Käytetty Perämoottori

mikä hyvä

Kokemusta löytyy Terhi 5 mallista käytettynä ostettuna ja samantien verkonpainoksi menneenä, kun ei muuta tehnyt vaikka myyjä toista väitti! Ovatko muut yhtä huonoja vanhemmiten vai onko merkillä väliä, tarvetta olisi edulliselle pikkukoneelle joten voit ilmoitella nyt jos luotettava laite löytyy edullisesti. Mielipiteitä antakaa!!!!

15

4877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MALTA 3hv

      on ainakin hyvä, uusia ei valitettavasti enää saa, mutta pesee nää 1 pyttyset nelarit mennen tullen.

    • aajjaja

      Kunto riippuu miten konetta huollettu/säilytetty/ajettu. Ennen kauppaa pyydä päästä kokeilemaan konetta, noin pienen koneen saa hetkessä kiinni soutuveneen perään. Ja jos et pääse kokeilemaan, kirjallinen kauppakirja jossa myyjän ilmoitetaan kertoneen rehellisesti kaiken oleellisen tiedon koneesta, joka vaikuttaa kaupan syntymiseen.

      • järkevää..

        tai sitten ostaa tutulta.. (paitsi jos on huijareita tuttuina :))

        Kauppakirja nyt ei takaa GB (good bye) takuuta enempää. Myyjähän voi aina sanoa olleensa tietämätön kyseisistä vioista tai niiden syntyneen kaupan jälkeen.


    • Terhikki 69

      Terhit lienevät kaikki 30 vuotiaita eli eivät liene enää kovin hyväkuntoisia vaikka olisi miten hyvin pidetty.

    • varastoromua

      Pienet koneet kestävät asiallisella pidolla iäisyyden. Niiden ajomäärät ovat yleensä pieniä. Kaksitahtisessa ei ihmeitä huoltoja ole, muutama öljytippa niveliin kerran kesässä, tulppien vaihto muutaman vuoden välein ja vesipumpun siipipyörän vaihto kerran parissakymmenessä vuodessa. Näin silloin kun konetta ei ole jätetty jäihin talvehtimaan. Säännöllinen ajo pitää koneen kunnossa, paikat ei ruostu jumiin ja voitelu toimii. Vuosia varastossa seisonut moottori on yleensa entinen.
      Meillä on varmaan yli 40 vuotias pikkuevikka. Se toimii kuin uusi. Huollot ovat olleet edelläkuvatun kaltaisia. Talveksi on viety kuivaan paikkaan. Kaasuttimen kumiosat tietysti alkaa pykiä ajanmittaan mutta muutamien vuosien ikäisessä niistä ei vielä ole huolta.
      Käy myyjän kanssa koeajolla. Mikäli myyjä ei saa konetta noitumatta käyntiin niin tuskin saat sinäkään. Tarkista koeajolla että moottorin alta ruiskuaa jäähdytysveden tarkistussuihku. Se kertoo että vesi kiertää, vesipumpun siipipyörä on siis kunnossa eikä tukkeutumia ole.
      Nykyiset nelitahtikoneet tuskin kestävät samoja ajotunteja kuin vanhat kaksitahtiset. Ainakin jakoremeliä ja öljyjä on vaihdettava vähän väliä ja kai ne venttiilinvälyksetkin kuluvat ajanmyötä.
      Ja siitä hyväkuntoisestakaan vanhasta pikkukoneesta ei kannata maksaa paria-kolmea sataa enempää.

      • puhupukille

        Varmaankin myyjä lähtee koeajolle .
        Eli kun kyseessä joku 4-5 hv käytetty kone , kukaan ei haaskaa aikaansa jonkun 300 eur koneen kanssa lähtemällä koeajolle (parin- kolmentunnin keikka) tai lisää siihen tuntiveloituksen niin koneen hinta onkin 450 eur.
        Kaikkea sitä neuvotaan.
        Jos et ymmärrä mitään moottoreista osta uusi


      • tuntisotalla
        puhupukille kirjoitti:

        Varmaankin myyjä lähtee koeajolle .
        Eli kun kyseessä joku 4-5 hv käytetty kone , kukaan ei haaskaa aikaansa jonkun 300 eur koneen kanssa lähtemällä koeajolle (parin- kolmentunnin keikka) tai lisää siihen tuntiveloituksen niin koneen hinta onkin 450 eur.
        Kaikkea sitä neuvotaan.
        Jos et ymmärrä mitään moottoreista osta uusi

        Jos moottori on valmiiksi veneen perässä ja vene rannassa niin koeajo kestää viis minuuttia. Mikäli se on jossain varastossa toisella puolella suomea niin silloinhan se pitää jättää ostamatta.
        Siinä olet oikeassa että joku 300€.n kone ei suurta lovea tee ostajallekkaan mikäli ei ihan timmissä olekkaan. Käyntiin pitää kuitenkin pärähtää vaikka peräkärryn reunassa.
        Ostajan on tietysti oltava varuillaan että myyjä myy omaansa. Jos sattuu olemaan käyttöohjekirja tallessa niin se on jo hyvä todiste mutta harvoissa vanhoissahan sitä tallessa on.


      • Ja sinä kutale
        puhupukille kirjoitti:

        Varmaankin myyjä lähtee koeajolle .
        Eli kun kyseessä joku 4-5 hv käytetty kone , kukaan ei haaskaa aikaansa jonkun 300 eur koneen kanssa lähtemällä koeajolle (parin- kolmentunnin keikka) tai lisää siihen tuntiveloituksen niin koneen hinta onkin 450 eur.
        Kaikkea sitä neuvotaan.
        Jos et ymmärrä mitään moottoreista osta uusi

        Taidat ollakin vanhojen raatojen myyjä, jolla ei riitä aika palvella asiakasta missään asiassa.

        Juuri sinun tulisi ottaa oppia moottorin pidosta, muttet taida käsittää, mitä se tarkoittaa.
        Ei muuten oo ensimmäinen kerta, kun evari osoittautuu ikiliikkujaksi.
        Muita merkkejä kiskotaan lätsä hiessä.-hheheh.-


      • malliksi
        Ja sinä kutale kirjoitti:

        Taidat ollakin vanhojen raatojen myyjä, jolla ei riitä aika palvella asiakasta missään asiassa.

        Juuri sinun tulisi ottaa oppia moottorin pidosta, muttet taida käsittää, mitä se tarkoittaa.
        Ei muuten oo ensimmäinen kerta, kun evari osoittautuu ikiliikkujaksi.
        Muita merkkejä kiskotaan lätsä hiessä.-hheheh.-

        Minulla roikkuu liiterin seinällä kaksi 50- ja 60- luvun Seagalia, molemmat iskussa.
        Nuo jäi isäukolta minulle perintönä.

        Arkimoottorina on vuodelta 85 Yamaha 9,9, tuo otetaan kun lähdetään Lappiin kalalle.

        Nämä 2-tahtiset ei paljon huoltoa tarvitse, riittään, kun tukehduttaa syksyn viimeisellä käyttökerralla moottorin öljyllä, vaihtaa alakerran öljyn ja huuhtelee vesikierron.
        Talven aikana kannattaa ohi kulkiessa pyöräyttää puristuksen yli, ettei kone nahkotu jumiin.

        Nämä moottorit ei ole myöntävänä, jätän ne lastenlapsille perinnöksi, kun uusia kunnollisia ei enää valmisteta.

        Saattaa se juttu olla näin, ettei kukaan kunnollisesta moottoristaan luovu, että vain romut on kaupan ja romulla ei pidä kovin etäs mökkirannasta ajella.,, ainakaan ilman airoja.


    • Moottorit

      Tuntuvat perämoottorit saavan sellaista käyttöä osakseen, ettei kannata käytettynä ostaa. Tyypillinen tilanne: 5*C, kylmä kone käyntiin ja heti kaasu pohjassa laiturista. Ajetaan kymmenen vain minuuttia, jolloin öljytkään eivät ehdi lämmetä. Lisäksi jätetään huollot tekemättä. Moniko käyttää autoaan samalla tavalla?

      • laiturinaapurikin

        Olen jo vuosia seurannut erästä veneilijää. Iso Mercury tyrkätään heti täysille kun vene on irti laiturista Ja samoin paluu. Mies näyttää vaihtavan uuden koneen parin kesän välein. Siinä joku saa aina uudehkon, siistin mutta sisältä paskan moottorin.


      • ihmettelen.....
        laiturinaapurikin kirjoitti:

        Olen jo vuosia seurannut erästä veneilijää. Iso Mercury tyrkätään heti täysille kun vene on irti laiturista Ja samoin paluu. Mies näyttää vaihtavan uuden koneen parin kesän välein. Siinä joku saa aina uudehkon, siistin mutta sisältä paskan moottorin.

        että näyttää joillakin olevan tapana vaihtaa nelarin öljyt keväällä. Paskat öljyt seisotetaan talven yli moottorissa.?

        Maalaisjärjellä ajateltuna: syksyllä koneen ajo lämpimäksi, öljyn ja suodattimen vaihto. Sitten huuhteluliittimellä tai "korvilla" moottorin huuhtelu min. 5min, tällöin tuoreet öljyt pääsee laakeripinnoille. Ennen huuhtelua bensatankkiin stabilointiaine että sekinn ehtii kiertää polttoainejärjestelmään talven ajaksi.

        Häh?


      • ikiliikkuja mulla..
        ihmettelen..... kirjoitti:

        että näyttää joillakin olevan tapana vaihtaa nelarin öljyt keväällä. Paskat öljyt seisotetaan talven yli moottorissa.?

        Maalaisjärjellä ajateltuna: syksyllä koneen ajo lämpimäksi, öljyn ja suodattimen vaihto. Sitten huuhteluliittimellä tai "korvilla" moottorin huuhtelu min. 5min, tällöin tuoreet öljyt pääsee laakeripinnoille. Ennen huuhtelua bensatankkiin stabilointiaine että sekinn ehtii kiertää polttoainejärjestelmään talven ajaksi.

        Häh?

        Kun sinne veneeseen kannetaan kuitenkin 5-10 minuuttia kaikenmaailman roinaa rouvan hiuskihartimesta alkaen, niin miksi lauturille tullessa ei voi käydä laittamassa heti ensitöikseen konetta tulille ja alkaa vasta sitten sen tavararumban? Vaan ensin viedään romut veneeseen, sitten vasta kone käyntiin ja heti kaasu pohjaan...?

        Jokainen tyylillään...


      • onatopp
        ihmettelen..... kirjoitti:

        että näyttää joillakin olevan tapana vaihtaa nelarin öljyt keväällä. Paskat öljyt seisotetaan talven yli moottorissa.?

        Maalaisjärjellä ajateltuna: syksyllä koneen ajo lämpimäksi, öljyn ja suodattimen vaihto. Sitten huuhteluliittimellä tai "korvilla" moottorin huuhtelu min. 5min, tällöin tuoreet öljyt pääsee laakeripinnoille. Ennen huuhtelua bensatankkiin stabilointiaine että sekinn ehtii kiertää polttoainejärjestelmään talven ajaksi.

        Häh?

        Onko se öljy nyt sitten niin likaista, että moottorissa saa jotain tuhoa aikaan talven aikana. Eri asia olisi jos sinne kaatais vaikka vettä syksyllä, sitten vois tulla ongelmia.


      • oikeassa
        ihmettelen..... kirjoitti:

        että näyttää joillakin olevan tapana vaihtaa nelarin öljyt keväällä. Paskat öljyt seisotetaan talven yli moottorissa.?

        Maalaisjärjellä ajateltuna: syksyllä koneen ajo lämpimäksi, öljyn ja suodattimen vaihto. Sitten huuhteluliittimellä tai "korvilla" moottorin huuhtelu min. 5min, tällöin tuoreet öljyt pääsee laakeripinnoille. Ennen huuhtelua bensatankkiin stabilointiaine että sekinn ehtii kiertää polttoainejärjestelmään talven ajaksi.

        Häh?

        Olet oikeilla jäljillä, puhdas öljy suojelee moottoria korroosiolta. Suola huuhdotaan pois huuhtelulla (järvivedessä ei tätä riskiä ole) ja polttoaineen stabilointiaine estää polttoaineen tuottamasta hartsimaista sakkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe