AQAD41A kierrokset ajoittain hukassa

_Volvo___

Veneeni (AQAD 41 A koneella) lähti talven jäljiltä hienosti liikkeelle, mutta runsaan tunnin ajon ja hetken hidastelun jälkeen, alkoivat kierrokset pudota. Pysähdyksen jälkeen kone ottaa normaalisti kierroksia, mutta hyytyy nopeahkosti. Seuraavana päivänä ei ollut ongelmia. Kolmantena päivänä pelasi jälleen hienosti, mutta pysähdyksen jälkeen kierrokset jäivät jo alle 3000:n - eikä vene pysy enää plaanissa.

Käyttäytyminen viittaisi tankissa olevaan moskaan, mutta karkeasuodatin näytti täysin puhtaalta. Tosin sen tarkistuksen jälkeen kone otti jälleen kierroksia normaalisti.

Osaako joku antaa vinkkiä asiassa?

10

1208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkasta että sinulla ei ole ilmavuotoja, tai likaa, polttoainepuolella..

      Pahempi vaihtoehto on pumpun rikkoutuminen

    • arvailija.

      Mites toi nafta? Onko kesälaatuista? Kevät on ollut vähän viilea ja yöpakkasta pitänyt. Jospa parafiini tökkii sutimissa kun ei ole vielä kunnolla ehtinyt talven jäljiltä naftaan liukenemaan.

      • _Volvo___

        Todennäköisesti kesälaatua - ja talven yli tankissa seissyttä. Merikin on nollaasteista, mutta kai normaali nafta sen kestää.

        Vika vaikuttaa juuri sellaiselta - välillä ihan kuin olisi suodatin tukossa, tökkii, sit seuraavana päivänä mennään taas täysillä, ihan kuin roskat olis liuenneet suodattimesta. Voiko tuohon parafiiniin vaikuttaa jollakin tavalla? Onko tuollainen ihan normaalia?


      • Nimetön
        _Volvo___ kirjoitti:

        Todennäköisesti kesälaatua - ja talven yli tankissa seissyttä. Merikin on nollaasteista, mutta kai normaali nafta sen kestää.

        Vika vaikuttaa juuri sellaiselta - välillä ihan kuin olisi suodatin tukossa, tökkii, sit seuraavana päivänä mennään taas täysillä, ihan kuin roskat olis liuenneet suodattimesta. Voiko tuohon parafiiniin vaikuttaa jollakin tavalla? Onko tuollainen ihan normaalia?

        huohotus tukossa?


      • _Volvo__

        Parafiini kiteytyy kesälaatuiseen löpöön talvipakkasilla varmasti. Googlettamalla löytyi kesälaatuisen löpön samepisteen olevan -15-0C välillä. Kiteytyneen parafiinin liukeneminen voi edellyttää 10C samepisteen yläpuolella olevaa lämpötilaa.

        Löpö pitäsi siis saada hetkeksi lämmitetyksi 5- 10C lämpötilaan ennen kuin kiteet liukenevat? Millä ihmeellä tuon tekee nollaasteisessa merivedessä?, tankki on luonnollisesti pohjaa vasten!


    • koskaan

      "Vesipakkasneste, Vesilöpö, vesitrimmiöljy, vesivetolaiteöljy, vesimoottoriöljy ja
      vesihydrauliohjausöljy hajottaa talvella kaikki jopa Volvon komponentit.

      Älkää käyttäkö niitä vaikka näiden asiantuntijoiden mukaan 500 h:n välein jo jotakin vaihdettava. "

      • ei voi

        tyhjentää polttoainesäiliötä syksyllä ja tehdä muutakin huoltoa? Voihan uuden dieselin sekaan ostaa löpöä ja sanoa että ei viimekaudella veneillyt, jos on rahasta kiinni..


      • noin iso moottori
        ei voi kirjoitti:

        tyhjentää polttoainesäiliötä syksyllä ja tehdä muutakin huoltoa? Voihan uuden dieselin sekaan ostaa löpöä ja sanoa että ei viimekaudella veneillyt, jos on rahasta kiinni..

        on tankkikin luultavasti 200-300 litraa. Ei sellaista mieluusti rupea ihan huvin vuoksi joka syksy tyhjentämään.


      • _Volvo__
        noin iso moottori kirjoitti:

        on tankkikin luultavasti 200-300 litraa. Ei sellaista mieluusti rupea ihan huvin vuoksi joka syksy tyhjentämään.

        Voit kertoa tuon arvion kakkosella - ja silti osuu haarukan yläpäähän. Olen aina täyttänyt tankin syksyllä, ehkä tankin ajo tyhjäksi olisi parempi ratkaisu.

        Aikaisempina keväinä ei ole ollut ongelmia, mutta nyt taisin pistää veneen veteen hieman aikaisempia vuosia aikaisemmin. Polttoaineissakin taitaa olla aikamoisia eroja.


    • ippaQ

      Oletko koittanut pyörittää ahtimen pyörää? Ei olisi eka kerta kun turbo ottaa nokkiinsa talvisäilytyksestä - jos takeltelee hiukankin niin ahdinkotelo irti ja pesemään rasvaista nokea kotelosta ja ahtimen siivistä (tulihan ne öljyt vaihdettua?), Rost-offia tai vast. kamaa reilusti samalla siipeä pyörittäen. Sitten ei muuta kuin selälle ja hanat kaakkoon! Kyllä se siitä notkistuu! Onhan ilmanputsari vaihdettu? Saahan kone varmasti RIITTÄVÄSTI ilmaa suoraan ulkoa?
      (kuulostaa kai itsestäänselvyyksiltä mutta omakohtaisia kokemuksia on)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5482
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4201
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      46
      2466
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2258
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1835
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1494
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1342
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1158
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      22
      1058
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1051
    Aihe