Opintotuki ei riitä!

Mialee

Otsikko kertoo jo kaiken...
Asun avopuolison kanssa kaupungin halvimmassa kämpässä, kuljen kavereiden kanssa kippakyydillä koulussa..
olen 19 vuotias, en omista autoa, enkä juuri mitään muutakaan.
opintotuestani jää vuokran jälkeen 150 euroa ja kippakyytimaksun ja puhelinlaskun jälkeen minulle jää noin 80 euroa kuukaudeksi tuhlattavaa?
Tässäkin kuussa piti ostaa 2 koulukirjaa -35€ ja opintolainat on käytetty jo aikoja sitten b-kortin kakkosvaiheeseen ja koulun laskuun...
Sosiaalitoimistosta en saa rahaa koska avopuoliso käy töissä ja hän on sitten mukamas niin rikas, miksi nekään ei voi ymmärtää että silläkin on omat velkansa ja rahatilanne ei ole hänelläkään yhtään sen parempi...
Isi ja äiti ei auta niinkuin kaikilla muilla..
Koulun jälkeisiä töitä tein noin 2 viikkoa----->burnout...
Olen positiivinen ihminen mutta nyt ei kauheasti hymyilytä...

Neuvoja?
Ensilauantain lottorivin oikeita numeroita?

38

4555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitäisikö valtion tukea

      Halutko rikastua valtion kustannuksella? 150€ riittä mainiosti kuukauden ruokaan kun osaa ostaa edullisesti. Ostin juuri kolmeksi päiväksi ruokaa siihen meni 10€. Tee suurempia annoksia kerralla eikä esimerkiksi makaronilaatikkoon tarvita sisäfileestä jauhelihaa.

      • mialee

        jos olisit lukenut tarkemmin niin huomaisit että kuukaudessa jää käyttööni noin 80€ siitä vielä ne koulukirjat niin jäi 45 euroa...
        oon harrastanu tätä opiskelua jo jonki aikaa ja makaroonillla on eletty päivä jos toinenkin.
        Helppo on toisten kehua miten pärjää "omillaan" kun vanhemmat maksaa kaikki koulumenot, autokortit sun muut..


      • opiskkelija

        niinpä niin. me opiskelijat elämme Pyhällä Hengellä kun ei ole rahaa ruokaan ja sitten ihmetellään miksi kouluja keskeytetään ja miksi on paljon masentuneita ym. koulut kestää nykyisin tarpeettomasti aivan liian kauan.....


      • makaroonityttö
        opiskkelija kirjoitti:

        niinpä niin. me opiskelijat elämme Pyhällä Hengellä kun ei ole rahaa ruokaan ja sitten ihmetellään miksi kouluja keskeytetään ja miksi on paljon masentuneita ym. koulut kestää nykyisin tarpeettomasti aivan liian kauan.....

        samaistun täysin opiskelijoiden rahaahdinkoon...
        Vanhemmat toitottavat vain sitä että voisit hankkia koulun jälkeen olevia töitä.
        Itse olen käynyt 2 toisen asteen koulua ja ei kertaankaan ole tullut mieleen lähteä vielä kouluun jälkeen töihin, kyllä se koulu jo ittessäänkin vie kaikki voimavarat ja vapaa-ajan.


    • olen tässä juuri tehnyt taikinoita nousemaan. täytyy leipoa pullaa, sämpylöitä, ja perunarieskaa köyhän avuksi. Mummo käy melkein viikottain viemässä ruokaa, ja vähän rahaakin. Kun yksi lapsen lapsi siellä yrittää opiskella ammattiin pelkällä opintotuella. Juuri muutti pienempään asuntoon, kun rahat ei millään riitä.
      Muutama kymppi jää pakollisten menojen jälkeen. Ja sairausmenojakin tulee jatkuvasti yllättäen.
      Olen kuunnellut, että miten se on vaikeaa tulla juttuun pienellä eläkkeellä, mutta kyllä se on vielä vaikeampaa keinotella opintotuen varassa. Jos minä olisin oikea pääsiäisnoita, niin taikoisin sinulle sen oikean lottorivin empimättä.Toivon kovasti että se osuisi kohdallesi, tai jotenkin muuten saisit helpotusta tilanteeseesi. No lähdenkin tästä, kun nuo hätäaputaikinat nousee! Hyvää kevättä sinulle! Koita sinnitellä, vielä se paistaa päivä risukasaankin!

    • Marjo27

      Eikö se siun avopuoliso osallistu tein elämään millää tavalla? Ite ko opiskelin viel, ni mie maksoin opintotuesta junalipun (koulumatkatuki 43e linkkakortti 50e, ei tuu mitekää lisänä vaan maksetaan siitä op.tuesta ), omat laskut ja jos rahaa jäi, ni sillä rahalla ostin ruokaa. Miulla ei opintolainaa ollu missää vaiheessa.

      Mies hoiti sitten kaiken muun, koska hällä oli paremmat tulot tietenkii ko töissä oli. Ja koskaa ei oo äiti eikä iskä minuu rahallisesti auttanu enkä oo ees kysyny.

      Tein pitää vaan jotekii sovittaa rahat sillee et se riittää koko kuukaudex. Se todennäkösest tarkottaa sitä et biletys jää pois ja vaatteita ym. muita ei sit ostella.
      80e riittää oikein hyvin ruokaan, jos ei osta mitään valmisruokia.

      Yksin ko asuin, ni sain toimeentulotukea 60-90e/kk ja silti miulle jäi rahaa ehkä 20e/kk kaikkien laskujen jälkeen. Ei ollu lainaa sillokaan. En oo nälkää kuollu. Pitää vaan karsii semmosia karsittavia asioita..

      • mialee

        avopuolison kanssa hoidetaan rahaasiat niin hyvin kun pystytään. jos bileitä tuppaa olemaan, olen ollut kuskina joka hemmetin kerta. Olen vaatetusalan opiskelija joten teen kaikki vaatteet mitä satuu tarvitsemaan itse. kokkaan myös mielelläni ja ruoka ei paljon maksa.
        Yritän vain sanoa että on epäreilua elää ihmisten joukossa jotka sanovat olevansa köyhiä mutta bemarilla kouluun..
        Jos yksin joutuisin asumaan niin olisin varmasti kuollut nälkään.


      • fdsfsdfsf
        mialee kirjoitti:

        avopuolison kanssa hoidetaan rahaasiat niin hyvin kun pystytään. jos bileitä tuppaa olemaan, olen ollut kuskina joka hemmetin kerta. Olen vaatetusalan opiskelija joten teen kaikki vaatteet mitä satuu tarvitsemaan itse. kokkaan myös mielelläni ja ruoka ei paljon maksa.
        Yritän vain sanoa että on epäreilua elää ihmisten joukossa jotka sanovat olevansa köyhiä mutta bemarilla kouluun..
        Jos yksin joutuisin asumaan niin olisin varmasti kuollut nälkään.

        Opintotuet on usein riittämättömät, ja mihinkään turhaan ei ole varaa ellei töitä tee opiskelun rinnalla. Aloittajan rahatilannetta tosin vaikeuttaa vielä kallis asunto. (vaikka onkin kaupungin halvin, on silti reilusti solukämppää kalliimpi) Pitää miettiä mikä on tärkeintä, asumisen taso vai jokapäiväinen ruokailu. Myös b-kortti on sellainen jota ei olisi kannattanut hankkia jos pappa inte betalar, sillä eihän opintotuilla muutenkaan ole mitenkään mahdollista nähdä edes päiväunta auton pitämisestä.


      • Lennys

        se on sun sanoo ku miehes on sut elättänyt.


      • mialee kirjoitti:

        avopuolison kanssa hoidetaan rahaasiat niin hyvin kun pystytään. jos bileitä tuppaa olemaan, olen ollut kuskina joka hemmetin kerta. Olen vaatetusalan opiskelija joten teen kaikki vaatteet mitä satuu tarvitsemaan itse. kokkaan myös mielelläni ja ruoka ei paljon maksa.
        Yritän vain sanoa että on epäreilua elää ihmisten joukossa jotka sanovat olevansa köyhiä mutta bemarilla kouluun..
        Jos yksin joutuisin asumaan niin olisin varmasti kuollut nälkään.

        kenellä sitä rahaa ikinä oliskaa?! vali vali. mää ajan bemarilla joka aamu kouluun ja voin sanoo että oon prkl köyhä. eikä oo ees oma auto xD


    • riittävä

      En ymmärrä noita opiskelijoitten valituksia, burnout jo 2 viikon kuluttua kun ollut töissä.
      Jos opintotuki ja asuntotuki ei riitä, niin ota opintolainaa(opintolainan lyhennykset on verotuksessa vähennyskelpoisia).
      Tyttäreni on käynyt töissä koko ajan opiskelun ohella, eikä valita. Päinvastoin iloisesti opiskelee, käy töissä, matkustelee ja jää vielä rahaa sivuun.
      Tyttäreni ei suostu vastaanottamaan rahaa,vaan haluaa pärjätä omillaan. Olen ylpeä tyttärestäni, joka hoitaa asiansa ja opiskelunsa eikä valita ja narise tukien vähyydestä. Hänen mielestään opiskelijoitten asema Suomessa on hyvä.
      Mielelläni hänelle rahaa annan, jos joskus sellainen tilanne tulee.

      • Kyllähän minullakin riittäis sitä rahaa antaa vaikka iloisesti sinulle. Kun kävisin vakituisessa työssä. Saisin vielä opintotuet, asumistuet, ja olisi vielä opinto lainaakin. Kyllähän minä matkustelisin ja kävisin bailaamassa. Tässä on ollut kyse pelkällä opintotuella elävistä.Ja entäpä tilanne, että koulua kestää neljään, sitten on matka joka sekin kestää, mikä työpaikka se siinä vieressä olisi siihen aikaan.. Iltasiivoukset on kaikki siivousfirmoilla. No tietenkin jonkun mummon koiraa voisin käydä pissittämässä, tai voishan sen vaikka haarakonttorin perustaa. Kuule kysytty on. Jossain kauempana voisi päästä yöbaareihin, mutta kun ei ole autoa, ja se parikymmentä kilsaa vie taas sitä aikaa, jos lähden kävelemään. Ja kun pitäis pikkusen aikaa pitää sitä pyllynreikääkin syrjällään, muuten sinne pulpettiin nukkuu eka tunnilla.On kuvottavia tuommoset kirjoitukset. Tässä maassa on ihmisiä jotka opiskelevat täällä maalla .Ei täällä ole koulut, työpaikat ym saman korttelin kupeessa. Pitäis ymmärtää, että ihmiset on aivan eri lähtökohdissa. Meilläkin on jo 25 kilsaa lähimpään kauppaan, ei kannata hiivapalaa unohtaa.Olis hyvä herätä huomaamaan että onneksi sitä elämää on vielä täälläkin!


      • marja-liisa41 kirjoitti:

        Kyllähän minullakin riittäis sitä rahaa antaa vaikka iloisesti sinulle. Kun kävisin vakituisessa työssä. Saisin vielä opintotuet, asumistuet, ja olisi vielä opinto lainaakin. Kyllähän minä matkustelisin ja kävisin bailaamassa. Tässä on ollut kyse pelkällä opintotuella elävistä.Ja entäpä tilanne, että koulua kestää neljään, sitten on matka joka sekin kestää, mikä työpaikka se siinä vieressä olisi siihen aikaan.. Iltasiivoukset on kaikki siivousfirmoilla. No tietenkin jonkun mummon koiraa voisin käydä pissittämässä, tai voishan sen vaikka haarakonttorin perustaa. Kuule kysytty on. Jossain kauempana voisi päästä yöbaareihin, mutta kun ei ole autoa, ja se parikymmentä kilsaa vie taas sitä aikaa, jos lähden kävelemään. Ja kun pitäis pikkusen aikaa pitää sitä pyllynreikääkin syrjällään, muuten sinne pulpettiin nukkuu eka tunnilla.On kuvottavia tuommoset kirjoitukset. Tässä maassa on ihmisiä jotka opiskelevat täällä maalla .Ei täällä ole koulut, työpaikat ym saman korttelin kupeessa. Pitäis ymmärtää, että ihmiset on aivan eri lähtökohdissa. Meilläkin on jo 25 kilsaa lähimpään kauppaan, ei kannata hiivapalaa unohtaa.Olis hyvä herätä huomaamaan että onneksi sitä elämää on vielä täälläkin!

        Jos käsitit, että minä olen se opiskelija. niin en ole, yritän vain puhua opiskelijoiden puolesta. Minä olen jo kiertokouluni käynyt, ja täytän jo pian 68 vuotta. Mutta jotenkin nousee aina karvat pystyyn, kun joitakin suotta arvostellaan! Minä olen aina sen heikomman puolella!


      • älä mummu repee
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Jos käsitit, että minä olen se opiskelija. niin en ole, yritän vain puhua opiskelijoiden puolesta. Minä olen jo kiertokouluni käynyt, ja täytän jo pian 68 vuotta. Mutta jotenkin nousee aina karvat pystyyn, kun joitakin suotta arvostellaan! Minä olen aina sen heikomman puolella!

        Ei ollut arvostelua, vaan totuus, tuet ovat riittäviä.


      • onpa vielä
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Jos käsitit, että minä olen se opiskelija. niin en ole, yritän vain puhua opiskelijoiden puolesta. Minä olen jo kiertokouluni käynyt, ja täytän jo pian 68 vuotta. Mutta jotenkin nousee aina karvat pystyyn, kun joitakin suotta arvostellaan! Minä olen aina sen heikomman puolella!

        ihmisiä, jotka puolustavat heikompiaan.


      • jos vanhemmat auttaisi

        sen verran voin sanoa että ei ole kaikilla samanlaiset pullat uunissa... itse olen asunut lukioajan sukulaisen luona: maksoin 2mx2m nurkassa asumisesta pesemällä ikkunoita, imuroimalla yms. taloustöitä tekemällä, vanhemmat maksoi sentään osan vesimaksua. muutin lukuloman alussa takaisin kotiin tekemään päiväsajan kotitöitä (onneksi rakastan tiskausta ja pyykkäystä ^^) ja aloitin saman tien (suhteellisen rankan) yötyön. koska vasta viime kesänä pääsin kesätöihin ankarasta yrittämisestä huolimatta, ei säästöjä ole siten kamalasti kertynyt... tilillä on nyt jo kuitenkin hyvä pesämunan alku, kiitos töiden ja lapsilisien rippeiden. ja pakko onkin olla, sillä armaat vanhempani ovat päättäneet olla auttamatta esikoislastaan millään lailla kun muutan poikaystäväni kanssa ensi syksynä kauemmas opiskelemaan: saan kuulemma maistaa "oikeaa elämää" (absurdi väite, kun olen kotityöt ja omat maksut hoitanut jo yli vuoden, ja aina ollut muutenkin nuuka rahoistani). Käskivät ottamaan opintolainan että pärjää, mutta minä en sitä haluaisi periaatteesta ottaa ("laina on velka" se opekin sanoi :3) ellei ihan hengenhätä tule. aion jatkaa työntekoa syksyllä ja hakea kelasta tukia (en olekaan niitä aiemmin saanutkaan, kun on ollut vanhempien tulot esteenä - silti ei ole apua ennenkään kuulunut kuluihin); elämäntyylini on sen verran kitsas ja yksinkertainen että epäilen ongelmia tulevan (esim. vaatteita ostan ehkä pari kertaa vuodessa, ja kirpparilta: seikka joka raivostuttaa etenkin äitiäni jostain syystä)... poikaystäväni jakaa elämäntapani, ja luulisin meidän pärjäävän. silti hieman kyllä hermostuttaa kun tietää että jos jokin menee pieleen, ei voi luottaa edes omiin vanhempiinsa. harvoin olen mitään heiltä pyytänyt, vielä harvemmin saanut (toisin kuin nuoremmat sisarukset) joten olisi ehkä jo pitänyt arvatakin tuleva tilanne. silti vanhemmat syyttävät minua rahan ruinaamisesta (mitä en ole vuosiin uskaltanut edes tehdä :3) ja tuntuvat pitävän minua - nyt 18-vuotta täyttäneenä - jo jonkin laisena vapaamatkustajana. parempi päästäkin muuttamaan, niin ei ainakaan ole koko ajan tunne että on "velassa" omille vanhemmilleen omassa lapsuuskodissaan asumisesta... saan kohta tässä parin viikon päästä valkolakin päähän ja lukion loppuun: saa nähdä miten jaksaa juhlia (ilman alkoholiakaan ^^) kun on yötyötä painanut koko edellisen viikon ja etenkin edellisen aamuyön :3 mutta töitä se on tehtävä ja itse itsestään huolta pidettävä jos haluaa päästä oman elämänsä alkuun; parempi se niin on loppujen lopuksi, kuin olla omien vanhempiensa elättinä ja siten heidän syyllistettävänään... ja sitten mietittävää: entäpä ne nuoret, jotka joutuvat muuttamaan toiselle paikkakunnalle tai omaan asuntoon toisen asteen opintojen takia? ne, joiden vanhemmat tienaavat niin paljon, ettei tukia tule? ne, joiden vanhemmat eivät (syystä tai toisesta) halua auttaa lastaan, jonka pitäisi oppia itse pärjäämään maailmassa? kun nämä yhdistetään, miten ihminen pärjää??


    • juuri nyt

      tilanteessa hankkia ajokorttia? Sen olisi varmasti voinut hoitaa myöhemminkin.

    • se on hankalaa

      Onko sulla mahollista vähentää vähän opiskelua niin että voisit tehdä muutamia tunteja viikossa töitä? Siitä saa jo sen verran lisätienestiä että pitäis tulla toimeen. Tosin tällä hetkellä töiden saaminen voi olla hiukka hankalaa... Tai onko mahdollista pyytämällä pyytää vanhemmilta tai sukulaisilta apua/lainaa jonka maksu alkaisi valmistumisen jälkeen?

    • minä vain.,.,..,

      Kerrot, että sinulle jää käteen opintotuen jälkeen 45e. Mielestäsi se on vähän. Oma opintotukeni ei riitä edes vuokraan! vajetta jää PELKKÄÄN vuokraan yli 200e. Olen töissä JOKAIKINEN viikonloppu, sekä 2-3 päivää viikolla koulun jälkeen. Ja silti saan juuri ja juuri vuokran maksettua sekä ruoat (ruokavalioni koostuu lähinnä jauhelihasta ja makaroonista) Ja vielä koet oman tilanteesi vaikeaksi?

      • jos....

        vajettaa jää 200 e vuokraan``
        joku neliä helsingin keskustassa?
        ehkä kannatas vaihtaa pienempään kämpään.


    • rtyujk,l

      Ota opintolainaa ja maksa se aikanaan takaisin. Tai sitten mene osa-aika töihin. Hyvin simppelit ratkaisut. Lakkaa ruikuttamasta!

    • työssä jos oisin

      Itse aloitin nyt tammikuussa opiskelun, asun yksin 24m asunnossa, vuokra on 300 euroa kuussa. Otin heti alussa opintolainaa, sillä en heti alussa olisi kerennyt tekemään töitä opiskelun ohessa, kun koulupäivät kestivät pisimmillään iltakuuteen-iltaseitsemään. Raha riitti ihan suht ok, toki kaikista menoista piti tinkiä.
      Pulaan jouduin siinä vaiheessa kun aloin sairastaa ja ilman vanhempien apua en olisi niistä sairaalan laskuista selvinnyt..Masentaa rahatilanne ja oloa ei helpota se että sairastuin, nyt odottelen hoitoja ja leikkausta .
      Odotin alkuvuodesta että olisin voinut tehdä kesällä töitä ja saanut rahaa jonkun verran säästöön, mutta asiat eivät menneet kuin suunnittelin.

      Olen aina ihaillut niitä reippaita opiskelijoita,jotka jaksavat tehdä töitä opiskelun lomassa. Se on hienoa, mutta kaikki eivät siihen kykene, ja kun tulee elämässä vastaan yllättäviä takaiskuja, niin silloin opintotuet eivät riitä.
      Itselläni vanhemmat auttavat missä pystyvät, mutta kaikilla asiat eivät ole niin hienosti.

    • valittaa!

      Pitäisikö yhteiskunnan tukiaisilla sinut elättää? Mene iltatöihin tai ota opintolainaa. Minä aikoinani opiskelin 6 vuotta yliopistossa pelkällä opintolainalla ja kesätöillä - killinkiäkään ei annettu ilmaiseksi opintotuen muodossa. Jokaisen pennin ko. lainasta sitten valmistuttuani olen maksanut takaisin. Ei juhlittu eikä tehty paljon muutakaan niillä rahoilla, mutta hengissä selvittiin!

      • ~n81~

        Jos töitä ei yksinkertaisesti saa kaikesta yrittämisestä huolimatta??? Itse olen opiskelija ja hurjan paineen alla, koska töitä ei ole kesäajalle irronnut mistään (olen hakenut kaikkea mahdollista, siivoustyöstä lähtien). Vanhemmat auttavat rahallisesti paljon, mutta jaksavat vähän väliä muistutella että menisit töihin niin saisit rahaa. Millä ihmeellä minä niitä töitä saan jos ei hakemisesta huolimatta löydy? Enkä todella ole mikään pilalle lellitty nirppanokka joka ei suostu käsiään työllä likaamaan, vaan todella yritän! Jos minulla ei olisi rakastavaa poikaystävää (joka myös on opiskelija), en varmasti jaksaisi tätä painetta. Yhdessä yritämme jotenkin saada rahat riittämään kahden opiskelijan arjen pyörittämiseen sekä laskujen maksamiseen.


      • työtä tekevä opiskelija
        ~n81~ kirjoitti:

        Jos töitä ei yksinkertaisesti saa kaikesta yrittämisestä huolimatta??? Itse olen opiskelija ja hurjan paineen alla, koska töitä ei ole kesäajalle irronnut mistään (olen hakenut kaikkea mahdollista, siivoustyöstä lähtien). Vanhemmat auttavat rahallisesti paljon, mutta jaksavat vähän väliä muistutella että menisit töihin niin saisit rahaa. Millä ihmeellä minä niitä töitä saan jos ei hakemisesta huolimatta löydy? Enkä todella ole mikään pilalle lellitty nirppanokka joka ei suostu käsiään työllä likaamaan, vaan todella yritän! Jos minulla ei olisi rakastavaa poikaystävää (joka myös on opiskelija), en varmasti jaksaisi tätä painetta. Yhdessä yritämme jotenkin saada rahat riittämään kahden opiskelijan arjen pyörittämiseen sekä laskujen maksamiseen.

        Ja vaikka sitä työtä olisi, ei se tarkoita että sitä on riittämiin. Olen ollut töissä koko opiskelujeni ajan samassa paikassa, mutta nyt pomo sanoi, ettei kesän ajaksi riitä vuoroja. En sitten saanut muita töitä mistään, koska en katkaissut työsuhdetta ja nyt kituuttelen sairassijaisuuksien voimin.

        Eli ei työsopimus aina tarkoita, että työtilanne on turvattu. Odottelen nyt syksyä ja parempia työaikoja. Kesän ajan kituuttelen Kelan kesätuilla, eli säästöön ei rahaa jää, sikäli harmi, että joutuu puurtamaan TAAS koko lukuvuoden töissä.


      • Stressi
        työtä tekevä opiskelija kirjoitti:

        Ja vaikka sitä työtä olisi, ei se tarkoita että sitä on riittämiin. Olen ollut töissä koko opiskelujeni ajan samassa paikassa, mutta nyt pomo sanoi, ettei kesän ajaksi riitä vuoroja. En sitten saanut muita töitä mistään, koska en katkaissut työsuhdetta ja nyt kituuttelen sairassijaisuuksien voimin.

        Eli ei työsopimus aina tarkoita, että työtilanne on turvattu. Odottelen nyt syksyä ja parempia työaikoja. Kesän ajan kituuttelen Kelan kesätuilla, eli säästöön ei rahaa jää, sikäli harmi, että joutuu puurtamaan TAAS koko lukuvuoden töissä.

        Hoaskin nosti taas vuokria, onneksi en sentään yksin asu - se olisi jo liian kallista. Mutta tuista ei minullakaan jää kuin 100e kuukaudessa josta mene 20e bussilippuun, ja toinen 20e puhelinlaskuun vaikka kotiväen kanssa skypetänkin ja muutenkin yritän puhua vähän.

        Onneksi kirjoja ei ole tarvinnut ostaa, minun aineeni kirjoja saa hyvin opiskelijakirjastosta mutta kaikilla aloilla ei ole niin. Töitä olen tehnyt rahapulan takia noin kolme kertaa viikossa ja olin suunnitellut että nyt kandivuodeksi (joka tulee kaksi vuotta myöhemmässä kun olen ollut rikki rahapulasta, liiasta työmäärästä ja muusta stressistä) en olisi ottanut niin paljoa töitä, mutta sitten vakituinen työnantajani ei pystynytkään tarjoamaan töitä kesäksi niin paljon kuin tarvitsin. Eli en saanut kerrytettyä rahaa lukukausisäästöön. Hain jopa siivoojaksi ja kassalle mutta en päässyt, Helsingissä työpaikat tuntuu olleen todella kiven alla. Ja työkokemusta löytyy. Nyt aion hankkia tarjoilijakoulutuksen opiskelujeni ohella, että saisin edes jotain duunia.

        Ärsyttää nämä ihmiset jotka kommentoivat, että ota opintolainaa yms. Sinähän olet jo sitä ottanut. Ajokortti kannatti suorittaa, varsinkin jos perheessä on miehen puolelta auto.

        Rahankäytöstä ja tämän yhteiskunnan tulevaisuudesta vieraantuneet keski-ikäiset voisivat vähän miettiä, mitä sanovat. Miltä tuntuu, kun parisuhde, mielenterveys ja huonolla tuurilla oma tulevaisuus kärsii, kun yli 80% hyvään tarkoitetusti tuloista menee vuokraan, opiskelijasäätiön yhteiskämpässäkin... Ja samaan aikaan pitäisi valmistua tehokkaasti, kuulemma hankkia lapsiakin näin opiskeluiässä. Hah! Ja valmistua yhä syrjivämpään pätkätyöelämään.

        Ei kiitos. Mielummin kärvistelen isänmaattomana maisterin jälkeen jossain keski-Euroopan maassa kuin maksan teidän lyhytnäköisten valittajien ylisuuria eläkkeitä. Turhaan.


    • Motivaatio-200

      Pitäähän valtion jo valmiiksi totutella köyhyyten että duunarin paskapalkasta ei niin paljon marista. Valtio leikkaa kuluja, nostaa verotusta, ja velkaantuu entisestään. Maailman paras maa elää?

      Saan opintotukea 96e/kk maksan nettilaskun 31e/kk. Käteen jää 65e. Auton huolto, vakuutus, verot bensat. Kaupasta pitäisi vielä ruokaa saada. Kotona asumisessa on etu ettei tarvi asumisesta maksaa. Kaikki muu onkin sitten maksettava omasta pusista.

    • melens

      jooh sama juttu, mutta mulla vaan jää vuokran jälkeen käteen 13 € ja joudun joka kuukausi olee vanhempien edessä polvillaa itkemässä rahaa ruokaan ja veteen.

    • :)(:

      Viikonloppusin yks päivä töitä. Ei mee tulorajat rikki ja pärjää. Kannattaa kans syödä koulussa lounaalla paljon, sillon tarvii syyä vaan nuudelipussi illalla.

      Pärjäilemisiä.

    • gfhjklo

      Tuttua hommaa...mulle jäi kanssa joku vähä reilu 50e/kk käyttörahaa..sitä sit söi tosiaan niitä nuudeleita..en syönyt edes koulussa monesti vaikka koulua 8-16 koska ei ollut rahaa laittaa kouluruokaan..keräilin pulloja joskus viikonloppusin ku muut piti hauskaa..tein jonkun aikaa tosiaan töitä niin et ei jäänyt vapaa aikaa ollenkaan..saati aikaa lukea..koulu meni vituiks ja työt ja kaikki...tosiaan meinas kilahtaa hermo niihin jotka valitti jotka asu kotona ja sai kaiken kotoo.. ruuat jne..en valittanut en..vaikka terveys menikin jokskin aikaa..nyt teen paskaduunia ilman koulutusta mut ompa ainakin rahaa ruokaan!!!! Mut jopa uhattiin heittää kurssilta ulos kun ei ollut kirjaa..sanoin ettei rahaa, mutta ei ollut hyväksyttävä syy..lainata oli ihan turhaa koska kaikkialta kirjat oli jo lainassa pitkäks aikaa jopa varattuja..joten se oli site ttä kirja vai ruoka..kirja oli pakko ostaa et pysy kurssilla..

      Eniten VITUTTI koulussa se kun OLI PAKKO osallistua niihin bileisiin..kastajaisia ei saanut jättää väliin koska osa koulutusta..en kyl ymmärtänyt miten se viinan kiskominen liittyy opiskeluun (en tietenkään ainoana juonut ku ei ollut rahaa) ja pikkujouluilla sun muilla korvattiin jotain oppitunteja jne,....järkeäkö????????? kiva sit istua möllöttää niissä väkisin..jos ei osallistunu sai ylimääräsiä kirjotustehtäviä..musta väärin et pakotetaan niihin mukaan. Pitäs olla oma valinta osallistuuko bileisiin vai ei ilman et saa jotai tehtäviä...

      Toisekseen..niin mäkään en saanut sossusta mitään ku avomies käy töissä..mitä sitten..ei se tarkota et mä niistä rahoista saisin mitään. :D me kummatkin maksetaan omista tuloista vuokran puolikas ja omat laskut. ei mies oo velvollinen mun laskuja jne maksaan..eikä näin pidä ollakkaan. En mäkään sen laskuja maksais paitsi velaks..omat rahat. niin tehtiin YHTEINEN PÄÄTÖS!!!!!!! jos jotain yhteiseen kotiin halutaan niin niitä sit yhessä hankitaan tms....

      MUTTA EI TIETENKÄÄN SAA VALITTAA EI....KOHTA ON PAKKO PALATA TAAS KOULUNPENKILLE VISSIIN JOS TÖITÄ EI ALA KUULUA. HYPIN RIEMUSTA KATTOON JO VALMIIKS :D kukaan ei tarkota sitä jos sanoo et opiskelija ei pärjää et ois ruikuttaja ja vaadittas smaoja tuloja ku työssäkäyvät..mut ois se kiva saada opiskellessa sen verran rahaa et se kattaa elämisen.

      Ei tarvis mm. koulusta varastaa vessapaperia ku ei oo rahaa omaan/ ravintoloista varastaa ketsuppipulloo et on jotain laittaa makaronien päälle. Eikä tarvi tukka paskasena kulkee jos ei oo just sillon rahaa shamppooseen..ja kamalinta oli kyl ku tili näytti 0 eikä ollu deodoranttia. sitä kävi aina kaupoissa laittamassa testeriä päivän aikana jos kaverilla ei ollu lainata..Ja näitä esimerkkejä piisaa....

    • iloinen yllätys

      Veden, vuokran sekä sähkön nousee jälleen 1.1.2012 alkaen ! Mutta ei tuet...

    • Trust me I'm student

      Se on hieno juttu, että teillä toisilla riittää rahat ja jopa vanhemmat voivat sponssata pahan paikan tullen. Itse muutin omille tässä vuoden alussa ja vuokrasta jää vajaaksi se 60€ (niin en saa muuta kuin opiskejoiden asumistukea..) Opintotukea itsessään en saa penniäkään. Samalla pitäisi netti lasku kustantaa 20€, ruoat, puhelin lasku20€, koti vakuutus40€/2kk, koulun käynti ja 150€/kk lääkkeitä. Niin jos nyt suosiolla lopettaisitte sen vinkumisen siitä kuinka itse jaksoitte siinä paskassa rämpiä 80-luvulla. Tilanteet ovat muuttuneet, rahan arvo on muuttunut, jos ette ole huomanneet meillä ei ole enään markat käytössä täälä suomessa. Tilanne on se, että yhä useamman opiskelijan vanhemmat eivät kykene rahallisesti avustamaan lastaan jonka ymmärrän oman perheeni tilasta, ja kyllä molemmat vanhempani ovat kunnollisia töissä käyviä immeisiä. Mistä helvetistä se raha pitäisi repiä elämiseen minun ja 22 000 muun opiskelijan jotka eivät saa elämiseen edes vuokran vertaa kuukaudessa. Tästä aiheesta muuten uutisoitiin juuri mennä päivänä.. Säälitttävää tulla vanhempana louskuttamaan menneistä ja katkerana siitä kun itse on pärjännyt pienillä tuloilla joskus menneisyydessä. Se on kiva kun luottotiedot on karvan varassa koska valtion on miettinyt nämä asiat näin helvetin hienosti loppuun asti :)) !
      Mutta hei tämä on vain minun mielipiteeni ja kokemukseni, vaikka tiedän monta muutakin opiskelijaa jotka ovat aivan samassa tilanteessa kun minä nytten.

      • Turhautunut Suomeen

        Yhdyn edelliseen kirjoittajaan. Turha verrata niitä iänikuisia opiskelukokemuksia nykyaikaan. Suomi on kallistunut hirvittävästi ja on kallein maa koko Euroopassa. Onko jopa koko maailmassa?
        Monet sanoo, että esimerkiksi Yhdysvalloissa on hirvittävät lukukausimaksut, mutta kyllä se opiskelu maksaa täälläkin. Täällä maksetaan vähän eri tavalla. Nimittäin sillä, ettei ole rahaa esimerkiksi terveelliseen ruokaan, liikkumiseen paikasta toiseen, harrastuksiin, pakollisiin kirjaostoihin ym.

        Vaikka tiedostan ongelmat itsekin, olen silti miettinyt opiskelua. Olen sähköasentajaksi kouluttautunut, mutta huomattuani ettei se raksapuoli ole oma ala pyrin sen nyt löytämään aikuislukion ja yliopiston kautta. Vuokra on silti hirvittävän tuntuinen, vaikka puolisoni kanssa sitä puoliksi maksamme. Siksi olenkin miettinyt hakea esimerkiksi Ruotsiin tai muualle opiskelemaan. Saa nähdä kuinka tulee käymään, mutta kyllä se väärä ala syö niin paljon monen itsetuntoa, että en yhtään ihmettele jos monet jäävät ennenaikaiselle eläkkeelle tai alkoholisoituvat ym.
        Yrittäähän se Kataisen hallistus saada kaikille työn : " olisi hienoa jos jokainen heräisi töihin yhtä onnellisena kuin minä.." , mutta ehkä nämä olivat vain vaalimainosta ilman minkäänlaista todenperäisyyttä.


    • Just...

      Ja muissa maissa eläminen on ilmaista vai?...

    • toisenasteenopiskelija

      Mielenkiintoista luettavaa. Minulla jää opintotuesta ja asumislisästä 35€ kuukaudessa käteen, siitä olis maksettava ruoka, sähkö, vakuutus jne. Eli opintolaina on minut koulussa pitänyt. Kesätyöt tarkoittavat lähinnä sitä että jää rahaa sen verran säästöön että ei tarvitse hyvässä lykyssä ottaa lisää lainaa ennen joulua kun rahat loppuvat. Viikon ruokiin menee lähinnä se mitä koululla syö kelan tukeman ruuan. Kämpillä en oikeastaan syö mitään ennen kuin vasta viikonloppuna. Autoa ei minulla ole käytössä ja bussilippuun en tuhlaa. Pyörällä sotken keväät ja talvet. Sossuhan ei anna rahaa jos opintolainaa pystyy nostamaan. Nettitutkimuksia tekemällä olen saanut silloin tällöin 5-20€ lahjakortteja. Olen mukana 4 paanelissa joten niistä on tullut sitä taskurahaa.
      Kesätyöt taas ovat tulleet lähinnä suhteilla ja ovelalla "Hei, mä voisin tehdä tota kesällä niin tulee sulle halvemaks kuin ammatilaiselle maksaminen" tyylisillä kommenteilla. Kesätyö ei todellakaan ole varma tärppi saati kaikkialla mahdollinen. Työtä saat kun menet tutuille puhumaan, sillä jos jossain työstä ilmoitetaan on siellä kyllä hetkessä hakemuksia niin paljon että ikkunoista tursuaa... sikäli kun kaikista töistä ei edes ilmoiteta kun pitää säästöliekillä keittää vettä. Kaikki tietää ettei se hyvin onnistu mutta ei silti ole varaa liekkiä kasvattaa.
      Että kiva kun valtio kannustaa opiskelemaan opintolainaa takaisinmaksavaksi persaukiseksi.

    • toisenasteenopiskelija

      Mielenkiintoista luettavaa. Minulla jää opintotuesta ja asumislisästä 35€ kuukaudessa käteen, siitä olis maksettava ruoka, sähkö, vakuutus jne. Eli opintolaina on minut koulussa pitänyt. Kesätyöt tarkoittavat lähinnä sitä että jää rahaa sen verran säästöön että ei tarvitse hyvässä lykyssä ottaa lisää lainaa ennen joulua kun rahat loppuvat. Viikon ruokiin menee lähinnä se mitä koululla syö kelan tukeman ruuan. Kämpillä en oikeastaan syö mitään ennen kuin vasta viikonloppuna. Autoa ei minulla ole käytössä ja bussilippuun en tuhlaa. Pyörällä sotken keväät ja talvet. Sossuhan ei anna rahaa jos opintolainaa pystyy nostamaan. Nettitutkimuksia tekemällä olen saanut silloin tällöin 5-20€ lahjakortteja. Olen mukana 4 paanelissa joten niistä on tullut sitä taskurahaa.
      Kesätyöt taas ovat tulleet lähinnä suhteilla ja ovelalla "Hei, mä voisin tehdä tota kesällä niin tulee sulle halvemaks kuin ammatilaiselle maksaminen" tyylisillä kommenteilla. Kesätyö ei todellakaan ole varma tärppi saati kaikkialla mahdollinen. Työtä saat kun menet tutuille puhumaan, sillä jos jossain työstä ilmoitetaan on siellä kyllä hetkessä hakemuksia niin paljon että ikkunoista tursuaa... sikäli kun kaikista töistä ei edes ilmoiteta kun pitää säästöliekillä keittää vettä. Kaikki tietää ettei se hyvin onnistu mutta ei silti ole varaa liekkiä kasvattaa.
      Että kiva kun valtio kannustaa opiskelemaan opintolainaa takaisinmaksavaksi persaukiseksi.

    • toisenasteenopiskelija

      Mielenkiintoista luettavaa. Minulla jää opintotuesta ja asumislisästä 35€ kuukaudessa käteen, siitä olis maksettava ruoka, sähkö, vakuutus jne. Eli opintolaina on minut koulussa pitänyt. Kesätyöt tarkoittavat lähinnä sitä että jää rahaa sen verran säästöön että ei tarvitse hyvässä lykyssä ottaa lisää lainaa ennen joulua kun rahat loppuvat. Viikon ruokiin menee lähinnä se mitä koululla syö kelan tukeman ruuan. Kämpillä en oikeastaan syö mitään ennen kuin vasta viikonloppuna. Autoa ei minulla ole käytössä ja bussilippuun en tuhlaa. Pyörällä sotken keväät ja talvet. Sossuhan ei anna rahaa jos opintolainaa pystyy nostamaan. Nettitutkimuksia tekemällä olen saanut silloin tällöin 5-20€ lahjakortteja. Olen mukana 4 paanelissa joten niistä on tullut sitä taskurahaa.
      Kesätyöt taas ovat tulleet lähinnä suhteilla ja ovelalla "Hei, mä voisin tehdä tota kesällä niin tulee sulle halvemaks kuin ammatilaiselle maksaminen" tyylisillä kommenteilla. Kesätyö ei todellakaan ole varma tärppi saati kaikkialla mahdollinen. Työtä saat kun menet tutuille puhumaan, sillä jos jossain työstä ilmoitetaan on siellä kyllä hetkessä hakemuksia niin paljon että ikkunoista tursuaa... sikäli kun kaikista töistä ei edes ilmoiteta kun pitää säästöliekillä keittää vettä. Kaikki tietää ettei se hyvin onnistu mutta ei silti ole varaa liekkiä kasvattaa.
      Että kiva kun valtio kannustaa opiskelemaan opintolainaa takaisinmaksavaksi persaukiseksi.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe