Kofeiini ja paniikkihäiriö

Rev.McMoon

Olen perehtynyt paniikkihäiriöön omakohtaisen kokemuksen kautta noin 25 vuoden ajan. Kofeiinialtistuksen aikana kohtausten oirekuvaan vaikutti kofeiinin aiheuttama krooninen ahdistuneisuus. Lopettamisen jälkeen ahdistuneisuus ja masennus voimistuivat voimakkaasti, mutta jostain syystä paniikkikohtaukset lievenivät aika nopeasti pelkiksi ahdistuneisuuskohtauksiksi. Vasta masennuksen ja ahdistuneisuuden heikennyttyä noin 4kk lopettamisen jälkeen, muodostui paniikkikohtauksista selkeämmin hypertensiokohtaus, jonka aiheutti kudoksista irtoava, aivojen laskeneen kofeiinitoleranssin ylittävä annos jäämiä.

Olen siis tarkkaillut paniikkihäiriön oirekuvan kehittymistä, kun sen aiheuttajana on kofeiinin päivittäiskäyttö. Oireiden kehittymisen alkuvaihe on mielenkiintoinen, ne eivät kehittyneet asteittain, vaan ensimmäinen paniikkikohtaus toi muutamassa sekunnissa hyvin rajut oireet, aivan kuin pato olisi murtunut. Toinen paniikkihäiriökauteni sitten alkoi siten, että oireet, huimaus ensimmäisenä, kehittyivät hitaasti, kasvaen tasaisesti samanlaisiksi kuin ne olivat olleet ensimmäisen kauteni aikana. Vaikuttaa siltä, kuin kofeiinin kroonisesti kohottamat kiihdyttävien välittäjäaineiden tasot aiheuttaisivat adrenergisen prosessin säätelyyn jonkinlaisen vaurion, joka ilmenee juuri oireiden alkamisena äkillisinä ja hyvin voimakkaina. Vaurio altistaa myöhemmin adrenergista prosessia kiihdyttävien tekijöiden vaikutuksesta herkemmin, tämä on havaittu useissa tutkimuksissa.

Paniikkikohtaus on aivokemian kannalta säikähdysprosessi (esim. läheltä piti-tilanne), joka kehittyy hitaasti, tuottaa vahvempia tuntemuksia ja jonka kestoon vaikuttaa usein ulkoisen tekijän aiheuttama heräte. Lopetettuani kofeiinin käytön ja vieroitusahdistuksen heikennyttyä, saatoin tutkia paniikkikohtausta ilman häiritsevää ahdistuneisuutta. Oireiden laukaisevana tekijänä oli yleensä jokin tiedostamaton tekijä, eikä sen vaikutusta pystynyt estämään tietoisesti, ainoastaan laukaisevan tekijän välttäminen helpotti oireita. Adrenaliinitason nousu saattoi alkaa kun olin kävelemässä kohti stressiä aiheuttavaa tekijää, jos pysähdyin, oireet lakkasivat voimistumasta, jos käännyin pois, oireet heikkenivät. Tällainen tilanne syntyi lähestyessäni erästä puistoa, jossa tapaan viettää aikaani kesäisin, vasta pari päivää tapauksen jälkeen muistin, että olin pari viikkoa aiemmin löytänyt punkin vaatteistani istuskeltuani tuossa puistossa, tämä riitti laukaisemaan rajuimmat hypertensio-oireet, jotka olen kokenut. Sama mekanismi toimii esim. työpaikan, koulun tai muiden paikkojen suhteen, joihin liittyy mitä tahansa negatiivisia tuntemuksia. Oireiden herättäjänä voi toimia myös sellainen tekijä, joka laukaisee säikähdysprosessin herkistyneiden aistien kautta. Laukaisijana voi toimia kova ääni, kirkas tai äkillinen valonvälähdys, ahdistava musiikki, räikeät värit jne. Minulla jopa amerikkalaissarjojen pinnallisuus ja henkinen tyhjyys toimi laukaisijana, samoin mainosten väri- ja äänimaailma.

Yli vuoden vieroitusprosessin jälkeen noita jäämien vapautumisen laukaisemia hypertensiokohtauksia on esiintynyt harvemmin kun olen oppinut varomaan, ja hieman pelkäämäänkin niitä, ne voivat todella olla hengenvaarallisia edetessään adrenergiseksi myrskyksi. On ollut mielenkiintoista, joskaan ei miellyttävää, perehtyä tilan kehittymiskaareen, en usko, että jäljellä olevat jäämät soluissani pääsevät enää muodostamaan suurempia ongelmia, tunnen oireet niin hyvin, että osaan toimia niiden suhteen siten, että ne tuskin aiheuttanevat minulle enää sellaisia vaaratilanteita kuin Joulukuussa. Olen myös viisastunut sen verran, että en enää erehdy hakemaan tilanteeseen apua ainakaan julkisesta terveydenhuollosta.

16

5908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että olet

      omakohtaisesti perehtynyt. Eli mitään tieteellistä eikä muunkaanlaista pohjaa tällä ei tosiaankaan ole.
      Tätä samaa jorinaa, taas...

      • ja se on...

        Itse en jaksa eikä ole voimia tuollaiseen. Mikä tahdonvoima!!!
        Menen pilleripurkille kun kauhu iskee ja ahdistus on suuri. Eikä ketään ole tukemassa sillä hetkellä!!!!!!! On se niin hirveää!!!! Järki on kaukana ja selkeä ajatus!!!!!!!!!!


      • peikkonen09
        ja se on... kirjoitti:

        Itse en jaksa eikä ole voimia tuollaiseen. Mikä tahdonvoima!!!
        Menen pilleripurkille kun kauhu iskee ja ahdistus on suuri. Eikä ketään ole tukemassa sillä hetkellä!!!!!!! On se niin hirveää!!!! Järki on kaukana ja selkeä ajatus!!!!!!!!!!

        Hyväähän tuota varmasti tarkoitat, mutta se että jaarittelet samoja asioita aina vain uudestaan ja uudestaan on jo hieman outoa.. Kaikkeen on syynä kofeiini.. Lisäksi kerrot ihmisille omat mielipiteesi myös heidän keskusteluissaan.. Jos Heitä kiinnostaisi, he kyllä osaisivat etsiä sinun kirjoituksesi kofeiinin haitallisuudesta ihan itsekin.

        Kerronpa sinulle että itse en ole ikinä juonut kahvia, teetä, energiajuomia tai muutakaan missä on kofeiinia, ja kummallista kyllä minulla on silti näitä paniikkikohtauksia ja paljon ahdistusta. Mitäs siihen sanot???

        Ihmeellistä että ylläpito ei jo puutu tähän!!


      • etelliseen
        peikkonen09 kirjoitti:

        Hyväähän tuota varmasti tarkoitat, mutta se että jaarittelet samoja asioita aina vain uudestaan ja uudestaan on jo hieman outoa.. Kaikkeen on syynä kofeiini.. Lisäksi kerrot ihmisille omat mielipiteesi myös heidän keskusteluissaan.. Jos Heitä kiinnostaisi, he kyllä osaisivat etsiä sinun kirjoituksesi kofeiinin haitallisuudesta ihan itsekin.

        Kerronpa sinulle että itse en ole ikinä juonut kahvia, teetä, energiajuomia tai muutakaan missä on kofeiinia, ja kummallista kyllä minulla on silti näitä paniikkikohtauksia ja paljon ahdistusta. Mitäs siihen sanot???

        Ihmeellistä että ylläpito ei jo puutu tähän!!

        että en myöskään käytä nikotiinituotteita, huumeita enkä kohtuuttomasti myöskään alkoholia, tai muitakaan koukuttavia aineita.


      • anteeksi, luulin teitä raut...
        etelliseen kirjoitti:

        että en myöskään käytä nikotiinituotteita, huumeita enkä kohtuuttomasti myöskään alkoholia, tai muitakaan koukuttavia aineita.

        Sen että siinä olen täysin samaa mieltä kun sanot ettei kannata ottaa yhteyttä kunnalliseen mielenterveyshuoltoon.

        Eivät ole juuri hääppöisiä olleet!!


    • jaksat

      tuoda tätä asiaa esille uudelleen ja uudelleen. Paniikkihäiriö on niin yleinen ongelma, että tällekin palstalle tulee aina vaan uusia kirjoittajia, joille on hyvä tuoda esille tämäkin vaihtoehto ongelmien lievittämiseksi.

      Oma tyttäreni on kokeillut olla kofeiinittomalla linjalla ja hänen paniikkihäiriö-oireet ovat lieventyneet olennaisesti. Aiemmin hän veteli kahiva litroittain vuorokauteen ja olo oli sen mukainen. Nyt hän on vähentänyt kahvin lähes olemattomiin, syö vitamiineja ja hivenaineita, ja muutti ruokavalionsa terveellisempään suuntaan ja olo on kuulemma aivan erilainen. Kiitokset aloituksen kofeiini-miehelle, tämä vaihtoehto ei olisi ehkä tullut mieleen ilman näitä seikkaperäisiä kertomuksia.

      • Rev.McMoon

        jollekin hyötyä. Onnitteluni tyttärellesi, toivottavasti hän jaksaa jatkaa terveempien elämäntapojen linjalla. Kofeiinista hänen tosin kannattaisi luopua aivan täysin kun se kerran aiheuttaa oireita, pienistäkin määristä aiheutuu oireilua, joka pysyy tiedostamattomana mutta vaikuttaa muiden tekijöiden kanssa. Itse en pistä elimistööni enää hitustakaan kofeiinia.


      • mariza55
        Rev.McMoon kirjoitti:

        jollekin hyötyä. Onnitteluni tyttärellesi, toivottavasti hän jaksaa jatkaa terveempien elämäntapojen linjalla. Kofeiinista hänen tosin kannattaisi luopua aivan täysin kun se kerran aiheuttaa oireita, pienistäkin määristä aiheutuu oireilua, joka pysyy tiedostamattomana mutta vaikuttaa muiden tekijöiden kanssa. Itse en pistä elimistööni enää hitustakaan kofeiinia.

        On aivan totta että kofeiini on myrkkyä paniikkihäiriöön. Itse olen kärsinyt n.30v. milloin lievempänä milloin pahempana, ja tiedän mitä tämä on. Työelämässä olen sinnitellyt koko ikäni ja vuoden kuluttua alkaa "oikea" eläke!
        Työhistoriaa 45 vuotta. Siinä on ollut kirjoa huimaamisen, pelkojen kauhujen kanssa riittämiin. Hän joka ei tiedä mitään tästä taudista, olisi parempi ettei vähättele täällä vaan painuu muille sivuille...

        Voimia kaikille rohkeille ja kannustaville panikoiville kumppaneille!!


      • kahvista tai muusta
        mariza55 kirjoitti:

        On aivan totta että kofeiini on myrkkyä paniikkihäiriöön. Itse olen kärsinyt n.30v. milloin lievempänä milloin pahempana, ja tiedän mitä tämä on. Työelämässä olen sinnitellyt koko ikäni ja vuoden kuluttua alkaa "oikea" eläke!
        Työhistoriaa 45 vuotta. Siinä on ollut kirjoa huimaamisen, pelkojen kauhujen kanssa riittämiin. Hän joka ei tiedä mitään tästä taudista, olisi parempi ettei vähättele täällä vaan painuu muille sivuille...

        Voimia kaikille rohkeille ja kannustaville panikoiville kumppaneille!!

        kofeiinia sisältävästä, MUTTA kofeiini saattaa altistaa kohtauksille. Siis ensin on oltava se ph. ja se ei todellakaan tule kahvista.
        Sanoohan sen nyt talonpoikaisjärkikin.

        Oletko sinä ollut tutkimusryhmissä nimimerkki MARIZA55? Onko sinun paniikkihäiriötäsi tutkittu likvor-näyttein, PET-kuvauksin ym.ym.??
        Jos olet niin olemme jopa saattaneet tavata niissä merkeissä tuossa 80-luvun loppupuolella...


      • maritza55
        kahvista tai muusta kirjoitti:

        kofeiinia sisältävästä, MUTTA kofeiini saattaa altistaa kohtauksille. Siis ensin on oltava se ph. ja se ei todellakaan tule kahvista.
        Sanoohan sen nyt talonpoikaisjärkikin.

        Oletko sinä ollut tutkimusryhmissä nimimerkki MARIZA55? Onko sinun paniikkihäiriötäsi tutkittu likvor-näyttein, PET-kuvauksin ym.ym.??
        Jos olet niin olemme jopa saattaneet tavata niissä merkeissä tuossa 80-luvun loppupuolella...

        Viestini oli hieman väärin muotoiltu..ei todellakaan ph johdu kahvista, mutta laukaisee herkästi, kuten moni muukin asia.
        Kyllä olen ollut -80 luvun lopussa tutkittu ja hutkittu....vaan sen kanssa on elänyt, milloin paremmin, milloin huonommin. Nyt aion kokeilla Karnosiinia ja E-epaa kun luin siitä..

        mariza55


      • kuulunut
        maritza55 kirjoitti:

        Viestini oli hieman väärin muotoiltu..ei todellakaan ph johdu kahvista, mutta laukaisee herkästi, kuten moni muukin asia.
        Kyllä olen ollut -80 luvun lopussa tutkittu ja hutkittu....vaan sen kanssa on elänyt, milloin paremmin, milloin huonommin. Nyt aion kokeilla Karnosiinia ja E-epaa kun luin siitä..

        mariza55

        laajoihin tutkimusryhmiin? Esim. Kuopiossa tehtyihin? Onko sinulta otettu esim. se likvor-näyte kokeiden yhteydessä? Siis näyte selkäytimestä.
        Ajattelin vain että jos olemme kuuluneet samaan tutkimusryhmään/ryhmiin.


    • MacKarmiva

      Kiitos kirjoituksesta, kyllä minä selkeästi yhdistän panikoinnin kofeiiniin. Nyt vaan pitäisi siitä päästä eroon.... Oon takaisin työelämässä, sitä ennen vuoden työttömänä joka oli ihan kauheaa aikaa. Sen päälle vielä isäni lähti oman käden kautta. Muistan kun mentiin siunauksen jälkeen syömään ja minä onneton sitä kahvia otin kaksikin kupillista. Hirveä kohtaus, samantien. No siitä pääsin yli ja elämä jotenkin alkoi taas etenemään... Työaamut on menneet kiireisiksi, mun tyttö ahdistui / masentui tapahtuneesta niin paljon ettei jaksanut hoitaa koiraansa, joka on sitten mulla. Aamusin se pitää siis ulkoiluttaa kunnolla (mikä on hyvä asia) sitten kiireen vilkkaan töihin. Yleensä en ehdi itse syödä tässä välissä. Töissä sitten heti kahvia tarjolla, ja jos sitä erehtyy ottamaan tyhjään mahaan niin se alkaa taas. Millähän tuosta kofeiinista sais vierotuttua? Nyt lomalla ollessa oon keittänyt kupillisen päivään tosi laimeata ja koitan tuoksutella sitä, koska tuoreen kahvin tuoksu on ihaninta maailmassa...Tee ei auta asiaan. Muuten tästä häiriöstä- ennen se oli tori minkä yli en voinut kävellä. No nyt se on myös kirkko minne ei pysty menemään. Pääsiäisenä pakotin ihteni siihen pihalle, sydän hakkasi ja tuntui että pyörryn, olin niin paniikissa että liukastuin vielä portailla ja jotenkin onnistuin pääsemään kotiin "turvaan". Lääkitystä ei ole, ja töissä on oltava skarppina niin että lääketokkuraisena sinne ei voi mennä. Hyviä vinkkejä itsehoitoon otetaan myös vastaan !

      • MacKarmiva

        Vielä jatkokysymys aiheesta, ei tosin liity kofeiiniin. Mutta jos joku osaa neuvoa ? Ite oon pääsyt jo tosiaan sen verran pois siitä että pystyy käymään töissä ja ryhmäjumpassa. No mun ystävä, 35v nainen syrjäytyi ( ei pysty töihin) ja ehotin sitten että jos vaikka mun kanssa tulisit jumppaan. Lupaan pitää kädestä kiinni ja ollaan oven vieressä ja lähetään pois jos on paha paikka. Innostui ensin valtavasti mutta sitten löi jarrut päälle...ei ei ei. Minä oon häntä koittanut houkutella sinne mutta ilmeisesti ahdistuu siitä enempi. Kannattaako siis vaan kysellä aina sillontällön vai annanko vaan olla ? Kumpiko on parempi ? Liikunnasta varmaan ois apua...


      • nutritionist
        MacKarmiva kirjoitti:

        Vielä jatkokysymys aiheesta, ei tosin liity kofeiiniin. Mutta jos joku osaa neuvoa ? Ite oon pääsyt jo tosiaan sen verran pois siitä että pystyy käymään töissä ja ryhmäjumpassa. No mun ystävä, 35v nainen syrjäytyi ( ei pysty töihin) ja ehotin sitten että jos vaikka mun kanssa tulisit jumppaan. Lupaan pitää kädestä kiinni ja ollaan oven vieressä ja lähetään pois jos on paha paikka. Innostui ensin valtavasti mutta sitten löi jarrut päälle...ei ei ei. Minä oon häntä koittanut houkutella sinne mutta ilmeisesti ahdistuu siitä enempi. Kannattaako siis vaan kysellä aina sillontällön vai annanko vaan olla ? Kumpiko on parempi ? Liikunnasta varmaan ois apua...

        Liikunta aiheuttaa kehoon kertyneiden kofeiinin virtsahappokiteiden sulamista, jolloin pitoisuus veressä nousee ja voi aiheuttaa paniikkia liikunnan jälkeen.

        Vieroituksen aikana liiallinen liikunta voi olla hengenvaarallista, koska kofeiinikertymät tulehtuvat fyysisen rasituksen takia ja voivat puhjetessaan kohottaa pitoisuuden tappavaksi.

        Kudoksista irtoava kofeiini siirtyy suoraan verenkiertoon, aivan kuin saisi suonensisäisen annoksen laskimoon.

        Virtsahappokertymiä on löydetty ruumiinavausten yhteydessä jopa sydämen läpistä, joten voit kuvitella, mitä iso pläjäys myrkyllistä kofeiinijäämää aiheuittaa sydämelle, luustolihaksille ne ainakin aiheuttavat melko äärimmäisiä kramppeja, ja hengityslihaksille halvauksen, joka salpaa hengen nukkuessa.

        Paras apu on edelleen blogini ruokintaohje.


      • Kofeiin1

        Kun minä lopetin kofeiinin käytön ahdistuksen, masentuneisuuden, paniikkikohtausten, rytmihäiriöiden, närästyksen ja muiden mukavien sivuvaikutusten takia niin olin 2 viikkoa aivan rättiväsynyt, nukuin 12-14h unta yössä ja silti väsytti ihan vitusti, mutta 2 viikon jälkeen vieroitusoireet katosi miltei kokonaan.


      • kaodskaodssa
        Kofeiin1 kirjoitti:

        Kun minä lopetin kofeiinin käytön ahdistuksen, masentuneisuuden, paniikkikohtausten, rytmihäiriöiden, närästyksen ja muiden mukavien sivuvaikutusten takia niin olin 2 viikkoa aivan rättiväsynyt, nukuin 12-14h unta yössä ja silti väsytti ihan vitusti, mutta 2 viikon jälkeen vieroitusoireet katosi miltei kokonaan.

        Ja päänsärkyä riitti


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe