framet

Innaliina

Onko mieltä käyttää frameja sivujen tekoon vai pitäiskö suosiolla opiskella CSS:ää ja käyttää divejä?
Siks vaan kysyn kun framet tuntuu jotenkin selkeämmiltä käyttää.

4

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska Perusjaska

      Kannattaa opetella se css. Ei pelkästään sen takia, että välttyisit framejen käytöltä, vaan sen takia että siitä on oikeasti todella paljon muutakin hyötyä.

      Kun olet sen oppinut, tuntuu css aivan varmasti selkeämmältä käyttää kuin hankalat tablet, framet ja html-ulkoasumääritteet.

      Se on kaiken lisäksi vielä todella helppo kieli oppia pienen alkuhämmennyksen jälkeen. Ja se tuo paljon lisää uusia mahdollisuuksia.

      Frameja en suosittelisi käytettäväksi ellei tee niillä jotakin sellaista, mitä ei muuten pysty toteuttamaan. Silloinkin on syytä tiedostaa niiden aiheuttamat haitat ja ottaa ne huomioon.

      No, minä en keksi nyt yhtään käyttötarkoitusta niille, mutta voihan ne jossain tapauksessa olla tarkoituksenmukaiset.

      Lähes kaikki niiden hyödyt voidaan korvata jollakin toisella tekniikalla tai suunnittelemalla sivut hieman eri tavalla. Usein lopputulos on jopa parempi kuin alkuperäinen olisi ollut.

      Sivuston jakaminen osiin frameilla ei ole hyvä ratkaisu. Se voi olla jollekkin helppo tapa, mutta minusta se on itseasiassa erittäin kömpelö. Hyvin suunniteltu xhtml-merkkaus ja css on siihen paljon kätevämpi.

      Koodin säästämiseen ja päivittämisen helpottamiseen toistuvissa elementeissä on myös parempia tapoja. Esim. php:llä on todella helppo sisällyttää vaikka navigointi jokaiselle sivulle. Siihen on olemassa myös muitakin tekniikoita, jos jostakin syystä ei halua tai pysty php:tä käyttää.

      • Innaliina

        Täytyy kai sitten yrittää uudelleen sen CSS:n kimppuun.
        Kun vielä löytäis seikkaperäiset, yksinkertaiset, step_by_step-tyypin ohjeet ("ohjeet tumpuloille"), niin homma varmaan alkais pelittää. :)


      • kjalfjsalkjf
        Innaliina kirjoitti:

        Täytyy kai sitten yrittää uudelleen sen CSS:n kimppuun.
        Kun vielä löytäis seikkaperäiset, yksinkertaiset, step_by_step-tyypin ohjeet ("ohjeet tumpuloille"), niin homma varmaan alkais pelittää. :)

        Yksi sivusto joka ainakin minua auttoi CSSn parissa etiäpäin: http://koti.mbnet.fi/~petepe/petepeweb.htm

        Kunhan CSSään löytää sen pohjan itselleen, niin erinäisiin toteutuksiin löytyy ohjeita vaikka kuinka ja paljon, ja niitä osaa sitten myös soveltaa.. :) Pikkuhiljaa etiäpäin vain..


      • bBb
        Innaliina kirjoitti:

        Täytyy kai sitten yrittää uudelleen sen CSS:n kimppuun.
        Kun vielä löytäis seikkaperäiset, yksinkertaiset, step_by_step-tyypin ohjeet ("ohjeet tumpuloille"), niin homma varmaan alkais pelittää. :)

        niin tuolta melkoisen kattava opus iltalukemiseksi

        http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789518461954


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      63
      1426
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1289
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1132
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      116
      1070
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      881
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      765
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      50
      645
    8. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      180
      598
    10. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      87
      594
    Aihe