Pitkäaikainen päänsärky ja flunssa päälle

TomppaKoo

Minulla on ollut jatkuvaa päänsärkyä nyt kolmisen viikkoa putkeen. Se on luonteeltaan puristavaa ja paikoitellen hieman pistävää (ohimolla) ja se sijoittuu pääosin vasemmalle puolelle päätä. Kokonaisuutena kipualue on otsasta takaraivoon, vasemman kautta kiertäen siis.

Aluksi luulin päänsäryn johtuvan kipuilevasta hampaasta, mutta hoidatettuani hampaan päänsärky jäi jäljelle. Luulisi siis ettei siitä ole kysymys.

Kävin pari viikkoa jatkuneen jäytämisen jälkeen lääkärillä, jossa otettiin röntgenkuvat. Niissä näkyikin lievä poskiontelotulehdus, johon määrättiin antibioottikuuri. Siitä ei tietenkään ollut minkäänlaista apua, vaan päänsärky jatkui entisenlaisena toissapäivään saakka.

Soitin epäonnistuneen antibioottikokeilun tuloksista lääkärille ja mainitsin samalla, että voisiko kipuilu johtua silmistä, jotka ovat oireilleet tietokonehommissa vaihtelevasti (15 vuotta sitten diagnosoitu hajataitto). Hän oli sitä mieltä, että voihan toki ja määräsi lähetteen silmälääkärille.

Kävin samana iltana salilla tekemässä hyvin kevyen treenin, jonka jälkeen illalla oli hieman "hassu" ja flunssainen olo. Kävin aikaisin nukkumaan ja nukuin pitkät, noin 9 tunnin yöunet. Aamulla herätessäni olikin pää kohtuullisen kipeä ja väsy hirveä, ihan kuin olisi perunasäkillä piesty. Päänsärky oli samanlaista jumputtavaa kuin kunnon ryyppyillan jälkeen ja töihin mentyäni alkoi himppasen oksettaakin.

Kävin kuitenkin silmälääkärillä, vaikka en enää uskonutkaan oireiden johtuvan silmistä. Sain kyllä reseptin uusiin laseihin, joten hukkareissusta ei ollut kysymys. Silmälääkärin mukaan aamuinen päänsärky ei kuitenkaan voinut johtua silmien rasituksesta.

Silmälääkärireissun jälkeen alkoi tuntua, että flunssa pukkaa päälle (tuntuma osui oikeaan, nyt nenä vuotaa mukavasti), joten soitin lääkärille uudestaan ja kerroin silmälääkärin tuloksesta sekä aamuisesta kovasta päänsärystä. Kerroin lääkärille myös salitreenista ja epäilyistäni sen vaikutuksesta kipuiluun. Hän ei kuitenkaan halunnut enää itse tutkia asiaa, vaan määräsi lähetteen neurologille. Tämä tuntui itsestäni aika hassulta, sillä eihän minusta oltu otettu kuin yhdet röntgenkuvat, joissa siis näkyi poskiontelotulehdus.

Olisiko ollut kentien järkevää ottaa vielä uudet kuvat ja varmistaa, vieläkö tulehdus vaivaa?

Itse luulen, että jonkinlainen krooninen tulehdus siellä on pakko olla, sillä alkuvuodesta lähtien olen sairastanut tämä juuri alkanut flunssa mukaan lukien jo neljä kertaa. Tuntuu vieläpä siltä, että yksikään flunssa ei ole lähtenyt kokonaan pois, vaan salilla käynnistä on ollut seurauksena ensimmäisestä helmikuussa alkaneesta flunssasta lähtien se "hassu" olo, josta mainitsin aikaisemmin tekstissäni. Tarkennettuna olo on aikalailla samanlainen kuin vaikkapa todella kovan urheilusuorituksen jälkeinen "verenmaku suussa" -fiilis, laimeampana versiona vaan.

Mikähän ihme meikäläistä vaivaa? Ylikuntoa en usko tämän olevan, sillä en treenaa niin vakavissani/kovaa. Alkaa jo hiukkasen korpeamaan kun kunto kipittää alamäkeä kohti kuin löysä räkä pitkin poskiani tällä hetkellä.

10

6154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

en halua pelotella, mut mulla alkoi samaan tyyliin ku sulla.. ja tätä helvetin pääkipua on jatkunu 1,5 vuotta. melkein joka päivä on pää kipeä enempi tai vähempi, toivottavasti ei kroonistu sulla niinku mulla. kaikki samat paikat oon läpikäyny ku sä sata muuta tutkimusta ja hoitokeinoa. mikää ei auta, eikä mitää löydy. lääkäreitä ei kiinnosta, ku mitään vakavaa ei oo löytyny, ne löi hanskat tiskiin ja lopetti tutkimisen. just samalla pokiontelokuurilla alotin minäkin sillon puolitoista vuotta sitte ku sä. mulla menny n. 4000e rahaa tähän, ku syytä yritetty ettiä ja hoitoja jos jonkinmoista.
      laittaahan ne tavalliset lääkärit neurologille, kun eivät pääkivusta itte mitään tiedä. vain migreenin ja jännityspäänsäryn. tosin, eipä omalle kohdalle sattuneet neurologitkaa kovin eteviä oo ollu, kuitenkin viidellä eri äijällä oon käyny. toivotaan et sulla selviää jotain, ettet joudu tähän samaan helvettiin ku mä!
      epäilen kuitenkin, et neurologin diagnoosi sulle on sama tutkimusten jälkeen ku mullakin, jännityspäänsärky.. mihin en itte oo ainakaa uskonu enää aikoihin.
      sama juttu mulla, flunssia on ollu enempi ku ikinä tän pääkivun alettua. en tiedä onko kuitenkaan mitään yhteyttä sillä tämän pääkivun kans.

• TomppaKoo

No pitää toivoa, ettei tästä jatku! Nyt olen syönyt parin päivän ajan buranaa, ja se on vienyt säryn pois kokonaisuudessaan. Huomasin myös, että yläselkä on oikealta puolelta aikamoisen jumissa, pitääkin varata aika hierojalle kunhän tämä samperin flunssa helpottaa!

Pelottaa kyllä tosissaan tuo kroonistuminen, sillä pari vuotta sitten (lopultakin) minulla diagnosoitiin refluksitauti, jonka aiheuttamia ongelmia hoidettiin vähintään mielenkiintoisesti.

Oireet olivat alusta asti flunssaoireita, joita tuli aina kun katsoinkaan salille päin. Yleensä nieluviljelyllä saatiin tulokseksi streptokokkitulehdus, jota hoidettiin antibioottikuurilla. Antibioottikuureja melkein neljän vuoden aikana tuli popsittua useita kymmeniä, joista maha tietenkin tykkäsi entistä enemmän. Lopulta homma kulminoitui siihen, että minulle tehtiin nielurisaleikkaus, josta ei tietenkään ollut mitään hyötyä. Lääkärit (erikois) olivat ymmällään oireista ja niiden jatkumisesta. Mitään fyysistä vikaa ei kuitenkaan löytynyt.

Oireiden alkaessa asustelin Tampereella, josta muutin parin vuoden jälkeen Seinäjoelle. Sama kipuilu tietenkin jatkui tässäkin vaiheessa. Tällä kertaa koulun YLEISLÄÄKÄRI kuitenkin äkkäsi vaivan ja määräsi minut vatsatähystykseen, jonka lopputuloksena syön tehokkaita närästyslääkkeitä varmaan loppuikäni. Oireet toki hävisivät miltei kokonaan.

Toki neljän vuoden sairastelu ja liikkumattomuus oli kuihduttanut kroppaa kivasti, elopainosta oli lähtenyt melkein 15 kiloa pois jota en ole vielä pystynyt kuromaan kiinni. Ehdin tosin päästä viime vuoden puolella aika mukavaan nousujohteeseen kehityksessä, mutta nämä alkuvuoden sairastelut ovat kyllä romuttaneet "kesäkuntohaaveet" kokonaan.

Jos nyt ovelle koputtaisi hyvä haltija(tar), mielellään hyväkroppainen, niin antaisin mieluusti vaikka kaikki säästöni jos vaivaan löytyisi pätevä syy!

• Nimetön
        TomppaKoo kirjoitti:

No pitää toivoa, ettei tästä jatku! Nyt olen syönyt parin päivän ajan buranaa, ja se on vienyt säryn pois kokonaisuudessaan. Huomasin myös, että yläselkä on oikealta puolelta aikamoisen jumissa, pitääkin varata aika hierojalle kunhän tämä samperin flunssa helpottaa!

Pelottaa kyllä tosissaan tuo kroonistuminen, sillä pari vuotta sitten (lopultakin) minulla diagnosoitiin refluksitauti, jonka aiheuttamia ongelmia hoidettiin vähintään mielenkiintoisesti.

Oireet olivat alusta asti flunssaoireita, joita tuli aina kun katsoinkaan salille päin. Yleensä nieluviljelyllä saatiin tulokseksi streptokokkitulehdus, jota hoidettiin antibioottikuurilla. Antibioottikuureja melkein neljän vuoden aikana tuli popsittua useita kymmeniä, joista maha tietenkin tykkäsi entistä enemmän. Lopulta homma kulminoitui siihen, että minulle tehtiin nielurisaleikkaus, josta ei tietenkään ollut mitään hyötyä. Lääkärit (erikois) olivat ymmällään oireista ja niiden jatkumisesta. Mitään fyysistä vikaa ei kuitenkaan löytynyt.

Oireiden alkaessa asustelin Tampereella, josta muutin parin vuoden jälkeen Seinäjoelle. Sama kipuilu tietenkin jatkui tässäkin vaiheessa. Tällä kertaa koulun YLEISLÄÄKÄRI kuitenkin äkkäsi vaivan ja määräsi minut vatsatähystykseen, jonka lopputuloksena syön tehokkaita närästyslääkkeitä varmaan loppuikäni. Oireet toki hävisivät miltei kokonaan.

Toki neljän vuoden sairastelu ja liikkumattomuus oli kuihduttanut kroppaa kivasti, elopainosta oli lähtenyt melkein 15 kiloa pois jota en ole vielä pystynyt kuromaan kiinni. Ehdin tosin päästä viime vuoden puolella aika mukavaan nousujohteeseen kehityksessä, mutta nämä alkuvuoden sairastelut ovat kyllä romuttaneet "kesäkuntohaaveet" kokonaan.

Jos nyt ovelle koputtaisi hyvä haltija(tar), mielellään hyväkroppainen, niin antaisin mieluusti vaikka kaikki säästöni jos vaivaan löytyisi pätevä syy!

Oo onnellinen, jos sulla auttaa burana tuohon pääkipuun, mä söisin niitä vaikka joka päivä, jos ne auttais, mutta ku ei auta. kymmenet tujummatkin lääkkeet kokeiltu, ei apua.

• TomppaKoo
        Nimetön kirjoitti:

Oo onnellinen, jos sulla auttaa burana tuohon pääkipuun, mä söisin niitä vaikka joka päivä, jos ne auttais, mutta ku ei auta. kymmenet tujummatkin lääkkeet kokeiltu, ei apua.

Tuntuu vähän siltä, että useimmilta lääkäreiltä puuttuu aloitekyky kokonaan, tai ne tuudittautuu vaan niihin potilaan antamiin oireisiin.

Usein ratkaisu on aika helppo terveydellisiin ongelmiin, mutta se näköjään vaatis liikaa ajattelemista, jota monikaan lääkäri ei näköjään malta tehdä. Sitten vaan sysätään eteenpäin kun oma kiinnostus ei riitä.

• Nimetön
        TomppaKoo kirjoitti:

Tuntuu vähän siltä, että useimmilta lääkäreiltä puuttuu aloitekyky kokonaan, tai ne tuudittautuu vaan niihin potilaan antamiin oireisiin.

Usein ratkaisu on aika helppo terveydellisiin ongelmiin, mutta se näköjään vaatis liikaa ajattelemista, jota monikaan lääkäri ei näköjään malta tehdä. Sitten vaan sysätään eteenpäin kun oma kiinnostus ei riitä.

pompotellaan lääkäriltä toiselle. tk-lääkäriltä hammaslääkärille, hammaslääkäristä silmälääkäriin, silmälääkäristä taas tk-lääkäriin, tk-lääkäristä fysikaaliseen, fysikaalisesta akupunktiolääkärille, sieltä neurolgille, neurologilta toiselle, neurologi laittaa magneettikuvaan ja selkäpunktioon. siinä se sit onki, ku mitää vakavaa ei löydy, ne lyöö hankskat tiskiin eikä ketää kiinnosta. "kokeillaanpas nyt tällästä lääkettä.." on tuttu lausahdus viime vuosina! suomen terveyden huoto on niin perseestä. kaikenlisäksi useimmat lääkärit on tosi tympeitä! varsinki neurologit, ihan omaa luokkaansa.. ihan ku sinne ny huvikseen menis!

• "juoksuttamista"..
        Nimetön kirjoitti:

pompotellaan lääkäriltä toiselle. tk-lääkäriltä hammaslääkärille, hammaslääkäristä silmälääkäriin, silmälääkäristä taas tk-lääkäriin, tk-lääkäristä fysikaaliseen, fysikaalisesta akupunktiolääkärille, sieltä neurolgille, neurologilta toiselle, neurologi laittaa magneettikuvaan ja selkäpunktioon. siinä se sit onki, ku mitää vakavaa ei löydy, ne lyöö hankskat tiskiin eikä ketää kiinnosta. "kokeillaanpas nyt tällästä lääkettä.." on tuttu lausahdus viime vuosina! suomen terveyden huoto on niin perseestä. kaikenlisäksi useimmat lääkärit on tosi tympeitä! varsinki neurologit, ihan omaa luokkaansa.. ihan ku sinne ny huvikseen menis!

minullakin eli lääkäristä lääkäriin; ja mulla on oireillut toinen korva jo neljättä vuotta, ravannut olen korvapolilla ja terveyskeskuslääkäreillä eestaas.
        Nyt on tilauksessa vasta neurologille lähete, koska nyt olen kärsinyt jo toista kuukautta jatkuvasta päänsärystä. Minullakin hoidettiin ihan vaan tosta noin arvauksella tk.lääkärin toimesta poskiontelotulehduksena antibioottikuurein, mutta ei vaikutusta. Korva on magneettikuvattu jo pari vuotta sitten, mutta mitään ei löydetty. TT-kuvakin otettiin vastikään ja senkin sain ensiapupolilla, koska menin jo puolisoni kera tkpäivystykseen ja piti olla tosi kiven kovana, että ylipäätänsä sain sen lähetteen tonne ensiapuun ja siellä sitten kuvattiin.
        Noh, jahka tässä saisi edes itse kuulla mahdollisen diagnoosin ennen kuin potkin tyhjää. Sitten kyllä saha soi patologisella osastolla, kun ihminen ykskaks kuolla kumahtaa vaikkapa omaan sänkyynsä.
        Onhan tässä olemista, kun korva tinnii, tukottaa, kuurokin melkein jne. ja nyt vielä tämä päänsärky vuotavineen silmineen ja nenästäkin virtaa mitä lienet kirkasta nestettä, kun särkykohtaus päässäni alkaa....
        Kaiken huipuksi erikoislääkärit yhtäaikaa kesälomilla, että sellasta se on näillä kulmilla sairastaessa.

• Liisa 63

Mikäli sinulla särkee päätä yhtä jaksoisesti ja heräät aamullakin päänsärkyyn sinulla saattaa olla klusteriapäänsärky. Siinä ei mikreeni lääkkeet auta eikä hieronnat. Sinun kannattaa kertoa neurologillesi ja saat sitä kautta avun. Pääset terveyskeskukseen ja saat happihoitoa,johan kivut lähtee. Lue varalta klusteriapäänsärky eli sarjottainen päänsärky sopiiko kuvaan oireesi. Itselläni koski vasemmalle puolelle, vasempaan silmään,oli kuin viivoittimella olisi voinut piirtää tätä myöten särkee.

• Nimetön

ei tämä sitä ole. oon kyllä lukenu siitä, ja oireeni kertonu monellekkin neurologille, eikä kukaan oo sanonu et oli sitä. mulla ei aamulla yleensä särje päätä suuremmin, alkaa päivän mittaan vasta. eikä mulla oo silmäsärkyä eikä sellasta. en mä oo mitään apua saanu, vaikka puolitoista vuotta ravannu lääkäristä toiseen.

• sj
        Nimetön kirjoitti:

ei tämä sitä ole. oon kyllä lukenu siitä, ja oireeni kertonu monellekkin neurologille, eikä kukaan oo sanonu et oli sitä. mulla ei aamulla yleensä särje päätä suuremmin, alkaa päivän mittaan vasta. eikä mulla oo silmäsärkyä eikä sellasta. en mä oo mitään apua saanu, vaikka puolitoista vuotta ravannu lääkäristä toiseen.

Kannattaa kokeilla. Siihen ei aina antibiootit tuo edes helpotusta...
        Ja testit on epäluotettavia, mutta mieti tätäkin vaihtoehtoa!
        Jaksamista!

• borrelioosi
        sj kirjoitti:

Kannattaa kokeilla. Siihen ei aina antibiootit tuo edes helpotusta...
        Ja testit on epäluotettavia, mutta mieti tätäkin vaihtoehtoa!
        Jaksamista!

voi todellakin aiheuttaa juuri tuollaisia flunssan kaltaisia oireita ja päänsärkyä! ja liuta muita oireita...sitten myöhemmin.

Mutta luultavasti se tauti olisi aika alkuvaiheessa vielä, kun noita flunssaoireita on. Eli mahdollisesti parannettavissa, äkkiä siis pyytämään noita testejä.

Toinen mikä tuli mieleen, on otsaontelotulehdus. Se voi tulla juuri flunssan jälkitautina, ja aiheuttaa päänsärkyä. Ja on niitä muitakin onteloita esim. kitaontelo, jotka voivat tulehtua samallailla kuin poskiontelot.
        Onko näitä tutkittu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe