Korkea pulssi - stressi ?

Vähän ihmetyttää kyllä

Olen 20-vuotias tyttö ja sairastin juuri normaalin flunssan. Flunssan mentyä ohi aloin tuntea kuinka sydämeni "hakkaa" todella kovaa ja tunne oli melko epämiellyttävä. Menin lääkäriin, jossa pulssini todettiin olevan levossa kovimmillaan n. 128 (pulssi heitteli 80-130 välillä), sekä verenpaine oli melko korkea. Sydänfilmi otettiin, ja minut lähetettiin siitä sairaalaan keuhkoveritulpan poissulkemiseksi (syön e-pillereitä). Mitään erikoista ei siellä otetuissa kokeissa kuitenkaan ilmennyt. Myös sairaalassa otettu EKG oli normaali.

Molemmat lääkärit, sekä terveyskeskuksessa että sairaalassa epäilivät tilan johtuvan kovasta stressistä. En itse erityisemmin ole kokenut stressaavani mitään viime aikoina, eikä elämässäni ole tapahtunut mitään suuria muutoksia. Onko jollain vastaavia kokemuksia, ja kuinka teidän ongelmanne ratkesi? Olisi kiva kuulla :)

10

3687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vois tutkia

Tutkittiinko kilpirauhanen? Sekin voi antaa oireita. Kokeet:TSH ja T4V vois ottaa poissulkemiseksi.

• ei tutkittu...

...mutta oon menossa kyllä huomenna lääkärille käymään että vois kysästä sitä. (: Isälläni ja toisella isosiskollani on myös verenpainetauti, ehkä siitäkin kannattais kysyä.

• Rev.McMoon

käytätkö kofeiinia jossain muodossa?

• Mikke

ylipainoa ja miten on liikunnan harrastamisen laita.
      Minä olen jo kolme kertaa sinun ikäisesi. Veenpainetauti kehittyi salkavalasti, kun se ei oikein anna oireita. ja sitten aloitettiin lääkityskin. En kokenut itse työtäni stresaavaksi, mutta kun vajaa vuosi sitten jäin eläkkeelle, niin verenpaineen lukemat putosivat 10 - 15 pykälää, jonka katson johtuneen kuitenkin työpaineiden vähenemisestä. Hiukan pulssikin vielä rauhoittui ja oli toki hidastunut jo aiemminkin, kun olin aloittanut beetasalpaaja-lääkkeen. Perinnöllisyyskin jyllää. Äidilläni oli verenpainetauti ja luultavasti diabetskin, mutta eipä niitä siihen aikaan juuri hoideltu, varsinkin kun ei niitä itse halunnut tunnustaa ja niinpäkuolikin sitten 57-vuotiaana. Nuorimmaisella lapsellani, joka opiskelee ja on suunnilleen sinun ikäluokkaasi, vähän vanhempi, niin hänelläkin on jo aika korkea verenpaine, jonka otaksun johtuvan perinnöllisestä alttiudesta, opiskelustressistä ja niukasta liikunnasta.

• voimakkaasti...

...jyllääviä sairauksia sekä verenpainetauti että kilpirauhasongelmat. Mittani ovat 174/59, eli ylipainoa ei ole. Myönnän toki että voisin harrastaa liikuntaa enemmän, ennen liikuin kovinkin aktiivisesti, mutta elämänmuutosten myötä se vähän jäi, vaikkei tämä mikään hyvä syy olekaan. Kävin eilen lääkärillä, ja verenpaineet ja muut mahdolliset viat tutkitaan, toivottavasti sieltä löytyy vastaus. (:

• Lumikello34
        voimakkaasti... kirjoitti:

...jyllääviä sairauksia sekä verenpainetauti että kilpirauhasongelmat. Mittani ovat 174/59, eli ylipainoa ei ole. Myönnän toki että voisin harrastaa liikuntaa enemmän, ennen liikuin kovinkin aktiivisesti, mutta elämänmuutosten myötä se vähän jäi, vaikkei tämä mikään hyvä syy olekaan. Kävin eilen lääkärillä, ja verenpaineet ja muut mahdolliset viat tutkitaan, toivottavasti sieltä löytyy vastaus. (:

Minullakin on leposyke aina 90-100.Ikää on 34,enpä muista oisiko se syke ikinä ollut sen hitaampi. Vasta nyt otetiin kilpirauhaskokeet ja sydänfilmi. Niissä kaikki OK. Tupakointi on paheeni ja aktiivista liikuntaa saisi olla enemmän. Sydän ei oireile muutoin,mutta pari kertaa krapulassa (herännyt yöllä)on tuntunut että hakkaa niin julmetusti.Perus jaksaminen (esim uintia 1 km)on hyvä, mutta huomaan että nopea tahtinen ponnistelu ei ole minun heiniä. Töissä liikun jatkuvasti -päiväkodissa-,eikä se rasita sen kummemmin. Olen itse tullut siihen tulokseen että niin kauan kun se ei muutoin oireile,yritän rauhoittaa mieleni.Toki ikuinen tavoite on parantaa elämäntapoja.Mitä enemmän sitä sykettä mittailee,sitä enemmän se huolettaa.Tuttavapiirissä on muutamia joilla samaa ongelmaa,eikä kenelläkään kuulosta olevan se kummempaa diagnoosia siihen mistä se johtuu.

• Lumikello34
        Lumikello34 kirjoitti:

Minullakin on leposyke aina 90-100.Ikää on 34,enpä muista oisiko se syke ikinä ollut sen hitaampi. Vasta nyt otetiin kilpirauhaskokeet ja sydänfilmi. Niissä kaikki OK. Tupakointi on paheeni ja aktiivista liikuntaa saisi olla enemmän. Sydän ei oireile muutoin,mutta pari kertaa krapulassa (herännyt yöllä)on tuntunut että hakkaa niin julmetusti.Perus jaksaminen (esim uintia 1 km)on hyvä, mutta huomaan että nopea tahtinen ponnistelu ei ole minun heiniä. Töissä liikun jatkuvasti -päiväkodissa-,eikä se rasita sen kummemmin. Olen itse tullut siihen tulokseen että niin kauan kun se ei muutoin oireile,yritän rauhoittaa mieleni.Toki ikuinen tavoite on parantaa elämäntapoja.Mitä enemmän sitä sykettä mittailee,sitä enemmän se huolettaa.Tuttavapiirissä on muutamia joilla samaa ongelmaa,eikä kenelläkään kuulosta olevan se kummempaa diagnoosia siihen mistä se johtuu.

vielä sen verran että,jos vika kilpirauhasten ylituotannossa,yleensä toisena oireina jatkuva ylikierroksilla käyminen.

• huomaa...
        Lumikello34 kirjoitti:

vielä sen verran että,jos vika kilpirauhasten ylituotannossa,yleensä toisena oireina jatkuva ylikierroksilla käyminen.

...että kun sitä sykettä oikein rupeaa kuuntelemaan ja siihen kiinnittää huomiota niin asia vaivaa myös paljon enemmän. Heti kun puuhailee hetken jotain mikä vie huomion muualle sykkeen tarkkailusta, kaikki tuntuu ihan normaalilta. Eli varmaan osaksi on kyse psyykeestäkin.

• vierailija1234

Vanha teksti, mutta vastaampa silti. Olen itse myös 20v ja samoja oireita. Keväällä sairastin pahan flunssan erinäisine tulehduksineen, jonka jälkeen on jääny oireiksi sydämen tykyttely, jonkinmoiset rytmihäiriöt ja korkea syke. Stressin piikkiin lääkärit laittoivat, sillä luin juuri pääsykokeisiin ja nyt yliopiston alettua toki stressitasot on korkealla. Odottelen vain sitä hetkeä kun loppuisi tämä oireilu.

• samat.kokenut

Sama kokemus. Flunssan ja siihen liittyvien tulehdusten jälkeen verenpaine ja syke nousivat joksikin aikaa ja sydämeen tuli muljahteluja. Kävin lääkärissä, koska tunne on epämukava. Sain varalle beetasalpaajan, jota voi ottaa "tarvittaessa". Kun kunto alkoi taas nousta ja elimistö rauhoittua, paineet ja sykkeet vähitellen laskivat.

Opin myös sen, että valvominen kannattaa jättää pois. Sen tilalle riittävä uni ja lepo ja mahdollisimman tasainen vuorokausirytmi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe