Onko mahakatarri vaarallinen?

paniikissa.

Moi!

Sain juuri kuulla, että gastroskopian tuloksissa ohutsuolen suulla oli reaktiota tulehduksesta sekä mahalaukussa gastriittia. Mulla ei ole mitään hajua, kuinka vaarallisia tuollaiset ovat ja ovatko ne mitenkä yleisiä? Olis kiva kuulla jotakin lohduttavaa tietoa, sillä tulokset tulivat postissa, eikä ollut mahdollisuutta lääkärin kanssa asiasta sen enempää keskustella.
Haavaa siellä mahalaukussa ei kuitenkaan ollut, onneksi!

13

22255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vältä

nyt vain rasvaisia yms. epäterveellisiä ruokia. minulla oli aikoinaan erittäin voimakas katarri, oksensin vertakin ja mahaan sattui valtavasti! 2 viikkoa terveellistä ruokaa ja ilman viinaa, niin olin jo kuin eri mies! tsemppiä ja vältä stressiä.

• kaavikko

Hei!

Mulla oli jatkuvia vatsakipuja n. 2001-2007. Kävin säännöllisesti lääkärissä hakemassa reseptilääkkeitä ja päivystyksessä hakemassa kipupiikkejä. Oireet pahenivat vuosi vuodelta, oli aikoja(viikkoja) jolloin kipuja ei ollut, mutta sitten ne aina palasivat. Lääkärit toistuvasti diagnisoivat vaivat mahakatarriksi, kävin tähystykset ja kaiken maailman testit läpi. Sitten 2006 pamahti pahin nokkosrokko ja ruoka-aine allergiat, nämä taas yhden päivystyreissun jälkeen. Aluksi en suostunut hyväksymään että minulla on mahakatarri ja joudu elämään sen kanssa koko elämäni! Vuosien mittaan luovutin taistelun ja hyväksyin asian.

NO, vuonna 2007 menin kiropraktikko/homeopaatille muissa asioissa. Hän teki tutkimstaan ja kyseli onko minulla mahdollisesti mahavaivoja, puhkesin nauruun ja kerroin että kyllähän niitä on, sen enemmpää sitä selittämättä. No testien jälkeen hän antoi minulle NEILIKKA-tabletteja ja pyysi koittaamaan kuukauden verran. En todellakaan uskaltanut uskoa minkään auttavan vaivoihini. olin jo kokeillut kaikkea! Mutta, sen kuukauden kuurin jälkeen en ole vieläkään saanut "kohtausta". Hän diagnosoi minulla olevan suolistoloinen joka oli aiheuttanut koko "mahakatarrin". Vieläkin yli, kahden vuoden jälkeen, tarkkailen vatsaani, kipuja ei ole enää! Että semmonen mahakatarri oli mulla.

• ulpuu

Olen myös kärsinyt gastriitista kolmisen vuotta ja muutamaan kertaan on tähystetty. Maanataina meen taas uudelleen tähystykseen kun vaivat eivät meinaa ollenkaan mennä ohi. Tosiaan terveellisellä ruokavaliolla mahan pitäis pysyä ihan hyvin kurissa ja stressi varsinkin on sellanen mitä pitäis välttää, varsinkin jos reagoi herkästi mahallaan. Yleinen vaivahan tuo on. Minullakin on lähipiirissä kaksi gastriitista kärsivää ystävää. Tsemppiä sinulle!!

• sulatus

Vältä kahvia, alkoholia, turhia särkylääkkeitä, voimakkaita mausteita ja rasvaisia ruokia. Juo raikasta vettä. Aloita aamu kaurapuurolla, se hellii vatsaa.Vähärasvaiset keitot ovat aika hyviä myös. Kaurapuuro on kyllä ykkönen. Näillä pitäisi päästä alkuun.

• ...ja omia kokemuksia?!

Olen 23-vuotias nainen ja kärsinyt kohta 4 vuotta vatsakivuista, jotka alkavat pikku hiljaa rajoittamaan normaalia arkielämääni. Töissä en uskalla syödä isoa annosta tai lämmintä ruokaa, sillä asiakaspalvelualalla kipukohtaus on kiusallinen. Vatsalaukku/ylävatsa kramppaa, mahaa nipistelee ja polttaa, kunnes suolisto lorisee hetken kuin putkisto ja kaikki tulee ripulina ulos. Maha rauhoittuu kun käyn tyhjennyksellä keskimäärin 3 kertaa. Nyt lähiaikoina ja kerran pari vuotta sitten olen lopuksi jopa ripuloinut verta. Kipu kestää 15-45 min. Kipu tulee kun: - syön roskaruokaa tai rasvaista, voilla paistettua ruokaa - syön ihan vaikka vain leivän ja lähden tunnin sisällä lenkille tms. - syön liian paljon ja nopeasti - syön epäsäännöllisesti Käytän rasvaa erittäin niukasti, syön kaurapuuroa joka aamu, käytän runsaskuituista ruokaa ja syön monipuolisesti. Herkkuja (karkkia/pullan) syön ehkä 2 kertaa/vko, kahvia en juo lähes koskaan. Täsmäävätkö kuvailemani oireet laisinkaan teidän oireidenne kanssa, joilla on todettu mahakatarri?? Pari vuotta sitten opiskelijaterveydenhuollossa lääkäri vain sanoi että minulla on ärtynyt suoli ja tehdään tähystys jos oireet pahenevat..

• mimmimi

Oletko ajatellut keliakian mahdollisuutta. Minulla oli vastaavat oireet ja löytyi keliakia..

• paniikissa.

Olipa kiva kuulla lohdullisia juttuja, kun oon tällainen hermoheikko kaiken terveyteen liittyvän suhteen.. :D Omat vaivani ovat pääasiassa voimakas ylävatsakipu, josta saa ihan hikikarpalot kasvoille, vannemainen tunne vatsalla ja voimakas rintalastan ja lapaluiden välin polte. Pari kertaa ollut sydänfilmissä rintakipujen vuoksi, mutta olivat vatsaperäisiä kipuja. Tyhjää vatsaa "vihloo" ihmeellisesti ja se hiukan helpottuu, kun syö jotakin. Alkoholi on kiva juttu, mutta siitä tulee ihan hirveät kivut, jos juo parikin siideriä tunnin sisällä. Tahti siis ratkaisee sen suhteen, tissutellessa ei tule kipukohtauksia. Puuroja olen koittanut syödä ja paljon kuituja ja muita vatsaystävällisiä tuotteita, lisäksi liikun säännöllisesti useamman kerran viikossa kuntosalilla, jumpissa ja ulkoillen. Ripulointia ei ole ollut, mutta keliakiaepäily on silti olemassa, tehdään vielä toinen tähystys, koska edellisissä näytteenotoissa limakalvolta ei ollut riittävästi palaa keliakian poissulkemiseksi, tulehdusta sielläkin tosin oli.

• cccccccccccxxxxxxxxx

useimmiten ei, jos ei itseään rääkkää kovasti. Itselläni on vaikeinta alkoholin kanssa; olen käyttänyt sitä aina liikaa ja se aiheuttaa pahimmat oireet. Myös päivittäiset lääkkeet aiheuttavat oireita ja ruuista milloin mikäkin: pahimmat ovat suola, etikka, kaikki mausteet. Cola ja kahvi, limsat yleensä. Happamat aineet. Tupakka tietysti ja lisäravinteet, varsinkin c-vitamiini ja B. Ja tulehduskipulääkkeitä ei missään tapauksessa. Vain parasetamolia. Lääkkeitä itse tautiin käytän Nexiumia ja ruuansulatusentsyymiä Creon sekä pahoinvointiin Primperan. Ja stressi kaikenlainen sitä pitää yllä koko ajan. Kokoajan vatsassa tunne, että siellä on sulamaton broileri. Ja kun viiniä juo tuntuu pahimmillaan kuin se olisi bensaa. Rajoittaahan se elämää ja masentaa väkisinkin, mutta minkäs teet, ei minunkaan tietääkseni siihen hoitoa ole. Tietääkö joku?

• skroll

VÄLTÄ STRESSIÄ JA ÄLÄ SYÖ SÄILÖTTYJÄ RUOKIA

• Viljat pannaan

Hei, minulle on tehty noin viiden vuoden välein tähystys ja aina sama diagnoosi eli gastriitti vatsassa ja ruokatorvessa. Olen huomannut vuosien saatossa, että viljattuotteet närästää ja aiheuttaa polttoja vatsassa. Nyt ennen viimeisintä tähystystä olin noin 3 viikkoa syömättä viljaa missään muodossa tai ruuaassa. Ja yllätys, yllätys vatsassa vain lievä katarri.
      Keliakiaa minulla ei ole. On aikamoista onnen kauppaa kenellä tuo katarri saattaa muuttua pahanlaatuiseksi, koska pari tuttua on kuollut vatsasyöpään ja oireet olleet samoja, kuin minulla.

Minua närästää siis viljat, maitotuotteet (ei laktoosittomat), makeutusaineella makeutetut juomat, jugurtit ym., paprika, tomaatti, tuorekurkku ja banaani, suklaa.

Kokeile muutama pv ilman viljaa ja katso auttaako?

• LeenaK

vuotta olet ollut syömättä viljoja?

• edellinen
        LeenaK kirjoitti:

vuotta olet ollut syömättä viljoja?

mutta aina se ei onnistu, pisin aika ilman viljoja jotain 2kk ja silloin häviää seuraavat oireet: närästys, vatsan ja ruokatorven polttelu, väsymys, ilmavaivat. Paino putoaa noin 5kg ja palaa takaisin, kun alan ahmia viljaa. Viljoja en voi syödä ollenkaan ilman lääkkeitä, tai olo on sietämätön.

• jokudd

itte oon sairastanu pienen ikäni moista ku suvus kulkee

ei sais stressata hätääntyä asioista tai sit joutuu juomaa vettä yms että saa neutralisoitua vatsahappojen tason ..hp tabut on hyviä olla ..ja sit on omat lääkkeesä jokka tekee uutta vatsakalvoa ..mut helpommalla pääsee ku syö kaurapuuroa aamusin niin seki ajaa saman asian et uutta kalvia rakentuu vatsaan ..

kyll siin ittekki moneen kertaa oksennellu happoja yms vertapaskonu välillä ..

jos sitä ei meinaa mitenkää hoitaa niin vatsaa tulee haava ja sen jälkee pittää aika noppeesti sairaalaa päässä tai lähtee henki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe