Kokemusta urticariasta, ja atooppisesta ihosta/allergiasta

joanne--

Millaisia iho-ongelmia teillä atoopikot on ollut?
Siis, kyse "hassummista", kun nää ihan normit, kutiseva iho.
Itsellä ihon voimakas punoitus, ja kuumotus, saunoa ei voi ja muutenkin iho arka, ja herkistyy helposti.= voimakas kuumotus, punoitus, ja kirvely,kutina.

Urticariaakin on todettu, mutta paukamia ei juuri esiinny, ihossa on vaan arkoja kohtia, jotka ovat punaisia, kuumottavia jne. Dermografismikin oli, eli jää tuo jälki pitkäksiaikaa esim. selkään, kun kynällä vedetään. Nousee kunnon viiru, jonka häviäminen kestää kauan.

Samoin jotkut kemikaalit saavat ihon ihan hirveeseen kuntoon, tätä nyt vielä tutkitaan allergianakin, mutta vielä noista ei ole selvinnyt mitään....ihmettelen vaan, miksi sitten reagoi juurikin määrätyistä aineista enemmän. Voiko se sitten olla niin, et kun iho on huonossa kunnossa, ärtyy vaan niin helposti, ja voimakkaista aineista sitten oikeen kunnolla. (muistuttaa kyllä allergista reaktiota, ja menee limakalvoille asti)hengitysteihin.

Vähän alkaa oleen mittatäys, kun oireita on, ja kaikki lääkärit on sitämieltä, että syynä on atopia, ja urticaria, lisättynä kokemallani stressillä/ahdistuksella, jonka epäillään nää puhkaiseen kukkaan. Allergiaarvoni oli 1380, ja tämän sanotaan sit johtuvan atopiasta....
Toisaalta taas oireet tulee voimakkaina esim. kankaiden kemikaaleista, ompelimon ilmassa. (ompelimon, jonka jouduin tämän vuoksi lopettamaan) oon kirjoitellut aiemminkin tänne.

Helposti tulee kasvoille flush- eli voimakas punoitus, joka lehahtaa. Korvatkin ovat tällöin aivan kirkuvan punaiset, tätä myös käsissä jonkunverran.

5

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atoopikko?

      Vai onko sinut diagnostisoitu atoopikoksi vasta aikuisena oireiden myötä?

      Itse olen atoopikko, vauvana maitorupi, myöhemmin ihottumaa ja keski-iässä hengitystieoireita.
      Olin "viittä vaille" astmaatikko jo 20 vuotta sitten, astmaa ei ole vieläkään, opin välttämään aineita, mitkä aiheuttavat oireita (hajustekemikaalit, voimakkaat siivousaineet, jne.).

      Urtikariaa saan valkosipulista, joistain antibiooteista ja mm. buranasta.

      Itselläni myös todettu aikanaan dermografismi, mitä ei esiinny enää (jos itse testaan).

      Jos lääkärit eivät löydä syytä, on helppo syyttää stressiä ja ahdistusta, niiden piikkiin ollaan laittamassa ties mitä.
      Itse tunnet ja tiedät itsesi.
      Stressiä ja ahdistusta syntyy jokaiselle, jos sairastuu, mutta stressi ja ahdistus on seuraus, ei syy.

      Olen lukenut aiempia kirjoituksiasi ja olen sitä mieltä, että olet herkistynyt jollekin tai joillekin aineille, elimistösi on vahvassa puolustusreaktiotilassa ja ärhentelee vähän kaikelle. Ärsyttävät aineet voivat aikaansaada tulehdusta (esim. hengitysteissä ja ihossa).
      Kemikaaliherkistäjiä on vaikea tutkia, hengitystieherkistäjiä vielä vaikeampi.
      Potilaalle on aivan sama, onko kyse varsinaisesta IgE-allergiasta vai yliherkkyydestä, kun oireet ovat vaikeat, eikä kaikkea allergiaa pystytä selvittämään.

      Luota omiin kokemuksiisi ja vältä oireiden aiheuttajaa/aiheuttajia! Elimistön toipuminen vie aikaa, etkä ehkä koskaan tule saavuttamaan tilaa, missä kestäisit tiettyjä aineita oireetta, olipa allergiaa tai ei.
      Älä tee sitä virhettä, että lääkitset itseäsi ja yrität sinnitellä ympäristössä, missä oireet tulevat. Älä, vaikka lääkäri olisi tätä mieltä.

      Itse aloin lukemaan ja keräämään tutkimusta hajustekemikaaleista, kun sairastuin.
      Nykyajan synteettiset kemikaalit ovat huonosti testattuja ja tutkittuja.

      Lääkärissä en käy, ei ole tarvetta.
      En ole käynyt yli kymmeneen vuoteen, ikää kohta 59 v. Vältän altisteita, liikun ulkona, elän mahdollisimman puhtaassa sisäilmassa, jne.

      • edellinen atoopikko

        12 vuotta sitten olin kurssilla, missä sain muiden hajusteista niin vaikeat hengitystieoireet, että jouduin menemään lääkärille. Pyysin sekä allergia- että astmalääkkeet (hoitava kortisoni).
        Hengitettävää allergialääkettä en saanut, soitin siitä lääkärille. Hän sanoi minulle puhelimessa: "Minä en ymmärrä, mitä sinä haluat, ei sinussa ole mitään vikaa."

        Tuo oli käänteentekevä lausahdus!
        Siinä meni usko lääkäreihin, aivan kerrasta.
        Onneksi oli allergialääkäri, jolla olin käynyt ja joka ymmärsi. Hänelle vielä menin ja sain todistuksen siitä, että atoopikkona en voi työskennellä pölyssä, enkä hajusteita sisältävässä tilassa -- olen hajusteille ihoallerginen (ko. lääkäri järjesti aiemmin testit). Kun olin allergialääkärin vastaanotolla, ääneni oli vain pihinää - odotustilassa jouduin hengittämään voimakasta parfyymiä, ja ko. käyttäjä oli lääkärillä ennen minua.
        Keuhkoissa oli tunne, kuin siellä olisi neuloja tai pieniä piikkejä.

        En pystynyt yskältäni nukkumaan, oksensin välillä, kun hengitysteissä runsaasti limaa, jne.
        Mikään lääkitys ei auttanut.

        Päätin lopettaa kurssin jo ensimmäisellä viikolla, mutta onnekseni järjestäjät tulivat avukseni ja sovittiin, että kaikki luokassa välttävät (voimakkaita) hajusteita.
        Se auttoi, mutta reagoin yhä pienemmille pitoisuuksille, tehtävät tein kotona, kotiin tullessa menin suoraan suihkuun, kaikki vaatteet ulos tuulettumaan yöksi. Lääkitys maksimissa.

        Kurssin päätyttyä reagoin mm. heinien siitepölylle, nenä oli tukossa koko kesän. En ole allerginen heinien siitepölylle, enkä ollut reagoinut noin aiemmin, enkä sen kesän jälkeen.
        Elimistö oli hälytystilassa ja ylireagoi.


      • joanne--
        edellinen atoopikko kirjoitti:

        12 vuotta sitten olin kurssilla, missä sain muiden hajusteista niin vaikeat hengitystieoireet, että jouduin menemään lääkärille. Pyysin sekä allergia- että astmalääkkeet (hoitava kortisoni).
        Hengitettävää allergialääkettä en saanut, soitin siitä lääkärille. Hän sanoi minulle puhelimessa: "Minä en ymmärrä, mitä sinä haluat, ei sinussa ole mitään vikaa."

        Tuo oli käänteentekevä lausahdus!
        Siinä meni usko lääkäreihin, aivan kerrasta.
        Onneksi oli allergialääkäri, jolla olin käynyt ja joka ymmärsi. Hänelle vielä menin ja sain todistuksen siitä, että atoopikkona en voi työskennellä pölyssä, enkä hajusteita sisältävässä tilassa -- olen hajusteille ihoallerginen (ko. lääkäri järjesti aiemmin testit). Kun olin allergialääkärin vastaanotolla, ääneni oli vain pihinää - odotustilassa jouduin hengittämään voimakasta parfyymiä, ja ko. käyttäjä oli lääkärillä ennen minua.
        Keuhkoissa oli tunne, kuin siellä olisi neuloja tai pieniä piikkejä.

        En pystynyt yskältäni nukkumaan, oksensin välillä, kun hengitysteissä runsaasti limaa, jne.
        Mikään lääkitys ei auttanut.

        Päätin lopettaa kurssin jo ensimmäisellä viikolla, mutta onnekseni järjestäjät tulivat avukseni ja sovittiin, että kaikki luokassa välttävät (voimakkaita) hajusteita.
        Se auttoi, mutta reagoin yhä pienemmille pitoisuuksille, tehtävät tein kotona, kotiin tullessa menin suoraan suihkuun, kaikki vaatteet ulos tuulettumaan yöksi. Lääkitys maksimissa.

        Kurssin päätyttyä reagoin mm. heinien siitepölylle, nenä oli tukossa koko kesän. En ole allerginen heinien siitepölylle, enkä ollut reagoinut noin aiemmin, enkä sen kesän jälkeen.
        Elimistö oli hälytystilassa ja ylireagoi.

        Aivan mahtavaa luettavaa, kun itse kärvistelee, ja tietää, mutta silti joku muu tietää ikäänkuin paremmin (lääkäri)

        Kyllä mä koitan nyt mahkujen mukaan välttää tuota altistavaa ympäristöä.
        Jonkunverran joudun siinä vielä olemaan, sillä muutimme ompelimon pois minun kotoa, ja fyysisesti mun ei pitäis ommella, mutta neuvoja vielä käyn jakamassa, jotta uusi ompelija pääsee vauhtiin.

        Tänään 2 tuntia siellä, ja kuumottaa.
        Jotenkin tää reaktio alkaa yleensä muutamantunnin päästä siitä, kun olen ympäristöstä poistunut, eli kestää hetken, että iho alkaa kunnolla oireilla. Huulia polttelee ja muuta. Korvien taa tulee pieniä näppyjä, jotka kutiaa.


      • todettu
        joanne-- kirjoitti:

        Aivan mahtavaa luettavaa, kun itse kärvistelee, ja tietää, mutta silti joku muu tietää ikäänkuin paremmin (lääkäri)

        Kyllä mä koitan nyt mahkujen mukaan välttää tuota altistavaa ympäristöä.
        Jonkunverran joudun siinä vielä olemaan, sillä muutimme ompelimon pois minun kotoa, ja fyysisesti mun ei pitäis ommella, mutta neuvoja vielä käyn jakamassa, jotta uusi ompelija pääsee vauhtiin.

        Tänään 2 tuntia siellä, ja kuumottaa.
        Jotenkin tää reaktio alkaa yleensä muutamantunnin päästä siitä, kun olen ympäristöstä poistunut, eli kestää hetken, että iho alkaa kunnolla oireilla. Huulia polttelee ja muuta. Korvien taa tulee pieniä näppyjä, jotka kutiaa.

        Itse köhin parhaillaan, sillä kävin kaupassa, missä kävelin vain ohi erään henkilön, joka tuoksui voimakkaan pistävälle hajuvedelle (oletan, että on Revlonia) - toinen kerta tämän vuoden aikana, onneksi ei ole sattunut useammin.
        Kun pääsin kotiin ja ulos autosta, aloin syljeksiä limaa...., jatkoin sylkemistä kotona, yskitti ja sit oksensin limaa. Keuhkoissa tuntuu, mutta selviän varmaan ilman tulehdusta. Menin heti koiran kanssa metsään lenkille, oltiin lähes tunti.

        Viive oli puolisen tuntia.
        Joskus, kun olin herkempi, oksensin auton parkkipaikalle - alkaa yskittää ja hengitysteissä limaa,


      • söhlään :-)
        todettu kirjoitti:

        Itse köhin parhaillaan, sillä kävin kaupassa, missä kävelin vain ohi erään henkilön, joka tuoksui voimakkaan pistävälle hajuvedelle (oletan, että on Revlonia) - toinen kerta tämän vuoden aikana, onneksi ei ole sattunut useammin.
        Kun pääsin kotiin ja ulos autosta, aloin syljeksiä limaa...., jatkoin sylkemistä kotona, yskitti ja sit oksensin limaa. Keuhkoissa tuntuu, mutta selviän varmaan ilman tulehdusta. Menin heti koiran kanssa metsään lenkille, oltiin lähes tunti.

        Viive oli puolisen tuntia.
        Joskus, kun olin herkempi, oksensin auton parkkipaikalle - alkaa yskittää ja hengitysteissä limaa,

        viesti lähti vahingossa keskeneräisenä.

        Itse reagoin myös migreenillä, aura-migreenillä. Se tulee pienellä viiveellä, en tiedä, mitkä hajustekemikaalit syynä.
        Olen saanut pahan aura-migreenin naisten hajuvedestä (siis hengitysteitse altistuin) ja miehen partavedestä.
        Miehen partavesi aiheuttikin kunnon jysäri-päänsäryn, tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.
        Siinä on päivä pilalla, toimintakyvytön.

        Varoitan vakavasti altisteista! Nyt reagoi iho, mutta hengitystiet voivat reagoida turpoamalla koska vaan, tai sitten ei.
        On yksilöllistä. Jos yhtään huomaat kurkun turpoamista, hakeudu välittömästi ensiapuun, että saat adrenaliinipiikin.
        EpiPen se on nimeltään. Voit tietysti pyytää reseptin ja hankkia sellaisen, jos siltä tuntuu.
        Parempi kuitenkin olisi, ettet joudu siihen pisteeseen (itselläni ei vielä ole ollut anafylaktista reaktiota).
        Jos se tulee kerran, se tulee herkästi uudelleen.

        3M:llä on edullisia hengityssuojaimia, hiilikuitusuojaimia, mitkä suodattavat ilmassa olevat, näkymättömät kemikaalit.
        Ei suojaa silmiä, eikä kasvoja.
        Kostea, paksu pyyhe voi auttaa jonkin aikaa.
        Hattu päähän, silmät peittävät lasit (laskettelulasit olisivat parhaat), käsineet käteen, suojaava vaatetus.

        Kun tulet kotiin altistuttuasi, kaikki vaatteet joko pesuun tai ulos!
        Suihkuun tai saunaan (sauna parempi, mutta suihkukin auttaa), myös tukka pestävä.

        Onko sinulle tehty jo epikutaanitesti kemikaaleille? ns. lapputesti.

        Jos ei, kannattaa olla varovainen, reaktio voi olla voimakas, pahimmillaan anafylaksia.

        Ruotsissa kävi niin, eräs nainen sai kymmeniä kemikaaleja lapputestissä selkäänsä, tuli kotiin ja alkoi voida huonosti.
        Meni naapuriin, missä sairaanhoitaja, hän soitti ambulanssin ja nainen vietiin sairaalaan, missä ei meinattu enää löytää verisuonta, mihin pistää adrenaliinia.
        Nainen herkistyi myös adrenaliinille. Säästösyistä selkään laitettiin kaikki mahdolliset testattavat. Tällaiseen ei pidä suostua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe