Caterin alan orjat perätkää oikeuksianne töissä

Parhaita hetkiä

Henkilöstöravintolasektori on naisvaltainen ala ja palkat sen mukaiset. Me esimiehenä työskentelevät naiset joustamme ja joustamme ja venymme kuin kuminauhat, teemme talkootyötä ohi työvuorolistojen kansainväliselle pörssiyhtiölle, koska tulos ei kestä lisätyötuntien maksamista, eikä vapaata ole mahdollista ottaa, koska kuka sitten työt tekee ja asikkaat ruokkii, kun sijaisia ei saa ottaa.
Esimiehet vievät töitä kotiin, eikä niitä uskalleta merkata työvuorolistaan, ettei pomolle tarvitse tehdä selontekoa miksi et ole selviytynyt työstösi työajalla.
Kun joku on pois, esimies tekee oman työnsä ohessa poissaolijan duunit. Ja ylkkää ei saisi tulla.
Lomaltapaluurahat kehoitetaan vaihtamaan vapaaseen, mutta sijaisia ei saa ottaa. Joten taas ne työpaikassa paikalla olijat ja eteenkin esimiehet joutuvat tekemään lomalla olijan työt.

Millä muulla alalla näin on? Ei ainakaan missään, missä valtaosa duunareista on miehiä.
"Jos huoltomies on sairas, ei huoltopäällikkö (tai vastaava) mene hänen töitään tekemään, vaan kutsuu extratyövoimaa tai työ tehdään sitten kun huoltomies palaa. (ihan näin tekaistuna esimerkkinä)

Nuoret, harkitkaa tarkkaan ennenkun haette esimiehiksi minimaalisten katteiden ja pienten palkkojen henkilöstöravintoloihin. Olette 30 ikävuoden jälkeen sekä fyysisesti että psyykkisesti täysin romuina.....

Ja sitten kun olet suurinpiirtein elämäsi myynyt työnantajalle; sairaana ja puolikuntoisena töihin tullut, illat miettinyt ja töitä päässäsi organisoinut, lomasi sovittanut firmalle parhaiten sopivaksi ja venynyt ja venynyt ja venynyt - sinua uhataan yt-neuvottelujen nojalla potkuilla..... ja joku päivä oikeasti verokortti kolahtaa luukusta ja kengän kuva on persuuksissa...

8

1244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alistuminen !!

      Jos työtä ei ehdi tekemään työaikana, vaikka painaa satakymmenen lasissa, niin sitten EI EHDI. Joko jäädään tekemään ne ylitöinä tai jätetään kokonaan tekemättä. Tuon saa päättää arvoisa työnantaja ihan itse.

      En tee palkatonta työtä ja sanon sen selkeällä suomenkielellä. Kukaan ei voi pakottaa siihen ja potkuilla ei voi uhata. Irtisanoa voi yrittää, mutta mies on juristi joten käräjillä nähdään. Olen reipas, tosi tunnollinen ja ahkera työntekijä... ilmainen huora en ole. Tekemäni työ maksaa.

      Suosittelen samaa sinulle. Sano asiat ääneen juuri niinkuin ne on, äläkä kainostele!!

    • miesduunari

      Lopettakaa se venyminen ja joustaminen! Jos ei koskaan laita stoppia niin työnantaja osaa vedättää maailman tappiin asti. Ryhtiä naiset!

      • KIrjoitus ja lisää

        Tiedetään nimm. kokemusta on pitkän uran tehneenä ja jo lopettaneena näin kaiken laista paskaa suoraan sanoen.... ja nuoret päällikötkin ja vuoro päällikötkin meni samaan ansaan luullen saavansa kultaa ja mirhamia........ eli sanoisin kaikille nuorille ja alalle pyrkiville laittakaa stop eteen.... ja sanokaa ei käy kaikki ilmeisesti haluaa Liliuksiksi siitä Kiristäminen ja se ei todellakaan kannata nimittäin Kusemme tällä systeemillä omaan pesäämme jos ollaan liian ns.nöyriä ( hirveä sana jota viljelty joskus -60 luvulla) edes autamme työttömyyttä yms. ja todellakin sairastumme..... ja pätee muillakin aloilla..... kerron muuten uhden esimerkin lomarahoista.... Joopa joo.... netissä voi keskustella aivan vapaasti... jos muu ei auta.... sillä voi saada jopa aikaiseksikin jotain.....mm. rekrytointi firmat varsinkin ravintola- alalla pyrkii aika tavoin ns. kusettamaan työn tekijöitään loma rahoissaan ... näin ainakin eräs nimeään muuttanut helsinkiläinen firma jonka kuulin...eli kävi tapaus useille työn tekijöille maksoivat 9% mukaan kesä loma rahan kun se on 11.5 % mukaan.joka tunnilta jäi kuuleman mukaan eräille työntekijöille saatavia aika paljon ja sitä tekee muutkin.Meni oikeuteen saakka ja yritettiin saada esimerkki tapaus rekry firman hyväksi jotta niillä olis keploteltu enemmän... .... mutta kuinkas kävi, puhelin keskustelut ei auttanut...eli kysymys oli 2.5 % pimittämisestä.... eli hakekaa ihmeessä koska se raha kun kuuluu työn tekijälle...Ps. PITÄKÄÄ PUOLENNE JA OTTAKAA SELVÄÄ... Myös tapaus jossa oli ulko puolinen keikka n. 150 km päässä mentiin samalla autolla jossa oli kahden eri rekry firman työn tekijöitä..ainoa ero että rauta tie asemalta lähtiessä toinen firma maksoi palkan niin meno ja tulo matkoista kuin työ tunneista mutta toinen vain työ tunneista... ELI OTTAKAA SELVÄÄ:::::Myös päivä rahoista... ( verotoimistosta) Hyvää kesää!!!.... :-)    


    • nainen myös

      Tuo on totta, liian kilttejä (miehiä ja naisia erityisesti) aina käytetään hyväksi.

      Mutta... miten se on mahdollista ilman, että itse siihen nöyrtyy?
      Mitään muutosta ei tapahdu, jos kiltisti tekee ilmaista työtä?

      Itselläni on kokemusta vain parilta kesältä eräästä hotellista. Hoidin aamupalaa ja lounasta, tuurasin vakkareita.
      Esimies alun hunajaisen parin vkon päästä alkoi koko ajan ujuttamaan lisää hommia, sai juosta että ehti kaiken tekemään. Osa jäi tekemättä, ei millään ehtinyt työajan puitteissa.
      Vakkarit ja talossa kauemmin oleet yrittivät oman työnsä ohessa tehdä minulle määrärryjä extra-töitä. Ihmettelin sitä ääneen, minulle vain sanottiin "ei saa tulla ylitöitä".

      Muutaman pvän päästä pomo huusi minulle suoraan kurkkua, että miksi en ollut ennen aamupalaa leikannut leikkeleitä ja makkaroita. Ei ehtinyt edellisenä pvänä, eikä kukaan muistanut sinä aamuna puuron jne muun keiton lomassa, eikä olisi edes ehtinyt.

      MINÄ sanoin siihen huutoon, että ilmaiseksiko minun olisi pitänyt tulla töihin tuntia aiemmin makkaraa leikkaamaan? Tähän pomo, että "se on sinun ongelmasi". Johon vastasin, että tulen heti ilmaiseksi töihin, kun pomo keksii kolme hyvää syytä, miksi minun pitäisi tehdä ilmaiseksi töitä ko. firmaan. Eipä sanonut siihen enää mitään!

      Homma jatkui edelleen niin, että toiset työntekijät juoksivat extratöitä edelleen, minä EN SUOSTUNUT tekemään yhtään enempää, mitä työajan puitteissa pitää tehdä. Jos kerran ylitöitä ei saanut tulla, hommat jääkööt sitten tekemättä.

      Joten ok, en varmasti saisi enää töitä ko lafkasta, kun en suostunut orjaksi. Mutta miksi helv** edes pitäisi?

      • mazz j

        tiedän mistä aloittaja puhuu samassa sonnassa sormet..........


      • HELVETIN HYVÄ

        TODELLA hienoa noin pitää pitääkin puolensa... Näin annamme töitä muillekki olen kokenut konkari ja en myös anna hyppiä silmille mutta kun teen jonkun asian niin pyrin tekemään sen kunnolla virheitä aina sattuu ja olemme asiakkaita varten jos sieltä tulee valitus on eri asia ... minä en ole palkkaautunut työn antajaa palvellakseni vaan asiakkaita ja asiakkaat maksaa palkan... kyse on monesti kun mikään ei riitä.... muuten sen monet työn antajat unohtaa.... Hyvä pitäkää puolenne kaikki uudet tulokkaat ...uusi aika kausi kukoistakoon....pidämme itse tunnostamme ja palkastamme kiinni..... Hyvää kesää.... !!!!


      • heleena-83
        HELVETIN HYVÄ kirjoitti:

        TODELLA hienoa noin pitää pitääkin puolensa... Näin annamme töitä muillekki olen kokenut konkari ja en myös anna hyppiä silmille mutta kun teen jonkun asian niin pyrin tekemään sen kunnolla virheitä aina sattuu ja olemme asiakkaita varten jos sieltä tulee valitus on eri asia ... minä en ole palkkaautunut työn antajaa palvellakseni vaan asiakkaita ja asiakkaat maksaa palkan... kyse on monesti kun mikään ei riitä.... muuten sen monet työn antajat unohtaa.... Hyvä pitäkää puolenne kaikki uudet tulokkaat ...uusi aika kausi kukoistakoon....pidämme itse tunnostamme ja palkastamme kiinni..... Hyvää kesää.... !!!!

        Kyllä tää catering-alan shitti alkaa mullekkin riittää vaihdan alaa.Onneksi on nuori ja voi vielä opiskella kun ei oo lainoja ja lapsia vielä. Vielä muutama vuosi sitten haaveilin esimiehen urasta tällä alalla. Mutta työtahti vaan kiristyy vuosi vuodelta ja ylitöitä ei saa tehdä eli rikastua ei voi!!


    • KYYPPARI404

      Vaihda firmaa, niin minäkin tein. Uusi elämä alkoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe