Ehkä kuukausi sitten Aamulehdessä oli Pietarsaaren äiti- ja lapsikuoleman jälkeen Vammalan synnytysosaston ylilääkärin kommentti, joka on ruvennut mietityttämään. Se sanoi ettei heillä tietenkään ole niin hyvät resurssit esim. hätäsektioon kuin yliopistollisessa sairaalassa (=TAYS), mutta että siellä on sitten vastassa kokemattomia lääkäreitä!? Yliopistosairaalassa?
Onko näin??? Millaisiin lääkäreihin te olette törmänneet TAYS:ssa? Osaavatko hoitaa? Onko virheitä sattunut? Onko kauhea ryysis, kiire (siitäkin on kiejoitettu)? Koska olen Ylöjärveltä on mahdollisuus valita synnytyspaikka johon menen... Ja Vammalakin on vielä alkukesästä auki.
Kokematon vs. kokenut lääkäri?
11
743
Vastaukset
- MMMMMM
Kun kerran on mahdollisuus valita, niin suosittelen ehdottomasti Vammalaa!!! Varsinkin ensisynnyttäjälle ( kuten itse olin viime marraskuussa...) se on todella hyvä paikka synnyttää.
Ei kiirettä, toiveita todella kuunnellaan, ei pakoteta synnyttämään selällään maaten, kaikki kivunlievitykset saatavilla kaikkina vuorokaudenaikoina... ja myös gynekologi- sekä anestesialääkäripäivystys on kaikkina vuorokaudenaikoina, vaikkakin täällä muuta kuulee väitettävän. Eli sektiotkin onnistuu, itsellänikin oli riski joutua sektioon, ja se olisi onnistunut minuuteissa, keskellä yötä.
Lisäksi Vammalassa on perhehuoneita,jossa saat rauhassa perehtyä vauvanhoitoon isän kanssa. Hoitajilla todella on aikaa autaa, ja perehdyttää esim. imetykseen oikein asiantuntavasti.
Olen kuullut kokemuksia Taysista parin viime vuoden aikana, ja ei ole mairittelevia kommentteja:-( Kiirettä, ruuhkaa, kätilö sanelee miten toimitaan, leikataan turhia eppareita yms yms. Eli kun tosiaan sinulla on varaa valita, niin luulisi valinnan olevan selvä...- Vastaus sihen?
Varmastikin Suomessa kaikissa sairaaloissa, joissa synnytetään, on valmius keisarileikkauksiin ja puudutuksiin, mutta oleellinen kysymys on siinä, millä aikataululla ne saadaan toteutettua. Pienemmissä sairaaloissa ei ole välttämättä leikkaussalihenkilökuntaa, anestesialääkäreitä, gynekologeja ja lastenlääkäreitä paikan päällä 24/7. Joissakin he voivat kuulemani mukaan päivystää kymmenien kilometrien takaa. Sieltä ei päästä minuuteissa paikalle edes helikopterilla. Hätäsektio ei nimensä mukaisesti tule kello kaulassa.
- tayssin asiakas
Minulla on viime keväältä oikein positiivinen kokemus Tayssissa synnyttämisestä. Synnytysvastaanoton tilat ovat toki ahtaat, mutta hyvin sielläkin pärjäsi. Henkilökunta oli ystävällistä ja mukavaa. Epiduraalia ei joutunut juurikaan odottelemaan ja vaikka aloittanut anestesialääkäri joutui kesken kaiken lähtemään kiireellisempään toimenpiteeseen, tuli toinen anestesialääkäri jatkamaan miltei samantien. Minun kohdallani synnytys päätyi lopulta keskellä yötä kiireelliseen sektioon ja siinäkin yhteydessä tunsin olevani hyvissä käsissä, henkilökunta oli hommansa taitavaa ja ystävällistä.
Synnytyssairaalan pääsin minäkin valitsemaan ja ilman pienintäkään pohdintaa valitsen Tayssin myös uudestaan, jos vielä synnyttämään pääsen.
Uskon, että ainakin oppikirjan mukaisessa ns.helpossa synnytyksessä Vammala on varmasti ihana paikka synnyttää, kun on pienempi paikka ja kuitenkin ajanhermolla mm. imetyksen suhteen. Omalla kohdallani valitsen kuitenkin Tayssin, kun siihen on mahdollisuus, sillä siellä on saatavissa kaikki mahdollinen tehohoito, jos asiat eivät sujukaan niin kuin piti.
Onhan Tays iso sairaala ja väkeä on paljon, mutta minä ainakin koin niin synnytysvastaanotolla, salissa kuin osastollakin tulleeni hyvin hoidetuksi ja kohdelluksi, vaikka sairaalakeikkamme ei kaikkein helpoimmasta ja lyhyimmästä päästä ollutkaan. - oli mielestäni
oikein hyvä paikka. minun kohdallani olivat ainakin todella ihania hoitajia ja vaikka ryysistä kyllä oli niin auttoivat mielestäni todella paljon (vaikeuksia oli imetyksen kanssa)
Ja vaikka minun hoitajani olivat nuoria (n.20-30v) niin osasivat asiansa kiitettävän hyvin kuten myös lääkäri joka vauvan tarkisti ja oli mukana synnytyksessäni.
Minulla ei mtn pahaa sanottavaa Taysista.- pidin
Kaksi viikkoa sitten synnytin Taysissa sektiolla, koska synnytys ei edennyt. Olen todella tyytyväinen Taysin henkilökuntaan ja toimintaan. Erittäin mukava kokemus, itselleni ei jäänyt mitään ikäviä ajatuksia.
Itse valitsin taysin nimenomaan osaavan henkilökunnan takia jota on 24/7. Myös koska perätila oli kyseessä.
- Tuleva mamma ja masuasukki
Kiitos vastauksista! On mukavaa kuulla että sekä Taysissa että Vammmalassa hoidetut ovat olleet tyytyväisiä hoitoonsa. Kyllähän tuo isomman sairaalan valmiusaste on plussaa.
Edellä kerrottiin että hoitajat Taysissa ovat olleet hyviä, mutta edelleen vähän mietityttää tämä "kokemattomat lääkärit" lausunto. Tiedän että kätilä hoitaa normaalin synnytyksen, mutta entäpä jos joku menee pieleen? Onko tällöin vaarana törmätä johonkin aloittelijaan...?- ylempänä jo vastasin
Taysissa siis juuri sektiolla "synnytin" ja se oli odottamatonta koska vauva ei päässyt itse tarpeeksi nopeasti avaamaan kanavaa vaikka oli ihan oikein päin tulossa ja kaikki oli muutenkin niin että perjaatteessa vauvan olisi pitänyt alakautta tulla. Kun vauvalla rupesivat sykkeet laskemaan niin kyllä meillä oli lääkäri heti paikalla kun tarvittiin. He päättivät että nyt leikataan ja lääkäri oli minuutin sisään paikalla. Kyllä sieltä aina ammatti taitoisen lääkärin saa koska kuitenkin lääkäri menee tärkeysjärjestyksessä paikasta toiseen ja tapasin kyseisen lääkärin vielä ennenkuin lähdimme kotiin ja oli oikein pätevä minun mielestäni.
- Kokemusta on
Ei lääkäri pääse päivystämään tuollaista paikkaa, jos ei ole kokemusta. Kokemusta haetaan ensin päivätöissä kokeneemman kainalossa, sitten päivystyksessä vanhemman päivystäjän vahdittavan, sitten joskus erikoislääkärinä ihan yksinkin.
- Tuleva mamma ja masuasukki
Kokemusta on kirjoitti:
Ei lääkäri pääse päivystämään tuollaista paikkaa, jos ei ole kokemusta. Kokemusta haetaan ensin päivätöissä kokeneemman kainalossa, sitten päivystyksessä vanhemman päivystäjän vahdittavan, sitten joskus erikoislääkärinä ihan yksinkin.
mutta kun se Vammalan ylilääkärin kommentti pisti hiukan miettimään!
- tayssin asiakas
Minäkin tuossa ylempänä jo vastailinkin, mutta tarkennan vielä. Meilläkin siis pitkä hankala synnytys joka lopulta keskellä yötä päätyi sektioon. Lääkäreistä vain positiivista sanottavaa yhtä anestesialääkäriä lukuun ottamatta ja hänenkään kohdallaan ei kyse ollut ammattitaidon puutteesta vaan tylystä käytöksestä.
Kyllä Tayssissa, jos jossain päivystää ammattitaitoiset lääkärit. Opiskelijoilla ja harjoittelijoilla on kyllä ohjaajat.
- näin..
Ystäväni synnytti TAYSsissa ja hänelle sattui kaikkea muuta kuin osaava henkilökunta. Ensisynnyttäjänä kun tilanne on muutenkin pelottava ja tietenkin kivulias, asiaa ei helpottanut se, että epiduraali saatiin onnistuneesti pistettyä vasta viidennellä kerralla.. Eikä ollut ainoat ongelmat siellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."652252Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2222127- 1191441
Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj171196En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711190- 1041061
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102959Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73949Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78899Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933875