Koulun aloitus erityisryhmässä vai normiluokalla?

äiti ihan hukassa

Heippa!

Meillä se tilanne, että poika aloittaa syksyllä siis koulun. Varsinaista diagnoosia hän ei ole vielä saanut. jonkinlaista aistiyliherkkyyttä on ja ylivilkkautta. On nyt käynyt vuoden toimintaperapiassa. Ongelma on nyt siinä , että meistä tuntuu että pojan olisi parempi aloittaa koulu ns. Normiluokalla, jos hän saisi sinne avustajan. Meidän pikkukaupungissa on vain 1 erityisluokka, jonne kaikki adhd, yms. yms. sijoitetaan. Tiedän että meno on siellä aivan mahdotonta, ja tiedän senkin että se levottomuus ruokkii poikamme levottomuuttta:( Eskarissakin hänellä on ollut avustaja joka "palauttaa" tehtävien pariin jos alkaa mennä "överiksi".

Sellaista vielä kysyisin että onko vanhempien PAKKO suostua siihen että poika laitttaisiin erikoisluokalle?

6

1359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakko,

      vanhemmat päättävät ja kantavat päätöstensä seuraukset. Hyvän henkilökohtaisen avustajan saaminen ei myöskään ole itsestäänselvyys.

      Pienluokkapaikkaa ei suositella aiheetta, pienluokalle ei jouduta vaan sinne päästään. Kaikki eivät pääse. Pienluokalta pääsee kuitenkin aina pois, sinne siirtyminen on paljon vaikeampaa.

      Tsemppiä päätöksentekoon, olkoon päätöksenne oikea ja lapsen oppimispolkua tukeva.

      • kokemusta on tuosta normilu...

        meillä poika normiluokassa henkilökohtaisenavustajan turvin.pienluokka olisi ollut sellainen missä kehitysvammaisia ja opetus sen mukaista, pojalla ADHD.hän suoriutui täysin avustajan turvin ja on nyt lukiossa, ei edes yhtä mukautettua numeroo ole todistuksissa ollut. avustajan saaminen oli kyllä vaikeaa, mutta onnistui sitkeydellä ja vaatimalla. taisin tehdä koulusta lastensuojeluilmoituksenkin kun ei ollu muka antaa avustajaa.kunta saa kaksinkertaisen valtionavun erityisoppilaistaan. apu ei ole korvamerkittyä. joten vaadi että sillä palkataan kouluavustajia myös tavan luokkiin.. nosta elämä asiasta koska avustajaton erityisoppilas syö opetusaikaa myös muilta oppilailta. hommaa toisetkin vanhemmat mukaan kapinaan.diagnoosipaperilla on helpompi vaatia avustajaa.


    • poikani

      pääsi 10 oppilaan luokkaan. Olen siitä tyytyväinen kaikilta muilta osin, paitsi siltä että luokalla on oppilaita ykkösestä kutoseen ja näiltä vanhemmilta oppilailta on ekaluokkalaiseni oppinut erittäin huonoja tapoja ja rumaa suunsoittoa - okei nämä tavat tulevat ennemmin tai myöhemmin, mutta on jotenkin ikävää että ekaluokkalainen on kuin varhaisteini.

      Ensi vuonna luokkamuutos on ykkösestä kolmoseen, koska erityisopekin huomannut ettei ylläoleva ratkaisu ollut hyvä. Vaikka poikani sai ns. terveen paperit, olen pyytänyt että hän voisi vielä ensi vuonna olla erityisluokalla, koska siellä opettajalla ja avustajalla on enemmän aikaa oppilaille.

    • arjessa

      lapsi saa tasonsa mukaisen opetuksen,avustajankin,terapiaa,ja vanhempientuen.erikoista on pieni luokka opettajilla aikaa,ja kaveri piiri on tietenkin hylkivä kun on erityisluokalla.viidennellä luokalla sanottiin olevan jo niin paljon jäljessä.kaikki toiveet normaaliin luokkaan menneet,kannattaa pyytää kouluun menevän testi,neuvolasta,jossa tehdään testi jo ennen koulun alkua,on nolompaa 3 kk jälkeen tippua erityisluokkaan,uutena oppilaana,aloittaa kaikki alusta,ja koulukyyti kaannattaa huomioida,jos pidempi matka.ei ole ollut huonoa olla erityisluokan vanhempi,alussa tuntui,miksi.mutta kaikki ei kehity ikäisensä kanssa yksiin,ehkä aikuisena oppii elämän eväät omassa elämässä kun tulee pesästä muutto ja oma vastuu

    • mutta ...

      Pienryhmässä aloittava voi aina siirtyä isoon luokkaan, mutta pienryhmään pääsy on todella vaikeaa. Onko takeita, että kuntien talouden tiukentuessa saatte avustajan? Erityisopetuspäätös suureen luokkaan ei paljoa anna lisäresursseja. Erityisluokan opettajalla on tietoa ja taitoa auttaa lastasi ja samalla varmasti tehdään kunnollinen HOJKS. Ei se meno nk normaali luokassakaan ole usein herkkua. Aina joukossa on levottomia sekä useita oppimisongelmaisia lapsia. Luokanopettajalla ei todellakaan ole aikaa keskittyä jokaiseen lapseen ja antaa yksilöllistä opetusta. Ennen ratkaisujen tekoa keskustelkaa joka tahon kanssa. Onko nk tavallisen luokan opettajalla taitoa ja kiinnostusta ottaa vastaa poikanne, millainen opettaja erityisluokalla on? Itse laittaisin lapseni aluksi pienryhmään, vaatisin tarkempia tutkimuksia ongelmien taustan selvittämiseksi. Jos oppiminen alkaa sujua niin siirtyminen suurempaan ryhmään on syytä ottaa uudelleen harkittavaksi.

    • Mikko koo

      käy eskarin toiseen kertaan.Myös toiminta terapiaa saa.Menee normi luokkaan kun olen pyytänyt.Eli ainakin täällä pohjanmaalla onnistuu.Osa syy on se että on musikaalinen ja osaa noin 250 laulau ulkoa ja muisti on todettu keskiverto lasta paremmaksi.Eli tässä yksi syy miksi kokeillaan normiluokkaa.Kannattaa kysellä niin uskon että järjestyy.Poikani on muutenkin aika vilkas ja lääkkeitä joutuu ottaan.Ainoastaan piirtäminen tuottaa hankaluuksia kynä ote jne.Sen takia eskari toiseen kertaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe