Kokemusta löytyy Terhi 5 mallista käytettynä ostettuna ja samantien verkonpainoksi menneenä, kun ei muuta tehnyt vaikka myyjä toista väitti! Ovatko muut yhtä huonoja vanhemmiten vai onko merkillä väliä, tarvetta olisi edulliselle pikkukoneelle joten voit ilmoitella nyt jos luotettava laite löytyy edullisesti. Mielipiteitä antakaa!!!!
Käytetty Perämoottori
15
4894
Vastaukset
- MALTA 3hv
on ainakin hyvä, uusia ei valitettavasti enää saa, mutta pesee nää 1 pyttyset nelarit mennen tullen.
- aajjaja
Kunto riippuu miten konetta huollettu/säilytetty/ajettu. Ennen kauppaa pyydä päästä kokeilemaan konetta, noin pienen koneen saa hetkessä kiinni soutuveneen perään. Ja jos et pääse kokeilemaan, kirjallinen kauppakirja jossa myyjän ilmoitetaan kertoneen rehellisesti kaiken oleellisen tiedon koneesta, joka vaikuttaa kaupan syntymiseen.
- järkevää..
tai sitten ostaa tutulta.. (paitsi jos on huijareita tuttuina :))
Kauppakirja nyt ei takaa GB (good bye) takuuta enempää. Myyjähän voi aina sanoa olleensa tietämätön kyseisistä vioista tai niiden syntyneen kaupan jälkeen.
- Terhikki 69
Terhit lienevät kaikki 30 vuotiaita eli eivät liene enää kovin hyväkuntoisia vaikka olisi miten hyvin pidetty.
- varastoromua
Pienet koneet kestävät asiallisella pidolla iäisyyden. Niiden ajomäärät ovat yleensä pieniä. Kaksitahtisessa ei ihmeitä huoltoja ole, muutama öljytippa niveliin kerran kesässä, tulppien vaihto muutaman vuoden välein ja vesipumpun siipipyörän vaihto kerran parissakymmenessä vuodessa. Näin silloin kun konetta ei ole jätetty jäihin talvehtimaan. Säännöllinen ajo pitää koneen kunnossa, paikat ei ruostu jumiin ja voitelu toimii. Vuosia varastossa seisonut moottori on yleensa entinen.
Meillä on varmaan yli 40 vuotias pikkuevikka. Se toimii kuin uusi. Huollot ovat olleet edelläkuvatun kaltaisia. Talveksi on viety kuivaan paikkaan. Kaasuttimen kumiosat tietysti alkaa pykiä ajanmittaan mutta muutamien vuosien ikäisessä niistä ei vielä ole huolta.
Käy myyjän kanssa koeajolla. Mikäli myyjä ei saa konetta noitumatta käyntiin niin tuskin saat sinäkään. Tarkista koeajolla että moottorin alta ruiskuaa jäähdytysveden tarkistussuihku. Se kertoo että vesi kiertää, vesipumpun siipipyörä on siis kunnossa eikä tukkeutumia ole.
Nykyiset nelitahtikoneet tuskin kestävät samoja ajotunteja kuin vanhat kaksitahtiset. Ainakin jakoremeliä ja öljyjä on vaihdettava vähän väliä ja kai ne venttiilinvälyksetkin kuluvat ajanmyötä.
Ja siitä hyväkuntoisestakaan vanhasta pikkukoneesta ei kannata maksaa paria-kolmea sataa enempää.- puhupukille
Varmaankin myyjä lähtee koeajolle .
Eli kun kyseessä joku 4-5 hv käytetty kone , kukaan ei haaskaa aikaansa jonkun 300 eur koneen kanssa lähtemällä koeajolle (parin- kolmentunnin keikka) tai lisää siihen tuntiveloituksen niin koneen hinta onkin 450 eur.
Kaikkea sitä neuvotaan.
Jos et ymmärrä mitään moottoreista osta uusi - tuntisotalla
puhupukille kirjoitti:
Varmaankin myyjä lähtee koeajolle .
Eli kun kyseessä joku 4-5 hv käytetty kone , kukaan ei haaskaa aikaansa jonkun 300 eur koneen kanssa lähtemällä koeajolle (parin- kolmentunnin keikka) tai lisää siihen tuntiveloituksen niin koneen hinta onkin 450 eur.
Kaikkea sitä neuvotaan.
Jos et ymmärrä mitään moottoreista osta uusiJos moottori on valmiiksi veneen perässä ja vene rannassa niin koeajo kestää viis minuuttia. Mikäli se on jossain varastossa toisella puolella suomea niin silloinhan se pitää jättää ostamatta.
Siinä olet oikeassa että joku 300€.n kone ei suurta lovea tee ostajallekkaan mikäli ei ihan timmissä olekkaan. Käyntiin pitää kuitenkin pärähtää vaikka peräkärryn reunassa.
Ostajan on tietysti oltava varuillaan että myyjä myy omaansa. Jos sattuu olemaan käyttöohjekirja tallessa niin se on jo hyvä todiste mutta harvoissa vanhoissahan sitä tallessa on. - Ja sinä kutale
puhupukille kirjoitti:
Varmaankin myyjä lähtee koeajolle .
Eli kun kyseessä joku 4-5 hv käytetty kone , kukaan ei haaskaa aikaansa jonkun 300 eur koneen kanssa lähtemällä koeajolle (parin- kolmentunnin keikka) tai lisää siihen tuntiveloituksen niin koneen hinta onkin 450 eur.
Kaikkea sitä neuvotaan.
Jos et ymmärrä mitään moottoreista osta uusiTaidat ollakin vanhojen raatojen myyjä, jolla ei riitä aika palvella asiakasta missään asiassa.
Juuri sinun tulisi ottaa oppia moottorin pidosta, muttet taida käsittää, mitä se tarkoittaa.
Ei muuten oo ensimmäinen kerta, kun evari osoittautuu ikiliikkujaksi.
Muita merkkejä kiskotaan lätsä hiessä.-hheheh.- - malliksi
Ja sinä kutale kirjoitti:
Taidat ollakin vanhojen raatojen myyjä, jolla ei riitä aika palvella asiakasta missään asiassa.
Juuri sinun tulisi ottaa oppia moottorin pidosta, muttet taida käsittää, mitä se tarkoittaa.
Ei muuten oo ensimmäinen kerta, kun evari osoittautuu ikiliikkujaksi.
Muita merkkejä kiskotaan lätsä hiessä.-hheheh.-Minulla roikkuu liiterin seinällä kaksi 50- ja 60- luvun Seagalia, molemmat iskussa.
Nuo jäi isäukolta minulle perintönä.
Arkimoottorina on vuodelta 85 Yamaha 9,9, tuo otetaan kun lähdetään Lappiin kalalle.
Nämä 2-tahtiset ei paljon huoltoa tarvitse, riittään, kun tukehduttaa syksyn viimeisellä käyttökerralla moottorin öljyllä, vaihtaa alakerran öljyn ja huuhtelee vesikierron.
Talven aikana kannattaa ohi kulkiessa pyöräyttää puristuksen yli, ettei kone nahkotu jumiin.
Nämä moottorit ei ole myöntävänä, jätän ne lastenlapsille perinnöksi, kun uusia kunnollisia ei enää valmisteta.
Saattaa se juttu olla näin, ettei kukaan kunnollisesta moottoristaan luovu, että vain romut on kaupan ja romulla ei pidä kovin etäs mökkirannasta ajella.,, ainakaan ilman airoja.
- Moottorit
Tuntuvat perämoottorit saavan sellaista käyttöä osakseen, ettei kannata käytettynä ostaa. Tyypillinen tilanne: 5*C, kylmä kone käyntiin ja heti kaasu pohjassa laiturista. Ajetaan kymmenen vain minuuttia, jolloin öljytkään eivät ehdi lämmetä. Lisäksi jätetään huollot tekemättä. Moniko käyttää autoaan samalla tavalla?
- laiturinaapurikin
Olen jo vuosia seurannut erästä veneilijää. Iso Mercury tyrkätään heti täysille kun vene on irti laiturista Ja samoin paluu. Mies näyttää vaihtavan uuden koneen parin kesän välein. Siinä joku saa aina uudehkon, siistin mutta sisältä paskan moottorin.
- ihmettelen.....
laiturinaapurikin kirjoitti:
Olen jo vuosia seurannut erästä veneilijää. Iso Mercury tyrkätään heti täysille kun vene on irti laiturista Ja samoin paluu. Mies näyttää vaihtavan uuden koneen parin kesän välein. Siinä joku saa aina uudehkon, siistin mutta sisältä paskan moottorin.
että näyttää joillakin olevan tapana vaihtaa nelarin öljyt keväällä. Paskat öljyt seisotetaan talven yli moottorissa.?
Maalaisjärjellä ajateltuna: syksyllä koneen ajo lämpimäksi, öljyn ja suodattimen vaihto. Sitten huuhteluliittimellä tai "korvilla" moottorin huuhtelu min. 5min, tällöin tuoreet öljyt pääsee laakeripinnoille. Ennen huuhtelua bensatankkiin stabilointiaine että sekinn ehtii kiertää polttoainejärjestelmään talven ajaksi.
Häh? - ikiliikkuja mulla..
ihmettelen..... kirjoitti:
että näyttää joillakin olevan tapana vaihtaa nelarin öljyt keväällä. Paskat öljyt seisotetaan talven yli moottorissa.?
Maalaisjärjellä ajateltuna: syksyllä koneen ajo lämpimäksi, öljyn ja suodattimen vaihto. Sitten huuhteluliittimellä tai "korvilla" moottorin huuhtelu min. 5min, tällöin tuoreet öljyt pääsee laakeripinnoille. Ennen huuhtelua bensatankkiin stabilointiaine että sekinn ehtii kiertää polttoainejärjestelmään talven ajaksi.
Häh?Kun sinne veneeseen kannetaan kuitenkin 5-10 minuuttia kaikenmaailman roinaa rouvan hiuskihartimesta alkaen, niin miksi lauturille tullessa ei voi käydä laittamassa heti ensitöikseen konetta tulille ja alkaa vasta sitten sen tavararumban? Vaan ensin viedään romut veneeseen, sitten vasta kone käyntiin ja heti kaasu pohjaan...?
Jokainen tyylillään... - onatopp
ihmettelen..... kirjoitti:
että näyttää joillakin olevan tapana vaihtaa nelarin öljyt keväällä. Paskat öljyt seisotetaan talven yli moottorissa.?
Maalaisjärjellä ajateltuna: syksyllä koneen ajo lämpimäksi, öljyn ja suodattimen vaihto. Sitten huuhteluliittimellä tai "korvilla" moottorin huuhtelu min. 5min, tällöin tuoreet öljyt pääsee laakeripinnoille. Ennen huuhtelua bensatankkiin stabilointiaine että sekinn ehtii kiertää polttoainejärjestelmään talven ajaksi.
Häh?Onko se öljy nyt sitten niin likaista, että moottorissa saa jotain tuhoa aikaan talven aikana. Eri asia olisi jos sinne kaatais vaikka vettä syksyllä, sitten vois tulla ongelmia.
- oikeassa
ihmettelen..... kirjoitti:
että näyttää joillakin olevan tapana vaihtaa nelarin öljyt keväällä. Paskat öljyt seisotetaan talven yli moottorissa.?
Maalaisjärjellä ajateltuna: syksyllä koneen ajo lämpimäksi, öljyn ja suodattimen vaihto. Sitten huuhteluliittimellä tai "korvilla" moottorin huuhtelu min. 5min, tällöin tuoreet öljyt pääsee laakeripinnoille. Ennen huuhtelua bensatankkiin stabilointiaine että sekinn ehtii kiertää polttoainejärjestelmään talven ajaksi.
Häh?Olet oikeilla jäljillä, puhdas öljy suojelee moottoria korroosiolta. Suola huuhdotaan pois huuhtelulla (järvivedessä ei tätä riskiä ole) ja polttoaineen stabilointiaine estää polttoaineen tuottamasta hartsimaista sakkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077740Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866031Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322077Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221916Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911- 361699
- 441494
- 591486
- 221441