Nyt kävi niin köpelösti, että tuli yllättävä ja pakollinen meno, joka suisti talouden siihen malliin että yh-äidillä ja kouluikäislapsella on enää 40 euroa rahaa kahdeksi viikoksi, siis kunnes lapsilisät tulevat 24. päivä.
Voisiko joku ystävällinen kertoa, miten saisi rahat riittämään. Vaikka yksi ja sama ruoka kelpaisi joka ikinen päivä, kunhan rahat vain riittäisivät. Lainata ei pysty.
Ruokavinkkejä!
20
1662
Vastaukset
- meidän halpa menu..
me eletään kanssa todella usein todella tiukalla budjetilla, ja olen huomannut että kaikista halvimmiksi ruuiksi ovat osottautuneet laatikot ja keitot. meidän yleisin soppa on nakkisoppa, joka on todella helppo ja halpa tehdä! koko sopan hinnaksi tulee joku 3€...
500g perunasipuli -sekoitusta
1 pss herne-maissi-paprika
1 pkt nakkeja
lihaliemikuutio
myös makaronilaatikko on halpaa, ja siitä saa helposti tehtyä erilaisia versioita laittamalla sekaan porkkanaraastetta, herneita, maisseja yms. ja vaihtamalla jauhelihan esim. possun suikaleisiin tai lisäämällä sekaan tomaattimurskaa. kannattaa ostaa päiväys -tuotteita pakastimeen, tai sitten tarjouksista kaikkea. meilläkin on nyt pakastimessa pari pakettia jauhelihaa (3,5€), paketti kanasuikaleita(1,20€), silakoita (1,60€) ja jääkaapista löytyy paketti nakkeja (1,99€). näistä ajattelin taikoa ruokaa pidemmäksi aikaa: makaronilaatikko, jauhelihamureke ruskea kastike perunat, nakkisoppa, uunisilakoita pottuja ja kanarisottoa. eihän nuo mitään hirmusen "hienoja" ruokia ole, mutta halpoja, eikä meillä ole nyt muuhun varaa...
kannattaa myös ostaa ruisleipää tai näkkäriä, itse olen ainakin huomannut että vaalea leipä tekee paljon paremmin kappansa kuin tumma, ja tällöin tumma leipä riittää pidemmäksi aikaa...- oawirefvg
Osta mieluummin pussillinen pottuja,saat monta ruokaa siitä.Keittojuurekset tai pelkkä porkkana kans edukkaampaa kuin herne-maissi-paprika.
Leipä sun kannattaa tehdä itse.Myös ruisleipäaines-pussista tehty leipä tulee paljon halvemmaksi kuin kaupasta ostettu.
Tässä nyt muutamia mainitakseni.
Hyvää pääsiäistä kaikesta huolimatta.=) - huhhuhhaa
perunoita kuoria, kyllä on laiskaksi ihminen mennyt.
- ja kasviksia
Possun lapaa tai uunilihan -nimellä saa 3e/kg. Sellanen uuniin ja kasvikset (perunat, porkkanat, lantut jne) mukaan, suolaa maun mukaan ja vettä. Parisataa astetta ja mitä pidempään muhii sen parempaa tulee, ainakin pari tuntia.
- +++++
Ihan ekaksi, katso mitä kaapista ja pakasteesta löytyy. Hyödynnä niitä.
Leivo itse. Yhden leipäpussin hinnalla saa jauhopussin, josta tekee sämpylöitä teille kahdelle jopa koko 2 viikoksi. Sen jauhopussin lisäksi tarvitset hiivaa ja suolaa, sekä hanasta vettä.
Kananmunat ovat suhteellisen edullista ruokaa. Herkutteluhetkiin voit paistaa lettuja.- Rahat loppui
Katselin, että keitoilla selviäisi ehkä arkipäivät, mutta viikonloppuna pitäisi olla täyttävämpää jos söisi vain kerran päivässä.
Karjalanpaisti-lihoja saisi näköjään aika edullisesti. Mutta en ole ikinä laittanut sitä! Olen toki nähnyt kun mummo on laittanut, mutta hän ei ole enää täällä että voisin kysyä. Kysynpä teiltä, jos joku voisi kertoa että miten hyvä Karjalanpaisti laitetaan: käykö minun lasipata? Pitääkö siihen laittaa kansi? Ja mikä on uunin lämpötila ja kypsytysaika?
Kiitos kaikille ja Hyvää Pääsiäistä! Vaikka nyt menee huonosti, niin ei tästä päästä kuin ylöspäin, eikö niin ;) - .......
Rahat loppui kirjoitti:
Katselin, että keitoilla selviäisi ehkä arkipäivät, mutta viikonloppuna pitäisi olla täyttävämpää jos söisi vain kerran päivässä.
Karjalanpaisti-lihoja saisi näköjään aika edullisesti. Mutta en ole ikinä laittanut sitä! Olen toki nähnyt kun mummo on laittanut, mutta hän ei ole enää täällä että voisin kysyä. Kysynpä teiltä, jos joku voisi kertoa että miten hyvä Karjalanpaisti laitetaan: käykö minun lasipata? Pitääkö siihen laittaa kansi? Ja mikä on uunin lämpötila ja kypsytysaika?
Kiitos kaikille ja Hyvää Pääsiäistä! Vaikka nyt menee huonosti, niin ei tästä päästä kuin ylöspäin, eikö niin ;)lasivuokaan vaan lihat, porkkanaa, suolaa, pippureita ja sipuli lohkoina. vettä niin että lihat peittyy. sitten uuniin (en ole käyttänyt kantta) 200 astetta ja n. 3 tuntia
yksi toooosi halpa ruoka on kaalikeitto! niin ja puurot tottakai. - ,.m-fsd
Rahat loppui kirjoitti:
Kiitos kaikille ja Hyvää Pääsiäistä! Vaikka nyt menee huonosti, niin ei tästä päästä kuin ylöspäin, eikö niin ;)käytä lihat ensin pannulla niin että ovat joka puolelta ruskeat, älä kypsäksi paista. silloin lihanesteet pysyy lihan sisällä ja lihasta tulee mureampaa uunissa. siihen sitten pippuria(mustapippuri)ja suolaa. laita ruskistetut lihat vuokaan, sekaan porkkanaa ja sipulia ja lientä(ite käytän lihalientä)niin että lihat juuri peittyvät. muista tarkkailla paistia uunissa koska mahdollisesti tarttee lisätä vettä ettei kuivu, koska neste haihtuu uunissa. ja se 200astetta ja n.3tuntia
- myös lanttua.
,.m-fsd kirjoitti:
käytä lihat ensin pannulla niin että ovat joka puolelta ruskeat, älä kypsäksi paista. silloin lihanesteet pysyy lihan sisällä ja lihasta tulee mureampaa uunissa. siihen sitten pippuria(mustapippuri)ja suolaa. laita ruskistetut lihat vuokaan, sekaan porkkanaa ja sipulia ja lientä(ite käytän lihalientä)niin että lihat juuri peittyvät. muista tarkkailla paistia uunissa koska mahdollisesti tarttee lisätä vettä ettei kuivu, koska neste haihtuu uunissa. ja se 200astetta ja n.3tuntia
Lihan kanssa hautuneet lantun- ja porkkananpalat ovat herkullisia ja laskevat ruoan hintaa. Ehkä ne eivät kuulu oikeaan karjalanpaistiin, mutta minä en olekaan karjalaista sukua.
Mainittakoon, että laitan lantun- ja porkkananpaloja aina myös hernekeittoon. Maistuu paljon paremmalta kuin pelkistä herneistä tehty soppa, eikä välttämättä kaipaa edes lihaa. Herneseoppa muuten on myös oivallinen penninvenyttäjän ruoka. Omatekoinen hyvä hernesoppa ja pannukakku tuovat arkeen juhlan tuntua.
- PiWi
Makaroonilaatikko maksaa vajaa 3e. Yks paketti jauhelihaa (2e), yks pussi makaroonia (30sent.), sipuli ja 2 munaa. Meillä riittää 2pv.
Peruna on halpaa, perunasta saa monenlaista.
-uuniperuna ja voisula
-keitettyjä pottuja
-paistettuja pottuja
-ranskalaisia (tehty oikeista perunoista)
-jne
Puurot (kaura,riisi,neljä viljaa)
Leivo itse leivät (sämpylää), raasta porkkanaa joukkoon ni saat ravitsevampaa.
Jälkkäriks lettuja, jonka taikinaan on heitetty puuronloppu.- noin tuntia ennen, sitten
ruskistat niitä ensin kuumalla pannulla, huuhtelet pannun ja ne huuhteluliemet sinne pataan sekaan.
Osta myös possunlihaa siihen sekaan, saat makua.
Mitä pitempään muhii, sen parempaa.
Osta perunoita porkkanoita sipulia lanttua ja tee kasvissosekeittoa...kasvikset kuullotat ensin paistinpannulla (kuutioina vaikka) ja taas se huuhdeliemi sekaan.
Mausteriisi on helppoa ja saa massun täyteen:
1.5 dl raakaa riisiä
3 dl vettä
3 rkl ruokaöljyä
0.5 punaista paprikaa (ei ole pakko olla)
4 tl currya(eopo)
1 tl juustokuminaa (jeeraa)(EOPO)
2 tl paprikamaustetta
2 tl chilipippuria (mauste,
ei tuore)
( EOPO 3 valkosipulin kynttä)
1 tl suolaa
Ohje
1. 3dl vettä. Lisää suola ja riisi. Sekoita.
2. Anna kiehua kypsäksi riisipaketin ohjeen mukaan.
3. Jäähdytä.
4. Lämmitä öljy kasarissa tai suuressa paistin pannussa. Lisää mausteet (lukuunottamatta valkosipulia sekä pieneksi pilkottu paprika.)
5. Anna hautua mieluiten kannen alla n. 5min.
6. Lisää riisi ja sekoita puulastan kanssa kunnolla.
7. Mausta (valkosipulilla.) Sekoita.
8. Anna olla pienellä lämmölle vielä n. 5min välillä sekoitellen.
Tosi hyvää ja sen voi maustaa kuten haluaa! - ja halapaa!
noin tuntia ennen, sitten kirjoitti:
ruskistat niitä ensin kuumalla pannulla, huuhtelet pannun ja ne huuhteluliemet sinne pataan sekaan.
Osta myös possunlihaa siihen sekaan, saat makua.
Mitä pitempään muhii, sen parempaa.
Osta perunoita porkkanoita sipulia lanttua ja tee kasvissosekeittoa...kasvikset kuullotat ensin paistinpannulla (kuutioina vaikka) ja taas se huuhdeliemi sekaan.
Mausteriisi on helppoa ja saa massun täyteen:
1.5 dl raakaa riisiä
3 dl vettä
3 rkl ruokaöljyä
0.5 punaista paprikaa (ei ole pakko olla)
4 tl currya(eopo)
1 tl juustokuminaa (jeeraa)(EOPO)
2 tl paprikamaustetta
2 tl chilipippuria (mauste,
ei tuore)
( EOPO 3 valkosipulin kynttä)
1 tl suolaa
Ohje
1. 3dl vettä. Lisää suola ja riisi. Sekoita.
2. Anna kiehua kypsäksi riisipaketin ohjeen mukaan.
3. Jäähdytä.
4. Lämmitä öljy kasarissa tai suuressa paistin pannussa. Lisää mausteet (lukuunottamatta valkosipulia sekä pieneksi pilkottu paprika.)
5. Anna hautua mieluiten kannen alla n. 5min.
6. Lisää riisi ja sekoita puulastan kanssa kunnolla.
7. Mausta (valkosipulilla.) Sekoita.
8. Anna olla pienellä lämmölle vielä n. 5min välillä sekoitellen.
Tosi hyvää ja sen voi maustaa kuten haluaa!kato myös tuolta "suurperheet" palstalta jämäruoka otsikolla!
Keitä makroonit oikein kunnolla "yli" eli ei al dente lainkaan, antaa vetäytyä vuuassa ja sit kylmänä leikkaat viipaleita jotka paistaa voissa paistinpannulla. Helppo muokata kaikenmaailman maustein ja höystein, kananmunalla kenties sitovuutta enemmän jos laittaa tonnikalaa sekaan.
Ja entäs röstiperunat! Sen karjalanpaistin kanssa:
keitettyä perunaa (miel. eilistä)
sipulia (ei pakko)
suolaa
voita tai margariinia paistamiseen
Ohjeet
Kuori kylmät perunat ja raasta karkeaksi raasteeksi. Mausta suolalla (ja sipulisilpulla.)
Paista keskilämmöllä esimerkiksi ohukaispannussa.
/Tähän saat kanssa upotettua vanhan juustonkannikan.(/
- 5 kg:n
säkki parilla eurolla. Siitä saat keitetyt ja paistetut perunat, muusin ja monta keittoa. Lisäksi porkkanaa, lanttua ja kaalia - niitä ei tosin tähän aikaan vuodesta kannata ostaa suurta määrää kerralla. Kananmunaa, jauhelihaa, sinistä lenkkiä kastikkeeksi ja keittoihin. Myös lapapaisti on halpaa, samoin joskus broileri.
Herkuiksi pannari, lätyt, köyhät ritarit, suklaapuuro, kiisselit, jos marjoja ei ole, niin tee appelsiinista, jota saa alle euron kilo.
Halpa ruoka, jota oli ennen pöydässä lähes joka päivä, on keitetyt perunat ja ruskea kastike. Kananmunakastike on myös hyvää: keität pari munaa, teet valkokastikkeen ja pilkot munat sekaan. Erilaiset munakkaat ovat hyviä.
Tuoreannokseksi lanttu- ja porkkanaraaste.
Jätä pois makeiset, limsat, jugurtit, murot, juusto, tomaatti, kurkku, kokolihat, kala ja valmisruoat sekä ennen kaikkea mahdollinen tupakka ja kalja, niin uskoisin, että rahasi riittävät.- 2 eurolla
jauhelihaa? Oletan että kyseessä 400 gr:n rasia. Ja kaiketi nauta-sikaa..
Ei ainakaan Helsingissä löydy tuohon hintaan mistään - pieniä rasioita....
2 eurolla kirjoitti:
Ei ainakaan Helsingissä löydy tuohon hintaan mistääntäällä halavat ohjeet!
http://www.kotikokki.net/ - tänne vaan..
2 eurolla kirjoitti:
Ei ainakaan Helsingissä löydy tuohon hintaan mistäänkokkolan prisma: Snellman sika-nauta jauheliha 400g 1,99€
- Pikku vinkki! :)
Tuossa kun oli munakastikkeen ohje, niin itse opin puolisoni mammalta hyvin yksinkertaisen munakastikkeen:
Riko muutama muna paistinpannulle ja kypsennä reilusti sekoitellen melkein hyytyneeksi asti, kaada joukkoon maito johon on sekoitettu vehnäjauhoa (itse pistän aina näppituntumalla, joten määriä on hankala sanoa...:) ). Kypsentele hetki ja anna sakeutua, muista sekoitella, palaa helposti kiinni. Mausta suolalla ja pippurilla ( paprikajauheella). Helppo, nopea ja tosi hyvää! :) - prismassa..
2 eurolla kirjoitti:
Ei ainakaan Helsingissä löydy tuohon hintaan mistään1,69e 400g jauhelihaa.
- Miukuli00
Onko sinulla pakastinta? Sinne kannattaa mahdollisuuksien mukaan jemmata lihaa ja vihanneksia. Itselläni on siellä varmaan ainakin 15 pakettia erillaisia lihoja ja monta pussia vihanneksia.
Varastossa pidän aina pottuja, peruna-sipulia, riisiä ja makaroonia. Niistä saa sitten mielen mukaan laitettua ruokaa.
Meillä eletään kädestä suuhun. Rahaa on todella vähän ympäri kuukauden. Tällä pakastinsysteemillä on kahden aikuisen ja kahden lapsen taloutta pyöritetty vuosikaudet. En luovu kallisarvoisesta pakastintaktiikastani edes silloin kun koittaa lihavammat ajat.- ohjeet
olivat hyviä, mutta lisäksi kannattaa keitellä erilaisia keittoja. Linsseistä, herneistä ja kasviksista. Lisätä voi rouhesoijaa. Jauheliha ja porkkananpalaset sopivat hernekeittoon. Hyödynnä Lead ja kauppojen vanhat leivät ja muut halpis tuotteet. osta sitä mitä on tarjouksessa. Täälläpäin kasvikset kannattaa hakea torilta. Voivat olla vääränlaisia, niin ei myydä kaupassa. Yleensä ei kyllä vaikuta makuun. Joskus vaan säilyvyyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809