Sairauspäiväraha hylätty

Mitä hittoa?

Vaimo on ollut sairaslomalla masennuksen, ahdistuksen, paniikkihäiriön ja unettomuuden takia tammikuun lopusta. Muutama viikko sitten Kela pyysi psykiatrian erikoislääkärin B-lausunto, joka kiltisti hommattiin. Siinä oli selkeästi perusteltu miksi vaimoni ei ole tällä hetkellä työkykyinen (oli työttömänä ennen sairastumistaan). Tänään tupsahti laatikkoon kirje, jossa ilmoitettiin että sairauspäivärahaa ei myönnetä, koska vaimoni katsotaan täysin työkykyiseksi ja sopivaksi kokopäivä työhön - ihminen, joka ei pysty lainkaan ulos talosta ilman että tulen mukaan, joka saa paniikkikohtauksia, jonka keskittymiskyky on tiessään, joka pelkää kaikkea, ja haluaa kuolla. Tässä kunnossa oleva on siis työkykyinen? Kuka hitto näitä päätöksiä oikein tekee? Järki puuttuu touhusta täysin! Valitan tietysti, mutta raivostuttaa tämmöinen.Suomalainen hyvinvointi yhteiskunta todellakin, kaikkea muuta.

18

11369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan laittaa

      kokonaan uusi hakemus UUDELLA B-lausunnolla varustettuna! Se ei nimittäin auta tilannetta jos ei ole uutta lausuntoa

      • vajaakuntoiseksi

        työnhakijaksi,niin se vain menee.


      • se on
        vajaakuntoiseksi kirjoitti:

        työnhakijaksi,niin se vain menee.

        tiedän kokemuksesta nuo kelan hylkäyspäätökset, tein raskasta työtä, meni selkä ja käsi, jonotin olkapääleikkaukseen, enkä pystynyt työhön.Kelan asiantuntia lääkäri totesi, että olen täysin työkykyinen ja pystyn kyllä raskaaseen työhöni, en edes pystynyt olkapään kivun vuoksi edes nimeä kirjoittamaan, sairastuin henkisesti, oli psykiatrian B-lausunto joka hylättiin.Olin puoli vuotta ilman minkäänlaista toimeentuloa, en saanut edes toimeentulotukea, koska asun vuokralla vanhan eläkeläispapan luona ja käytämme kuulema samaa jääkaappia. Ei auttanut muu kuin marssia työvoimatoimistoon ja tekeytyä vajaakuntoiseksi työttömäksi, vaikka enhän ollut työtön vaan sairas, ja mullahan oli työpaikka ja hyvä olikin. Sitten sain ammattiliitosta ansiosidonnaista rahaa. Näin tämä yhteiskunta tekee sairaistakin työttömiä.


      • alkuperäinen postaaja
        se on kirjoitti:

        tiedän kokemuksesta nuo kelan hylkäyspäätökset, tein raskasta työtä, meni selkä ja käsi, jonotin olkapääleikkaukseen, enkä pystynyt työhön.Kelan asiantuntia lääkäri totesi, että olen täysin työkykyinen ja pystyn kyllä raskaaseen työhöni, en edes pystynyt olkapään kivun vuoksi edes nimeä kirjoittamaan, sairastuin henkisesti, oli psykiatrian B-lausunto joka hylättiin.Olin puoli vuotta ilman minkäänlaista toimeentuloa, en saanut edes toimeentulotukea, koska asun vuokralla vanhan eläkeläispapan luona ja käytämme kuulema samaa jääkaappia. Ei auttanut muu kuin marssia työvoimatoimistoon ja tekeytyä vajaakuntoiseksi työttömäksi, vaikka enhän ollut työtön vaan sairas, ja mullahan oli työpaikka ja hyvä olikin. Sitten sain ammattiliitosta ansiosidonnaista rahaa. Näin tämä yhteiskunta tekee sairaistakin työttömiä.

        työkkäriin (jossa siis oli hakijana jo ennen sairastumistaan) on viety se sama B-lausunto, johon tämä psykiatrian erikoislääkäri oli laittanut sairaslomaa 31.11.2009 asti. Tämä ei siis kelpaa, vaan joku Kelan lääkäri potilasta näkemättä voi päättää tämän olevan työkykyinen. Nytkin ollaan kitkuteltu mun palkan ja minimisairauspäivärahan turvin - vaimo oli siihen oikeutettu vasta 55 päivän jälkeen, koska on ollut tuloton. Työmarkkinatukeen minun palkkani oli muutaman euron liian suuri, ja kun ollaan oltu vuosia ulkomailla, ei vaimolla täyttynyt työssäoloehtokaan. Nyt sitten siis joudutaan entistä hankalampaan tilanteeseen, jossa kulut on nousseet ja tulot laskee. Meille se minimisairauspäivärahakin olisi ollut tarpeen... Kai se on aloitettava tuo hakemuskierre taas alusta, töihin en kyllä vaimoani vielä päästä, hän ei missään nimessä siitä tule selviämään.

        Kyllä on todellinen lottovoitto syntyä Suomeen, pikemminkin täällä pitäisi saada se lottovoitto että voisi elää täällä. Ja sairaita ihmisiä pyöritetään ja kyykytetään minkä keretään, ja ihan ilman tunnontuskia.


    • Masentunut....

      samallaisen päätöksen sain itsekkin Kelalta.

      Totuus on tässä yhteiskunnassa,että masentuneen on tapettava itsensä,tai sinut tapetaan!!Nimittäin nälkään!

      • ois ees volga

        Tuolla sairausvakuutusotsikon alla on paljon tarinaa samaisesta aiheesta. On se kumma kun kukaan "päättäjä" ei puutu tähän epäkohtaan. Sairaat odottavat päätöksiä, toimeentuloa vuosikausia. ON TÄÄ KUMMALLINEN ASIA!!! Mitä hemmettiä kuuluisi tehdä, että saisi äänensä kuuluville.


      • kun on
        ois ees volga kirjoitti:

        Tuolla sairausvakuutusotsikon alla on paljon tarinaa samaisesta aiheesta. On se kumma kun kukaan "päättäjä" ei puutu tähän epäkohtaan. Sairaat odottavat päätöksiä, toimeentuloa vuosikausia. ON TÄÄ KUMMALLINEN ASIA!!! Mitä hemmettiä kuuluisi tehdä, että saisi äänensä kuuluville.

        tarpeeksi syrjittyjä ja poljettuja ihmisiä yhdessä niin saa äänenkin (media ym.) kuuluviin.

        yhdistyksellä on lakimies joka hoitaa lakihommat hetkessä.

        Puolueen perustamiseen vaaditaan 5000 kannattajaa. Sen jälkeen puolue voi rekisteröityä puoluerekisteriin.
        Harmi vaan että suomalaiset ovat lampaita ja kärsivät hiljaa vaikka asioille voisi tehdäkin jotain....ja auttaa muitakin. maailma voisi joskus jopa muuttuakkin...


    • ei paniikkia

      Valitettavasti tällaista tapahtuu. Mutta apuakin saa. Eli kaikille samassa tilanteessa oleville: googlatkaa sana "Tietopalvelu Propelli". sieltä saa apua tilanteeseen mm. asianajaja, joka auttaa valituksen tekemisessä.

    • Harriba

      Itsellä oli sama tilanne, onneksi sain hyvän hoidon ja pystyin palaamaan työelämään. Tosiasia on, että suomessa on jostain syystä jäänyt päälle käsitys, että mielenterveyden häiriöt eivät ole sairauksia, vaan tiloja jotka hoidetaan sanomalla piristy, kyllä se päivä paistaa vielä risukasaankin, jaksat varmaan paremmin jos etsit toisen työn, syö nämä napit kyllä se auttaa ja täytä nämä lomakkeet (BDI) seurataan niitä, hae kuntoutusta mene työvoimaneuvojalle, kyllä sä piristyt kun tulee kesä, ulkoile, harrasta, syö paremmin niin masennus paranee. Sitten ne jossain vaiheessa katsoo että toi on loisinut tarpeeksi pitkään ja on saanut hyviä neuvoja; miks se ei parane? Lopetetaan siltä tuet niin sen on pakko mennä töihin kyllä se siitä tokenee. Ah kummaa, se tappo ittensä, miten nyt tolleen? Kaikkemme yritimme mut ei kelvannut elämä. Saa nähdä sairastunko vielä, pelottaa niin paljon että perkele soikoon. Stressi on kova ja unihäiriöt pukkaa. Neuvot on kyllä hyviä, mut jos on päässä vikaa niin ei se sieltä korjaannu. Täytys vaan jaksaa. Läheisten tuki on kyllä tärkein, mut mites sitten kun oot yksin kun kumppani ja kaverit ei jaksaneet enää ja elivät omaa elämäänsä.? Ja kelakin katsoo ettet voi olla sairas kun et jaksa sitä jatkuvaa paperisotaa. Ne aattelee että oot terve kun et ruinaa rahaa. Oot jossain nurkassa ja mietit keinoa lopettaa päiväs. ite en uskaltanut. rohkeet lähtee ensin.H

    • siili6

      "Tosiasia on, että suomessa on jostain syystä jäänyt päälle käsitys, että mielenterveyden häiriöt eivät ole sairauksia, vaan tiloja jotka hoidetaan sanomalla piristy, kyllä se päivä paistaa vielä risukasaankin, jaksat varmaan paremmin jos etsit toisen työn, syö nämä napit kyllä se auttaa ja täytä nämä lomakkeet (BDI) seurataan niitä, hae kuntoutusta mene työvoimaneuvojalle, kyllä sä piristyt kun tulee kesä, ulkoile, harrasta, syö paremmin niin masennus paranee."

      Tuo lista on niin tuttu vuosien varrelta, etten tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Olen vielä sinnitellyt työelämässä, mutta on jatkuva kauhu siitä, mitä tapahtuu sitten kun en enää jaksa.

    • Anonyymi

      Kela - "Työ tekee vapaaksi!"

      • Anonyymi

        Kyllä se voi jonkusilla oikeesti ollakin noin.
        Ei psyykkiset jutut automaattisesti estä työn tekemistä, mut tää on tietty hyvin yksilöllistä ja ammatista riippuvaa. Itsellä on laajaa kokemusta valitettavasti monesta diagnoosista ja minä ja moni muu sanoo ettei depis, sos. til. liittyvä paniikki ym. ole kovin iso asia, kun on pahempaakin.

        Tänäänkin olin syömässä ja kaupassa yhden tutun kanssa vaikka on keskikova depis, vähän univajetta sekä uupumusta ja kun näihin ympätään vielä muutamaa koettu aivovamma ja syrjäytyminen niin eipä se puhe ja ajatus sekä sosiaalinen toiminta nyt parhaassa terässä ole, mutta niin sitä vaan tämäkin "idiootti" menee ja tekee vaikka väkisin. Minusta ihmiset suorastaan neuroosin lailla pelkää, että tulee noloja tilanteita tai haukkuja, ikään kuin yksittäiset tilanteet olis se maailman tärkein asia. Tänäänkin tuli pari todella "noloo" juttu, toinen Gigantissa ja toinen muualla. Vähän harkitsemattomasti (en loukannut) sanoin yhden unohduksen takia ja sitten sössönsössön ja saman toistoo kun ei pikapikaa keksinyt sopivaa sanottavaa. Oikeesti täysin harmittomia yksittäisiä tilanteita, mut kieltämättä toiset saa liian herkästi joskus leiman eikä aina kuulijan/näkijän tilanne-ja tunnetaju johtopäätöksineen ole sekään parhaalla tolalla.

        Mutta siltiki mä uskoisin yhä edelleen suoriutuvani hyvin tietyistä kognitiivista tehtävistä mikä tosin parantaisi psyykettä sosiaalisen aktiivisuuden ja rahatilanteen kohentuessa.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Pakottihan psykiatrian erikoislääkäri mut kuntosalille mutta ei se tehnyt musta työkykyistä. Mä menin sinne sen takia kun en jaksanut enää väitellä lääkärin kanssa. Pelkkä lenkillä käyminen ei ollut tarpeeksi liikuntaa vaan halusi vaan päästä lääkärinä pätemään. Kuntosali oli vielä tarkoitettu ikäihmisille jota en ollut kolmekymppisenä.

    • Anonyymi

      Aika moni käy töissä vaikka vointi ja kokemukset on samat. Kauanko sitä jaksaa... on toinen juttu kyllä...

      • Anonyymi

        Juu ja tätä samaa mä oon tuonut monet kerrat esille. Monet eri tavoin sairaat voi olla vaativissakin töissä. Mut kantsii miettiä pystyyks jotain muuta tekeen.

        Kyllä nykyään mielenterveyttä ylimedikalisoidaan. Täälläpäin pikku paikallislehden päätoimittaja kirjoitti jättimäisestä työttömyydestä hiljakkoin ammattiin valmistuneilla. Eräs pointti oli, että jota kuta voi jännittää jo uuteen työpaikkaan tai ylipäänsä työhön meneminen liikaa. Voi tsiisus, jos siis puhutaan muuten terveestä ihmisestä, tätä se on sitten kun kaikki elämä on nettiä ja somee sekä pleikkaa ja paapotaan! Itse joudun sietään paljon suurempaa sosiaalisti stressiä ja paljon muuta stressiä. Tästä huolimatta mä periaatteessa voisin tehdä vaativaa toimistotyötä (koska on hyvä kognitio - vaikea uskoa varmaan) ja puhuakin ihan tolkusti kahden kesken puhelimessa tai siten ettei ole muita lähistöllä, puhumattakaan erilaisista sivusta nälvimisistä.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Ikävä kyllä masennus ja ahdistus yms mielenterveys sairauksia käytetään myos väärin. Sairausloman saamiseen en tarkoita että kaikki tekisi niin. Kela suhtautuu näihin varauksella. Se on väärin oikeasti näista vakavista ongelmista kärsiville. Nämä huijari sairaat pilaavat oikeasti sairastavien maineen.

    • Anonyymi

      Tämä kirjoitus osuu oikeaan. Olen läheltä seurannut tällaisen huijarin toimintaa Jaksaa juhlia matkustella, mutta kun pitäs mennä töihi alkaa ahdistaa ja masennus on ihan hirveää. Käy yksityisellä psykiatrilla hakemassa lausuntoja. Pilleri purkit vaa lisääntyy. Yhtään ei kyl oo syöty.

    • Anonyymi

      Kelan päättävät puoskarit on täysiä kusipäitä. Onhan se tiedetty kaiken aikaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe