hei olisi tarjolla erään eurooppalaisen maan puolustusvoimien ylijäämävarastosta Yanmar Diesel vähän käytettyjä perämoottoreita. Onko kellään kokemusta näistä, toimiiko hyvin, olisiko hyvä ostos jos halvalla saa?
Yanmar diesel perämoottori
16
7735
Vastaukset
- nakutuuppari
Hieno ja vahva moottori. Kokemusta on satoja tunteja. Pieniruokainen, painava ja aika meluisa. Vaatii tehokkaan ja hyväkuntoisen akun ja lataukapasiteetti on aika heikko. Varaosat aika kalliita, mutta eipä ole paljon tarvinnut niitä hankkia kun on huollot tehnyt ajallaan. Kestää oikein huollettuna jopa tuhansia tunteja. Ollut tutillakin ihan kovassa ammattikäytössä.
Sanoisin, että suurin ongelma jos tuot ulkomailta ja ammattikäytöstä niin niistä puuttuu CE-hyväksyntä. Ainakin teoriassa tyssää homma tulliin. Nuo poistuivat markkinoilta osittain kalliin hintansa takia ja osittain sen, että eivät alittaneet päästörajoja CE hyväksyntää varten. Jo maassa olevia saa luonnollisesti edelleen käyttää.
Sanoisin että nykyaikainen 40-50 hv bensanelari on tavlliseen huvikäyttöön kyllä paljon miellyttävämpi. Saa ajaa aika perkeleesti, että polttoianetaloudessa edes jotakin tienaa.- P.H.
Itsellä on kaksi noita eikä voi moittia. Mutta kannattaa vaihtaa propulsen säätölapapotkuri, niin kulkee paremmin, pienemmillä kierroksilla ja pienemmällä metelillä. Myös pakokaasun lämpömittari takaa pitkät käyttötunnit, K tyypin puikko anturi kyljessä vesikannen alimpaan pultinreikään ja yleismittari mittariksi.
Eikös niitä voisi tuoda omaan käyttöön tai "varaosoiksi", jälleenmyyntiinhän ei voi tuoda.
Missä niitä on myynnissä? - P.H.
Voihan sen "salakuljettaa" auton peräluukussa, eihän se nyt mitään huumetta ole ja eu:ssa on vapaa tavaroiden liikkuvuus, eikä tulli ole enää kovin aktiivinen.
- nakutuuppari
P.H. kirjoitti:
Itsellä on kaksi noita eikä voi moittia. Mutta kannattaa vaihtaa propulsen säätölapapotkuri, niin kulkee paremmin, pienemmillä kierroksilla ja pienemmällä metelillä. Myös pakokaasun lämpömittari takaa pitkät käyttötunnit, K tyypin puikko anturi kyljessä vesikannen alimpaan pultinreikään ja yleismittari mittariksi.
Eikös niitä voisi tuoda omaan käyttöön tai "varaosoiksi", jälleenmyyntiinhän ei voi tuoda.
Missä niitä on myynnissä?propulsea, mutta sain lopulta parhaat numerot Yanmarin omilla potkureilla. Niin tuosta CE jutusta se kiinni jääminen on tietenkin teoriaa, mutta jos niitä tuo kokonaisen erän, niin voi kyllä tulli kiinnostua. Yksi takakontissa voi hyvin livahtaa läpi. Sillä, tuoko myyntiin vai omaan käyttöön ei ole merkitystä. Käyttöön otossa ne on kuitenkin rekisteröitävä tehonsa puolesta.
- mitä mieltä on?
P.H. kirjoitti:
Itsellä on kaksi noita eikä voi moittia. Mutta kannattaa vaihtaa propulsen säätölapapotkuri, niin kulkee paremmin, pienemmillä kierroksilla ja pienemmällä metelillä. Myös pakokaasun lämpömittari takaa pitkät käyttötunnit, K tyypin puikko anturi kyljessä vesikannen alimpaan pultinreikään ja yleismittari mittariksi.
Eikös niitä voisi tuoda omaan käyttöön tai "varaosoiksi", jälleenmyyntiinhän ei voi tuoda.
Missä niitä on myynnissä?riittäisikö 2 kpl Yanmar Diesel perämoottoria 5,6 metriseen RIB kumiveneeseen? Veneen moottorisuositus on 115 hp tai 2x 50hp?
Nouseeko plaaniin? - P:H:
mitä mieltä on? kirjoitti:
riittäisikö 2 kpl Yanmar Diesel perämoottoria 5,6 metriseen RIB kumiveneeseen? Veneen moottorisuositus on 115 hp tai 2x 50hp?
Nouseeko plaaniin?Riittää. Itsellä riitti yksikin 5.8m pehmeäpohjaisessa zodiacissa, kahdella koneella kestää sitten enemmän kuormaa. Vauhtihan on maltillinen 30 km/h, koska ei ota kierroksia niin kuin bensa kone, b 6000 rpm, d 4300 rpm.
Nousee plaaniin. d27 on verrattu vetokyvyltään noin 45 hp bensa koneeseen. (vähän kuin vertailisi Land roveria ja rataautoa).
Tupla dieseleillä voitkin lähteä melko huoletta vaikka mailmanympärimatkalle.
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.morrellimelvin.com/webyep-system/data/32-im-cruisePIC-4793-tn.jpg&imgrefurl=http://www.morrellimelvin.com/power/&usg=__zOQYRAKfQIQRi1RzM6WjriAhosc=&h=105&w=160&sz=19&hl=fi&start=7&um=1&tbnid=S1KEMiv8z9gqRM:&tbnh=64&tbnw=98&prev=/images?q=endeavor yanmar&hl=fi&sa=N&um=1 - p.h
P:H: kirjoitti:
Riittää. Itsellä riitti yksikin 5.8m pehmeäpohjaisessa zodiacissa, kahdella koneella kestää sitten enemmän kuormaa. Vauhtihan on maltillinen 30 km/h, koska ei ota kierroksia niin kuin bensa kone, b 6000 rpm, d 4300 rpm.
Nousee plaaniin. d27 on verrattu vetokyvyltään noin 45 hp bensa koneeseen. (vähän kuin vertailisi Land roveria ja rataautoa).
Tupla dieseleillä voitkin lähteä melko huoletta vaikka mailmanympärimatkalle.
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.morrellimelvin.com/webyep-system/data/32-im-cruisePIC-4793-tn.jpg&imgrefurl=http://www.morrellimelvin.com/power/&usg=__zOQYRAKfQIQRi1RzM6WjriAhosc=&h=105&w=160&sz=19&hl=fi&start=7&um=1&tbnid=S1KEMiv8z9gqRM:&tbnh=64&tbnw=98&prev=/images?q=endeavor yanmar&hl=fi&sa=N&um=1Niin katso tuolta sivustolta se, 40` Yanmar Endeavor
- p.h..
nakutuuppari kirjoitti:
propulsea, mutta sain lopulta parhaat numerot Yanmarin omilla potkureilla. Niin tuosta CE jutusta se kiinni jääminen on tietenkin teoriaa, mutta jos niitä tuo kokonaisen erän, niin voi kyllä tulli kiinnostua. Yksi takakontissa voi hyvin livahtaa läpi. Sillä, tuoko myyntiin vai omaan käyttöön ei ole merkitystä. Käyttöön otossa ne on kuitenkin rekisteröitävä tehonsa puolesta.
Minulla kone heräsi henkiiin propulsella, kierrokset, meteli, pakokaasulämmöt, kulutus, laski. Vauhti ja plaaniin lähtö parani. Kone on Zodiac mk 5 hd veneessä, ilmeisesti alkuperäis potkuri 9" nousulla on ollut hyvä täydelle kuormalle hitaaseen ajoon.
Rekisteröintiin voisi varmaan tekaista "suomalaiset" paperit, kun ei maahantuojakaan tiedä enää mitään edes tuontimääristä.
Kun itse rekisteröin niin molemmista koneista oli vaan kauppakirjat, eikä ne maistraatissa muuta halunneet tietää, ottivat niistä kyllä kopiot. Minulla oli kylläkin kyseessä moottorin vaihto rekisteröityyn veneeseen. Voihan moottoreista "kuvitella" että ne on aina olleet Suomessa, kun ovat jo vanhoja.
En tietenkään halua yllyttää ketään rikoksiin, mutta jos joku näin hienon moottorin haluaa tuoda Suomeen, niin kyllä siihen pitäisi keinot keksiä. - p.h.
p.h.. kirjoitti:
Minulla kone heräsi henkiiin propulsella, kierrokset, meteli, pakokaasulämmöt, kulutus, laski. Vauhti ja plaaniin lähtö parani. Kone on Zodiac mk 5 hd veneessä, ilmeisesti alkuperäis potkuri 9" nousulla on ollut hyvä täydelle kuormalle hitaaseen ajoon.
Rekisteröintiin voisi varmaan tekaista "suomalaiset" paperit, kun ei maahantuojakaan tiedä enää mitään edes tuontimääristä.
Kun itse rekisteröin niin molemmista koneista oli vaan kauppakirjat, eikä ne maistraatissa muuta halunneet tietää, ottivat niistä kyllä kopiot. Minulla oli kylläkin kyseessä moottorin vaihto rekisteröityyn veneeseen. Voihan moottoreista "kuvitella" että ne on aina olleet Suomessa, kun ovat jo vanhoja.
En tietenkään halua yllyttää ketään rikoksiin, mutta jos joku näin hienon moottorin haluaa tuoda Suomeen, niin kyllä siihen pitäisi keinot keksiä.Korjaan. Siis maahantuojallahan on loistava tieto/taito näistä moottoreista, tuontihistoriaa ei ole enää saatavilla.
- nakutuuppari
p.h. kirjoitti:
Korjaan. Siis maahantuojallahan on loistava tieto/taito näistä moottoreista, tuontihistoriaa ei ole enää saatavilla.
ihan peruskamaa kuten suodattimia jne kyllä löytyy hyvin. Esimerkiksi öljynsuodatin on sama kuin vanhempi Mazda 323 (ainakin mallissa D36) ja löpösuodattimeksi käy periaatteessa mikä tahansa. Mutta tuota tietotaitoa ei kyllä omien kokemuksien mukaan enää hirveästi Ekströmiltä löydy, ja lähes kaikki varaosat ovat jo tilauskamaa, ja kalliita kuin fán. Ikävä kyllä. Voin kuvitella, että 10 vuoden kuluttua tilanne on jo todella surkea.
Mutta muuten kaikkiaan hieno moottori, kuten kaikki muutkin Yanmarit. Itse en aio omastani luopua.
Mutta pieni mielenkiintoinen havainto: moottori tärisee paljon enemmän kuin bensamoottorit, ja ainakin itse joudun tämän takia vaihtamaan kaukosäätökaapelit n. 200-250 tunnin välein, koska värinä syö kaapelit poikki moottorin päässä olevissa pikakiinnikkeissä. - vapaakauppa alue
p.h.. kirjoitti:
Minulla kone heräsi henkiiin propulsella, kierrokset, meteli, pakokaasulämmöt, kulutus, laski. Vauhti ja plaaniin lähtö parani. Kone on Zodiac mk 5 hd veneessä, ilmeisesti alkuperäis potkuri 9" nousulla on ollut hyvä täydelle kuormalle hitaaseen ajoon.
Rekisteröintiin voisi varmaan tekaista "suomalaiset" paperit, kun ei maahantuojakaan tiedä enää mitään edes tuontimääristä.
Kun itse rekisteröin niin molemmista koneista oli vaan kauppakirjat, eikä ne maistraatissa muuta halunneet tietää, ottivat niistä kyllä kopiot. Minulla oli kylläkin kyseessä moottorin vaihto rekisteröityyn veneeseen. Voihan moottoreista "kuvitella" että ne on aina olleet Suomessa, kun ovat jo vanhoja.
En tietenkään halua yllyttää ketään rikoksiin, mutta jos joku näin hienon moottorin haluaa tuoda Suomeen, niin kyllä siihen pitäisi keinot keksiä.en ihan ymmärrä tuota maahantuonnin laittomuutta. Käytetyt moottorit ovat olleet uudesta asti EU:n alueella joten miksi niitä ei voisi siirtä EU maasta toiseen?
- nakutuuppari
vapaakauppa alue kirjoitti:
en ihan ymmärrä tuota maahantuonnin laittomuutta. Käytetyt moottorit ovat olleet uudesta asti EU:n alueella joten miksi niitä ei voisi siirtä EU maasta toiseen?
ongelma on nyt se, että kun jokin vene tai sen moottori, tai molemmat ensimmäisen kerran saatetaan ns. huvivenemarkkinoille, tulee niissä olla voimassa oleva CE-hyväksyntä. Jonkin maan puolustusvoimien käytössä ollut moottori ei ole ollut huvivenemarkkinoilla, eikä siis ole CE-hyväksytty. Tiedän tämän siksi, että Yanmar perämoottoreiden kauppa loppui koska eivät alittaneet CE pästörajoja.
Täysin sama tilanne (niin hullulta kuin se kuulostaakin) esim. kun suomen armeija myy käytössä olleen Big Busterin. Silloin se tulee ensimmäistä kertaa ns. huvivenemarkkinoille, ja ilman CE-kilpeä sitä ei saa rekisteröityä tavalliseen huvikäyttöön. Asiaan ei vaikuta mitenkään se, että vene on ollut Suomessa uudesta asti ja että samanlaisia liikkuu huvikäytössä sadoittain.
Jälkisertifioinnin kautta asia on teoriassa mahdollinen, mutta kuten todettua, em. perämoottoreissa sekään ei ole päästöistä johtuen mahdollista.
Tämä on täysin sairasta ja kusipäistä, ja suoratsaan käskee rikkomaan lakia kaikin tavoin, mutta näin se homma nyt vaan pykälien mukaan oikeasti menee. - seilari
P.H. kirjoitti:
Itsellä on kaksi noita eikä voi moittia. Mutta kannattaa vaihtaa propulsen säätölapapotkuri, niin kulkee paremmin, pienemmillä kierroksilla ja pienemmällä metelillä. Myös pakokaasun lämpömittari takaa pitkät käyttötunnit, K tyypin puikko anturi kyljessä vesikannen alimpaan pultinreikään ja yleismittari mittariksi.
Eikös niitä voisi tuoda omaan käyttöön tai "varaosoiksi", jälleenmyyntiinhän ei voi tuoda.
Missä niitä on myynnissä?No eipä löydy Propulsen malleista sopivaa potkuria Yanmarin 27 perämoottoriin.
Sopiva keskiö tulisi olla: 18mm akselihalkaisia ja 10 lovinen,sekä laakeripesä 70mm.
Akselin vaihdoksi menee ja laakeripesän sorvaukseen, että sopii Propulsen potkuri.
Onhan se todettava ko motorista, että ei se mikään järkiostos ole. Itse en mokomaa
veneeseeni laittais, ei mihinkään palveluun, vaan kun se perintökaluna on tullut niin
täytyy se käyttää sisukkaasti loppuun. Olisin uhrannut Propulsen potkurin d27 tiedon
perusteella, mutta eipä se onnistukkaan. - seiluri160
p.h.. kirjoitti:
Minulla kone heräsi henkiiin propulsella, kierrokset, meteli, pakokaasulämmöt, kulutus, laski. Vauhti ja plaaniin lähtö parani. Kone on Zodiac mk 5 hd veneessä, ilmeisesti alkuperäis potkuri 9" nousulla on ollut hyvä täydelle kuormalle hitaaseen ajoon.
Rekisteröintiin voisi varmaan tekaista "suomalaiset" paperit, kun ei maahantuojakaan tiedä enää mitään edes tuontimääristä.
Kun itse rekisteröin niin molemmista koneista oli vaan kauppakirjat, eikä ne maistraatissa muuta halunneet tietää, ottivat niistä kyllä kopiot. Minulla oli kylläkin kyseessä moottorin vaihto rekisteröityyn veneeseen. Voihan moottoreista "kuvitella" että ne on aina olleet Suomessa, kun ovat jo vanhoja.
En tietenkään halua yllyttää ketään rikoksiin, mutta jos joku näin hienon moottorin haluaa tuoda Suomeen, niin kyllä siihen pitäisi keinot keksiä.d27
Minulla on yanmar d27 akselin halkaisija 18mm ja uraluku 10 alkuperäisinä osina.
Propulsen tuoteluettelosta ei löydy vastaavilla tiedoilla potkuria.
Propulse 4901 ja 4902 eivät akseliltaan eikä laakeripesältään d27,aan.
- rautijainen
Onko kellään tietoa Yanmarinissa käytettävästä Yamahan diesel 150hv koneesta. Enemmän kiinnostaa kestävyys.
- rautijainen
lisäys edelliseen, että kyse oli sisäkoneesta, vaikka taisi olla "ketju" perämoottoreihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod315939- 345433
- 293074
- 342454
- 442287
- 372118
- 152108
- 121701
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191687Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391686