono lähteen käyntiin kun ei ole hehkuja paitsi yksi imusarjassa...

        Ovat tosiaan ihan eri maailmasta kuin nämä enegelsmannit. Siellä harjoittelutilalla, jossa tuo 824:n oli, oli myös enegelsmanni 574. Ikää kun sillä oli jokunen vuosi, oli se kyllä aika usein korjamohallin puolella ja syynä perän ongemat ja päälimmäsenä öljykylpyiset levyjarrut, joiden toimivuus oli aika heikko. Sama hydtran öljy siellä perässä vähän joka paikassa ja kun vähitellen alkaa epäpuhtautta öljyn sekaan tulla, niin ei pelaa mikään kunnolla. Moottori oli yhtä kesy kuin omassa 584:ssa, siis täydellinen kierroskone, melekeimpä surkeampi kuin Fiatissa.


      • arvaaja x
        ...... kirjoitti:

        Ovat tosiaan ihan eri maailmasta kuin nämä enegelsmannit. Siellä harjoittelutilalla, jossa tuo 824:n oli, oli myös enegelsmanni 574. Ikää kun sillä oli jokunen vuosi, oli se kyllä aika usein korjamohallin puolella ja syynä perän ongemat ja päälimmäsenä öljykylpyiset levyjarrut, joiden toimivuus oli aika heikko. Sama hydtran öljy siellä perässä vähän joka paikassa ja kun vähitellen alkaa epäpuhtautta öljyn sekaan tulla, niin ei pelaa mikään kunnolla. Moottori oli yhtä kesy kuin omassa 584:ssa, siis täydellinen kierroskone, melekeimpä surkeampi kuin Fiatissa.

        Koko hoito pähkinän kuoressa: JOS natikka tulee mökkikäyttöön,niin siitä vaan engelsmannia ostelemaan. Jos työntekoon,vaihda merkkiä tai niitä saksalaisia natikoita. Näppihäirikkö tarkoitti vissiin 453:sta? Siinä on lisäksi pakkosyöttö eli sen avulla se sai joskus käymäänkin. Vaikkei englantilaista voikkaan paljolti kehua,onhan osien saatavuus ja hinta kuitenkin kiitettävää tasoa? Ja vaihteet vasemmalla pelkkää plussaa,ainakin töissä missä nostolaitetta rukataankoko ajan.


      • ......
        arvaaja x kirjoitti:

        Koko hoito pähkinän kuoressa: JOS natikka tulee mökkikäyttöön,niin siitä vaan engelsmannia ostelemaan. Jos työntekoon,vaihda merkkiä tai niitä saksalaisia natikoita. Näppihäirikkö tarkoitti vissiin 453:sta? Siinä on lisäksi pakkosyöttö eli sen avulla se sai joskus käymäänkin. Vaikkei englantilaista voikkaan paljolti kehua,onhan osien saatavuus ja hinta kuitenkin kiitettävää tasoa? Ja vaihteet vasemmalla pelkkää plussaa,ainakin töissä missä nostolaitetta rukataankoko ajan.

        Natikassa malleja kolminumeroisin mallimerkkinöin on todella paljon, joten suurin ongelma taitaa olla asiantuntevan varaosakaupan löytäminen, joka taatusti osaa tilata juuri oikean osan. Moottorit pääosin ovat tulleet Neusin tehtaalta, poikkeuksena malli 475, joka on varustettu Perkinsin koneella, sama moottori kuin Fergu 165:ssa. 475:ssa on erittäin nopea perä, joten jos paljon maantiellä ajaa, niin sillä kerkiää. Muutenkin tuo perkinsin kone on pirteämpi, joten lienee suositeltavin englantilaismalli ja tuohon perkinsiin saa taatusti osia esim. Farmilaitteelta Treelta.
        Osien saannin kannalta vanhoissa traktoreissa ovat parhaita Fergu ja Ford, aika selkeä mallivalkoima, joihin helppo löytää osia.


      • semi-pro agrimato
        ...... kirjoitti:

        Natikassa malleja kolminumeroisin mallimerkkinöin on todella paljon, joten suurin ongelma taitaa olla asiantuntevan varaosakaupan löytäminen, joka taatusti osaa tilata juuri oikean osan. Moottorit pääosin ovat tulleet Neusin tehtaalta, poikkeuksena malli 475, joka on varustettu Perkinsin koneella, sama moottori kuin Fergu 165:ssa. 475:ssa on erittäin nopea perä, joten jos paljon maantiellä ajaa, niin sillä kerkiää. Muutenkin tuo perkinsin kone on pirteämpi, joten lienee suositeltavin englantilaismalli ja tuohon perkinsiin saa taatusti osia esim. Farmilaitteelta Treelta.
        Osien saannin kannalta vanhoissa traktoreissa ovat parhaita Fergu ja Ford, aika selkeä mallivalkoima, joihin helppo löytää osia.

        valaisevia viestejä, että rauhassa täytyy katsella kun kiire ei ole. Tässä pikkuhiljaa alan keräilemään laitteita joilla voi sitten joskus kun ajat menee ihan huonoksi niin kyntää peltoa ja hakea polttopuut perämetsästä.

        Onhan näitä merkkejä muitakin mitä olen itsekin pohtinut joitakin on jopa kehuttu täälläkin Foorttia, massikkaa.

        Miten on Nuffield jos sattuu löytämään sellaisen asiallisen että sopiiko sarjaan hyvä ostos perustekniikka traktori Foortin, Massikan tai ehkä jopa saksan Natikan kanssa.

        Internationalin varaosista onko tietoa
        Etelä-Suomesta / Pohjois-Karjalasta että missä olis mahdollisesti osaavaa varaosamyyntiä.


      • masa,,
        semi-pro agrimato kirjoitti:

        valaisevia viestejä, että rauhassa täytyy katsella kun kiire ei ole. Tässä pikkuhiljaa alan keräilemään laitteita joilla voi sitten joskus kun ajat menee ihan huonoksi niin kyntää peltoa ja hakea polttopuut perämetsästä.

        Onhan näitä merkkejä muitakin mitä olen itsekin pohtinut joitakin on jopa kehuttu täälläkin Foorttia, massikkaa.

        Miten on Nuffield jos sattuu löytämään sellaisen asiallisen että sopiiko sarjaan hyvä ostos perustekniikka traktori Foortin, Massikan tai ehkä jopa saksan Natikan kanssa.

        Internationalin varaosista onko tietoa
        Etelä-Suomesta / Pohjois-Karjalasta että missä olis mahdollisesti osaavaa varaosamyyntiä.

        Kyllä natikkaan osia saa! Mulla 475 ja ei ongelmia, mitä vähi ees tarvinnu. Isojoen konehallin jälleenmyyjiltä ku kysyy.Ja miks englantilaisia natikoita haukutaan?? Kai siks kun niitä on niin paljon suomessa. Ja esim.Volvoissa paljon natikan tekniikkaa, esim.vaihteisto ja perä,, eikä niitä kukaan hauku. Natikka oli vaan aikaansa edellä! Jo 70 luvun alussa märkäjarrut, hydraulinen ulosoton kytkin,hydrostaattinen ohjaus ja tehokas hydraulipumppu 45/l minuutissa.


      • .....
        masa,, kirjoitti:

        Kyllä natikkaan osia saa! Mulla 475 ja ei ongelmia, mitä vähi ees tarvinnu. Isojoen konehallin jälleenmyyjiltä ku kysyy.Ja miks englantilaisia natikoita haukutaan?? Kai siks kun niitä on niin paljon suomessa. Ja esim.Volvoissa paljon natikan tekniikkaa, esim.vaihteisto ja perä,, eikä niitä kukaan hauku. Natikka oli vaan aikaansa edellä! Jo 70 luvun alussa märkäjarrut, hydraulinen ulosoton kytkin,hydrostaattinen ohjaus ja tehokas hydraulipumppu 45/l minuutissa.

        Se on, että edellä oli tekniikassa niin fergua ja fordiakin, mutta kaikki perän systeemit ovat tekemisissä saman öljyn kanssa ja vanhemmiten sitten tulevat ne ongelmat.Esim. öljykylpylevyjarrut eivät oikein pelaa. Itse olen ajellut Fordin ja valtran öljykylpylevyjarrullisilla malleilla ja niissä ei koskaan ole ollut ongelmia, kun polkimelta hoidetaan liike mekaanisesti, ei millään nestesysteemeillä.
        Ehkä tuo yksinkertainen tekniikka on vahvuus vanhemmassa tarktorissa, kuten on juuri laita Fordissa ja fergussa. Nuffista ja Leylandista voisi erityispiirteenä mainita sen, että ovat melkoisen takapanoisia eli keulivat helposti raskaammaan työkoneen kanssa. Vanhat nuffit olivat aika hyvässä maineessa, mutta laatu meni nimenmuutoksen jälkeen( tuli Leyland) huonompaan suuntaan.


      • mutta..
        ..... kirjoitti:

        Se on, että edellä oli tekniikassa niin fergua ja fordiakin, mutta kaikki perän systeemit ovat tekemisissä saman öljyn kanssa ja vanhemmiten sitten tulevat ne ongelmat.Esim. öljykylpylevyjarrut eivät oikein pelaa. Itse olen ajellut Fordin ja valtran öljykylpylevyjarrullisilla malleilla ja niissä ei koskaan ole ollut ongelmia, kun polkimelta hoidetaan liike mekaanisesti, ei millään nestesysteemeillä.
        Ehkä tuo yksinkertainen tekniikka on vahvuus vanhemmassa tarktorissa, kuten on juuri laita Fordissa ja fergussa. Nuffista ja Leylandista voisi erityispiirteenä mainita sen, että ovat melkoisen takapanoisia eli keulivat helposti raskaammaan työkoneen kanssa. Vanhat nuffit olivat aika hyvässä maineessa, mutta laatu meni nimenmuutoksen jälkeen( tuli Leyland) huonompaan suuntaan.

        Eipä ole tullut ongelmia peränkanssa kertaakaan vaikka on kaikki samassa öljyssä. Meillä on englantilainen 585 xl ohjaamolla varustettu neliveto intikka ja ei ole moittimista ollut. Kytkin on vakiona heikonpuoleinen tuossa 585 mutta siitä selviää järeämmällä asetelmalla ja levyllä. Parenpihan se vaan on kun vaihteet vasemmalla, ei tarvii mättää kokoaikaa oikeella kädellä laitteita ja hyötyä on myös etukuormaimen kanssa jos kauhan hallintalaitteet on oikealla puolen rattia. Ja tuon 80 luvun alkupuolen raktoreista intikassa oli edityksellisin ohjaamo ;)


      • iihoo
        mutta.. kirjoitti:

        Eipä ole tullut ongelmia peränkanssa kertaakaan vaikka on kaikki samassa öljyssä. Meillä on englantilainen 585 xl ohjaamolla varustettu neliveto intikka ja ei ole moittimista ollut. Kytkin on vakiona heikonpuoleinen tuossa 585 mutta siitä selviää järeämmällä asetelmalla ja levyllä. Parenpihan se vaan on kun vaihteet vasemmalla, ei tarvii mättää kokoaikaa oikeella kädellä laitteita ja hyötyä on myös etukuormaimen kanssa jos kauhan hallintalaitteet on oikealla puolen rattia. Ja tuon 80 luvun alkupuolen raktoreista intikassa oli edityksellisin ohjaamo ;)

        On kokemusta sekä englannin että saksan malleista koko pienen ikäni ajalta. 784:llä ajettu vähä yli 8000 tuntia, korjattu lähinnä vaihteensiirtäjiä ja kytkintä (etukuormain!) ja nyt jarrut vaatis remonttia. 685xl-4 yli 7000 tuntia parilla kytkinrempalla. Helppoja huoltaa, yks suodatin ja yhet öljyt voimansiirtoon, hydrauliikkaan ja jarruille. MUTTA, vaihdettava ajallaan (800h), ja aina IH-HY-Tran öljyä! Muilla öljyillä saa onkelmia (isä kokeili -70 luvulla 574:llä). Ovat näppäriä ja kevyitä koneita töihin joihin semmosia tarvitaan. Saksalaiset selkeesti järeämpiä ja raskaampia, varsinkin 745 oli painavan oloinen tehoonsa nähden, mutta hyvä painojakauma etukuormaintöihin (ei takatassu noussu kovin herkästi). Samaten saksalaiset on vähän vanhanaikasempia, esim. voimanotolle ei ole hydraulista kytkintä (muttta ajoperä on), hydrauliikan tuotto on aika pieni ja huolto ottaa aikaa koska voimansiirron, hydrauliikan ja jopa taka-akselin alennuspyörästöjen öljyt ovat erikseen. Kestäviä koneet kyllä vaikuttavat olevan. XL-ohjaamoa oli molemmissa sarjoissa vuodesta -82 aina viimesiin IH pohjasiin "Caseihin" -97 asti. Näkyvyydeltään pesee varmaan kaikki uudetkin ohjaamot, samoin kulku helppoa. Melutaso liki ainoa miinuspuoli, eikä sekään -80 luvun koneisiin verrattuna. Moottoreina 3,9 ja 4,4 litraset on ollu koko lailla ongelmattomia, puhumattakan kuutoskoneista, pienemmistä ei ole tietoa, lähinnä lapsuusmuistoja. Saksan malleissa oli heikkolaatusia polttoaineletkuja, ne kannattaa vaihtaa etenkin imupuolelta. -84 vuodesta alkaen saksalaisissa oli hydr.esiohjattu Sens-O-Draulic nostolaite, joka on huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin nykyiset sähköiset, ja ominaisuudet ovat useimmiten täysin riittävät. Jos saisin jostain IH:n punavalkoisen ruutumaskisen 745xl-4vedon hydraulisella suunnanvaihtajalla niin nykyinen 2004 mallinen "vääränvärinen ja -merkkinen" kuormainkone lähtis miettimättä ja heti.


      • iihoo
        ...... kirjoitti:

        Natikassa malleja kolminumeroisin mallimerkkinöin on todella paljon, joten suurin ongelma taitaa olla asiantuntevan varaosakaupan löytäminen, joka taatusti osaa tilata juuri oikean osan. Moottorit pääosin ovat tulleet Neusin tehtaalta, poikkeuksena malli 475, joka on varustettu Perkinsin koneella, sama moottori kuin Fergu 165:ssa. 475:ssa on erittäin nopea perä, joten jos paljon maantiellä ajaa, niin sillä kerkiää. Muutenkin tuo perkinsin kone on pirteämpi, joten lienee suositeltavin englantilaismalli ja tuohon perkinsiin saa taatusti osia esim. Farmilaitteelta Treelta.
        Osien saannin kannalta vanhoissa traktoreissa ovat parhaita Fergu ja Ford, aika selkeä mallivalkoima, joihin helppo löytää osia.

        malleja oli tosiaan paljon, jenkeillä, saksalaisilla ja briteillä kun oli kaikilla omat sarjansa(onneks ranskalaiset vaan kokos saksanmalleja samoilla numeroilla). Numerointi oli toki aika loogista, eka(t) ilmottaa koon ja jälkimmäiset mallisarjan (kuten esim. voortilla ja valmetilla). Paitsi ei ihan aina :) Jos jotakuta kiinnostaa niin yritän selvittää. Jenkkejä meille tuli vähän, eli kuitataan se sillä että numero päättyy kutoseen (806->826-> jne.)
        Brittien sarja alko selkeytyyn luiskanokkamallien myötä v.-71, jollon vaihdekepit siirty lattialta penkin viereen vasemmalle. Suomessa lähinnä 454 ja 574 mallit. Mallistoon tuli myöhemmin 474 ja 674, sekä tuo mainittu 475 joka oli kuin 474, paitsi Perkinsin kone. Vuonna -78 mallisto uudistui, tuli -84 sarja (484,584,684,784). Kun XL-ohjaamot tulivat v.1982 viimeseks numeroks vaihtui vitonen (385,485.585,685,785,885). Suomeen tuotiin vain 585 ja 685 malleja kunnes Casen myötä saatiin myös 885:ttä. Jenkkilässä numeroinnit vaihtuivat näissä malleissa ihan eri aikaan, sekavuuden vuoksi todettakoon. Ja kun -85 sarja vaihtui -95 sarjaan oltiin jo 1990 luvun puolella. Vielä kerran hiukan päivitettynä(pilattuna?) sama sarja oli MX 3210-4240 vääränkätisillä vaihteilla.

        Saksalaiset teki kahta sarjaa, pienemmästä tuli Suomeen ainoastaan kolmipyttyset 453 ja myöhemmin 533. Tuo sarja oli -33 loppuista vielä 1990 luvullakin. Mutta se raskaampi sarja onkin sitte mutkikkaampi juttu. 1960 luvun lopulla oli 523, 624, 724, 824, viiminen numero ilmottaa sylinteriluvun. Ja kun 1973 esiteltiin uusi ruutumaskinen mallisto niin numerot olivat 644,744,844 ja uudet kuuspyttyset 946 ja 1046 (myöh. myös 1246). Kun mallistoa -70 luvun lopulla uusittiin tuli kuutosille uusi -55 loppu (955,1055,1255,1455). Jossain vaiheessa (XL-hytin myötä?) 744 jakautui 743:n ja 745:n (toisessa oli ajovoimanotto, toisessa ei). 844:ä sai myös isommalla moottorilla jolloin se oli 844-S. Vuonna 1983 745:sta tuli turboversio 856, ja 955->956 sekä 1055->1056. Suuremmat kutoset eivät vaihtaneent numeroitaan vaikka tuli mm. turbiinikytkin. 844:sta tehtiin kai loppuun asti, mutta Suomessa ja joissain muissa maissa sitä myytiin 845:nä.

        IH:n mallien perustekniikka oli melko samaa 60-70 luvun taitteesta -90 luvun puoliväliin, joten osia kyllä saa CaseIH merkkiliikkeistä ja esim. IKH:lta tarvikkeena. Hankalinta ainakin oman kokemukseni mukaan on saada osia vv.-77-81 saksalaisissa olleeseen Fritzmaier eli Comfort 2000 ohjaamoon. Englantilaisten vastaavan ajan Sekura on yleisempi (ja parempi) hytti.


      • natiika on best

        Turhaan julistat. Kyllä Natikka on trkatori ja ergonomia on parempi kuin missään Massikassatai t
        rattivaihde Voortissa.


      • takaisku5,90
        kuin kello...! kirjoitti:

        Mulla on taas natikka 743 NS. "SAKSAN MALLI" vm.-75 ja se pelaa kuin kello...mitään ei ole ollut ja koneeseen on vain vaihdettu hydr.pumppu...!

        Jos jotakin sanoisin niin vähän pakkasessa huono lähteen käyntiin kun ei ole hehkuja paitsi yksi imusarjassa...

        Laita takaisku imulinjaan heti tankin jälkeen niin rupee lähtee käyntiin
        ei polttoöljy enää valu takaisin tankkin


      • Anonyymi
        ...... kirjoitti:

        Olen omistanut mallin 584, tuli uutena vuonna 81 ja oli 5 vuotta. Ei ole ollut niin paljon vikoja missään tarktorissani, kokemusta muista 2 fordia ja nyt sen natikan jälkeen 4 erilaista Valmettia ja Valtraa.
        Koneestaan tuo natikka oli jo pohjimmiltaan täysin hengetön,, tuntui siltä, että 10-15 hepoa oli jäänyt tehtaalle, vähän yi tuhannen tunnin kytkinremontti, syynä lähinnä epäonnistuneet kytkinvivustot eli sama tilanne. jos lepuuttelisi jalkaansa kytkinpolkimen päällä. Syyläri myös alkoi vuotamaan, eikä syynä tosiaankaan ollut pitkä vaihtoväli. Se täytyy sanoa, että natikka ei tarvitse kuivikkeita kuten hevoset(ei siis öljyvuotoja).
        824:lla ajelin hajoittelutilalla. Siinä taas kaikki pelasi kuin ihmisen mieli, vaihteet meni päälle kuin autossa ja tehoa taatusti löytyi se, mitä paperille mainittiin.
        Edeeleenki kehoittasin kiertämään enegesmanni-natikat kaukaa, vaikka sen kanssa kärsiessä ehkä taivaspaikka paremmin aukeasikin.

        Mulla natikka 141 vm 61 ja siinä painelaakerin virkaa hoitavat luistopalat alkaa olla loppu. Kytkin pelaa muuten niin tarviiko traktori katkasta vai saakone jotenkin muuten vaihdettua .


      • Anonyymi
        arvaaja x kirjoitti:

        Koko hoito pähkinän kuoressa: JOS natikka tulee mökkikäyttöön,niin siitä vaan engelsmannia ostelemaan. Jos työntekoon,vaihda merkkiä tai niitä saksalaisia natikoita. Näppihäirikkö tarkoitti vissiin 453:sta? Siinä on lisäksi pakkosyöttö eli sen avulla se sai joskus käymäänkin. Vaikkei englantilaista voikkaan paljolti kehua,onhan osien saatavuus ja hinta kuitenkin kiitettävää tasoa? Ja vaihteet vasemmalla pelkkää plussaa,ainakin töissä missä nostolaitetta rukataankoko ajan.

        475 perkinssin kone,märät levyjarrut ikuiset,meillä ford 5000 vm 66 märät levyjarrut,ajettu puutavaraa soraa ym.yks koneremppa,tunteja n.30000 jarruja ei vieläkään avattu,joten repikää valtra ym kuskit siitä,


      • Anonyymi
        masa,, kirjoitti:

        Kyllä natikkaan osia saa! Mulla 475 ja ei ongelmia, mitä vähi ees tarvinnu. Isojoen konehallin jälleenmyyjiltä ku kysyy.Ja miks englantilaisia natikoita haukutaan?? Kai siks kun niitä on niin paljon suomessa. Ja esim.Volvoissa paljon natikan tekniikkaa, esim.vaihteisto ja perä,, eikä niitä kukaan hauku. Natikka oli vaan aikaansa edellä! Jo 70 luvun alussa märkäjarrut, hydraulinen ulosoton kytkin,hydrostaattinen ohjaus ja tehokas hydraulipumppu 45/l minuutissa.

        Fordissa märkäjarrut jo vm-65 meiilä vm 66 ei kertaakaan avattu,ja ajettu tieajoa soraa,puuta jne


      • Anonyymi
        takaisku5,90 kirjoitti:

        Laita takaisku imulinjaan heti tankin jälkeen niin rupee lähtee käyntiin
        ei polttoöljy enää valu takaisin tankkin

        Ei kai se sinne pääse valuun kun tuossa mallissa on tankki korkeammalla kuin koko koneen suodatin-ja ruiskutuspumppulinja itsessään.


      • Anonyymi
        iihoo kirjoitti:

        malleja oli tosiaan paljon, jenkeillä, saksalaisilla ja briteillä kun oli kaikilla omat sarjansa(onneks ranskalaiset vaan kokos saksanmalleja samoilla numeroilla). Numerointi oli toki aika loogista, eka(t) ilmottaa koon ja jälkimmäiset mallisarjan (kuten esim. voortilla ja valmetilla). Paitsi ei ihan aina :) Jos jotakuta kiinnostaa niin yritän selvittää. Jenkkejä meille tuli vähän, eli kuitataan se sillä että numero päättyy kutoseen (806->826-> jne.)
        Brittien sarja alko selkeytyyn luiskanokkamallien myötä v.-71, jollon vaihdekepit siirty lattialta penkin viereen vasemmalle. Suomessa lähinnä 454 ja 574 mallit. Mallistoon tuli myöhemmin 474 ja 674, sekä tuo mainittu 475 joka oli kuin 474, paitsi Perkinsin kone. Vuonna -78 mallisto uudistui, tuli -84 sarja (484,584,684,784). Kun XL-ohjaamot tulivat v.1982 viimeseks numeroks vaihtui vitonen (385,485.585,685,785,885). Suomeen tuotiin vain 585 ja 685 malleja kunnes Casen myötä saatiin myös 885:ttä. Jenkkilässä numeroinnit vaihtuivat näissä malleissa ihan eri aikaan, sekavuuden vuoksi todettakoon. Ja kun -85 sarja vaihtui -95 sarjaan oltiin jo 1990 luvun puolella. Vielä kerran hiukan päivitettynä(pilattuna?) sama sarja oli MX 3210-4240 vääränkätisillä vaihteilla.

        Saksalaiset teki kahta sarjaa, pienemmästä tuli Suomeen ainoastaan kolmipyttyset 453 ja myöhemmin 533. Tuo sarja oli -33 loppuista vielä 1990 luvullakin. Mutta se raskaampi sarja onkin sitte mutkikkaampi juttu. 1960 luvun lopulla oli 523, 624, 724, 824, viiminen numero ilmottaa sylinteriluvun. Ja kun 1973 esiteltiin uusi ruutumaskinen mallisto niin numerot olivat 644,744,844 ja uudet kuuspyttyset 946 ja 1046 (myöh. myös 1246). Kun mallistoa -70 luvun lopulla uusittiin tuli kuutosille uusi -55 loppu (955,1055,1255,1455). Jossain vaiheessa (XL-hytin myötä?) 744 jakautui 743:n ja 745:n (toisessa oli ajovoimanotto, toisessa ei). 844:ä sai myös isommalla moottorilla jolloin se oli 844-S. Vuonna 1983 745:sta tuli turboversio 856, ja 955->956 sekä 1055->1056. Suuremmat kutoset eivät vaihtaneent numeroitaan vaikka tuli mm. turbiinikytkin. 844:sta tehtiin kai loppuun asti, mutta Suomessa ja joissain muissa maissa sitä myytiin 845:nä.

        IH:n mallien perustekniikka oli melko samaa 60-70 luvun taitteesta -90 luvun puoliväliin, joten osia kyllä saa CaseIH merkkiliikkeistä ja esim. IKH:lta tarvikkeena. Hankalinta ainakin oman kokemukseni mukaan on saada osia vv.-77-81 saksalaisissa olleeseen Fritzmaier eli Comfort 2000 ohjaamoon. Englantilaisten vastaavan ajan Sekura on yleisempi (ja parempi) hytti.

        Natikan Comfort 2000 hytti on erittäin hyvä...Sekura aivan tohelo...ja ylävää XL yliarvostettua koirankoppia en huolisi...Comfort 2000 on ikävä.


    • ih275

      Mitäs väliä sillä on mikä on laite jos vaan toimii.
      Aika usein laitteiden toiminta TAI paremminkin toimimattomuus on syytä huoltojen laiminlyönneistä ja asiattomasta käytöstä!

    • Natikka

      Onko natikka 574 lämpömittarilla sulakkeet jossain. vai mikähän on vikana kun lämmöt ei nouse mittarin mukaan. Syyläri meni paskask ja vaihdoin uuden, laitoin nesteet sisään. Hytissä lähtee lämmöt nousemaan eli lämppärillä ainakin nesteet kiertää mutta, mistä tietää että ne kiertää varmasti syylärissä.

    • B-275

      Ja laitteitakin haukutaan turhaan jos ovat olleet huonolla hoidolla/huollolla alkutaipaleet,ei ne siitä itsekseen parannu/kunnostaudu jos vaan ajetaan eikä huolta pidetä.
      Myös kopittomissa usein syynä toimimattomuuteen on seisottaminen vesisateissa kesät talvet ja vettä täynnä jokainen öljyosasto.
      Tyyppivikojakin toki on mutta niitä on kaikissa laitteissa!

    • Pettynyt Valtra-mies

      Tässä viestiketjussa suurin osa on ns. asiantuntijoita. 484, 584 jne englantilaiset natikat ovat helppoja huoltaa kestäviä, niissä on tehokas hydrauliikka ja ne ovat ketteriä. Jarrut Natikassa ovat paremmat kuin muissa saman ikäluokan traktoreissa. Ajo-ominaisuudet ovat kuin henkilöautoissa mm. hyvistä jarruista johtuen.

    • teksijk

      Osta pois jo ei ole huoollon puutteesta johtuen rikottu. Täällä ns. asiantuntijat ovat tukiaisia nauttivia pellejä joiden mielipiteillä ei ole minkäänlaista arvoa.

    • case ih mies

      se enkku natikan perä ja vaihteisto on edelleen valmistuksessa mc cormikilla,eli osia siihen saa uutena ja käytettynä.sitä enkku natikkaa on myös helppo korjatakkin verrattuna muihin traktoreihin,esim hydraulipumpun vaihto tehdään vasemmalta puolen huolto luukusta ja vaikka ulosoton kytkinpakan voi vaihtaa peräkotelon oikealla puolen olevasta huoltoluukusta.... massikka katkaistaisiin useasta kohtaa ja huoltomies tyrkkäisi 4000 laskun käteen..... olen ehdottomasti natikan kannalla

    • IH on kone

      Kyllä itellä on pelkästään hyvää sanottavaa natikoista. Joskin kokemus rajoittuu noihin saksan versioihin jotka ilmeisesti onkin parempia kun britit (kuten nyt yleensä kaikki mitä saksalaiset tekee). Vaari osti uutena 453:n, jolla on puskettu nyt kohta 40 vuotta hommia ja ei ole korjaan jouduttu juuri mitään. Toimii kuin kello. Naapurilla ollut pitkään samoilta vuosilta 844, jonkun kartanon vanha, ja se on kanssa hyvä kone vaikka siinä talossa ei koneiden ylläpidolla päästä kyllä kehumaan.

      Eli suosittelen.

    • Sunsboy

      Natikasta ei kone kovene. Itellä on 674 , -74 vuosimallinen hidasperäinen malli.
      Uutena siihen laitettiin Pulukkasen puolitelat ja savotoitiin talvet reki/vinssi systeimellä metissä. Toisinaan oli reki niin jumissa kivikossa,että lähti vetokoukku läskineen irti. Kesäksi tehtiin Petterin perästä ojajyrsin, mutta se hajosi. Sitten vaihdettiin 88 Volvon perä, jo rupesi savi lentään. Laitoin vielä ulosoton nopealle puolelle, jotta maat levisi siistimmin heinikkoon. Muutaman kerran meni nivelakseli, tai jyrsimen petilaakeri. Ois pitäny olla räjähysmatto, mutta ei onneksi tullut sirpaleita nahkaan. Kytkin piti vaihtaa muutaman kerran aina järiämpään ja lopuksi pistin rättikytkimen, kun keraminen ei kestäny luiskahtelua. Kerran on tarvinnu vaihtaa ulosoton pakka, kun tuli kokeiltua tavallisia öljyjä. Turpon asensin ja otin ulosotosta mitattuna 105 hv. Säilörehunteossa tahto paino loppua ja palteen päässä piti jarrulla avittaa käännöstä. Aika ajo ohi ja nyt on suuremmat koneet. Natikkaan vaihdetaan jarrusylinterin tiivisteet tänä talvena ja laitetaan telat sekä muistellaan menneitä.
      Mistähän sais perän purkukuvan?

    • natikkasälli

      Ois natikka 475:en -77 ja kuulin jostain että siihen saa parannettua lämmitystä kun laittaa suoran hanan ilmeiseti kennon lähelle?

    • mehumaija1

      Täältähän löyty pitkä ketju natikka asiaa. Osaisko joku jelppiä kun kyseessä v-1984
      IH 84 Hydro. Se mehuvetoinen. On tullut vika juuri sinne vetopuolelle. Ajo vivusta kun laittaa suunnan (siis ei vielä nopeutta), niin aina lähtee pakilla liikkeelle. Tuntuis vielä, että täydellä nopeudella. Vika tuli kun olin pikkuisen kiinni ja yritin heijata edestakas.

      Kyseessähän on aika harvinainen peli. Taitaa olla muutamia kymmeniä enää hengissä täällä kotimaassa. Kovasti olisin kiitollinen tiedoista, jos vaan joku asiaa tuntee.

      • caseisti

        Kysäisepäs vanhalta metsäkonemieheltä, jolla on ollut MiniBruunett 478. Niissä on Natikan tekniikka: sekä tuo vaihde, että moottori.


      • mehumaija1

        Nyt on sitten taas IH 84 Hydro kunnossa. Aikaahan tässä on kulunut, mutta eipä tuolla kiirettäkään ole ollut. Toisaata oli hakusessa seppä joka tuntee kyseisen traktorin. Muhokselta löytyi Agrihuoltaja, joka ei taida olla aivan poropeukalo.

        Servosylinteriin menevässä ohjauspaineputkessa ei ollut helmiliitos kiristynyt ja niimpä putki aikansa paineiskuista sujuessaan tuli helmestä kokonaan pois.
        Huoltomiehen kanssa oltiin yhtämieltä, että kyseinen vika on ollut koneessa tehtaalta asti aiheuttaen tehovajausta vetoon ja turhaa öljyjen kuumenemista.
        Kovanlaiset on paineet laatikossa. Jos nyt oikein muistan niin 460 baaria.
        Elikkä kyllä paikat pitää kiinni olla ja tiiviit ettei mehut mene väärään osoitteeseen.

        Vian löytämiseen tämä ammattinsa osaava "jermu" käytti paineilmaa, kun ei konetta enää voinut käyntiinkään laittaa. Olinhan purkanut omatoimisesti aikalailla, kun luulin että itsehän tämän korjaan.

        Traktorilla on nyt ajettu 4120 tuntia. Elikkäs aika vähällä käytöllä on ollut. Meillä tarvitaan lumitöissä ja keväisin pyörittämään harrastekenttäsahaa. Olin jo ajatuksissa, että hävitän pois kun kuntoon saan, mutta kun tuo vika ei ollutkaan heikkoutta vaan huolimattomuutta niin taidan pitää itse. Onhan kyseessä aikas harvinainen vehje.


    • jonte

      Itellä ollut 453 eikä ole moitteen sanaa sanottavana.

      • Muita edellä

        mMinulla on 454 ja on toiminut hyvin.


    • Mc Cormick

      Täällä 414-64 ja aina nappikunnossa. Keväällä kun käynnistää talven kondenssivedet vaan lentää pakoputkesta. Manuaalia ei ole, mutta tekniikan olen oppinut käytännössä.

    • 920

      Meillä oli -76 mallinen 475 Natikka. 1700 tuntia ajettiin Ei kovin vakuuttanut,

    • meiltälöytyytraktori

      eli intikan b 414 mc cormik joku kuuskytluvulta ja toimii kun junan vessa Riihimäen kohilla. Paljon ei hienouksia löydy, mutta kone on sitkeä nelipyttyinen ja vaihteisto tehty traktoriin, eikä kaupunkikiituriin. Se on joku kammiojutskadiiselikone, niin pitää hehkutella kesät talvet, mutta lähtee käyntiin joka kerta kun tarvitsee. Polttoainetta kun muistaa pitää reilusti, niin ei hörpi ilmaa, on sen verran inha ilmata, kun joutuu suuttimilta asti päästämään pois.
      Kokokin on meille sopiva ja tosiaan, niin perusvehje kuin olla voi. Jos vertaa 70 luvun 500 valmettiin, niin voi ihme mikä ero koneilla, se 500;n on ihan mopo. Vaihteisto ihan persiistä ja kolmepyttynen kone ihan sippi. Ja kuitenkin yli 10 vuotta eroa. Ihmettelenkin miksi kukaan ostaa jotain 502 valmettia, kun on joku intikkakin tarjolla...ylihinnoteltuja noi vallut...

      • natsu2

        höpö höpö juttua osaksi. natikkaa eitarvitse ilmata kuin yhdestä putkesta ja pyörittää käyntiin. hyvä peli


    • intikka män

      574 -71 on haukuttu kytkintä ja jos mitä tahansa.... no riippuu tieten käytöstä jos piha on ku p. reikä ja jalka koko ajan kytkimellä ei hyvää heilu. Itse pilasin vas. jarrun metsälingon kanssa, mutta muuten ei ongelmia. puita oon ajanu ja kaivanut kuormaajalla sekä ajanut puita ja helkatisti rakennettu hydrauliikkaa joka on ollut tosi helppoa. No joku haukkuu Volvoa ja toinen BMW.tä... ylensä harmit löytyy penkin ja ratin välistä... Kyllä kulkee lujaa jää meinaan vallu kakkoseksi on the road.

    • jana3

      Laitan etukuormaimen 275 intikkaan.voisko joku antaa asennus ohjeita hydrauliikkaan.kiitos

    • ih574kysyisi

      onko kellää tietoo paljo ih 574 sekura kulukee olis tarkotus hakee sellane

      • iihoo

        Eikö se ainakin 45km/h kulje. Tuo 574 on justiinsa se nopein malli.


      • Anonyymi
        iihoo kirjoitti:

        Eikö se ainakin 45km/h kulje. Tuo 574 on justiinsa se nopein malli.

        Ehkä tietyin edellytyksin. IH 475 kulki 36,6 km/h ja 574, 674 noin 1,5-2 km/h nopeammin.


    • hjhjhgjjgh

      Miten tuo 824 mallin aluevalitsin joka sitten hyppää pois päältä kun veto kevenee suoralla tai lievä alamäki ja isokin remppa?

    • RööriMan

      "Servosylinteriin menevässä ohjauspaineputkessa ei ollut helmiliitos kiristynyt ja niimpä putki aikansa paineiskuista sujuessaan tuli helmestä kokonaan pois."

      Se vika korjataan yleensä niin, että putken päästä viilataan milli pari pois ettei ns. putken pää pohjaa olakkeeseen. Nyt ku alakaa kirimään liitosta helmen kohdalta niin vuojot loppu koska helmi alkaa pitää.

    • Eiolekokemusta

      Kellään tietoa onko 724 kuinka nopea?

    • subaru

      pitäisi vaihtaa sylinteriputkiin uudet oorenkaat mutta miten lähtee 724 internationaalin vm71 öljypohja irti olisi kiva tietää kun meni tänään sormi suuhun kun irrottelin pultteja mutta ei vaan irtoa? kiitos etukäteen vastauksista!

      • kansainvälinen

        En nyt osaa tarkasti sanoa kun ei ole tarvinnu omasta D-239 moottorista irrottaa, mutta eiköhän se ole takapäästä kytkinkopassa kiinni ja taitaa olla etupäästä etukehdossa kiinni. Eli luultavasti koko traktori katkaistava, mutta en tosiaa ole varma.


    • AEIO

      Miten säädetään syöttö ruiskupumpusta jossa "pakkosyöttö"intikka 784 vm 81,,savuttaa ,pumppu kävi huollossa,muuten ok,mut savuttaa

      • Miksi pumppu kävi huollossa. Normaalisti Dieselkorjaamon jäljiltä pumppu on kunnossa eikä kaipaa säätöjä syöttömäärien suhteen.

        Miten ajoititte pumpun moottoriin ??

        Pumpun tyyppi kilvestä =


      • AEIO

        Juu,tarkoitin ajoitusta ,pumpun tyyppi kilvessä ei näy mitään ajoitukseen viittaavaa,merkisin paikat missä asennossa oli, pumppu oli likainen ei lähtenyt kone käyntiin ei kirveelläkää.. en
        ruvennut purkamaan pumppua,paitsi sammutin pakkosyöttöä yritin säätää onnistumatta..en tiedä ajoituksesta mitään.


    • Niin kerroppa ne tyyppinumerot pumpun tyyppikilvestä. Kaikki. Niitä tarkoitin
      Oletko vaihtanut polttoainesuodattimet ja puhdistanut tankin.
      Onko moottorissa polttoaineen siirtopumppua.
      Jos pumpussa on likaa nin se on mennyt myös suuttimiin. Mikä niiden kunto.
      Onko pumpussa sivuluukkua kahdella meisselikantaruuvilla avattavaa.

    • AEIO

      Ei näy tyyppinumeroita,uudet suodattimet/suuttimet,sähköinen siirtopumppu tankissa,sivuluukku on.ei oo enään likaa pumpussa,puhdasta löpöä tulee..dieselmies arvio pumpunajoitus säätää

      • Kaikissa ruiskutuspumpuissa on tyyppinumerot

        784 ei oo sähköistä siirtopumppua tankissa


      • AEIO

        Ei oo siirtopumppua,sähköinen polttoainepumppu tankissa,niin tyyppikilpi on mut ei numeroista saa selvää,bosch lukee va pumppu,numerot kuluneen ajansaatossa pois,mitä lie aiempi käyttäjä tehnyt


      • Dieselkorjaamo ei ole voinut korjata pumppua ainakaan kunnolla ellei siinä ole tyyppiä.
        Ehkä ovat sen jostain onkineet tietoonsa. ?
        Silloin saat ajoitusohjeet sieltä.
        Käännyppä heidän puoleen


    • Kunnon_faktori

      " jos pitää ostaa 1986 ja sitä vanhempi traktori niin mikä tai mitä olisi pistettävä hakuun."

      Ehkä Massey Harris Pony tai Allis Chalmers B. Tai miksikä ei sitten väkivahva Kögel K25 ?

    • Marceee

      Miten tuosta 584 intikasta tuo voiman ulosoton levyjen vaihto onnistuu? Täältä lukeneena ilmeisesti just sieltä vasemman puoleisesta huoltoluukusta. Pitääkö kaikki öljyt laskea että kuinka korkealla on öljy taso. Lähteekö se akseli helposti irti missä on levyt että saa vaihdettua? Lähinnä kun kone on mökillä että kehtaako ulkona tehdä vai pitääkö suosiolla odottaa kesään.

    • Anonyymi

      Klapikoneella 824 jolla myös pienet siirtoajot käryllä.Ongelmaksi tullut aluevalitsimen putoaminen pois päältä jos ei vetoa päällä ja sitten hölläämisestä lähtee pois päältä.
      Muutoin erinomainen moottori ja aikoinaan kovilla oli äkeen vedossa.

    • Anonyymi

      case685xl voima akselien kierros alueet ylä ala akselin.

    • Anonyymi

      Meinaan aloittaa kunnostuksen 5.40_1 lukee kilvessä ja vuoso 61.
      Mistä saa varaosia ym.

      • Anonyymi

        Narikka keltainen etukuormaaja tuohon äskeisen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      3929
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3305
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      474
      2764
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      272
      1783
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1443
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1300
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe