Paljonko on sitä ruotsalaisuutta teillä Ahvenanmaalla

Opettaja ja historiantutkija

Onko totta, että Ahvenanmaan virastoissa olisi työntekijöitä kielletty keskenään puhumasta suomea. Voisi taas sanoa, että tästä on lyhyt matka entiseen natsisaksaan.
Onko totta myös se, ettei koulujen välitunneilla saa oppilaat puhua keskenään suomea. ”Det här är en svenskspråkig skola och här talar man inte finska!” Kuuluu koulun
Ohjesääntöihin ruotsissa ja myös meillä ruotsinkielisissä kouluissa.

Meidän sivistyneiden on vaikea kuvitella, että suomenkielisessä kouluissa tai virastoissa kiellettäisiin puhumasta ruotsia. Meiltä oikeilta suomalaisilta puuttuu niin ruotsalaisten kuin suomenruotsalaisten kulttuuria leimaava ylimielisyys ja röyhkeys, jonka historiallista taustaa ei tarvinne käydä läpi kovinkaan tarkkaan, kun sen ahneus ja ilkeys iskee sokaisevasti meitä silmille.

9

700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???????

joudun tuollaiseen täällä suurhelsingissä viikoittain kun puhun ruotsia niin finnit sanovat minulle että suomessa puhutaan suomea!

• sdtgewy

Kuullostaa tutulta. Moni finni ei siedä että ruotsia puhutaan julkisissa paikoissa.

• minä ruotsalainen

Ymmärrän mistä johtuu, sinua ei hyväksytä huonon ruotsinkielesi takia siinä vika.

• minä ruotsalainen
        sdtgewy kirjoitti:

Kuullostaa tutulta. Moni finni ei siedä että ruotsia puhutaan julkisissa paikoissa.

Olette ihan väärässä suomessa voi puhua ruotsia missä haluttaa, mutta pitää ääntää oikeasti kieltä ei semmoista mongertamista mitä usein suomenruotsalaisilta kuulee ei se ole ruotsia.

• mitä milloinkin

vauhdissa.

Eikö elämääsi muuta mahdu? Oletko katkera Ahvenanmaalle, kun sait borrelioosin pikkupunkilta ja nyt sitten mellastat jollakin kielipolitiikalla, kostaaksesi punkin pureman?

Hmm, tästä voi päätellä, että borrelioosi ON todella vakava tauti!

• Moona

...on oikeasti sairas.Toivottavasti omaiset ohjaavat hänet hoitoon.
        Ei itse ymmärrä tilaansa.
        Kysymyksiin vastaa aivan älyttömiä.

• åland 1
        Moona kirjoitti:

...on oikeasti sairas.Toivottavasti omaiset ohjaavat hänet hoitoon.
        Ei itse ymmärrä tilaansa.
        Kysymyksiin vastaa aivan älyttömiä.

Tyyppi joka tuossa esiintyy nimimerkillä "mitä milloinkin" On oikeasti sairas hänen kirjoituksensa tuossa.

"Eikö elämääsi muuta mahdu? Oletko katkera Ahvenanmaalle, kun sait borrelioosin pikkupunkilta ja nyt sitten mellastat jollakin kielipolitiikalla, kostaaksesi punkin pureman"?

Tässä päätelmässä hän kyllä on oikeassa.

"Hmm, tästä voi päätellä, että borrelioosi ON todella vakava tauti"

Moonan mielestä hänet pitäisi ohjata hoitoon.

"Toivottavasti omaiset ohjaavat hänet hoitoon.
        Ei itse ymmärrä tilaansa"

On totta, että Borrelioosi vammauttaa työkyvyttömäksi ja Kumlingen tautiin kuolee ihmisiä, joten siinä mielessä piskuinen punkki on erittäin varteenotettava vaara Ahvenanmaalla ja saaristossa liikuttaessa.

Kiitos sinulle Moona sinä ymmärrät mitä nuo häiriköt yrittävät näillä palstoilla.

• tarkoittikin
        åland 1 kirjoitti:

Tyyppi joka tuossa esiintyy nimimerkillä "mitä milloinkin" On oikeasti sairas hänen kirjoituksensa tuossa.

"Eikö elämääsi muuta mahdu? Oletko katkera Ahvenanmaalle, kun sait borrelioosin pikkupunkilta ja nyt sitten mellastat jollakin kielipolitiikalla, kostaaksesi punkin pureman"?

Tässä päätelmässä hän kyllä on oikeassa.

"Hmm, tästä voi päätellä, että borrelioosi ON todella vakava tauti"

Moonan mielestä hänet pitäisi ohjata hoitoon.

"Toivottavasti omaiset ohjaavat hänet hoitoon.
        Ei itse ymmärrä tilaansa"

On totta, että Borrelioosi vammauttaa työkyvyttömäksi ja Kumlingen tautiin kuolee ihmisiä, joten siinä mielessä piskuinen punkki on erittäin varteenotettava vaara Ahvenanmaalla ja saaristossa liikuttaessa.

Kiitos sinulle Moona sinä ymmärrät mitä nuo häiriköt yrittävät näillä palstoilla.

sinua?

" "Eikö elämääsi muuta mahdu? Oletko katkera Ahvenanmaalle, kun sait borrelioosin pikkupunkilta ja nyt sitten mellastat jollakin kielipolitiikalla, kostaaksesi punkin pureman"? "

"Tässä päätelmässä hän kyllä on oikeassa."

No tulihan se sieltä, Lukenut, Seurannut jne. kun vähän potkii, se sinun katkeruutesi Ahvenanmaata kohtaan. Kirjoitit tunnustuksen katkeruutesi syystä.
        Hienoa!
        Tuo nyt auttaa ymmärtämään tekstiesi motiivit.

Käsittääkseni Kumlingen tautiin EI ole kuollut ketään.
        Ja jos on, laita todiste siitä tänne.

• nimimerkitönnä
        tarkoittikin kirjoitti:

sinua?

" "Eikö elämääsi muuta mahdu? Oletko katkera Ahvenanmaalle, kun sait borrelioosin pikkupunkilta ja nyt sitten mellastat jollakin kielipolitiikalla, kostaaksesi punkin pureman"? "

"Tässä päätelmässä hän kyllä on oikeassa."

No tulihan se sieltä, Lukenut, Seurannut jne. kun vähän potkii, se sinun katkeruutesi Ahvenanmaata kohtaan. Kirjoitit tunnustuksen katkeruutesi syystä.
        Hienoa!
        Tuo nyt auttaa ymmärtämään tekstiesi motiivit.

Käsittääkseni Kumlingen tautiin EI ole kuollut ketään.
        Ja jos on, laita todiste siitä tänne.

Taidatte olla melkoisesti ressaantuneita, kun jo varmaan unissannekin näette lukeneita tai seuranneita.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      90
      3406
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      342
      2981
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1596
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1410
    5. Voi kulta rakas

Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1302
    6. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1051
    7. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1020
    8. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1017
    9. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      980
    10. Sano nyt mitä

Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      944
    Aihe